Pe aceeași temă
Pe un ecran cât scena Operei din București se văd proiectate întinderile sterpe, pârjolite de vânt ale unui tărâm necunoscut, simbolic prin vastitatea lui și orizonturile întunecate. Sunt poate vechile ținuturi ale Tebei sau orice alt loc din lumea de ieri sau de azi unde s-ar putea petrece lucruri asemănătoare. Orchestra (dirijor - Ira Levin) execută promițător uvertura la Oedipe, capodopera enesciană pe care faima ei de operă dificilă, devenită prejudecată, o face atât de rară la vedere. Ca niciodată, muzica se îngemănează cu imaginile ce o vor însoți aproape tot timpul în această punere în scenă excepțională, realizată de Valentina Carrasco la Opera Națională București.
Obsedată, aproape, de dinamism, de proiectarea în spații supradimensionate a spectacolelor pe care le face (a regizat spectacolul de deschidere la Olimpiada de la Barcelona), cu experiența prodigioasă de la compania de avangardă La Fura dels Baus din capitala catalană, regizoarea de origine argentiniană aduce Oedipului lui Enescu exact ce i se reproșează că n-ar avea: dinamismul. Un dinamism axat pe mișcări ample, de largă respirație, dar și pe resuscitarea forței interioare dramatice a partiturii. Și-a luat drept aliat o metaforă vizuală (proiecții video - Esterina Zarrillo) – nisipul care curge din clepsidră măsurând timpul vieții (e și pe afiș) sau se topește până la dispariție, măturând în drumul spre pieire tot ce-i iese în cale. Simbol al efemerității, al nestatoriciei omului și al instabilității istoriei, al destinului imprevizibil care-l strivește pe Oedipe, nisipul din spectacolul Valentinei Carrasco are în același timp efect de contrast, atunci când muzica operei se învolburează, când celebrele coruri din această partitură unică merg spre un fortissimo provocator. De la primele scene ale autoexilului lui Oedipe, când pașii săi proiectați în imagini hiperbolice pe ecran se suprapun prin supraimpresie peste cadrele de viață diurnă ale domiciliului de împrumut (casa Meropei), la senzuala reprezentare a întâlnirii cu Sfinxul – femeia-nud tolănită lasciv pe dâmbul nisipiu într-o proiecție superbă, fastidioasă, reîntrupată apoi sub înfățișarea unei alcătuiri supranaturale, de basm – și până la imaginile din final, unde marea filmată în fundal spală plaja pe care naufragiază să moară eroul, în indiferența turiștilor, e ilustrat traseul Golgotei acestui om al nisipurilor, pe care spectacolul îl urmărește în tot spectaculosul său tragism.
Într-un interviu lămuritor, binevenit, publicat pe blogul său Despre operă de d-l Alex Pătrașcu, regizoarea povestește că, într-o montare a operei Oedipe la Londra, scena întâlnirii cu Sfinxul face trimitere la agresiunile naziste din cel de-al doilea război mondial, motiv pentru care Sfinxul e o femeie cu aripi semănând cu avioanele germane Stuka. (Regizoarea a realizat un Oedipe și la opera La Monnaie din Bruxelles, diferit de celelalte.) Din fericire, înscenarea de la București a găsit-o pe artistă într-o dispoziție poetică, lirică, scutindu-ne astfel de asemenea politizări de care Oedip a mai avut parte în trecutul său scenic (vezi montarea controversată de la București semnată de Andrei Șerban). Ceea ce place mai ales la spectacolul bucureștean de acum, și-i dă greutate, este tocmai universalizarea mesajului prin întoarcerea la om și la filozofia nimicniciei lui, la care se face referire explicită în comentariile adiacente care-l citează pe Nietzsche drept sursă de interpretare („Veșnica clepsidră a existenței se răstoarnă iar și iar, mereu - și tu cu ea, praf al prafului!“). Chiar dacă în final suntem tentați să asociem imaginea mulțimii pestrițe de pe plajă cu refugiații veniți în Europa, regizoarea indicând ca sursă de inspirație propria ei experiență ca martoră a naufragiului unor emigranți de pe coasta de la Tarifa și vorbind despre o fotografie premiată în 2013 la World Press Awards cu emigranți africani (informație din același interviu), dominantă rămâne în spectacol ideea poetică a topirii omului în natura pe care, atunci când o contrazice, are de înfruntat un destin potrivnic, precum cel al lui Oedip. „După ce și-a întâlnit destinul, el (omul) va dispărea în oceanul existenței, sub valul următor, ca fiecare dintre noi. Nimic nu rămâne aici prea multă vreme, exact ca o formă pe nisip“, spune ea, subliniindu-și concepția filosofică despre mitul antic al regelui Oedip.
Imagini din spectacolul Oedipe, de George Enescu, pus în scenă de Valentina Carrasco la Opera Naţională din Bucureşti (foto: GIN PHOTO)
Spectacolul realizează, pe de altă parte, o interesantă cuplare la actualitatea zilelor noastre nu neapărat prin scene gen cea evocată mai sus, ci prin viziunea sa de mare simplitate, nutrită din principiile artei sărace, care scutesc spectacolul de grandilocvența păguboasă a montărilor cu aceste tematici. E realizat acest lucru în primul rând prin costumele apropiate prin colorit, textură și croială de natură, simple și neutre, sugerând, în același timp, contrastul dintre întuneric și lumină, forță și tandrețe, și nu pot să n-o citez pe costumiera Barbara Del Piano, a cărei gândire subtilă impresionează: „Muzica lui Enescu descrie în final greutatea blestemului lui Oedipe. Ceva de care nu putem scăpa, care planează și își întinde umbra în permanență, dar care aduce o lumină blândă și senină pentru că, în sfârșit, Oedipe «vede»... Există ceva optimist și liniștitor în această lucrare, ceva ce contrabalansează magnific acțiunile întunecate care se petrec“. Simple, aproape minimaliste sunt și decorurile Blancăi Añón, care a imaginat o structură modulară alcătuită din câteva construcții metalice, mobile, cu ajutorul cărora sunt decupate spațiile, fiind deopotrivă folositoare mișcării grupurilor în scenă. În combinație cu proiecțiile video, aceste elemente de decor devin esențiale pentru dinamica susținută a reprezentației, devenind copleșitoare în momente precum nașterea sau încoronarea lui Oedip. Măreția acestora, dată de prezența mulțimii pe schelele mișcătoare, e echilibrată liric de jocul copiilor aduși în scenă pentru a reprezenta ursitoarele, eriniile; sau de pantomima care anticipează, prin dans, blestemul care planează asupra lui Oedip, cel născut împotriva voinței zeilor și pedepsit pentru asta să fie victima unui paricid și a unui incest.
În fine, e poate greu de înțeles cum în această structură spectaculară complexă (nu complicată) muzica lui Enescu e mai frumoasă ca oricând. Caldă în scenele scăldate de afecțiune maternă (Oedipe-Meropa) sau erotică (Oedipe-Sfinxul), dramatică în momentele cumplitelor decizii (automutilarea, pribegia), viguros-vibrantă în episoade tragice precum lupta cu ciuma abătută asupra Tebei. Bogăția sonoră, amplificată de partitura atât de amplă a corurilor, ajunge la noi în toată splendoarea pe calea emoției pe care Enescu a dorit s-o transmită, în ciuda savantei și îndelungatei elaborări de care a avut parte această a sa unică operă. Poate și pentru că echipa care a lucrat la montare e eminamente feminină, există în spectacol un fond de emotivitate care învăluie, domolind asperitățile tragediei. Prin contrast, vocea impozantă a baritonului Davide Damiani în rolul titular vibrează grav într-o interpretare echilibrată pe tot parcursul evoluției dificile a personajului. Bine individualizate sunt și celelalte voci de prim-plan (Sorana Negrea, Andreea Iftimescu/Sidonia Nica, Horia Sandu, Vicențiu Țăranu, Andrei Lazăr, Dan Indricău, Mihnea Lamatic, Lucian Corchiș, Ala Cheptini, Adina Secobeanu) care susțin armonios țesătura componistică complicată a partiturii în momentele solistice, dar și, mai ales, în cele de ansamblu, unde se impune excepționala valoare a corurilor.
Spectacolul Valentinei Carrasco de la ONB va rămâne fără-ndoială unul de referință în șirul nu foarte lung al montărilor cu Oedipe de George Enescu, o reușită de anvergură care va spulbera, sperăm, prejudecățile care mai fac și azi victime printre spectatori. Ne-a părut rău să constatăm că la o distanță nu foarte mare de la premieră, pe 24 martie, și în condițiile în care reprezentația e rar programată, sala nu era plină, cum ar fi meritat această creație de excepție.