Pe aceeași temă
Versuri ca un bocet sfios, pe care le-am ascultat cu toții după nenorocirea de la clubul Colectiv. Același frison vechi din chemarea curată, disperată și încrezătoare a lui Vali Sterian, din decembrie 1989: „Doamne, vino, Doamne, să vezi ce-a mai rămas din oameni...“.
De câteva zile ne numărăm mai rar morții și stăm ațintiți către Franța, care trăiește dezorientată starea de urgență de după seria de atentate teroriste. Între timp, pare că s-a trezit și presa noastră, buimacă. La început a mai amestecat lumânările cu chicoteli remanente, dar uite că dă să se ridice, anemiată și crâncenă. Încă nu e timp, dar va trebui să ne întoarcem și să vedem cum a fost posibilă eclipsa (demisia? sinuciderea? implozia?) televiziunii naționale de la 30 octombrie încoace, cum s-a ajuns să nici n-o mai observăm, cum suportă breasla o asemenea umilință.
Deocamdată, avem o problemă severă cu timpul. Se dilată în bucle anxioase, accelerează haotic și suprapune fragmente recente de catastrofă, ca și cum s-ar reuni bucățile unui puzzle. În două săptămâni, a fost timp să vedem și răs-vedem la București imagini cu panică generală, ambulanțieri și voluntari veniți să dea primul ajutor arșilor de la Colectiv. Treptat, ne-am obișnuit cu liniștea covorului de candele și cu declarațiile – în sfârșit calme, decente, aparent depolitizate - ale medicilor.
Superscrieri. Drumul generației noastre (Fundația Friends for Friends, 2015, 383 pag.)
A fost timp pentru enorme proteste în stradă, neobișnuit de tăcute. Oamenii s-au mobilizat și s-au organizat singuri, au acoperit rapid din donații lipsa de sânge, lipsa de bani, lipsa de medicamente, au făcut conexiuni spre lumea medicală europeană. Câteva zile, puteai să crezi că România se poate conduce mult mai bine de una singură, fără politicieni. După zile lungi, penibile și inutile, au binevoit să demisioneze și potențialii vinovați de focul absurd din clubul acela. Unii au fost arestați, alții sunt cercetați penal (un primar, câțiva funcționari, patronii clubului, firme și instituții implicate). Brusc, au ieșit la iveală alte și alte încrengături ale caracatiței înspăimântătoare din administrația românească. A căzut și guvernul Ponta: „pleosc“ fără zgomot și oftat de ușurare. S-au purtat negocieri pentru formarea altui cabinet, premierul desemnat l-a și prezentat parlamentului, cu unele mâgzăleli pe ciornă. Între timp, s-au aprins dezbateri nemaiauzite despre Biserica Ortodoxă Română, instituția aflată dintotdeauna pe primele locuri în topurile de încredere la români. Acum nimic nu mai pare sigur. Oamenii se întreabă ce este, cât este și ce ar trebui să fie, de fapt, BOR pentru societatea în profundă depresie care suntem.
Și tocmai acum a ajuns în librării o carte mai puțin obișnuită, a cărei lectură are efectul citirii unui mesaj pescuit din apele oceanului: Superscrieri. Drumul generației noastre*, în care câțiva jurnaliști tineri scriu de capul lor despre noi, despre ei, despre cum trăim, cum gândim, cum murim. Sunt textele premiate în perioada 2011-2014 într-o competiție pusă pe picioare ca program al Fundației „Friends For Friends“ (pe manșeta copertei a treia vă lămuriți cu ce se ocupă FFFF, cuvântul cheie fiind creativitatea).
În 2013, am făcut parte din juriul care a decis premiile anului. Recitind acum în volum acele texte, aș fi votat la fel, dar experiența de atunci a însemnat mult mai mult: m-a reconciliat, în bună măsură, cu speranța. Eram vreo 15 jurați, din generații diferite, cu formații și convingeri (inclusiv politice) diferite și, totuși, am ajuns la consens. Va fi contat poate și atmosfera năstrușnică din podul de pe Brezoianu, decorat cu graffiti-uri și tot felul de hand-made-uri fetițoase. Aveau pisică, multe căni amuzant de diferite, mirosea a fum vechi de țigară. Într-un spațiu aparte, cu posturi de lucru, câțiva tineri calm-motivați (din cadrul fundației, probabil) dădeau fără să știe, după nouă seara, un spectacol mut, cu mesaj clar: noi chiar știm ce facem. Mai să-ți vină să crezi.
Tinerii jurnaliști premiați la Superscrieri țin un fel de jurnal de bord al anilor pe care-i trăim. Nimic nou, la prima vedere: accident aviatic în Apuseni, boschetari, lumea canalelor, violență domestică, fața cealaltă a unor persoane publice (actorul Radu Beligan, fostul purtător de cuvânt al Poliției Christian Ciocan), transsexuali, manifestațiile antiguvernamentale violente din ianuarie 2012, Transnistria, boală și impact violent în zidul sistemului sanitar românesc, forme ale singurătății celor tineri (voluntariat, sibutramină, astrofizică, exil, dopaj cultural etc.), obsesiile recurente (legionarism, comunism, miză națională, depeizare etc.).
Pentru sociologul Vintilă Mihăilescu, care semnează prefața, ceea ce se vede aici e „un soi de nostalgie activă și cu fața spre viitor“. Toate textele „sunt în căutarea sensului, nu a evenimentelor și își dau răgazul să-l caute până când ajung la credința că l-au găsit“. Cel de-al doilea prefațator și coeditorul volumului, Doru Someșan, vede o Românie „desprinsă parcă din colajele lui Ion Bârlădeanu, cu accente de tip pe sibutramină“. Cu alte cuvinte, cei tineri speră că e doar un vis urât. Cei copți știu însă bine că e de-adevăratelea.
Nu s-au publicat multe cărți cu texte jurnalistice la noi – excepție făcând interviurile. De mai multe ori au încercat editurile colecții de reportaj. Au ieșit poate două-trei cărți valabile, apoi n-a mai mers, s-a văzut clar că, și înainte de ’89, dar chiar și după 2000, gazetăria se scrie în mare măsură artificial, într-o limbă aparte, ale cărei ticuri sunt de regulă camuflaje pentru lipsa atitudinii personale, implicate. Ca tablou general (fiindcă excepțiile există), ce a mai rămas din presa scrisă de-abia reușește să slujească nevoii de informație gata selectată. Or, cum prin forța lucrurilor miza e racolarea adeziunii punctuale a cititorului, fiindcă audiență/tiraj = supraviețuire, misia nobilă cu „formarea“ și „setul de valori“ e lăsată pentru vremuri mai bune.
Despre subiectele celor din Superscrieri au mai scris mulți, s-a vorbit enorm, și cu imagini, la televiziune. Acești jurnaliști reconstruiesc „temele date“. Ei iubesc cuvintele, scriu dintr-o evidentă nevoie de autoexprimare, pe care cel mai bine au argumentat-o, cu mai mulți ani în urmă, cei de la Decât o Revistă (nu întâmplător, multe dintre textele premiate în cele patru ediții ale concursului au apărut în această neverosimilă întreprindere de presă autofinanțată – vezi anexa volumului).
Toate textele sunt bine, foarte bine sau excepțional scrise. Toate pornesc dintr-o raportare personală la subiect, uneori direct biografică, alteori numai jurnalistică. Toate conțin atitudine, adică emoție, iar dacă nu întotdeauna acest lucru sare în ochi, e suficient să vă faceți o mică antologie din caracterizarea făcută de autori generației din care fac parte, ca să vedeți cu cine aveți de a face. Selecția mea, mult prescurtată, arată astfel: Elena Stancu – Ne încurajăm unii pe alții. Nu avem certitudini. Nu ne compromitem. Nu știm cum arată viitorul. Teodora Neagu – Suntem un fel de generație Peter Pan, 30-35 ani, necăsătoriți, profesii liberale, joburi inconstante, fără copii și parcă mereu cu timp liber. „Suntem liberi, inadaptați și acționăm doar când avem chef.“ Tea Teodorescu – O generație mai curajoasă, mai liberi, dar nu știm ce să facem cu libertatea noastră, ne exprimăm mai ușor, altfel decât o făceau părinții noștri. Cristian Delcea – O generație tolerantă, preia din zbor ideile la modă, are mereu nevoie de atenție. O generație egoistă. Nu pot fi judecați: „E ca și cum, supărați pe propria echipă, am părăsi stadionul la pauză.“ Sintia Radu – Generația multitasking, incapacitate de a ne duce la bun sfârșit planurile. Anca Simina – O generație „împrăștiată“. Poate mai singuri, dar în mod curios mergem toți în aceeași direcție. Ani Sandu – Cred că suntem nerăbdători, vrem ca lucrurile să se schimbe mai repede. Ștefan Mako – Credem că ni se cuvin tot felul de chestii fără să facem ceva pentru ele, nu știm nimic temeinic și ne place să trăim așa. Lina Vdovîi – Generația asta de jurnaliști a avut noroc, a prins momentul când presa mainstream s-a tabloidizat și astfel a câștigat publicul.
Câteva sunt de neocolit texte în Superscrieri. Drumul generației noastre. Unul dintre cele mai interesante e înscris la categoria „opinie“. Mihnea Măruță are curajul să pună în oglindă obsesia legionară și, respectiv, pe cea comunistă: „Am trăit ficțiunea părinților și am aflat-o pe cea a bunicilor, dar, cu toate că ambele continuă să inspire și să înfierbânte, suntem pe cale să ne elaborăm, inevitabil, propria iluzie, în care ne învăluim copiii, generația lumii virtuale“. Dacă argumentele convocate sunt fatalmente sumare și, deci, discutabile, partea a doua a articolului duce reflecția într-un punct foarte interesant: generația matură azi, a „decrețeilor“ de 40-45 de ani, ar fi crescut, spune autorul, cu iluzia Americii ca tărâm al făgăduinței. În numele ei ar fi renunțat la „proiectul național“ care i-a animat, cu soluții diametral opuse, și pe adepții convingerilor legionare, și pe cei ai ideologiei comuniste. Efect: „ne creștem copiii în cuiburi, îi adăpostim cu asupra de măsură, le oferim aproape totul fără a-i confrunta serios cu pericole exterioare. (...) Dar cea mai mare dintre minciunile în care ne lăfăim (...) este relaxarea inexplicabilă, idilica pajiște, anularea instinctelor și alte definiții pentru o iresponsabilă senzație că generația copiilor noștri nu este și nu va fi amenințată de nimic“ (subl. în text).
Un text de neratat e cel despre Radu Beligan (a fost încadrat la eseu!). Actorul a trecut de mult de 90 de ani și totuși continuă să iasă pe scenă. Felul în care mai reușește să o facă a devenit la Cristian Delcea un reality „script“ răscolitor, fin dozat despre bătrânețe, pasiune, voință și prețuri care uneori trebuie, alteori nu trebuie plătite.
Mai pomenesc totuși Echilibru, de Oana Sandu, sfâșietoarea poveste a unei tinere cu vocație de voluntariat și mai ales de om, și Bruce Lee, regele canalelor, de Radu Ciorniciuc, dar mă opresc, pentru că la urma urmei avem de-a face cu antologia celor mai bune texte din concurs.
Am sentimentul că acești tineri jurnaliști chiar fac ceva, măcar au început ceva. Și să nu uităm că viitorul juriu pentru Superscrieri va retrăi probabil, vrând-nevrând, în variantă jurnalistică, și oribila noapte de la Colectiv.