Pe aceeași temă
„Absență“ este cuvântul sub umbrela căruia aș situa impresiile care m-au asaltat după ce am vizionat lungmetrajul de debut al regizorului Serge Ioan Celebidachi, Octav. Mi-am construit așteptările pornind de la mediatizarea intensă de care a beneficiat filmul. M-am documentat, am ascultat cu atenție conferințele de presă prilejuite de lansarea la București și în alte orașe din țară. Cunoșteam deja filmul documentar (excelent!) realizat de Serge Ioan Celebidachi în memoria tatălui său, Le jardin de Celibidache. Așadar, pe acest teren, pregătit cu grijă, a urmat și vizionarea filmului. Octav nu se ridică, din păcate, la înălțimea prezentărilor care i s-au făcut.
Mi-e greu să rezum acțiunea filmului din cauza fragmentarului ei. După un lung șir de procese, Octav (Marcel Iureş) câștigă în instanță casa părintească, pe care vrea să o vândă. Înțelegem că revine în România după o îndelungată absență; însă reperele de timp și spațiu rămân vagi, la fel ca realitatea socială pe care filmul o atinge fără să o și problematizeze. Povestea se (poate) recompune din instantanee (prezentul ca sumă de senzații) și flashback-uri, un puzzle în care distingem o dramă de familie (posibila idilă dintre tată și Vera, agonia și moartea mamei), un destin care nu se împlinește (mama, pictoriță, renunță la carieră de dragul copiilor), războiul (Octav pleacă pe front), umbra comunismului (într-o replică sunt amintiți cei care „ocupă“ biroul tatălui) și, finalmente, imersiunea în realitatea autohtonă - însă fără nicio urmă de dramatism. Regăsirea și părăsirea casei - la care putem adăuga, așa cum ne sugerează ultima imagine a filmului, a iubirii din tinerețe - urmează o linie plată, fără volute.
Însuși personajul Octav este „o absență“, în sensul că eroul nu reușește să se coaguleze ca personaj în toate dimensiunile sale. Aș putea cel mult să spun că Octav devine, în interpretarea lui Marcel Iureș, une présence d’absence, prezența unei absențe: a lui Sergiu Celibidache. Marcel Iureș precizează în conferința de presă că el este cel care și-a asumat să întruchipeze figura dirijorului... și reușește să facă acest lucru cu mult farmec, de la machiaj până la mimică și gestică, totul amintește, într-adevăr, de Celibidache. Însă doar la exterior, fiindcă scenariul nu oferă personajului ocazia de a-și manifesta forța interioară, tumultul, pasiunea lui Celibidache pe care i-o cunoaștem, din întâlnirea cu el (cronologic, nu puteam, din păcate, să beneficiez de această șansă) sau din înregistrări, de la concerte. Celibidache în grădina sa și Octav în grădina sa, deși situați într-un decor asemănător, rămân personalități diametral opuse, Octav nereușind să ofere o evocare credibilă a dirijorului.
Cred că pentru sentimentul generalizat de „absență“ se face vinovat scenariul, din care lipsesc mai multe lucruri. În primul rând, îi lipsește povestea și elementul esențial al acesteia, conflictul. În spotul publicitar al filmului se vorbește despre contextul retrocedărilor, despre confruntarea dintre Octav și cei rămași în satul natal, evocarea războiului, moartea mamei... însă toate aceste conflicte rămân la stadiul de enunț, scenariul nu le dă ocazia să se coaguleze, să se articuleze în film, făcând întreaga peliculă de aproximativ două ore să pară nevertebrată. Apoi, replicile. Am remarcat că scenariul pune replici filosofice în gura copiilor, făcându-i să pară nefirești, în timp ce personajele mature (actori ca Marcel Iureș și Victor Rebengiuc, pe care i-am văzut ca Hamlet și Ilie Moromete!) sunt puși în situații copilărești care, din păcate, îi fac să arate ridicoli, nicidecum înduioșători. În al treilea rând, scenariul nu are ritm, nici replicile, nici succesiunea scenelor. Dat fiind că intenția regizorului a fost ca lungmetrajul să nu fie o simplă construcție evenimențială, ci o reconstrucție narativă, lirică, nostalgică a trecutului privit prin ochii lui Octav, filmul nu are acțiune (lucru asumat), dar, din păcate, nici tensiune. Imaginile sunt extraordinar de poetice, dar aceste bijuterii de imagine nu sunt prinse într-o montură pe măsură, ceea ce mă face să spun că nu am văzut și „o bijuterie de film“.
Imagine din filmul Octav, în regia lui Serge Ioan Celibidachi
Ca manieră de realizare artistică, Octav m-a dus cu gândul la Oglinda lui Tarkovski. Aceeași natură evocatoare, călătoria în timp prin imagini și frânturi de conversație, nostalgie, încetinire, flashback, sentimentul de prea târziu... Cu toate astea, Octav nu se apropie de Oglinda tarkovskiană. Tarkovski dă tensiune imaginilor poetice, reușește să le confere dramatism; un dramatism care, în haloul timpului cinematic au ralenti, devine contemplativitate, are coerență, reușește să formuleze un limbaj universal al nostalgiilor noastre. Or, Octav rămâne singur, captiv în orizontul propriilor nostalgii care nu reușesc să ni se comunice și nouă, spectatorilor. Suntem martori, dar nu devenim și participanți. Urmărind Octav, nu pot spune, ca la finalul Oglinzii, „filmul acesta este despre mine“. Există scene dramatice al căror potențial nu este valorificat: moartea mamei, boala, sacrificiul, plecarea la război, revederea cu cei de la conac după 40 de ani, ireversibilitatea timpului și, în final, despărțirea de casa părintească. Dar... iarba de acasă e „mereu verde“, tonul rămâne întotdeauna placid, nimeni și nimic nu strigă, nu mișcă, nu înfiorează cu puterea unei emoții eliberatoare, de catharsis estetic (cum promite reclama).
Altă „absență“ e coloana sonoră care, dincolo de unele accente autohtone (un ritm enescian, o sonoritate familiară de nai), nu are originalitate, e repetitivă (totul se aglutinează pe fundalul unui vals specific mai degrabă unei Mitteleuropa cuminți) și nu devine dramatică nici măcar când ar trebui să ofere un strigăt... pentru a-l compensa pe cel al personajelor. Nostalgia, resemnarea, lirismul, tăcerea, jocul nevinovat, totul în Octav dă impresia unor exerciții pentru începători pe un instrument cu o singură coardă - când ar fi putut să fie variațiuni pe o Temă.
Ceea ce ar fi putut deveni în film un triunghi conjugal și posibilă sursă de conflict (mama - tatăl - fata din casă, Vera) rămâne, la fel, la nivel de sugestie. Nu spun că ar fi fost necesară o a doua poveste în fundal, dar se simte nevoia unor spații anexe care să dea profunzime, perspectivă. Din păcate, la fel rămân și personajele, care par lipsite de adâncime, de substanță, simple marionete care se pierd în decorul vieții. Apoi, discursul despre muzică al lui Celibidache, atât de specializat în fond, pus în gura tatălui... nu e credibil și face personajului un deserviciu. Așadar, atât Octav (prin aparența exterioară), cât și tatăl acestuia (prin discurs) se articulează ca multiplu de Unu - acel unic Celibidache căruia filmul încearcă să-i ridice un monument... din care nu apare însă decât piedestalul. Măcar dacă absența acestui Celibidache ar fi devenit în film bântuitoare, chinuitore, dramatică, răscolitoare, un strigăt sfâșietor după cel care a fost Sergiu Celibidache și pasiunea sa aproape religioasă pentru muzică, atunci filmul s-ar fi salvat, măcar prin această întorsătură a bumerangului. Ar fi util să vizionați, prin contrast, documentarul Grădina lui Celibidache. Sergiu Celibidache dirija așa cum Tarkovski „sculpta în timp“. Rezultatul îl cunoașteți: o experiență artistică unică ancorată în transcendență... Chiar dacă figura dirijorului bântuie filmul, în loc să îi împrumute din forța sa titanică, pare, dimpotrivă, să-i absoarbă energia vitală, lăsând în urmă un norișor trandafiriu, dulceag, de amintiri. Poate nu sunt eu în măsură să critic vocația de regizor a lui Serge Ioan Celebidachi (mi se poate reproșa că nu sunt critic de film „profesionist“), dar, dacă Grădina lui Celibidache ne arată un film documentar reușit, mă tem că lungmetrajul va rămâne un uriaș cu picioare de lut.
N-aş vrea să las impresia unei „critici negative“ a filmului, din prejudecată sau rea-voință. Dimpotrivă, de numele Celibidache se leagă și devenirea mea ca scriitor. Am așteptat mult să văd acest film care, din păcate, nu îmi suscită pasiunea necesară pentru ceea ce eu aș numi o „critică“; nu deconstruiesc (în ciuda faptului că deconstrucția e o pasiune a lumii contemporane), ci optez mai degrabă pentru sublinierea unor aspecte nereușite, a unor așteptări care nu-și găsesc „rezolvarea“ în film. Este minunat că regizorul a ales să facă un film al cărui fundal este România - dar este o Românie „de familie“, cu o poveste „de familie“ care nu are suficiente argumente cinematografice pentru a deveni ceea ce regizorul dorește: „un proiect universal“. Elementele artistice, luate separat, au fiecare virtuțile lor, însă lipsește „bagheta“ celui care, ca într-o mare orchestră a imaginației, aduce toate aceste voci cinematice împreună, cu forța vitală a unui organism care să te facă să spui: filmul acesta e viu, trăiește, respiră, are un suflet, nu va muri niciodată!
Interesant e că, în timpul vizionării, cineva a făcut cel puțin două sondaje (câți eram în sală, cum urmăream, dacă eram femei sau bărbați, singuri sau în familie etc.)... Atenția mediatică de care s-a bucurat acest lungmetraj vă va face, mai mult ca sigur, să vreți să-l vedeți. Însă rămâne de văzut dacă filmul va și rămâne în memoria dumneavoastră... și, mai ales, a cinematografiei de artă.