Pe aceeași temă
Tipografic majuscul, un spectacol de Gianina Cărbunariu; cu: Cătălina Mustaţă, Alexandru Potocean, Gabriel Răuţă, Mihai Smarandache, Silvian Vâlcu; Teatrul Odeon, Bucureşti
Dintotdeauna am știut că teatrele din fostele țări comuniste au adus în spațiul public spectacole curajoase, generând un teatru politic creator de atitudine. Nu e nicio mirare deci că proiectul Vieți paralele – secolul XX prin ochii poliției secrete s-a născut la Nitra, în Slovacia, unde există un festival avangardist cu ochii pe realitățile din țările ex-comuniste. (Un altul, cu numele Eurocaz, a fost găzduit până nu demult la Zagreb, în Croația.) Și mai înainte de căderea Zidului Berlinului, în acest spațiu, ca și în altele din fosta Iugoslavie, de pildă, se îndrăznea mai mult decât era voie, ca și în Polonia, unde spiritul iconoclast mergea mână-n mână cu inovațiile de limbaj devenite istorice și, aș îndrăzni să spun, și în România, unde speța teatru politic a înflorit prin anii ’60–’70, generând chiar o dramaturgie specifică. La fel teatrul documentar cu conținut politic, ilustrat exemplar de jurnalistul Adrian Dohotaru, prin piesele sale Anchetă asupra unui tânăr care n-a făcut nimic sau Insomnie, care au dat mare bătaie de cap cenzurii, sau de Paul Cornel Chitic, care scria piese istorice dezvăluind documente incendiare, precum Schimbarea la față (despre istoria social-democrației) sau Europa aport, viu sau mort (despre revoluția din Chile). Dramaturgia europeană a cunoscut și ea anii de glorie ai teatrului politic documentar, de la Piscator și Brecht la Peter Weiss (Marat-Sade), Rolf Hohhut (Vicarul) sau Heinar Kipphardt (Cazul Oppenheimer), când teme precum războiului atomic, Holocaustul, revoluțiile sau colonialismul agitau spiritele și conștiințele lumii.
Poliția politică era însă în acea vreme o sintagmă tabu, excepție făcând teme înrudite, eventual, ca filmele de propagandă despre spionajul american, filme ridicole prin modul în care erau caricaturizați „eroii“ acelor povești de adormit copiii.
Scena n-a produs prea des teatru documentar pur, precum filmul, ci mai degrabă un teatru care, plecând de la documentele unei epoci, să reflecteze asupra anumitor probleme de interes contemporan. Camil Petrescu e un exemplu clasic în acest sens, cu Dantonul său minuțios documentat, care, în spectacolul de la București, a sunat atât de contrarevoluționar încât cenzura a cerut introducerea unui comentariu paralel în spectacol. Spectacolul s-a jucat așa, caz unic de salvare a unei reprezentații prin mutilarea ei.
În vremurile de azi, sursele documentare devenind la îndemână, creatorii pot apela la ele pentru spectacolele documentare pe care le consideră pe bună dreptate necesare scenei și publicului. Există o foame de adevăr după atâta mistificare și cenzură, încât orice mijloc, deci și scena, care ne poate pune în contact cu istoria noastră recentă (literatura o face de mult), devine oportun.
Printre aceste surse, arhivele CNSAS sunt o mină otrăvită, dar de aur, fiindcă, dincolo de oroarea de a descoperi acolo infamii nebănuite, avem tabloul cum nu se poate mai adevărat al timpurilor în care Securitatea făcea în țara asta legea. Scoase la lumina reflectoarelor, documentele acestor arhive, care fac obiectul de studiu al istoricilor sau sunt mărturii în procese, devin mult mai grăitoare, deși există riscul de a suspiciona asupra distorsiunilor în drumul de la hârtie la scenă.
Tipografic majuscul, de Gianina Cărbunariu, spectacol prezentat în premieră la Teatrul Odeon, în cadrul proiectului Vieți paralele – secolul XX prin ochii poliției secrete, are la bază cazul adolescentului Mugur Călinescu, remarcat de altfel inițial într-o carte a istoricului Marius Oprea (Șase feluri de a muri). Un caz sensibil și neobișnuit, care se referă la un adolescent devenit obiectiv al Securității la 17 ani. (Tânărul este suspectat a fi autorul unor înscrisuri reacționare, descoperite pe zidurile urbei.) Dramatismul sporit al întâmplărilor, în ciuda faptului că ancheta urmează stereotipiile cunoscute, vine tocmai din aceea că practicile în materie ale poliției secrete nu se schimbă cu nimic în această situație mai puțin obișnuită, elevul fiind tratat la fel ca un caz oarecare de nesupunere, un dușman al poporului, termen invocat cu atâta ușurință pe vremea aceea de cei care, suntem siguri, nu prea știau nici ce e un dușman adevărat și cu atât mai puțin poporul. Evident că autoarea speculează situația din unghiul naivității vârstei, aducându-l în scenă ceva mai târziu pe odiosul răzvrătit, după ce portretul lui e înnegrit bine de cerneala delatorilor, agenți robotizați ai Securității, și este evocat de părinții înfricoșați de consecințe (sunt folosite aici și materiale adiacente provenind din documentarea personală a autoarei).
Cătălina Mustață și Silvian Vâlcu în spectacolul Tipografic majuscul de la Teatrul Odeon |
Grosul scenariului e alcătuit însă din documentele din dosarul de Securitate al Elevului, nume de cod pe coperta acestuia, care rememorează faptele așa cum au fost ele descrise de ofițerii de urmărire sau în declarațiile martorilor, ilustrând manipularea și colaboraționismul indus celor mai neștiutori dintre cetățenii patriei, copiii (scena depoziției colegilor e elocventă în acest sens).
Procedeele scenice folosite de regizoare – printre care imaginea filmată în timp real are un rol important – urmăresc logica evenimentelor și fac saltul la un moment dat spre un comentariu artistic prin care spectacolul se încălzește, intrând în joc trăirile actorilor, relațiile dintre personajele reale și fictive. Un salt pe care spectatorul l-a apreciat, suntem siguri, și care, în cazul spectacolului X mm din Y km, scris de aceeași autoare, cu referire la cazul poetului Dorin Tudoran, nu s-a produs. Ar mai fi de spus poate că, observând reacțiile celor foarte mulți tineri prezenți la spectacol, am putea conchide că există un interes major pentru această „carte neagră“ a comunismului și că, deci, munca echipei spectacolului e una în primul rând necesară limpezirii apelor, înțelegerii cât de cât a unui trecut responsabil în mare măsură de prezentul nostru postcomunist. Tinerii Alexandru Potocean, Gabriel Răuță, Mihai Smarandache și Silviu Vâlcu, în rolul puștiului care se stinge de leucemie la scurt timp de la perfidele anchete ale Securității, alcătuiesc un grup dinamic care-și adaptează cu ușurință mijloacele la cerințele spectacolului (schimbări de rol, conlucrarea cu aparatul video, manevre scenotehnice...). Li se alătură din generația matură Cătălina Mustață, într-o ipostază inedită, jucând cu convingere și mult atașament rolul mamei prinsă în dilema dragoste maternă versus obligații sociale.
Ca voce a societății civile, spectacolul pledează pentru recâștigarea dreptului la atitudine al acesteia. //