Pe aceeași temă
„Și, fără îndoială, timpurile noastre... preferă imaginea obiectului, copia originalului, reprezentarea realității, aparența ființei... “ (Feuerbach) „Mai bine hip, decât postmodernist, Mai bine mort, decât optzecist.“ (refren postrevoluționar)
Prin extensia fenomenului literar cunoscut sub numele de optzecism, asupra artelor plastice, ulterior vizuale, asistăm la o clasificare a artei pe criterii generaționale. „Generația optzeci“ s-ar fi putut numi ceva mai „plastic“ „generația nechezol“, coffee and cigarets fiind tabietul ei jurnalier. Ori „generația Adidas“ (fie și de Dâmbovița sau Clujana, cei doi poli ai industriei românești de încălțăminte), reprezentând codul vestimentar bine cunoscut, alături de blugi (blue jeans), al „generației în blugi“, cum mai este cunoscută (deși apelația este contestată de alți purtători de blugi preoptzeciști). Evident, „Adidas“ are conotaţii mult mai profunde (picioare de porc natur sau afumate), care, alături de nechezol (cafea cu înlocuitori), formează conceptele filosofico-culinare definitorii ale anilor ‘80. Și, de ce nu, „Pepsi Generation“ (pentru sincronizare cu generația globală Pepsi), optzeciștii fiind introduși gustului încă din 1967, de îndată ce au trecut de la pantaloni scurți și bretele la blugi, deci în momentul trezirii (sculării) conștiinței de generație. Iar, pentru a trece de la particular la general, chiar „Liquid Generation“, lichidele fiind componenta „spirituală“ a generației și, în pofida penuriei controlate din faza terminală a socialismului de stat, mulți s-au evaporat prematur (în mod regretabil), iar alții se ocupă de studiul acestui fenomen (vezi Liquid Matter). „Lichiditatea“, caracterul fluid al societății moderne, nu este doar un concept baumanian (Zygmunt Bauman), el merge mult mai departe în timp (Heraclit), iar optzeciștii lansează un concept filosofic memorabil: „Nu poți să bei de două ori aceeași vodcă“.
Se poate interpreta că termenul postoptzecism este o referire la faptul că optzeciștii (după unele opinii) practicau postmodernismul (sau ceea ce își imaginau că este acesta), în încercarea de sincronizare cu tendințe internaționale, iar activitatea lor artistică a continuat cu motoarele în plin și în anii post-’80, deschizând toate direcțiile și tendințele actuale ale artei românești. Altfel, postoptzecismul poate fi considerat, strict, drept un curent ce se desfășoară după perioada de referință (anii ‘80), aliniindu-se astfel lungului șir de „post-uri“ din istoria artei, deci în plin actual Never Ending Transition (NET), urmat eventual de post-NET. Un curent a cărui bază s-a lărgit, progresiv, în Romanian Art Enasmble (RAE) concertează astăzi toate vocile și instrumentele (instituțiile) relevante, indiferent de generație.
Optzecisme après Optzecisme
În principiu, anii ’80, se constituie într-o perioadă extrem de sumbră cultural, politic și economic, care teoretic ar fi putut bloca orice fenomene artistice neconforme cu ideologia epocii, național-comunismul. Urbanizarea și industrializarea intensivă, marcată de obiective social-industriale de dimensiuni faraonice și falimentare, face ca România socialistă să semene cu un decor Cyberpunk proiectat într-un viitor postindustrial și postatomic, unde viața de zi cu zi (la fel ca și cea artistică), ce mișuna la poalele acestor „ruine planificate“, are un look derizoriu și decrepit, în contrast cu propaganda delirantă, care încerca să ascundă criza profundă a socialismului de stat.
Paradoxal, deceniul în care orice iluzie de normalizare a societății românești a fost programatic exclusă, în timp ce în Blocul Estic deschiderile și reformele erau în toi (Polonia - „raiul Solidarității“, Ungaria - „Baraca veselă“, Uniunea Sovietică - „avangarda transparenței/glasnost și restructurării/perestroika“), a constituit de fapt „ambientul ostil“ necesar apariției unor poziții artistice radical opuse delirului propagandistic oficial, cinismului duplicitar al elitei și „aplaudacismului“ obedient al breslei. Înfruntarea tuturor dificultăților ideologice, economice, culturale și sociale a fost un „program de lucru“ asumat de un grup relativ restrâns de artiști care au optat pentru ocuparea unei poziții marginale față de scena artistică oficială. Poziția de outsider era o strategie ce putea contracara orice presiuni ale sistemului și implica o „precaritate“ asumată. Acestora li se adaugă o serie de artiști afirmați în deceniile precedente, care au reușit să își păstreze un „statut vertical“, continuând cercetări artistice dezvoltate în perioada de relativă relaxare ’60-’70.
Dan Mihălţianu - Sweet Child in Time Liqueur (Distilat din Pepsi-Cola şi Pufarin), Experimentul în arta românească după 1960, CIAC / GDS, Bucureşti, 1996 |
Elementele definitorii ale practicilor, discursurilor și pozițiilor artistice dezvoltate în anii ’80 ori continuate din deceniile precedente –neo DADA, poverism, post/neoconceptualism, abstracționism, acționism, situaționism, contextualism, hyperrealism, realism social, (noua) figurație, post/neoexpresionism, neo/transavangardism, prologism, neoortodoxism și, evident, postmodernism – folosesc ca mijloace de expresie artistică toate mediile, de la cele tradiționale la new media. Acestea se regăsesc în totalitate în arta postoptzecistă, formând baza de la care ea se legitimează. O lumină clară asupra acestor dezvoltări este proiectată de expoziția Alternative, București, 1987 (curatori Magda Cârneci, Călin Dan, Dan Mihălțianu), ea incluzând tot ce se producea semnificativ în toate „sectoarele de activitate“ la acel moment pe scena artistică din București și, prin extensie, în toată țara.
În prezent, amânarea constantă a unui bilanț clar a ceea ce s-a produs cu adevărat relevant în anii ’80 – poziții, lucrări și evenimente artistice, cernute de bruiajul generațional (totalitatea indivizilor care au debutat și practicat în “post obsedantul” deceniu ’80) – duce la o constantă minimalizare, desconsiderare ori eludare a unor elemente esențiale care, de fapt, stau la baza aproape a tuturor dezvoltărilor artistice actuale, creând spațiu ideilor de Generate Spontanee, Imaculata Concepțiune, Nașterea din spuma ori cenușa revoluției a unei „Arte Noi“, conducând la reinventarea unor concepte și practici artistice considerate inexistente în trecutul predecembrist, prin trecerea la zero (22 decembrie ’89) a contorului artei românești.
Deși s-au realizat sinteze, lucrări de doctorat și expoziții, incapacitatea discursului critic actual de a elabora un timeline fără sincope și pauze nejustificate, dublat de absența suportului muzeal (colecții și expuneri permanente ale operelor marcante ce au relevanță pentru discursul artistic actual), aduce prejudicii incalculabile chiar și celor care cred că se pot debarasa de însuși fundamentul pe care își bazează demersul.
Unele cercetări vizează prioritar aventurile artistice ale „optzecismului după optzecism“ în care se studiază ce fac optzeciștii azi, fără a reuși să impună ori analizeze pertinent ce au făcut ei marcant în epoca de referință. Alte inițiative frizează chiar „colectivizarea forțată a artei“, unde „toată lumea cântă, râde și experimentează“ ori „sculptează“ și, evident, în sfârșit „dansează“, situații ce duc la „babilonizarea“ discursului artistic-critic și în final la o „comedie de situații“ tip Molière, în care toată lumea constată cu uimire că „face proză“.
Altfel, printr-o intuiție strategică, o serie de artiști, galerii, centre și spații de artă și-au luat în mână destinul și au început de la o vreme să își „anexeze“ pe cont propriu artiști și opere de artă din trecutul mai mult sau mai puțin apropiat, pentru a-și legitima propria poziție și a demonstra că nu provin din Middle of Nowhere. Această tendință nu reușește încă să compenseze efectele devastatoare ale conflictului generațional din artă, care reflectă fenomenul generalizat din cultura și societatea românească actuală.
Generaționismul
Patru luni, trei săptămâni și două zile (filmul) a căzut ca un plafon de beton de dimensiunea țării peste societatea românească. Șocul s-a propagat până la Cannes și de acolo în întreaga lume. Aceasta este doar fața cinematică a unei drame profunde care a atins aproape toate familiile și cuplurile românești, indiferent de clasă ori poziție socială, ca urmare a controlului natalității exercitat de regim. Interzicerea întreruperii legale de sarcină, prin decretele 770/1966 și 441/1985, a condus la practici ilegale, tratamente barbare, mortalitate ridicată și la represiuni extrem de dure, în special în ultimii ani ai socialismului. Trauma, deși a fost absorbită „visceral“ prin tăcere, nu a putut scăpa subconștientului colectiv, devenind una „seminală“ și „embrionară“. Toți cei afectați, surori și frați ai celor „neantizați“, se constituie astfel la nivelul „subconștientului“ în „generația avortată“. Consecințele sunt imposibil de evaluat la întreaga lor magnitudine, dar un simptom vizibil este eventual desconsiderarea manifestă, dacă nu direct față de genitorii biologici, atunci îndreptată în mod difuz asupra generației cărora aceștia îi aparțin.
„Generația expirată“, „demascată“ în ultimele decenii, este o categorie de vârstă la fel de difuză ca și cealaltă generație complementară. Teoretic, ea se constituie în reprezentanții unor „epoci expirate“, „concepte expirate“, „practici expirate“, „mode expirate“ ș.a.m.d. Principiul expirării este unul comercial, în progres, a cărui viteză ne ajunge din urmă. Altfel, cele două generații sunt o expresie a aceluiași concept, prima „expirată prematur“, cealaltă „expirată înainte de termen“.
La nivelul clasei culturale, ce reproduce la scară redusă conflictele din societatea căreia îi aparţine, „lupta de clasă“ se manifestă într-o primă etapă la nivel generațional. În termeni marxist-leniniști, „generația tânără“ (emerging), pauperă, exploatată și discriminată, se constituie în „proletariat“, iar „generația matură“ (established), deținătoarea puterii economice, a mijloacelor de producție, a pozițiilor cheie din învățământ și instituțiile culturale, în „exploatatori“. Mai departe totul este cunoscut din manualele de socialism științific.
Opoziționismul
Componentă a conștiinței de clasă (Georg Lukács), conștiința opozițională (Oppositional Consciousness) se manifestă în toate societățile, indiferent de coloratura lor politică și socială, ca libertate de gândire, acțiune și comportament, specifice intelectualității ori clasei culturale în general. Postura de nonconformist, rebel, critic al societății, al moravurilor sociale și oponent potențial al puterii politice este portretul robot al intelectualului din toate timpurile. Stângismul (boala copilăriei, diagnosticată de Lenin) este probabil în cazul intelighenției doar un „mode de vivre“ în care „nu știe stânga ce face dreapta“. Dedublarea personalitțăii pare a fi motorul însuși al procesului de creație. Creatorul (de orice tip) trebuie să se distanțeze de el însuși pentru a reuși să extragă esența și substanța a ceea ce definește opera de artă – vizuală, literară, muzicală – ori științifică. De aici și atitudinea contestatară față de stările de lucruri instaurate ori considerate drept „normă“ în societate la un moment dat. Contracultura în general (nu doar fenomenul cunoscut sub acest nume) este un motor al societății actuale.
Oppositional Defiant Disorder (ODD) - opoziția, nesupunerea, împotrivirea, uneori violentă, față de autoritatea părinților ori a educatorilor, prezente în comportamentul copiilor încă de la vârste fragede (ce poate deveni uneori un simptom clinic și cronic) – este o atitudine care se regăsește ulterior în forme sociale, culturale ori politice (frondă, dezobediență, dizidență, rebeliune). Toate formele recente ale protestelor și convulsiilor sociale, de la mișcarea împotriva războiului din Vietnam, Mai ‘68, Primăvara de la Praga și evenimentele din ‘89 până la Primăvara arabă, Indignados, Occupy, WikiLeaks și acțiuni mai mult sau mai puțin individuale (Assange, Manning, Snowden), sunt într-o măsură oarecare și efectele conștiinței opoziționale, coroborate cu exercitarea conștiinței civice.
Plagiaționismul
Depășirea barierei mentale a anului 2000, care a marcat (lăsând la o parte angoasele milenariste) prăbușirea dramatică a fanteziilor și aspirațiilor spre un „viitor luminos“, New Brave World, Odisee Spațială și a altor utopii politice, sociale, tehnologice și culturale cunoscute îndreptate spre viitor (2000 fiind acel viitor așteptat și profețit), a dus la reorientarea spre prezent și asupra problemelor sociale și culturale actuale, care sunt consecința trecutului imediat, apropiat ori mai mult sau mai puțin îndepărtat.
Motoarele artei, turate la maximum în ultimul deceniu de dinaintea sfârșitului (mileniului) pe „noile media“, au fost și ele reduse la nivel de croazieră, lăsând „nava medială“ pe pilot automat, în timp ce toată lumea pescuiește și plonjează în „oceanul artistic planetar“, imens rezervor al trecutului. Acest fapt a făcut ca cercetarea artistică să se îndrepte spre reciclarea unor practici și materii prime existente. Re-load, re-visit, re-make, re-think, re-interpret, re-figure, re-contextualize, re-act, re-enhance, re-produce, re-imagine, „re-everything“ sunt direcțiile cele mai „hip“ ale momentului.
Liberalizarea pieței ideilor artistice este unul dintre factorii care au dinamizat scena artistică actuală, dar în același timp o ține captivă în forme vizuale și conceptuale exersate deja copios cu o jumătate de secol în urmă. Aceasta nu doar din comoditate sau din faptul că vechile medii și concepte artistice nu sunt epuizate încă, ci și pentru a urma discursuri curatoriale și teoretice care, la rândul lor, sunt captive multor idei și practici déjà vu și, evident, pieței de artă, care dictează în mare parte „ritmul“.
Pe scena românească lucrurile sunt ușor de observat, prin relativul redus apetit pentru „pionieratul medial“ în general și cvasidispariția lui, la scurtă vreme după intrarea în noul mileniu. Ultimele baricade, fotografia și video, chiar dacă sunt făcute cu mijloace digitale (smart), cu excepția unor cazuri speciale notabile, sunt doar o re-mediere a tehnicilor clasice. Această situație face ca toată lumea să se ocupe de aceleași probleme estetice, conceptuale, formale, tehnice și sociale, indiferent de generație, ceea ce duce des la repetări voite, accidentale, coincidențiale ori inconștiente ale unor teme și practici, unele cunoscute, altele neglijate, ignorate sau uitate.
Plagiaționismul, un trend care nu este nou, dar care suferă o recrudescență în prezent, are și multe aspecte noi. Pe lângă cele academice, morale și legale, apar cele politice, instituționale și materiale. Multe proiecte, lucrări artistice ori științifice, care folosesc idei, soluții tehnice și estetice, preluate, împrumutate (eventual în mod fraudulos), din desconsiderare ori ignoranță, de la alți autori, artiști, creatori etc., sunt realizate cu fonduri și cu beneficii financiare considerabile, la o scară uneori supradimensionată și cu sprijinul unor instituții importante, ori vizează consistente beneficii sociale și politice până la nivel guvernamental (cazuri notorii deja). Dezbaterile pe această temă au devenit obiect de studiu la nivel universitar și academic ori cazuri juridice, pe lângă atenția și expunerea mediatică, dar nu și o neliniște a scenei artistice-critice-curatoriale, încă. Va trebui să se treacă și prin etapa „plagierii plagiatului“, o formă pervertită a „negării negației“ (Hegel), pentru a ajunge la „Vârsta de aur“, unde totul este posibil, chiar și plagiate yourself.