Postoptzecismul

Dan Mihaltianu | 04.02.2014

Pe aceeași temă

„Și, fără îndoială, timpurile noastre... preferă imaginea obiectului, copia originalului, reprezentarea realității, aparența ființei... (Feuerbach) „Mai bine hip, decât postmodernist, Mai bine mort, decât optzecist.“ (refren postrevoluționar)

Prin extensia fenomenului literar cu­nos­cut sub numele de optzecism, asupra ar­telor plastice, ulterior vizuale, asistăm la o clasificare a artei pe criterii ge­ne­ra­țio­nale. „Generația optzeci“ s-ar fi putut nu­mi ceva mai „plastic“ „generația ne­che­zol“, coffee and cigarets fiind tabietul ei jurnalier. Ori „generația Adidas“ (fie și de Dâmbovița sau Clujana, cei doi poli ai industriei românești de încălțăminte), re­prezentând codul vestimentar bine cu­nos­cut, alături de blugi (blue jeans), al „ge­ne­rației în blugi“, cum mai este cunoscută (deși apelația este contestată de alți pur­tă­tori de blugi preoptzeciști). Evident, „Adi­das“ are conotaţii mult mai profunde (pi­cioare de porc natur sau afumate), care, ală­turi de nechezol (cafea cu înlocuitori), formează conceptele filosofico-culinare de­finitorii ale anilor ‘80. Și, de ce nu, „Pepsi Generation“ (pentru sincronizare cu ge­ne­rația globală Pepsi), optzeciștii fiind in­tro­duși gustului încă din 1967, de îndată ce au trecut de la pantaloni scurți și bretele la blugi, deci în momentul trezirii (scu­lă­rii) conștiinței de generație. Iar, pentru a trece de la particular la general, chiar „Li­quid Generation“, lichidele fiind com­po­nenta „spirituală“ a generației și, în po­fida penuriei controlate din faza terminală a socialismului de stat, mulți s-au eva­porat prematur (în mod regretabil), iar al­ții se ocupă de studiul acestui fenomen (vezi Liquid Matter). „Lichiditatea“, ca­rac­terul fluid al societății moderne, nu este doar un concept baumanian (Zygmunt Bau­man), el merge mult mai departe în timp (Heraclit), iar optzeciștii lansează un concept filosofic memorabil: „Nu poți să bei de două ori aceeași vodcă“.

Se poate interpreta că termenul post­opt­zecism este o referire la faptul că optze­ciștii (după unele opinii) practicau postmo­dernismul (sau ceea ce își imaginau că este acesta), în încercarea de sincronizare cu tendințe internaționale, iar activitatea lor artistică a continuat cu motoarele în plin și în anii post-’80, deschizând toate direcțiile și tendințele actuale ale artei ro­mânești. Altfel, postoptzecismul poate fi con­siderat, strict, drept un curent ce se des­fășoară după perioada de referință (anii ‘80), aliniindu-se astfel lungului șir de „post-uri“ din istoria artei, deci în plin ac­tual Never Ending Transition (NET), urmat eventual de post-NET. Un curent a că­rui bază s-a lărgit, progresiv, în Ro­ma­nian Art Enasmble (RAE) concertează as­tăzi toate vocile și instrumentele (ins­ti­tu­țiile) relevante, indiferent de generație.

 

Optzecisme après Optzecisme

În principiu, anii ’80, se constituie într-o perioadă extrem de sumbră cultural, po­litic și economic, care teoretic ar fi putut bloca orice fenomene artistice neconforme cu ideologia epocii, național-comunismul. Urbanizarea și industrializarea intensivă, marcată de obiective social-industriale de dimensiuni faraonice și falimentare, face ca România socialistă să semene cu un decor Cyberpunk proiectat într-un viitor postindustrial și postatomic, unde viața de zi cu zi (la fel ca și cea artistică), ce mi­șuna la poalele acestor „ruine planificate“, are un look derizoriu și decrepit, în con­trast cu propaganda delirantă, care în­cer­ca să ascundă criza profundă a socia­lis­mului de stat.

Paradoxal, deceniul în care orice iluzie de nor­malizare a societății românești a fost programatic exclusă, în timp ce în Blocul Estic deschiderile și reformele erau în toi (Po­lonia - „raiul Solidarității“, Ungaria - „Ba­raca veselă“, Uniunea Sovietică - „avan­garda transparenței/glasnost și re­structurării/perestroika“), a constituit de fapt „ambientul ostil“ necesar apariției unor poziții artistice radical opuse deli­ru­lui propagandistic oficial, cinismului du­plicitar al elitei și „aplaudacismului“ obe­dient al breslei. Înfruntarea tuturor difi­cultăților ideologice, economice, culturale și sociale a fost un „program de lucru“ asu­mat de un grup relativ restrâns de ar­tiști care au optat pentru ocuparea unei poziții marginale față de scena artistică oficială. Poziția de outsider era o strategie ce putea contracara orice presiuni ale sis­temului și implica o „precaritate“ asu­ma­tă. Acestora li se adaugă o serie de artiști afir­mați în deceniile precedente, care au reușit să își păstreze un „statut vertical“, continuând cercetări artistice dezvoltate în perioada de relativă relaxare ’60-’70.

Dan Mihălţianu - Sweet Child in Time Liqueur (Distilat din Pepsi-Cola şi Pufarin), Experimentul în arta românească după 1960, CIAC / GDS, Bucureşti, 1996

Elementele definitorii ale practicilor, dis­cursurilor și pozițiilor artistice dezvoltate în anii ’80 ori continuate din deceniile pre­cedente –neo DADA, poverism, post/ne­oconceptualism, abstracționism, acțio­nism, situaționism, contextualism, hyper­realism, realism social, (noua) figurație, post/neoexpresionism, neo/trans­avan­gardism, prologism, neoortodoxism și, evi­dent, postmodernism – folosesc ca mij­loace de expresie artistică toate mediile, de la cele tradiționale la new media. Aces­tea se regăsesc în totalitate în arta post­optzecistă, formând baza de la care ea se legitimează. O lumină clară asupra acestor dezvoltări este proiectată de expoziția Al­ternative, București, 1987 (curatori Magda Cârneci, Călin Dan, Dan Mihălțianu), ea in­cluzând tot ce se producea semnificativ în toate „sectoarele de activitate“ la acel moment pe scena artistică din București și, prin extensie, în toată țara.

În prezent, amânarea constantă a unui bi­lanț clar a ceea ce s-a produs cu adevărat relevant în anii ’80 – poziții, lucrări și eve­nimente artistice, cernute de bruiajul ge­ne­rațional (totalitatea indivizilor care au debutat și practicat în “post obse­dan­tul” de­ceniu ’80) – duce la o constantă mi­ni­ma­lizare, desconsiderare ori eludare a unor elemente esențiale care, de fapt, stau la ba­za aproape a tuturor dezvoltărilor ar­tis­tice actuale, creând spațiu ideilor de Ge­ne­rate Spontanee, Imaculata Concep­țiu­ne, Nașterea din spuma ori cenușa revo­luției a unei „Arte Noi“, conducând la re­in­ven­tarea unor concepte și practici ar­tis­tice con­siderate inexistente în trecutul pre­de­cembrist, prin trecerea la zero (22 de­cem­brie ’89) a contorului artei ro­mâ­nești.

Deși s-au realizat sinteze, lucrări de doc­to­rat și expoziții, incapacitatea discursului cri­tic actual de a elabora un timeline fără sin­cope și pauze nejustificate, dublat de ab­sența suportului muzeal (colecții și ex­pu­neri permanente ale operelor marcante ce au relevanță pentru discursul artistic ac­tu­al), aduce prejudicii incalculabile chiar și celor care cred că se pot debarasa de în­suși fundamentul pe care își bazează demersul.

Unele cercetări vizează prioritar aventurile artistice ale „optzecismului după opt­ze­cism“ în care se studiază ce fac optzeciștii azi, fără a reuși să impună ori analizeze pertinent ce au făcut ei marcant în epoca de referință. Alte inițiative frizează chiar „co­lectivizarea forțată a artei“, unde „toa­tă lumea cântă, râde și experimentează“ ori „sculptează“ și, evident, în sfârșit „dan­­sează“, situații ce duc la „babi­lo­ni­za­rea“ dis­cursului artistic-critic și în final la o „co­medie de situații“ tip Molière, în ca­re toa­tă lumea constată cu uimire că „face proză“.

Altfel, printr-o intuiție strategică, o serie de artiști, galerii, centre și spații de artă și-au luat în mână destinul și au început de la o vreme să își „anexeze“ pe cont pro­priu artiști și opere de artă din trecutul mai mult sau mai puțin apropiat, pentru a-și legitima propria poziție și a de­monstra că nu provin din Middle of Now­here. Această tendință nu reușește încă să compenseze efectele devastatoare ale conflictului generațional din artă, care re­flectă fenomenul generalizat din cultura și societatea românească actuală.

 

Generaționismul

Patru luni, trei săptămâni și două zile (fil­mul) a căzut ca un plafon de beton de di­mensiunea țării peste societatea ro­mâ­nească. Șocul s-a propagat până la Cannes și de acolo în întreaga lume. Aceasta este doar fața cinematică a unei drame pro­funde care a atins aproape toate familiile și cuplurile românești, indiferent de clasă ori poziție socială, ca urmare a controlului natalității exercitat de regim. Interzicerea întreruperii legale de sarcină, prin de­cretele 770/1966 și 441/1985, a condus la practici ilegale, tratamente barbare, mor­talitate ridicată și la represiuni extrem de dure, în special în ultimii ani ai socia­lis­mului. Trauma, deși a fost absorbită „vis­ceral“ prin tăcere, nu a putut scăpa sub­conștientului colectiv, devenind una „se­minală“ și „embrionară“. Toți cei afectați, surori și frați ai celor „neantizați“, se cons­tituie astfel la nivelul „sub­con­știen­tului“ în „generația avortată“. Con­se­cin­țele sunt imposibil de evaluat la întreaga lor magnitudine, dar un simptom vizibil es­te eventual desconsiderarea manifestă, da­că nu direct față de genitorii biologici, atunci îndreptată în mod difuz asupra ge­nerației cărora aceștia îi aparțin.

„Generația expirată“, „demascată“ în ulti­mele decenii, este o categorie de vârstă la fel de difuză ca și cealaltă generație com­plementară. Teoretic, ea se constituie în re­prezentanții unor „epoci expirate“, „conc­epte expirate“, „practici expirate“, „mo­de expirate“ ș.a.m.d. Principiul expi­rării este unul comercial, în progres, a că­rui viteză ne ajunge din urmă. Altfel, cele două generații sunt o expresie a aceluiași concept, prima „expirată prematur“, cea­laltă „expirată înainte de termen“.

La nivelul clasei culturale, ce reproduce la scară redusă conflictele din societatea că­reia îi aparţine, „lupta de clasă“ se ma­ni­fes­tă într-o primă etapă la nivel gene­ra­țio­nal. În termeni marxist-leniniști, „ge­ne­ra­ția tânără“ (emerging), pauperă, exploa­ta­tă și discriminată, se constituie în „pro­le­ta­riat“, iar „generația matură“ (esta­blished), deținătoarea puterii economice, a mij­loa­celor de producție, a pozițiilor che­ie din în­vățământ și instituțiile cul­tu­rale, în „ex­ploatatori“. Mai departe totul este cu­nos­cut din manualele de socialism științific.

 

Opoziționismul

Componentă a conștiinței de clasă (Georg Lukács), conștiința opozițională (Oppo­sitional Consciousness) se manifestă în toa­te societățile, indiferent de coloratura lor politică și socială, ca libertate de gân­di­re, acțiune și comportament, specifice in­te­lectualității ori clasei culturale în ge­neral. Postura de nonconformist, rebel, cri­­tic al societății, al moravurilor sociale și oponent potențial al puterii politice este portretul robot al intelectualului din toate timpurile. Stângismul (boala copilăriei, diag­­nosticată de Lenin) este probabil în cazul intelighenției doar un „mode de vivre“ în care „nu știe stânga ce face dreap­ta“. De­du­blarea personalitțăii pare a fi motorul în­suși al procesului de creație. Creatorul (de orice tip) trebuie să se dis­tanțeze de el însuși pentru a reuși să ex­tragă esența și substanța a ceea ce de­fi­nește opera de artă – vizuală, literară, mu­zicală – ori știin­ți­fi­că. De aici și atitudinea contestatară față de stările de lucruri instaurate ori con­si­derate drept „normă“ în societate la un moment dat. Contracultura în general (nu doar fenomenul cunoscut sub acest nume) este un motor al societății actuale.

Oppositional Defiant Disorder (ODD) - opo­ziția, nesupunerea, împotrivirea, une­ori violentă, față de autoritatea părinților ori a educatorilor, prezente în com­por­ta­mentul copiilor încă de la vârste fragede (ce poate deveni uneori un simptom clinic și cronic) – este o atitudine care se re­gă­sește ulterior în forme sociale, culturale ori politice (frondă, dezobediență, dizi­den­ță, rebeliune). Toate formele recente ale pro­testelor și convulsiilor sociale, de la miș­carea împotriva războiului din Viet­nam, Mai ‘68, Primăvara de la Praga și eve­nimentele din ‘89 până la Primăvara arabă, Indignados, Occupy, WikiLeaks și acțiuni mai mult sau mai puțin individuale (Assange, Manning, Snowden), sunt într-o măsură oarecare și efectele conștiinței opo­ziționale, coroborate cu exercitarea conștiinței civice.

 

Plagiaționismul

Depășirea barierei mentale a anului 2000, care a marcat (lăsând la o parte angoasele milenariste) prăbușirea dramatică a fan­te­ziilor și aspirațiilor spre un „viitor lu­mi­nos“, New Brave World, Odisee Spațială și a altor utopii politice, sociale, teh­no­lo­gice și culturale cunoscute îndreptate spre viitor (2000 fiind acel viitor așteptat și pro­fețit), a dus la reorientarea spre pre­zent și asupra problemelor sociale și cul­turale actuale, care sunt consecința tre­cutului imediat, apropiat ori mai mult sau mai puțin îndepărtat.

Motoarele artei, turate la maximum în ul­timul deceniu de dinaintea sfârșitului (mi­leniului) pe „noile media“, au fost și ele reduse la nivel de croazieră, lăsând „nava medială“ pe pilot automat, în timp ce toa­tă lumea pescuiește și plonjează în „ocea­nul artistic planetar“, imens rezervor al tre­cutului. Acest fapt a făcut ca cercetarea ar­tistică să se îndrepte spre reciclarea unor practici și materii prime existente. Re-load, re-visit, re-make, re-think, re-in­ter­pret, re-figure, re-contextualize, re-act, re-enhance, re-produce, re-imagine, „re-every­thing“ sunt direcțiile cele mai „hip“ ale momentului.

Liberalizarea pieței ideilor artistice este unul dintre factorii care au dinamizat sce­na artistică actuală, dar în același timp o ține captivă în forme vizuale și con­cep­tua­le exersate deja copios cu o jumătate de se­col în urmă. Aceasta nu doar din co­mo­di­tate sau din faptul că vechile medii și con­cepte artistice nu sunt epuizate încă, ci și pentru a urma discursuri curatoriale și te­o­retice care, la rândul lor, sunt captive mul­tor idei și practici déjà vu și, evident, pieței de artă, care dictează în mare parte „ritmul“.

Pe scena românească lucrurile sunt ușor de observat, prin relativul redus apetit pen­tru „pionieratul medial“ în general și cvasidispariția lui, la scurtă vreme după intrarea în noul mileniu. Ultimele ba­ri­ca­de, fotografia și video, chiar dacă sunt fă­cute cu mijloace digitale (smart), cu ex­cepția unor cazuri speciale notabile, sunt doar o re-mediere a tehnicilor clasice. Acea­stă situație face ca toată lumea să se ocupe de aceleași probleme estetice, con­ceptuale, formale, tehnice și sociale, in­di­fe­rent de generație, ceea ce duce des la re­petări voite, accidentale, coincidențiale ori inconștiente ale unor teme și practici, unele cunoscute, altele neglijate, ignorate sau uitate.

Plagiaționismul, un trend care nu este nou, dar care suferă o recrudescență în pre­zent, are și multe aspecte noi. Pe lângă cele academice, morale și legale, apar cele politice, instituționale și materiale. Multe pro­iecte, lucrări artistice ori științifice, ca­re folosesc idei, soluții tehnice și estetice, preluate, împrumutate (eventual în mod frau­dulos), din desconsiderare ori ig­no­ran­ță, de la alți autori, artiști, creatori etc., sunt realizate cu fonduri și cu beneficii financiare considerabile, la o scară uneori supradimensionată și cu sprijinul unor ins­tituții importante, ori vizează consistente beneficii sociale și politice până la nivel gu­vernamental (cazuri notorii deja). Dez­ba­terile pe această temă au devenit obiect de studiu la nivel universitar și academic ori cazuri juridice, pe lângă atenția și ex­punerea mediatică, dar nu și o neliniște a scenei artistice-critice-curatoriale, încă. Va trebui să se treacă și prin etapa „pla­gierii plagiatului“, o formă pervertită a „ne­gării negației“ (Hegel), pentru a ajun­ge la „Vârsta de aur“, unde totul este po­sibil, chiar și plagiate yourself.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22