Pe aceeași temă
De la sfinți și regi până la eroi ai istoriei sau artiști celebri, reperele modelatoare ale umanității beneficiază de o veritabilă „posteritate sepulcrală“, pe măsura anvergurii lor.
Oseminte deshumate, reînhumate, revendicate; morminte venerate sau profanate compun veritabile istorii post mortem ale oamenilor deosebiți, ceea ce în fond exprimă forța liantului spiritual între viață și moarte.
Dovada faptului că ne aflăm încă într-o derută gravă a ierarhiei de valori este și recenta manifestare dedicată celor 137 de ani de la nașterea lui Constantin Brâncuși, desfășurată pe 19 februarie, în plin centrul Capitalei, la Cinema Scala, în prezența unui public numeros. Pentru mulți dintre cei dornici să asiste la o binevenită reflecție despre „Părintele sculpturii moderne“ (cum scria pe afiș), incertul spectacol nu a făcut altceva decât să pună sare pe o rană deschisă: incapacitatea societății noastre de a gestiona corespunzător memoria marilor creatori. Respectiv, patrimoniul.
Dincolo de toată stima pentru d-l Laurian Stănchescu, eroicul susținător al repatrierii osemintelor lui Brâncuși la Hobița, și cu tot respectul pentru sincera devoțiune cu care pledează de mai mulți ani pentru restaurarea veritabilei case memoriale, aflate într-o inadmisibilă paragină, trebuie să spun că spectacolul omagial pe care l-a girat a oferit o mostră de derapaj encomiastic dintr-o specie (de cămin cultural) pe care o credeam dispărută... Cu atât mai mult cu cât, de-a lungul celor două ore în care organizatorii și invitații lor ne-au plictisit cu vorbe sforăitoare și gratulări (reciproce) exagerate, au lipsit total tocmai referirile la calitățile de artist „revoluționar“ ale marelui gorjan, ca și persoanele competente care le-ar fi putut face. În schimb, tema hiperbolizată al repatrierii osemintelor (pentru a îndeplini ultima dorință a artistului) a creat terenul propice unui lamento naționalist prăfuit, moderat de d-na Claudia Motea, o româncă atât de măcinată de dorul de țară încât, după numai 12 ani de la emigrare, s-a prezentat insistent compatrioților săi drept „actriță canadiană de origine română“. Și astfel, pe parcursul show-ului, Brâncuși a devenit, mine de rien, simplul pretext pentru o serie de improvizații lamentabile, sub lozinca obsesivă: fii mândru că ești român! OK, s-ar putea spune, în fond nimeni nu e perfect, să fim înțelegători și toleranți. Fiecare cu sensibilitatea sa. Așa este. Numai că îndoielnicul eveniment omagial din care un tânăr nu avea absolut nimic de învățat despre Brâncuși a fost legitimat de reprezentanți de vază ai vieții publice și instituționale, în frunte cu însuși președintele Academiei Române, Ionel Haiduc, și cu purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, părintele Constantin Stoica, alături de care au... figurat, într-un fel de ghiveci al neadecvării, ministrul pentru Diaspora, Cristian David, ministrul Muncii, Mariana Câmpeanu, soprana Felicia Filip (în rol de Maria Tănase), regizorul Geo Saizescu (autoelogiindu-se la primirea unei diplome gata înrămate, venite de peste ocean), dar și trupa K1, care, la final, ne-a obligat pe toți cei din sală să ne declarăm mândri de a fi români... pe seama lui Brâncuși! Îndemn greu de urmat, evident, în fața unei asemenea lipse de discernământ agreate la nivel înalt!
Comicul involuntar al multor momente din cadrul susmenționatei manifestări nu anulează, desigur, importanța în sine a locului de veci în cazul marilor personalități, a cărui încărcătură simbolică e de necontestat. De la sfinți și regi până la eroi ai istoriei sau artiști celebri, reperele modelatoare ale umanității beneficiază de o veritabilă „posteritate sepulcrală“, pe măsura anvergurii lor. Oseminte deshumate, reînhumate, revendicate; morminte venerate sau profanate compun veritabile istorii post mortem ale oamenilor deosebiți, ceea ce în fond exprimă forța liantului spiritual între viață și moarte. Într-o asemenea tipologie, un loc bine definit îl ocupă personalitățile de mare notoritate (sau popularitate) care își dorm somnul de veci, din varii motive, în alte spații decât cele natale. Iar Parisul devine în acest sens emblematic, căci în renumitele sale cimitire își au sălaș rămășițele pământești ale multor... alogeni. Este, bunăoară, documentat faptul că, în Cimitirul Père Lachaise, mormântul lui Chopin, ca și cel al lui Jim Morisson se află permanent sub maldăre de flori, aduse de pelerinii care le vizitează anual, cu miile. Așa cum morminte celebre au acolo și Maria Callas, Oscar Wilde, Isadora Duncan sau Enescu! La fel, în pitorescul Montmartre, își doarme somnul etern nici mai mult, nici mai puțin decât un poeta vates german, Heinrich Heine, așa cum se întâmplă, de altfel, și cu rusul Nijinsky sau egipteanca de adopție franceză Dalida – legende transnaționale. În fine, la Montparnasse, mormântul lui Brâncuși se integrează unei pleiade multinaționale, între care se numără Samuel Beckett, Man Ray, Cioran sau Castoriadis. Iar exemplele pot continua.
Teoretic, oricare dintre țările de origine ale personalităților enumerate mai sus (Polonia, Anglia, Grecia, Germania, Rusia etc.) ar avea oricând căderea să demareze proceduri de repatriere a osemintelor „naționale“. De ce nu au făcut-o sau de ce asemenea demersuri sunt foarte rare în țări stabilizate cultural? Pentru că osemintele, oricât de „sfinte pentru sufletul neamului“, reprezintă doar o fațetă a posterității unui mare om, iar grija excesivă față de soarta acestora nu face doi bani, dacă nu este acompaniată de conștientizarea valorii și administrare riguroasă a operei celui invocat în discursuri pretențioase. Patriotismul autentic se manifestă în acte culturale de conținut, iar la acest capitol societatea românească actuală este profund deficitară.
Cazul Brâncuși este, din păcate, paradigmatic. Șansa ca fondatorul sculpturii moderne și unul dintre cei mai cotați artiști pe plan mondial să fie de prin părțile noastre nu ne influențează prea mult nici gustul, nici opțiunile. Subiect a numeroase controverse sau chiar litigii, de două decenii încoace, Brâncuși nu beneficiază încă în România de un muzeu în adevăratul sens al cuvântului, care să facă accesibile în mod coerent, unui public cât mai larg, operele (oricum puține!) aflate încă în țară și unde, eventual, periodic să fie aduse în vizită și cele de pe alte meleaguri. Dar ce spun?! În Capitală, Brâncuși ar trebui să dea numele unui așezământ al artei moderne, iar la Hobița unui memorial activ, în spiritul celui de la Ipotești, de pildă. Mult așteptatul Pavilion Brâncuși din cadrul Muzeului de Artă din Craiova va face (când va fi gata) un mic pas înainte, dar nu va putea suplini neglijența patentă cu care statul tratează chestiunea reparației pe care i-o datorează marelui artist, după ce, în anii ‘50, refuza să-i accepte inestimabila donație (căci sesiunile de vorbe ale Academiei actuale nu compensează epocala gafă). Sub umbrela nepăsării autorităților, deci, lucrări brâncușiene mai puțin cunoscute au continuat, de-a lungul anilor, să se „evapore“, iar dreptul de preempțiune în diverse situații cheie a fost practic ignorat. Iar dacă statul, așa cum susține, nu are într-adevăr mijloacele de a face față unei asemenea mize, ce pândesc marii noștri bogătași? Mult așteptații noștri mecena? Să ne gândim, de pildă, ce ar reprezenta efectiv un procent cumulat din două-trei averi de sute de milioane, destinat construirii în parteneriat public-privat a unui Muzeu Brâncuși de talie europeană. Sau achiziționării, de pe piața internațională de artă, a unei capodopere care să consolideze în mod concret edificiul patrimoniului național. O sumă derizorie, în raport cu risipa în scopuri mult mai puțin nobile!
Discrepanța între vorbe și fapte este însă, la noi, o problemă de fond, moștenită în mare măsură din duplicitatea discursului comunist. Ne mulțumim cu formulări impozante despre „poetul nepereche“, dar casa natală din Botoșani stă să se dărâme (așa cum comuniștii puneau fără jenă la index părți vitale din opera mult invocatului „Luceafăr“). Ne lăudăm cu tradiția creștină bimilenară, dar lăsăm în paragină bisericile în cretă de la Basarabi, de secol IX, una dintre mărturiile impresionante ale acestei ascendențe. În loc să facem din Cimitirul Bellu un Père Lachaise al Bucureștilor, lăsăm morminte centenare agresate de parveniții care înalță, în locul lor, cavouri ieșite din scara bunului simț. Invocăm trecutul național glorios, dar băgăm sub covor descoperirea ruinelor Academiei Sf. Sava. Arborăm tricolorul la balcoane (extrem de receptivi la manipulările media), dar lăsăm osemintele elitelor decimate la Aiud sau Sighet neidentificate și neînmormântate după cuviință. Sigur că persoana I plural poate avea aerul unei judecăți sumare, dar cred în același timp că suntem cu toții răspunzători, într-un fel sau altul, de disfuncțiile grave care, într-o societate conștientă, ar trebui să fie în mod programatic corectate.
Pentru acuratețe, voi încheia cu două (contra)exemple, care demonstrează că se poate trece de la vorbe la fapte cu succes, indiferent de situația osemintelor: pe de o parte, Festivalul Enescu, pe de alta, Memorialul Sighet. Două modalități inteligente de a afirma demnitatea națională, astfel încât mândria de a fi român să devină o sintagmă cu acoperire. //