Pe aceeași temă
În perioada 8-13 aprilie a avut loc a treia ediție a Festivalului Internațional Cinepolitica, un eveniment dedicat filmelor cu tematică predominant politică.
Ediția din acest an a Cinepolitica a însumat 22 de evenimente diferite, de la Masterclass cu Cristian Tudor Popescu, pe tema cenzurii ideologice și cenzurii economice în cinema, la proiecția specială a filmului Iluzia cea mare (r. Jean Renoir, 1937), capodoperă a cinematografiei universale, care analizează relațiile sociale pe fundalul primului război mondial, într-o lume în schimbare profundă, văzută din spațiul limitat al prizonierului de război francez căzut la germani.
Marele câștigător al acestui festival a fost documentarul Piața (The Square / Al Midan), o coproducție Egipt–SUA din 2013. Filmul a fost nominalizat la Oscarurile din acest an la categoria cel mai bun film documentar și a strâns numeroase premii la marile festivaluri de film din lume: Sundance (2013), Toronto IFF (2013), iar în februarie, la Forumul din cadrul Berlinalei, a primit Premiul Amnesty International pentru Cinema.
Regizorul filmului este Jehane Noujaim, o tânără americană ce provine dintr-o familie mixtă (tata – egiptean, mama - americană). Și-a făcut studiile la Harvard și a absolvit atât artele vizuale, cât și filosofia. Realizarea filmului a fost posibilă datoriă finanțării obținute prin crowdfounding. Termenul de crowdfunding definește apelul la o comunitate pentru a face rost de banii necesari derulării unor proiecte sau punerii în practică a unor idei / invenții. Primele platforme online de crowdfunding au apărut în 2005. Cel mai răsunător, și după unii primul, gest de a determina comunitatea să finanțeze un proiect datează din 1884, când magnatul de presă Joseph Pulitzer a făcut apel prin ziarul său, The New York Times, la locuitorii metropolei pentru a strânge banii necesari ridicării soclului și montării Statuii Libertății. La șase luni de la publicarea apelului, newyorkezii contribuiseră cu peste 100.000 de dolari, peste 125.000 de oameni donând sume infime, de un dolar sau chiar mai puțin. Astfel statuia a fost fixată și a rămas în New York, devenind simbolul lumii libere americane. Azi, la nivel mondial, prin cele peste 400 de platforme existente online de crowdfunding, zilnic aproximativ un milion de dolari circulă din buzunarele investitorilor în buzunarele celor cu idei. Iar o mică parte din acești bani care circulă liber au ajutat la realizarea documentarului Piața / The Square.
Cele 102 minute de film au fost alese din zeci de ore filmate de-a lungul a doi ani și jumătate: ianuarie 2011 – iulie 2013, perioadă în care Noujaim a fost arestată de trei ori de către autorități.
„Vreau să mă adresez tinerilor din Piața Tahrir“, își începea intervenția televizată Hosni Mubarak, la finele lunii ianuarie 2011. „Vă vorbesc din inimă, așa cum un tată vorbește fiilor și fiicelor lui. Mă mândresc cu voi pentru că voi sunteți noul Egipt. Vreți să schimbați lucrurile, dar Egiptul se află în dificultate. Mă tem de consecințele acestei schimbări. Voi, tinerii – veți fi primii care veți suferi dacă această schimbare se va înfăptui.“ Schimbarea de care Mubarak se temea era venirea la putere a Frăției Musulmane, un puternic grup de opoziție, înființat în 1928. Propaganda lui Mubarak și a înaintașilor săi s-a prevalat de forța acestui grup politic islamist pentru a instaura în Egipt domnia legii stării de urgență aflate în vigoare din 1967 și care funcționa neîntrerupt, cu excepția unei pauze de 18 luni în 1980.
Tineri precum Ahmed, prima față a Pieței Tahrir pe care Noujaim o documentează, trăise toată viața într-o țară condusă de Mubarak și aflată în continuă stare de urgență, cu o poliție cu puteri discreționare care aresta și tortura, cu corupție și populație sărăcită, privață de drepturi elementare. Filmul chiar începe cu o masivă pană de curent care lasă Cairo în beznă, una dintre manevrele obișnuite ale regimului, destinate să intimideze și să țină la respect o populație din ce în ce mai nemulțumită și agitată. „Egiptul trăia fără demnitate. Nu aveam speranță de mai bine. Eram legați de un regim injust și dictatorial. Nimeni nu îndrăznea să vorbească despre politică. Politica însemna doar regimul Mubarak. Dacă vrem demnitate trebuie să ieșim în Piața Tahrir“, explică Ahmed, un fel de Gavroche arab.
Filmul surprinde momentul în care indivizii devin o comunitate hotărâtă să pună presiune pentru a schimba lucrurile. Spectatorul face cunoștință cu Magdy Ashour, membru al Frăției Musulmane, care pare cu nimic altfel decât Ahmed. Khalid Abdalla vorbește engleză cu accent britanic pur. El este egipteanul care s-a refugiat din fața regimului, iar acum se întoarce să lupte împotriva lui. Khalid nu este însă un oarecare. E actor britanic de origine egipteană, care în 2006 a primit o nominalizare BAFTA pentru rolul său din filmul United 93 (r. Paul Greengrass). Facem cunoștință cu Ramy, bardul Pieței Tahrir, cel care cântă și animă masele și care, la un moment dat, este victimă a regimului, fiind bătut până la desfigurare.
Dar nu este numai o revoluție a bărbaților. Aida este o tânără mai puțin tradițională, care nu poartă hijab (basmaua cu care femeile trebuie să-și acopere capul).
Filmul surprinde fiecare fază a revoluției, de la entuziasm și speranță la deziluzie și nedreptate, represiuni violente ale armatei, deturnarea spiritului Pieței Tahrir și transformarea sa în capital electoral pentru Frăția Musulmană, alegerile din 30 iunie 2012, care îl aduc în fruntea statului pe Mohamed Morsi, și deteriorarea fragilului stat de drept în clipa în care Morsi se proclamă nou faraon.
De o maturitate covârșitoare, documentarul convertește spectatorul, transformându-l într-un rebel în căutare de cauză. Este un film care arată puterea extraordinară a individului obișnuit de a deprinde rapid lecția cetățeniei active și de a forța schimbarea, prin solidaritate și curaj extraordinar. Revoluția egipteană nu s-a încheiat. Poate că nu au reușit să obțină ce și-au dorit, dar cu siguranță a pus bazele unei lumi a cărei noimă se va vedea poate peste zeci de ani. Lumea egipteană nu se mișcă repede, dar se mișcă. //