Pe aceeași temă
Bernard Lewis lasă deschise toate posibilitățile pentru viitorul Islamului: nu se hazardează cu profeții, dar nu respinge speranța că provocarea unei noi creativități civilizaționale preponderent pașnice va fi mai fertilă decât resentimentul și furia scăpătaților.
Majoritatea dintre noi, creștini și europeni, nu prea știm mare lucru despre Islam. Fie că ne sperie jihadul ori asasinatele teroriste, fie că empatizăm cu imigranții, și așa amărâți, cărora li se interzic minaretele, sursele noastre limitate de cunoaștere nu prea depășesc o presă generalistă și o experiență personală în general extrem de subțire. De-abia dacă știm de rugăciunile zilnice, de luna de post ori de interdicțiile de a consuma porc și alcool. Cât privește presa pe care o citim, aceasta e polarizată: pe de o parte, alarmiștii și belicoșii, unii chiar clamând că războiul civilizațiilor e în toi, în timp ce noi reacționăm ca struții; pe de altă parte, xenofilii și avocații alterității, multiculturaliști, promotori de melting pot ori pur și simplu democrați cu pretenții de consecvență. Din cauza informației superficiale ori contradictorii, reacționăm inevitabil preponderent emotiv, pradă unui argument ori altuia, dar parcă mereu fără a ieși dintr-o ceață destul de deasă.
BERNARD LEWIS
Istoria Orientului Mijlociu
Editura Polirom, 2014
Iată însă că, de câteva luni, pe rafturile librăriilor se află traducerea unei sinteze fermecătoare – Istoria Orientului Mijlociu. Autorul e un orientalist de prestigiu, cu o carieră universitară începută la Londra și culminată la Princeton, inevitabil controversat atât din cauza tematicii încă extrem de sensibile geopolitic și diplomatic, cât și metodei ambițioase. Bernard Lewis cucerește în primul rând cu trei calități: arta amănuntului sugestiv; un responsabil rafinament intelectual în jocul asociațiilor; percepția fină a schimbărilor istorice. Calități care îl transformă într-o călăuză atractivă pentru noi, necunoscători deja derutați, fie creduli, fie sceptici. O uvertură dă tonul acestei fascinante aventuri de lectură: autorul descrie o cafenea orientală de azi, subminând succesiv o parte dintre prejudecățile unor percepții comune – o considerăm tradițională, dar de fapt e un produs recent, datorat mai ales influențelor occidentale. Mesele și scaunele, dispărute din regiune după expansiunea arabă, au înlocuit de nu mult timp divanele, pernele și tăvile metalice. Tutunul atât de prizat, răspândit aici de englezi după descoperirea Americii, a fost acceptat doar după aproape un secol de controverse, nu lipsite de victime, după criminalizarea consumului său de către un sultan mai aspru. Ziarelor, ca și tiparului de la baza lor, le-a trebuit de asemenea destul timp ca să depășească interdicțiile locale. Tablourile cu șeful statului, acum pe pereții cafenelei, sunt și ele o inovație. Chiar mai piosul Baiazid a vândut portretul tatălui său, Mahomed al II-lea, care îl angajase pe venețianul Bellini, în pofida unei tradiții mai consecvent iconoclaste. Ceasurile de pe mâini ori cele de pe pereți, la fel ca și ochelarii, dar mai ales cămășile și pantalonii sunt de asemenea preluate din Occident. Punctul de fugă al perspectivei lui Lewis nu e ales întâmplător: Orientul Mijlociu – o sintagmă de asemenea occidentală, dar mai ales convențională – nu prea știe, mai ales de două secole încoace, cum să se raporteze la un Occident care îi eclipsează fosta glorie. Într-un asemenea orizont, apare și asocierea retorică a lumii occidentale cu Satana, prin excelență un ispititor, fiindcă nu puțini consideră această influență drept o perfidă seducție – de unde și reacțiile de disproporționată furie.
Dar ce aflăm de fapt despre Islam? Una dintre principalele dificultăți ale europeanului este de a înțelege cum se exercită autoritatea religioasă printre musulmani. Ca și în cazul lumii creștine, există două tipuri distincte de autoritate, cea politică și cea religioasă, fiecare cu complexitatea ei, iar raporturile dintre ele merg de la convergență la concurență. Câteva diferențe semnificative între cele două civilizații provin din geneza distinctă: creștinismul s-a născut fără pretenții politice, iar în primele sale trei secole a fost o minoritate tolerată ori combătută – de evrei sau de romani. Islamul a fost, în schimb, de la început o religie războinică și dominantă, care s-a extins rapid pe calea armelor – nu neapărat prin convertiri forțate, dar sub impactul decisiv al unei legislații discriminatorii: plata unui impozit special și anumite interdicții care marcau clar inferioritatea socială, plus riscul destul de serios de a fi înrobit. Coranul și tradiția îl prezintă pe Mahomed exercitându-și atribuțiile de șef politic, ceea ce, în mod evident, nu e cazul lui Iisus în Evanghelii. Odată ajuns religie de stat, creștinismul a fost uneori mai puțin tolerant decât Islamul, dar în conflictul ulterior dintre imperium și sacerdotium, evoluat încet spre secularizare, ideea unei separări și-a găsit mai ușor referințele de legitimitate. Califii și sultanii au cumulat cele două funcții, dar nu în sensul împăraților – Constantin cel Mare se considera cel mult episcopul din afara Bisericii – și nici în cel al papilor, care în primul rând reprezentau vârful unei ierarhii clericale. Nu aparțineau lumii distincte a teologilor – ulama –, dar principala lor menire politică era să apere și să răspândească șaria. Pe aceasta am putea-o defini drept legislație teocratică – mult mai pretențioasă, de exemplu, decât nomocanoanele tradiției bizantine –, cultivată de profesioniști cu dublă specializare. Șaria, un imens cod de legi fundamentat pe Coran și pe tradiția numită hadith, e considerată de Lewis drept „una dintre principalele realizări intelectuale ale Islamului, care ilustrează pe deplin caracterul și geniul civilizației islamice“. Unele prevederi sunt clar normative – cu pedepse pe măsură, aplicate de stat –, dar altele vizează idealuri, deci sunt simple recomandări. Cu toată flexibilitatea sa – muftii, jurisconsulții Islamului, s-au ocupat cu adaptările la tot felul de situații noi –, șaria a rămas un instrument teocratic.
Nu au lipsit însă conflictele. Funcționarii de stat și teologii au rămas în bună măsură în lumi paralele. Aceștia din urmă chiar au considerat implicarea în administrație drept un semn de scăzută pietate. Au câștigat, în schimb, un semnificativ plus de autoritate spirituală, fiindcă erau în ochii populației nu doar evlavioși, ci și independenți în raport cu puterea. Acest avantaj i-a transformat și într-o pepinieră de contestatari influenți, de cele mai multe ori animați de intenții reacționare în raport cu inovațiile politice – înnoirea în general nu e prea bine văzută, lui Mahomed însuși atribuindu-i-se afirmația conform căreia „cele mai rele lucruri sunt noutățile“, un argument puternic în favoarea unui conservatorism greu de zdruncinat. O situație încă de actualitate, fie și dacă ne gândim numai la recentul îndemn al președintelui egiptean al-Sisi adresat teologilor islamici cei mai prestigioși de a-și revizui anumite mentalități din ce în ce mai păguboase. O încercare, în fond, de a renunța mai ferm la jihad și de a conviețui pașnic cu restul omenirii. Chiar dacă unii teologi moderni au interpretat jihadul – literal înseamnă „efort“ – într-un sens pe care noi l-am numi ascetic, accepțiunea predominantă a fost cea militară. Lewis nu ezită să compare jihadul cu cruciada: deși consideră că cea din urmă a avut scopuri mult mai limitate, spre deosebire de ambițiile universale ale celui dintâi, argumentele teologice invocate de unii și de ceilalți seamănă – „o înlăturare a obstacolelor din calea convertirii“. Semnificativ este și faptul că termenul a fost utilizat și pentru a legitima răfuieli interne, reformatorii fiind la nevoie demonizați drept trădători perfizi. În același timp, pedeapsa pentru apostazie rămâne în Islam cea capitală, fiindcă nu e percepută ca expresie a libertății conștiinței individuale, ci drept o înșelare a încrederii acordate de comunitate. Poți fi tolerat ca monoteist – soarta celorlalți a fost mult mai tragică –, dar odată musulman, nu mai există cale de întoarcere.
Panorama oferită de Lewis e extrem de largă și de nuanțată. În fața cititorului se perindă o multitudine de tipologii și imagini. E amintit prestigiul special al comerciantului, spre deosebire de figura mult mai controversată a funcționarului – atitudine uneori cu consecințe serioase asupra stabilității politice. E precizat rolul mai degrabă domestic al nenumăraților robi, cumpărați sau mai ales obținuți în urma cuceririlor, pe baza îngăduințelor șariei – interzisă era doar înrobirea altor musulmani. În cazul femeilor, acest rol era și sexual, fiindcă, alături de soțiile legitime, bărbații își puteau exersa poligamia în concubinaj legal cu roabele – tradiționalismul mai rezistent în raport cu statutul femeii nu poate fi cu totul străin de aceste deprinderi. În tabloul lui Lewis apare la un moment dat, într-un rol nu tocmai periferic, chiar și capra, considerată printre principalii vinovați ai deșertificării care a schimbat radical peisajul în anumite regiuni.
Toate aceste realități ale trecutului pot fi puse în legătură cu actualitatea în diverse configurații ideologice. În fond, pentru orice civilizație, raportul cu tradițiile sale devine în anumite epoci problematic. Unii spun că Islamul nu are cum să renunțe la fundamentul său teocratic ori la aspirațiile spre un jihad universal. Alții consideră, dimpotrivă, că vremurile s-au schimbat ireversibil și că e doar o chestiune de timp ca un alt Islam, diferit fundamental cel puțin în unele privințe, să se impună. Ceea ce e sigur e că toți cei care se vor opune reformării sale pot invoca o tradiție mai mult decât milenară. Merită să omori un caricaturist? Mahomed însuși a dispus execuția celor care l-au satirizat în timpul activității sale, deși pentru urmașii săi a-și ridiculiza adversarii – bizantini, de pildă – în scenete de curte a rămas o practică gustată. Exemple ca acestea sunt multe, iar contestarea lor, fie și prin inovații hermeneutice, e o aventură riscantă. Să ne amintim cât de greu i-a fost creștinismului să depășească sclavia, pe care chiar apostolul Pavel ori influentul Ioan Gură de Aur nu o respingeau. Ne putem întreba și de ce i-au trebuit aproape două milenii pentru a îmbunătăți condiția femeii, uneori mai discriminată ca înainte și mai ales cu docte argumente teologice. Lectura cărții lui Lewis lasă deschise toate posibilitățile pentru viitorul Islamului. Nu se hazardează cu profeții, dar nu respinge speranța că provocarea unei noi creativități civilizaționale preponderent pașnice va fi mai fertilă decât resentimentul și furia scăpătaților.