Pe aceeași temă
Tensiunile de cuplu au fost una dintre marotele noului val autohton. Cu toate acestea, un personaj semnificativ e încă mai degrabă ignorat: prostituata. L-a folosit Radu Muntean în Boogie, dar era doar o apariție fugace, de fundal, mai mult o metaforă a unei tinereți (libertine) apuse. Chiar și așa, antinomia dintre căsnicia cam forțată a protagonistului – pe măsura dizarmoniei în labirintica casă de vacanță – și surprinzătoarea intimitate – le solicită prietenilor să iasă pe balcon – cu „domnișoara“ (tuturor) îi conferea acesteia din urmă un statut neașteptat. Chiar și când e vorba (destul de des) de adultere, triunghiul amoros o exclude pe prostituată: cuplul e mai degrabă suficient de șubrezit încât să fie inevitabilă tendința reconfigurării sale. Altfel spus, prezintă mai mult interes concurența alternativelor comparabile – Marți, după Crăciun reprezentativ – decât tipurile de întovărășiri erotice. În fond, când Lary (din Sieranevada) pare – în discuția din mașină – în pragul de a-i mărturisi ceva soției – vorbește de adulterul tatălui nu demult prohodit, dar ambiguitatea sa îi dă și ei o clipă de gândit –, ar putea fi vorba și de frecventarea vreunei prostituate. Oricum, aceasta e un personaj lipsă, fără trăsături. Uneori are contururi, dar fluide, de registru fantastic, precum în Pescuit sportiv – altă explorare a tensiunilor de cuplu (adulterin, de data aceasta) –, ori cenușii, de cvasi-documentar, ca în Fixeur. Alteori e expus doar mai vechiul portret, cel de înainte de prostituție, ca în Loverboy ori în Asfalt Tango. O altă perspectivă, acum datată, ne propunea Faimosul paparazzo, unde Miss era mai degrabă o Cabirie felliniană, nu lipsită de candoare și resurse de afecțiune bune de speculat, doar mult mai fragilă în jungla postcomunismului autohton.
Eva are şi ea un copil. Nu unul handicapat și plasat într-o casă de copii, dar la fel de departe. Crescut de o bunică aflată, din slăbiciune (morală, dar și socială), la originea calvarului fiicei. De fapt, asistăm la etapa soft a prostituției Evei, acum pe picioarele ei, în Cipru, cu mașină, chirie și libertate de mișcare ori chiar de alegere a clientelei. E o prostituată aproape burgheză – un model care animă, în unele părți, chiar și reformele legislative în domeniu. Doar mărturisirea ei tardivă ne readuce în față debuturile sale profesionale, în cu totul alte condiții – în registrul violent al traficului de persoane, cu proxeneți și ritm infernal de bordel. Regizat de preotul Ciprian Mega, Dimineața care nu se va sfârși se înscrie într-o venerabilă retorică creștină. Preoți ori călugări care merg chiar și în locuri de perdiție pentru a converti prostituate sunt de mult modele exemplare în diferite Patericuri. Unele nuanțări se impun. Dacă pentru vechii evrei metafora prostituției funcționa în raport cu valențele radical negative ale infidelității, pentru creștini accentul a glisat spre desfrânare – incapacitatea de a-și cenzura drastic sexualitatea. Unele texte patristice ajung chiar să compare o prea intensă pasiune conjugală cu un fel de bordel casnic. O astfel de strategie a întărit, derutant, asocierea prostituției cu un imaginar al deliciilor erotice. Să ne amintim întrebarea scandaloasă – între musulmani la fel de pioși – din Cu capul înainte al lui Fatih Akin: de ce nu faceți (ca la bordel) cu nevestele? La fel proceda și Ghepardul lui Visconti, care, dezamăgit de gusturile placide ale soției, apela la Mariannina, focoasa prostituată palermitană – ca bun catolic, își spovedea însă prompt păcatul.
În cazul Evei, preotul – similitudinile cu aspecte din trecutul regizorului ne fac să bănuim nuanțe autobiografice – nu are mare lucru de făcut: fructul pocăinței e deja copt – eroina e muribundă, într-o fază terminală cu SIDA, chiar dacă viața ei pare încă normală. Nici cea sexuală nu pare prea afectată – are un client mai fidel (și mai generos), dar se gândește mai mult să renunțe la el decât la meserie. Poate fiindcă relația a căpătat cu timpul și alte conotații (e prostituata lui preferată, de altfel): îl disprețuiește ca parte a unei lumi care nu doar n-a ajutat-o, ci i-a și accentuat drama. Cândva fugise din bordel și ceruse sprijin unui consul român, dar acesta preferase – fie doar pentru mușamalizare – cârdășia cu proxenetul. Principalul denunț al filmului e unul politic: ambasadorul – clientul ei constant de acum – reprezintă o lume autohtonă coruptă și cinică. Sprijină electoral prieteni interesați de colegiile din diaspora, iscă intrigi printre ierarhii ortodocși pentru a-l submina pe preotul prea independent, își întreține mediatic imaginea în detrimentul faptelor, e indiferent față de conaționalii victime ale patronilor locali ori ale peștilor – prostituatelor românce le contestă public chiar prezența pe respectivele meleaguri. Vorbește o engleză à la Iliescu, provine din ceața fostului regim, e ateu și mare iubitor de whisky, relația cu soția e de mult răcită, iar pentru câte un taifas post coitum preferă târfele mai agere. E un erou al timpurilor noastre, mai realist redat decât multe din personajele noului val, prea scoase din orice context politic și prea cufundate în găoacea propriilor vieți – precum, paradigmatic, Pătrașcu din Un etaj mai jos. Cinismul ambasadorului are consecințe asupra multor altor vieți și dă măsura unui climat. E, de altfel, aspectul cel mai convingător al filmului. Mai ales că în conivență cu el se află o altă tipologie reprezentativă pentru epocă: ierarhul uns cu toate alifiile. L-am mai întâlnit, bine creionat, în Nopțile patriarhului, romanul – mult mai fidel față de realitate decât o simplă replică ficțională la un deces controversat – Tatianei Niculescu. Profită de turismul ecumenic, joacă farsa autorității înțelepte, sprijină succesele pastorale, dar le condimentează versatil cu servilism față de puternicii zilei. Pare un figurant obstrucționist într-o Biserică bazată mai mult pe preoți devotați de capul lor cauzei.
Dintr-o perspectivă mai strict religioasă, filmul lui Ciprian Mega are indiscutabile tușe apologetice. Într-o lume ticăloasă, un preot încăpățânat reușește să convertească o prostituată muribundă. Nu toți ne alegem momentul pocăinței, care poate surveni imperios în momente critice, prea puțin sub controlul nostru. Precum în cazul tâlharului de pe cruce, multe convertiri survin sub impulsul unui sfârșit iminent. Nu putem solicita condiții aseptice pentru decizii existențiale lipsite de ambiguități, dar prea adeseori s-a abuzat pastoral de vulnerabilitățile psihologice. Cazul Evei, ca de obicei, e mai complex: renunță la ambasador, sătulă de a-i fi supusă – printre altele, o tot pune să treacă, din prudență, în zona turcească –, găsește chiar un conațional chipeș de care se îndrăgostește tardiv, o chinuie remușcările pentru depărtarea de copil, se mai răzbună pe clienți infectându-i cu bună știință. Problema ei religioasă ține, ca pentru mulți dintre noi, de dificultățile teodiceei. Cum să investești în Dumnezeul unei lumi într-atât de răvășite de rău? Unde ești victimă doar pentru a deveni, la un moment dat, și călău, preț de o și mai subtilă îngenunchere. Desigur, încurcate sunt căile Domnului, dar odată confruntați cu răul, fie adoptăm – chiar și-o viață întreagă – tactica struțului, fie justificăm ceea ce-i greu de justificat, fie ne asumăm, într-un fel ori altul, calvarul lui Iov. Pentru preotul din film lucrurile sunt destul de clare: Dumnezeu așteaptă pocăința unei desfrânate și orice pârghie sufletească merită să fie acționată în acest scop – saturația unei vieți în postură de marfă, teama de o moarte iminentă, suferința cronică, copleșitoarea singurătate. Ce poate fi mai reconfortant decât un prieten nevăzut, pe care îl putem învesti cu virtuți greu de întâlnit la oameni? Între timp, situații ca cea care a declanșat drama – un tată vitreg care o abuzează și-o gonește de-acasă și, implicit, o mamă prea slabă pentru a o proteja – prosperă sub ochiul cam tulbure al Bisericii, preocupată (deseori ipocrit) de principiul familiei, dar mai puțin de soarta concretă a membrilor ei. Așa s-a ascuns milenar sub preș multă violență domestică – rușii pravoslavnici, de altfel, se revoltă cu succes (cu ajutorul piosului Putin) împotriva neduhovniceștilor pretenții ale copiilor și femeilor de a nu o tot încasa acasă. Oare nu știm că majoritatea violurilor se petrec în familie? Preotul, în schimb, preferă să vorbească de suferința din mariajul ambasadorului, denunțând implicit rolul corupător al prostituției.
Drept coda regizorul a ales o priceasnă, pe măsura unui dolorism ortodox mult apreciat – chiar în context liturgic. A sugera o suferință copleșitoare presupune a recunoaște forța răului – o replică binevenită optimismelor nerușinate. Pe de altă parte, dacă merită să punem – pentru a salva teologia – o surdină rațională sentimentelor, un exces de dolorism poate indica și o carență etică a creștinismului. Să ne aducem aminte de exemplul lui Steinhardt referitor la metroul newyorkez. O bandă de ticăloși ajunsese să-i terorizeze pe cei ce-l frecventau – umilințe, violuri, bătăi. Poliția era depășită de situație. Până când cineva a luat temerar inițiativa pentru a-i contracara. A fost urmat de alții, iar echipele astfel constituite au fost, în cele din urmă, eficiente. Nu doar s-au plâns de cât de rea e lumea, ci au acționat pentru a o îmbunătăți măcar un pic. Preotul Evei doar l-a rugat pe ambasador, în ceasul al unsprezecelea, să sprijine subita repatriere a muribundei pentru a-și revedea o ultimă oară copilul – gest poate nu tocmai indicat, în starea în care se afla ea. Nu a denunțat supărător traficul de carne vie la care acesta închidea ochii. Nu le-a cercetat pe prostituate în bordeluri, ca predecesorii săi de demult – unii sub acoperirea de clienți. El se ocupa cu sfințiri printre compatrioți cam maneliști – benigni mai mult datorită statutului de imigranți cu drepturi îndoielnice decât prin conștiințe șlefuite; tânărul de care se îndrăgostește fata – fost deținut cu candoare dostoievskiană – e strident printre ceilalți – pe care îi putem bănui, la nevoie, de sentimente mai puțin respectuoase față de o târfă –, iar cultul pentru Arsenie Boca – îi zărim imaginea în cameră – e prea puțin compatibil cu erotismul său ludic. Scrupulele preotului legate de secretul spovedaniei ori de rostul pastorației nu sunt suficiente pentru a contura mai mult de un profil banal de observator încruntat al răului. Priceasna transpune tragicul într-o lamentație autosuficientă.