Oscar 2016: mulţi premiaţi, puţini câştigători

Razvan Braileanu | 01.03.2016

Două au fost temele predominante de discuţie înainte de Oscarurile de anul acesta: lipsa artiştilor de culoare de pe listele cu nominalizaţi şi inevitabilitatea acordării premiului pentru cel mai bun actor principal lui Leonardo DiCaprio. În rest, am avut o gală în care s-au amestecat premii meritate cu statuete compensatorii, într-una dintre cele mai anoste competiţii cinematografice din ultimii ani.

Pe aceeași temă

 

Dacă ceremoniile de decernare a premiilor Oscar ar purta în fiecare an alt titlu, edi­ţia 2016 s-ar numi cu siguranţă Dis­cri­mi­narea. Nu neapărat pentru a ilustra o sta­re de fapt, cât pentru a reflecta tema care a dominat atât discuţiile dinaintea ce­re­mo­niei, cât şi discursurile (şi glumele pre­zen­ta­torului Chris Rock) din timpul galei, în care s-au deplâns categoriile defavorizate: non-caucazieni, femei, homosexuali etc. Absenţa artiştilor de culoare de pe lista no­minalizaţilor importanţi (actori şi regizori) a fost cea mai dezbătută, inflamând o ma­re parte a media, care s-a grăbit să pună eti­cheta de „Whitewashing“ peste în­trea­ga selecţie din acest an a Academiei Ame­ricane de Film. Acum, erau artişti de cu­loare care ar fi putut fi nominalizaţi? Sigur că da, pornind de la tânărul regizor Ryan Coogler (care a revitalizat neaşteptat de bine seria Rocky cu filmul Creed) până la performanţele actoriceşti ale unor Samuel L. Jackson (în The Hatefull Eight), Will Smith (în Concussion), Idris Elba (în Beasts of No Nation) sau Tessa Thompson (în Creed). Dar au fost ei mai buni decât fiecare dintre cei nominalizaţi? Eu zic că nu. Sigur, discriminarea de la Hollywood e o realitate (mai ales în privinţa ono­ra­riilor pentru starurile de sex feminin, care primesc sensibil mai puţini bani decât bărbaţii cu aceeaşi cotă actoricească), dar, strict pentru selecţia din acest an, discuţia despre „Whitewashing“ mi se pare ar­ti­ficială.

 

Trecând acum la premiaţi, nu pu­tem spune că avem un câştigător clar. Teoretic, Spotlight ar fi tre­buit să fie vedeta galei, după ce a primit premiul pentru cel mai bun film. Dacă luăm în calcul faptul că a mai primit doar încă o singură statuetă (pentru cel mai bun scenariu original), atunci nu cred că poate fi numit filmul anului. Spotlight spune povestea echipei de jurnalişti de la cotidianul The Boston Globe care, în 2002, au dezvăluit flagelul pedofiliei în rândurile preoţilor catolici. E genul de film „bun pentru că e important, nu important pentru că e bun“ (după cum spunea cineva despre altă peliculă), în care subiectul ia faţa realizării ci­ne­ma­tografice. Nu mă înţelegeţi greşit, Spot­light nu e un film rău, ci doar corect, bine făcut, cu o distribuţie solidă (Mark Ruffa­lo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, Stanely Tucci). Singura con­solare (care se poate transforma repede în speranţă deşartă) este că un film despre o anchetă jurnalistică făcută ca la carte a luat marele premiu într-o perioadă în ca­re jurnalismul de investigaţie este din ce în ce mai greu de făcut şi în care publicaţii cândva serioase coboară ştacheta ca să se lupte pentru supravieţuire în epoca di­gi­tală.

Cele mai importante premii

• Cel mai bun film: Spotlight
• Cel mai bun regizor: Alejandro González Iñárritu (The Revenant)
• Cel mai bun actor în rol principal: Leonardo DiCaprio (The Revenant)
• Cea mai bună actriţă în rol principal: Brie Larson (Room)
• Cel mai bun actor în rol secundar: Mark Rylance (Bridge of Spies)
• Cea mai bună actriţă în rol secundar: Alicia Vikander (The Danish Girl)
• Cel mai bun scenariu original: Josh Singer, Tom McCarthy (Spotlight)
• Cel mai bun scenariu adaptat: Charles Randolph, Adam McKay (The Big Short)
• Cel mai bun film străin: Son of Saul (Ungaria)
• Cel mai bun documentar: Amy
• Cel mai bun film de animaţie: Inside Out
• Cea mai bună coloană sonoră: Ennio Morricone (The Hateful Eight)
• Cel mai bun cântec dintr-un film: Sam Smith, James Napier - Writing’s on the Wall (Spectre)

Din punctul de vedere al pre­mii­lor mari, The Revenant al lui Ale­jandro González Iñárritu pa­re a fi campionul anului, după ce a primit statuetele pentru cel mai bun regizor, cel mai bun actor şi cea mai bună imagine. Singurul meritat pe deplin ar fi doar cel pentru imagine ob­ţinut de Emmanuel Lubezki (aflat la al trei­lea Oscar consecutiv!): The Revenant es­te o peliculă despre pionerii Vestului Săl­batic şi a fost filmat folosind doar lumină naturală, ceea ce-l face să fie unul dintre cele mai frumoase filme din punct de ve­de­re vizual al tuturor timpurilor. Iñárritu a primit şi el al doilea Oscar consecutiv pentru regie, deşi poate că premiul ar fi trebuit să meargă la George Miller (Mad Max: Fury Road). În fine, Leonardo Di­Ca­prio a luat în sfârşit premiul pentru cel mai bun actor principal (era deja a cincea nominalizare) pentru un rol extrem de fi­zic, dar cu prea puţină fineţe - DiCaprio ar fi meritat mai degrabă Oscarul anul trecut, pentru The Wolf of Wall Street.

 

Cele mai multe premii au fost adjudecate de Mad Max: Fury Road, însă, paradoxal, acesta este unul dintre marii perdanţi ai ga­lei. Cele şase Oscaruri sunt de im­por­tan­ţă secundară (montaj, costume, ma­chiaj, decoruri şi ambele premii pentru su­net), însă au fost primite pe merit, filmul fiind o adevărată orgie vizuală şi sonoră. Dacă vizionarul George Miller ar fi primit premiul pentru regie, Mad Max: Fury Road ar fi fost considerat filmul anului. Şi tot la capitolul perdanţi ar trebui trecut şi Ex Machina, unul dintre cele mai ori­gi­nale şi profunde filme de anul trecut, care a primit, evident în compensaţie, doar pre­miul pentru efecte vizuale.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2019 Revista 22