Pe aceeași temă
De ce are atata succes, de nouazeci de ani incoace, si in diverse tari, Jurnalul unui om dezamagit de W.N.P. Barbellion (tradus si editat recent la Editura Humanitas), alaturi de jurnalele unor mari scriitori? Autorul lui se numeste, de fapt, Bruce Frederick Cummings, un englez care-si vede naruit visul de a face cariera in stiintele naturale cand, in 1915, la varsta de 26 de ani, i se pune diagnosticul de scleroza in placi. Se stinge din viata patru ani mai tarziu, dupa ce si-a vazut publicat jurnalul, in care el insusi se declarase mort, inca din 1917!
Spre deosebire de jurnalele scriitorilor, cel al lui Barbellion (vom adopta conventia propusa de autor si-l vom numi astfel) nu e imaginea dintr-o oglinda secreta, atat de specifica celor care-si fac din condei profesie. Acestia din urma sunt preocupati ca acea imagine din oglinda secreta sa fie cat mai "autentica", neputand, totusi, sa nu triseze in permanenta, din cauza obiceiului devenit a doua natura de a "literaturiza", dar si de a se autoprovoca, obtinand diverse rezultate in acest joc cu sine si cu publicul, joc in care jurnalierul "avanseaza mascat" (dupa expresia teatrului antic), oricat si-ar dori el sa spuna "tot adevarul".
In ciuda acestor derapaje, lectura jurnalelor scriitorilor nu e mai putin pasionanta pentru ca, dincolo de "masti", jurnalierul ne livreaza sufletul lui "mis à nu". Oricum, nimeni nu poate trisa intr-un jurnal tot timpul. Sa vedem cateva exemple ilustre. Jurnalul lui Kafka e imaginea din oglinda secreta a unui tanar care, scriind, incearca sa-si limpezeasca, pe cat posibil, "ceata de sub frunte", cum spune chiar el, iar literatura sa vizionara castiga mult din incursiunea intr-un labirint sufletesc impovarat.
Intr-o cu totul alta maniera, Virginia Woolf, tinand inchisa usa spre palatul interior mereu intunecat al unei fiinte destinate depresiei in aceeasi masura ca si literaturii, ne ofera un Jurnal de creatie care ne arata cum autoarea traieste pentru scris ca monahii pentru a se ruga.
Inca mai "negru", Jurnalul lui Cesare Pavese ne face sa consideram aceasta specie literara drept pergamentul inspirat al unui proscris care traieste in lume si-n acelasi timp complet rupt de ea. Sinucigas par définition, am indrazni sa spunem (ca Sylvia Plath sau Drieu la Rochelle), Pavese isi scrie Jurnalul pentru a-si pregati autosuprimarea fizica.
Cu alte cuvinte, jurnalul e foarte adesea o poveste fara happy-end. Cel care apeleaza la jurnal, pe care-l transforma in partenerul unei relatii mereu cautata si adesea parasita, este, de regula, o fiinta care sta "mal dans sa peau". Autocunoastere, terapie, sinucidere amanata, razbunare lasa sau spovedanie fara preot - exista foarte putine "jurnale ale fericirii". Jurnalul unui om dezamagit al lui Barbellion face figura aparte, intruchipand o infruntare dramatica intre vointa de a trai si boala, un jurnal plin de vitalitate, in ciuda titlului.
Copil fiind, Barbellion incepe sa scrie pentru ca simte nevoia sa comunice bucuria de a colinda prin natura si de a-i descoperi insectele si animalele. Ajunge curand sa vrea si sa poata sa le disece, ca naturalist improvizat si autodidact, intr-un sopron, iar cultura sa in domeniu se imbogateste uimitor in perioada adolescentei si a tineretii, in pofida lipsei unor studii de specialitate.
Cum parintii ii mor prematur, e obligat sa lucreze. Ajunge chiar la Muzeul de Istorie Naturala din Londra, unde, insa, face o munca de rutina si sub competentele sale.
Din adolescenta, Barbellion se vede supus unui organism fragil, care-l limiteaza, si, desi se trateaza in permanenta, se teme ca va fi rapus rapid de o criza cardiaca. Are, deci, cadrul complet pentru a se resemna sau pentru a-si alimenta o revolta agresiva, dar nu vom gasi in Jurnal asa ceva. Barbellion este campul viu de infruntare intre boala si o forta vitala iesita din comun: "Daca as avea mai mult timp!... mai mult timp sa gandesc, sa iubesc, sa observ, sa-mi insemnez starile, sa-mi ghidez atat cat sunt in stare cresterea si dezvoltarea caracterului, daca mi-as putea canaliza toate energiile asupra maretei si grelei profesii de a trai, de a fi om in loc sa-mi pierd vremea cu o profesie care ma plictiseste si sa merg pe bajbaite cu cealalta".
Dureri multiple, amorteli, inima slaba, sensibilitate la frig, depresie - toate pregatesc asaltul diagnosticului de scleroza in placi, iar autorul are presentimentul mortii sale in plina tinerete, chiar daca isi imagineaza ca va muri din alte cauze decat paralizia. Consemneaza felul in care boala, ca o prezenta fizica personalizata, il copleseste periodic, dar nu se lamenteaza, ci face observatii, adesea ca un moralist: "Corpul meu e legat de mine cu lanturi - greutate moarta. Imi e temnicer. Nu pot face nimic fara sa-l consult si sa-i cer permisiunea".
Descrierile de natura, unde se refugiaza pentru a gasi o frumusete si o armonie la care viseaza pentru propria lui viata, sunt dovada unei sensibilitati singulare. Barbellion comunica cu natura, avand foarte dezvoltata capacitatea de a se proiecta in afara eului sau (egoist…): "Ma miscam la fel de usor ca un spirit fara trup si ma simteam liber, aproape transparent. Mi se parea ca pamantul primordial m-a absorbit in sine, ma dizolvam in el, corpul meu se topea disparand din juru-mi si natura ma primea in cea mai adanca uniune…".
Trupul si mintea lui Barbellion sunt mereu nesatule de a cunoaste si a simti: studiaza, citeste, se plimba, face curte unor domnisoare, se distreaza cu prietenul sau, R., in dialoguri pline de wit, à la Oscar Wilde, tanarul naturalist traieste cu intensitate maxima si ar dori ca timpul sa se poata dilata: "Detest momentul in care trebuie sa-mi las deoparte cartile, sa-mi sting pipa si sa spun «Noapte buna!», schimband placerile vii ale zilei pe intunecimea somnului si a uitarii".
Structura lui Barbellion este una duala, e si un introspectiv care se analizeaza: "...In ochii celor mai multi oameni, trec drept o creatura impaciuitoare, amabila, lasa, moale, desi ingamfata. Aici, in jurnal, ma dezvalui - un nemultumit dispretuitor si arogant. Viata m-a inveninat au fond, am un temperament acrit de om dezamagit, totusi nu inca suficient de dezvoltat incat sa razbata prin natura mea innascuta afabila, modesta, umila, timida si vesela".
Prea plinul sufletesc al lui Barbellion devine tot mai mult o povara atunci cand, avansand in boala, se vede redus la o conditie care, in cazul lui mai mult decat al altora, contravine naturii sale profunde: "Voiam sa strang la piept si sa storc viata din marea aceea de barbati si femei, Doamne!, marea aceasta de chipuri umane pe care n-o voi putea niciodata cunoaste…".
Agnostic, tanarul naturalist nu-si poate gasi alinarea in credinta, asa cum o va face contemporana sa, Katherine Mansfield, cu care are multe lucruri in comun. Aceasta, in Jurnalul sau, exprima o dragoste de viata la fel de patimasa ca cea a lui Barbellion si in aceeasi lupta cu boala. Scriitoarea engleza va muri la 34 de ani (Barbellion se stinge la 30), impacata, gratie credintei. Aceeasi lupta plina de dramatism, intre boala si viata, acelasi duel in care cele doua forte se inclesteaza in spatiul unui trup firav.
Fiecare zi in care boala cedeaza din asaltul ei e primita de Barbellion ca un dar si e pretuita cu o capacitate de a se bucura care ne-ar putea face pe unii sa ne rusinam: "Este inutil si arogant sa-mi dau cu parerea despre lumea de dincolo. Dar sper la ceva mai liber si mai placut dupa moarte, la emanciparea spiritului si mai ales la disparitia sinelui acesta meschin, a nevastuicii acesteia mici si viclene".
Barbellion se casatoreste si apuca sa vada nascandu-i-se un copil, condensand o existenta-tip in doar cativa ani. Aceasta sete de viata impresioneaza, mai cu seama, intr-un timp in care e de bon ton sa fii blazat.
O certitudine l-a urmarit pe Barbellion, asemeni bolii: Jurnalul sau. Face o copie, il ascunde in cufere, in timpul bombardamentelor, crede cu tarie in el de la inceput. La 20 de ani, scrie: "Am o incredere tot mai patimasa in cartea mea si ma grabesc cat pot s-o termin inainte de congé définitif". Ar fi dorit ca cineva, candva, sa "simpatizeze" cu el, - dorinta i-a fost implinita.
Nu poti ramane indiferent la incandescenta trairilor lui Barbellion, nici la povestea stranie a cartii lui. Din cauza ca e complet paralizat, ultimele pagini sunt scrise de mana sotiei sale, Eleonor. Jurnalul unui om dezamagit propune povestea vietii unui om care moare in 1917, in vreme ce Cummings se va stinge doi ani mai tarziu.
In duelul dintre viata si boala, ultima runda se da intre viata si moarte, iar tanarul naturalist da o lovitura de gratie prin aceasta temporizare a mortii… care are loc in realitate! O lovitura de spada care nu poate transa soarta duelului: a castigat moartea? A castigat, totusi, viata? O lupta paradoxala, pentru ca, desi pare sa invinga, mortii i se joaca o festa literara aparte. Ea are, mai degraba, ultimul cuvant: umbrit, si acesta, de pofta de viata a unui tanar modest, care a trait cu acceleratorul o viata completa in 30 de ani, in care altii abia pricep ce e cu ei pe lume...
W.N.P. Barbellion, Jurnalul unui om dezamagit, Editura Humanitas, 2008