Pe aceeași temă
Nici Cristian Mungiu nu-i profet iubit în țara lui. Cel puțin, nu de critici. Această antipatie a crescut în ultimii ani, recentul Bacalaureat prilejuind un nou val de contestări entuziaste – cu satisfacția oferită de un adversar aparent în ofsaid. Pentru a-l delegitima, critica autohtonă n-a ezitat să delegitimeze chiar juriul de la Cannes, care tocmai l-a încununat pentru a treia oară. E drept că juriul (cel mare) nu a avut printre membrii săi niciun critic, ci doar realizatori de film: regizori/scenariști, actori și producători. Discrepanța s-a înregistrat și la secțiunea Un certain regard: cei cinci regizori și actori din juriu n-au fost cuceriți de Câini-i lui Bogdan Mirică, precum, în schimb, criticii din FIPRESCI – deși ne putem întreba, la rândul nostru: ce le-o fi atras atenția, în acest western mămăligă, în afară de tihna aspră a sălbăticiei dobrogene, de nocturnele saturate de virilitate și de izul de noblețe vetustă lăsat de Gheorghe Visu? Dar să nu credem că în joc e vorba doar de un conflict de mentalități între critici și realizatori: filmul lui Mungiu a strălucit printre Les étoiles de la critique, care reunește opiniile a 15 publicații franceze de prestigiu – n-a contat nici chiar nota slabă acordată de Cahiers du cinéma, cu o pasiune necondiționată, în schimb, de ani buni, pentru răsfățatul Porumboiu. Mai vechea parafrază la 1 Corinteni a lui Alex. Leo Șerban – Puiu a pus sămânța, Porumboiu a udat, iar Mungiu a cules roadele – a ajuns să fie citită în cheie depreciativă: ultimul ar fi profitat (aproape fraudulos) de vâlva stârnită de creativitatea mult mai meritorie a celorlalți.
Această înverșunare are însă de-a face mai mult cu criticii înșiși decât cu regizorul. Cristian Mungiu e preocupat de dileme morale – un interes care suscită, oricât de paradoxal ar părea, multiple suspiciuni. Cea stângistă nu ezită să vadă și azi eticul – în descendența unei mai vechi interpretări marxiste – drept escapist, o ispită sofisticată în calea mântuitoarei dialectici sociale. Astfel de frământări pot fi, cu alte cuvinte, inhibitoare pentru patosul justițiar – în loc să ne canalizeze revolta, ne atrag în labirintul șovăielilor existențiale. O asemenea perspectivă are și un pandant mai strict estetic: realitatea trebuie observată cât mai puțin perturbați de subiectivismele conștiinței. Așa s-a născut mitul regizorului smerit – la antipodul lui Mungiu, considerat mai degrabă un demiurg (amăgitor) de artefacte. Pe de altă parte, privilegierea cazurilor de conștiință ajunge în răspăr cu mai prizatul crez deconstructivist care nu recunoaște în excursul etic decât jocuri semiotice – Polițist, adjectiv chiar le-a înscenat. Nu lipsește nici reproșul dezonorant de a se fi raliat la opiul noii industrii culturale, trădând prin dramolete populare standardele filmului de autor – dar e, oare, Puiu mai autor doar fiindcă îndrăznește să chinuie spectatorul? Pe scurt, conștiința nu e tocmai la modă în noile conivențe ideologico-estetice.
Bacalaureat pare o sculptură care pe alocuri păstrează urmele stridente ale dălții. Altfel spus, indicațiile regizorale par uneori să se audă în continuare în surdină, ca un making-of care ar dubla discret filmul. Artizanul nu și-a strâns uneltele, chiar dacă a încheiat lucrul, ceea ce îl nemulțumește pe hermeneutul pentru care urmele facerii sunt doar un reziduu inutil și derutant – rămas din neglijență ori, mai jenant, din nepricepere. Convenția estetică a lui Cristian Mungiu nu este minimalismul conceptual, ci pictura de gen – un alt motiv de antipatie din partea unei critici autohtone care a sperat să-și clădească soclul teoretic așa cum André Bazin reușise în siajul neorealismului italian. Unele tușe sunt, în acest film, indiscutabil îngroșate, lăsând o ușor frustrantă impresie de distorsiune, imputabilă unei aparent insuficiente acuratețe. Dacă însă le privim din prisma conștiinței eroului, aceste distorsiuni își conturează o altă legitimitate. De pildă, imaginea, aproape statică, a urmăririi pe munte a evadatului e la limita burlescului – astfel de nemărturisite variații de perspectivă, integrate unei constante paradigme stilistice, par artificii facile, dacă ignorăm refracția prin sufletul turmentat al eroului: el vede acțiunea drept o farsă fără urmări, chiar dacă cel vânat ar fi prins. De asemenea, la recunoașterea suspectului organizată la secție, polițistul insistă în cazul unuia dintre ei, comandându-i repetat să reia cuvintele care au însoțit agresiunea – pentru a ajuta victima să asocieze chipul cu vocea. Acest crescendo nerealist – pare o sugestie de identificare care doar va spori îndoiala – ar putea, în schimb, corespunde unei rezonanțe obsesive în mintea eroului, care-și biciuie conștiința cu ecoul unei silnicii pe care n-o poate asimila. Tonalitatea monocordă a soției, persistent absentă, pare caricaturală, dar în conștiința bărbatului nici n-a rămas mai mult de o umbră de glas, vibrație monotonă a unei prezențe descărnate. Prins în vârtejul traficului de influență, ne poate surprinde plânsul copilăresc al eroului când descoperă, într-un desiș, hoitul unui câine de a cărui lovire (cu mașina) se simte vinovat. Acest contrapunct schimbă discret perspectiva: resortul său nu e o tăbăcire amorală, ci o cursă pe care, subminat de o cronică ambiguitate, și-o întinde lui însuși. Și excesul de situații frauduloase poate fi citit din perspectiva unui om care cade brusc în apă și are senzația de a fi copleșit din toate părțile. Iar copilul problematic al amantei, care îl întâmpină cu o mască de animal pe față, chiar e, pentru bărbat, o sălbăticiune a cărei domesticire ezită să și-o asume.
Cristian Mungiu a revenit la câteva dintre motivele filmului său de debut. Tensiunea dintre cel ispitit de Occident și cel înclinat (din varii motive) să rămână i-a inspirat și pe alții – Asfalt Tango a potențat-o cu haz. Dar, între timp, tentația a evoluat și ea: înainte viza un suflet tânăr, atras de o reverie strălucitoare, acum are maturitatea unei revanșe, clocită cu pretenții de responsabilitate. Deși pozițiile par mai puțin ireconciliabile, patria e acum și mai (tenebros) seducătoare. În orice caz, o astfel de opțiune nu poate fi determinant raționalizată. Dar adolescenta de acum nu ar renunța la plecare atât din frondă ori din opoziție față de controlul patern – reală, dar nu decisivă. Contează ceva mai mult vârtejul relației de cuplu, cu impulsurile sale ambivalente, ca și un anumit fior al aventurii – în sens invers, ca și cum realitatea proximă ar fi mai provocatoare decât cea exotică. În orice caz, responsabilitatea poate deveni mlaștina unde cresc cele mai otrăvitoare flori ale răului. Un impuls (haihui) e inevitabil impur, dar un scop altruist are de partea sa prestigiul, aproape religios, al idealului. Ca și inchizitorii lui Dostoievski, oricine își poate închipui că acceptă propria damnare ca pe o cruce în favoarea altora. De data aceasta, însă, tatăl trebuie s-o prindă și pe fiică în joc. Opțiunea lui Mungiu, în identificarea acestui punct arhimedic, e mai mult decât inspirată: acel mic semn de făcut pe lucrarea de bac poate perturba o viață. Pare atât de mărunt, dar urmările pot fi îndelungi – e un serios pact cu diavolul. Precum Eva l-a încurajat și pe Adam spre interzisul consum, așa tatăl pe fiică. Dar Bacalaureat e inversul lui 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile: cel ispitit nu mai cedează. Din încăpățânare adolescentină, din revoltă față de un paternalism intruziv, din difidență față de complicități bine intenționate, din refuzul îndatorării fortuite, din gustul riscului pe proprie răspundere, din dezgust față de aranjamente reci – viața morală nu se bazează atât pe marile convingeri, cât pe fiziologii mai subtile, pe resorturi mai puțin prestigioase, pe alegeri mai puțin clare, pe temeiuri mai glisante. Am putea considera acest eterogen teritoriu antropologic drept para-etic. Mungiu – ca și Radu Muntean – îl explorează cu interes.
Mulți au văzut Bacalaureat drept o frescă (redundantă) a corupției omniprezente – un obsedant motiv național. Dar ceea ce ar trebui să ne atragă atenția e mutarea accentului de pe pricopseală pe întrajutorare. Un pervertit personalism legitimează în conștiințe apelul la prietenii salvatoare. Confruntat cu răceala impersonală a mecanismelor instituționale, cetățeanul aspiră la empatie. Discriminarea afectivă e o povară a condiției umane – fără corecții voluntare, o societate poate deveni, pentru unii, insuportabilă. Dar recursul la un ajutor ilicit nu face, în fond, decât să potențeze cultura desolidarizării. Aparent, în cazul dat nu e vorba de o competiție, cu inevitabilii săi perdanți, ci doar de mai multe probe individuale, desfășurate în paralel, deși în condiții nu neapărat asemănătoare. Egalitatea de șanse a fost variat dicreditată, dar miza dezbaterii nu e doar una politică, ci și religioasă. Chiar dacă ne asumăm lecția apofatică de a accepta, fără iscodire, disparitățile providențiale, miza nu e de a le tolera, ci de a le transforma. Din păcate, însă, creștinismul e prea adeseori folosit pentru a ne împăca cu acestea, nu pentru a ne provoca să reacționăm. De asemenea, în unele variante locale, o anumită mentalitate cu pretenții personaliste a înflorit cu autoritatea unei contraculturi. Biserica, după ce secole de-a rândul a folosit statul drept braț armat, a ajuns, ultragiată de secularizare, să cultive atitudini – ce-i drept, incoerente – de ambiguă discreditare a noilor valori sociale. În practică, raportul dintre acribie și iconomie – specifica îngăduință bisericească – glisează vicios în favoarea acesteia din urmă în ceea ce privește morala publică. O asemenea mentalitate a devenit, cu timpul, un pilastru trainic al culturii corupției.
Poate cea mai serioasă sursă de inspirație pentru Cristian Mungiu a fost O despărțire, filmul lui Asghar Farhadi – unul dintre regizorii cu care, de altfel, a împărțit podiumul în acest an la Cannes. Tema e și una dintre cele mai frecvente în actuala cinematografie românească, dar doar Bacalaureat e consonant cu abordarea iranianului. Dramatismul unor evenimente care nu sunt direct legate de conflictul intim devine un eficient revelator pentru resorturi fine. Miza e, de altfel, tocmai lărgirea perspectivei: co-ruperea e deja în act în dubla viață afectivă a bărbatului – pungile gospodărești îl însoțesc și la soție, și la amantă. Spart e și universul său cultural: aici și dincolo. Soția îl tolerează, fiica îi reproșează tacit adulterul, amanta e pe punctul de a-și pierde răbdarea – dar deznodământul e legat, de fapt, de o dinamică mult mai amplă, în răspăr cu reducționismele cu pretenții de realism. Scena finală – un surprinzător contrapunct – reevaluează scala existențială: oricât de definitorii par la un moment dat, multe frământări trebuie înțelese ca instrumentale. Dezinteresați de pretențiile vechii arte a nuanțelor, dacă un tablou flamand deja ne plictisește, atunci ne va plictisi și Mungiu.