Pe aceeași temă
E surprinzător câți adversari ai educației sexuale sunt printre noi. Unii au nostalgia normelor de altădată, când teosexologia era un bun prilej de a demasca paiul din ochii celorlalți, căci pentru bârna din al tău te refugiai ușor în penumbra ipocriziei. De când cu secularizarea, recursul la trecut se face prin invocarea unei pudori dublu anacronice. Dacă frunzele genitale s-au lăsat cu greu îndepărtate din imagistica publică, spovedaniile (și manualele corespunzătoare) perpetuează de secole o orgie hermeneutică fără tabuuri. Nicio poziție nu a scăpat de încrâncenarea taxonomică, în timp ce patosul moralist doar a mascat un panoptic carceral, sursă nesecată de ambigue delicii voaioriste. În același timp, odată cu banalizarea pornografiei, a înfiera tocmai contrapunctul său rațional e nu doar hilar, ci și iresponsabil. Această falsă pudoare urmărește, de fapt, doar să întrețină confuzii, ca și cum erotica ar fi, nu de azi, de ieri, un venerabil argument soteriologic, și nu o aventură mai degrabă eretică. Mult timp, până și dragostea în căsnicie a fost prost văzută de teologi, iar recenta ei redescoperire are gust de artificiu tactic. În orice caz, sexualitatea e mai mult cultură decât biologie, chiar și atunci când cea dintâi devine agentul publicitar al celei din urmă. Până să ne consultăm cu etologii, let’s do it like they do on the Discovery Channel e doar o inspirație de textier. Prin urmare, educația în domeniu e, dacă nu un criteriu de excelență umanistă, cel puțin un prag de civilizație.
Dar cum civilizațiile sunt dialectice, disputa pentru autoritate e, și în acest caz, acerbă: cine se cuvine să-și aroge rolul pedagogului erotic? Știința? Adversarii săi romantici ricanează când vine vorba de copulații în laborator și instrumentar electronic de măsurare a libidoului. Invocă misterul ori măcar patima indeterminabilă. Nici verbiajul sexologilor nu le inspiră mai multă încredere, taxat drept steril datorită unei inoportune desacralizări. Solicită o poetică, dar sunt oare poeții mai în măsură să ne învețe dincolo de fantasme? E drept că aceștia cam mint – un aspect care-l nemulțumise deja pe Platon, fără a mai vorbi de puritanii patristicii, vexați de hârjoane păcătoase –, mai ales când vine vorba de amor. Într-o pasă autocritică, chiar și ei recunosc că visările lor mai degrabă „fac să pice în ghearele uzurei copile din popor“. Cu atât mai mult ar trebui ca nu profesorul de literatură să încerce, dacă n-are altceva mai bun de făcut, să intre în detaliile mai delicate ale educației sentimentale, ascuns după paravanul eroticii eminesciene, minulesciene, blagiene etc. Dar până se va stabili mai exact profilul ideal al celui menit să dezbată responsabil în școli dilemele vieții sexuale, să ne gândim la o bibliografie ideală. Și, inevitabil, la o filmografie pe măsură. Un concurent redutabil pentru o astfel de listă îl datorăm unguroaicei Ildikó Enyedi – Despre trup și suflet, cel mai recent Urs de Aur.
Imagine din filmul Despre trup şi suflet
Aici totul e despre sex. De la tauri excitați la filme porno, de la masculi țanțoși la țâțe apetisante, de la coituri de ocazie la poluții și menstruații puberale, de la posturile seducției feminine la sinuciderea celei repudiate. Cei doi eroi sunt la extreme: unul (aproape) s-a lăsat, cealaltă nici n-a început. Un bătrân și o virgină, cu alte cuvinte, dar nimic nu e pervers în neobișnuita lor relație. El nu e un lubric gata să profite de candori crispate – e un pensionat înainte de vreme în ale amorului, oarecum consolat de regretul unei succesiuni mai degrabă exagerate. Au fost prea multe, cât era prins într-un vârtej care n-a prea lăsat mare lucru în urmă. Și, probabil, la un moment dat, deja insipida sexualitate de întreținere l-a făcut să iasă din joc. E (aproape) un cast, plasat într-un alt orizont hermeneutic decât cel al reîndrăgostirii – un salt de calitate determinant, în ciuda disconfortului de asceza existențială. Altfel, e un (aproape) bătrân holtei tipic: adoarme cu televizorul nestins, se aprovizionează la buticul de lângă casă, își pregătește frugal cina. În plus, are un beteșug, o mână uscată care-i îngreunează ritualurile cotidiene și îi circumscrie și mai mult arealul, dar îi și conferă o poziție ușor extramundană – și un supliment de înțelepciune: în același timp protejează și mustră, inhibă și acceptă, împacă și suspendă. E șef, nu se sustrage de la responsabilități, dar inițiativele sale sunt neinvazive.
Ea vine după o copilărie problematică, o psihoterapie prelungită și o confruntare solicitantă cu tendințele autiste. S-a refugiat în ritualuri anxiolitice, maniacă a ordinii și curățeniei, tipicară intratabilă, la limita sociopatiei – în orice caz, una nu lipsită de conotații morale. Vulnerabilă și totodată dezinhibată, își desfășoară cu o candidă pedanterie tentativele de normalizare – ceea ce pentru alții e banal pentru ea e o aventură, deopotrivă temerară și metodică. Combinația de disponibilitate infantilă și experimentalism sistematic – în sprijin, și o memorie de computer – îi conferă și ei o înțelepciune inedită, rod de cercetășie existențială. Prin frăgezimea inițiativelor, gesturile prozaice capătă valoare inițiatică – achiziția în premieră a unui celular e un angajament afectiv, de pildă, nu o facilă disponibilitate la dialog. Candoarea sa emoțională – premiza celei morale – e potențată dialectic de o luciditate tăioasă, care se poate îndoi de intenții, dar nu ignoră detaliile faptelor. Oarecum întârziată în viață, fata se bucură și ea – precum bătrânul – de beneficiile castității: operează distincții la care, prinși într-un erotism mai mult orb, uităm să apelăm salutar. Nu e vorba, ca la Nietzsche, de o strategie de ațâțare a dorinței, altfel amenințată cu prematura extincție, ci de legăturile eroticii cu restul.
În fond, cu aceasta s-ar cuveni să se ocupe și o benefică educație sexuală: cum integrăm acest ingredient în ghemul plin de contradicții al personalității, astfel încât să fie, în cele din urmă, un factor de coeziune și evoluție, nu doar de sfâșiere și eșec. Aceasta sugerează și titlul (doar aparent șters): între trup și suflet relațiile nu sunt ușoare, iar dialectica lor e una pretențioasă și cu destul dramatism. Tentativa de sinucidere – într-un moment de prematur impas – e pe măsura unui parcurs plin de poticniri. Și nu e vorba doar de neînțelegeri (ori de deja mult prea invocata incomunicabilitate), oricum inevitabile, în ciuda însingurărilor lor comparabile, ci mai ales de spaima ratării, eficace subminantă și greu de dezamorsat. Cuplul își țese o pânză asemănătoare cu cea dintre trup și suflet – este, de altfel, principala oglindă pusă de film. Pentru bărbat, sexualitatea se împotmolise într-un deficit de suflet – nici nu mai putea adormi lângă o amantă de ocazie. Fata, în schimb, se temea de trup, păgubit de suficientă însuflețire. El se îngrijora de ridicolul unei situații stranii, potrivnice unei comode funcționalități. Ea se străduia să-și spargă carapacea, într-o geneză încă suspendată. Doar apropierea erotică, după toate tribulațiile, va reuși să convertească strategiile (chinuite) de supraviețuire în gesturi morale – obsedată de firimituri, fata va suplini mâna lui uscată după un dejun.
Arta regizoarei are două pârghii venerabile: ochiul și simbolul. S-ar putea analiza în detaliu – în maniera lui Victor Ieronim Stoichiță pentru impresioniști – diversele oportunități ale privirii: ferestre, ganguri, geografia clarobscurului, reflexii, suprapuneri versatile de imagini, geamuri mobile, murdare, gros-planuri, unghiuri, geometrii variabile. În subtext găsim o pedagogie a ochiului, nu doar cinematografic, ci și moral. Cum îi privim pe ceilalți nu e doar o chestiune de hazard existențial, ca într-o aglutinare de relații pe care n-o putem, în fond, controla. Mobilitatea bine temperată a privirii rămâne un resort moral prețios, care permite reconfigurări, reevaluări, redirecționări. Fără acest joc, bărbatul s-ar fi uscat de tot, iar fata s-ar fi sufocat de atâta patos autoprotector. Pe de altă parte, puțini regizori au cu adevărat priceperea de a folosi simbolul fără a deveni didactici, fanteziști ori redundanți. În acest caz, cei doi sunt colegi la un abator. Vitele, ca noi toți, își așteaptă grabnicul sfârșit, înghesuite aproape în beznă, mângâiate o clipă de o rază de lumină cu greu pătrunsă în țarc. În rest, prin aceleași crăpături își văd călăii, tăifăsuind între două ture de măcelărie. E drept, viața omului e, în general, mai lungă și cu mai rare amenințări. Dar mulți dintre noi, suflete moarte ori carne neputincioasă, nici măcar nu mai identificăm amenințarea. Cerbul și ciuta se bucură, în schimb, de ceva mai multă libertate, cel puțin în arcanele pădurii. Țarcul poate deveni pădure – e însăși miza metamorfozei noastre morale. Dar – amănunt decisiv – rutul e doar un vector, nu o țintă.