Pe aceeași temă
Cea dintâi condiție a oricărui bilanț de etapă este să fie realist. Cu bune și cu rele, să nu ne mințim. Nici pe noi înșine, nici unii pe alții. Timpul irevocabil scurs ne frustrează însă uneori, obligându-ne să închidem ochii la scăpări sau gafe, ba chiar să le împachetăm elegant, făcându-le uitate. Dacă la nivel personal lucrurile se gestionează pe proprie răspundere, când e vorba de comunitate efectele mistificării devin, mai devreme sau mai târziu, dureroase. În ceea ce ne privește, după 27 de ani de la căderea comunismului, o posibilă temă de bilanț (între atâtea altele) privește peisajul simbolic în care am ales să trăim. Mă refer la monumentele de for public, care, în principiu, sintetizează viziunea asupra evenimentelor, a memoriei. Răscrucea majoră din 1989 ne obligă să nu fim indiferenți față de transfigurarea ei în orizont urbanistic, adică acolo unde viața cotidiană se intersectează cu semnificațiile istoriei. Iată de ce am alăturat trei ipostaze ale artei monumentale din Capitală, al căror dialog implicit e plin de tâlc. Decupajul a selectat „intervenții“ realizate de stat în ultimii ani din bani publici și, deci, asumate oficial ca embleme ale Bucureștiului prezent.
Din 2005 încoace, pompos-denumitul Memorial al Renașterii din fața fostului CC încearcă fără succes să-și găsească locul în ritmul existențelor noastre - așa cum ar fi fost de dorit. Cu atât mai puțin, între preferințele noastre estetice. Obeliscul ratat care străpunge ambiguu o masă confuză, greu de interpretat, este de peste zece ani ținta ironiilor amare care au generat un adevărat folclor, excelând în porecle neonorante. Caracterul deopotrivă agresiv și improvizat al lucrării realizate de un designer-galerist nicidecum specializat în artă monumentală, Al. Ghilduș, o estompează din tablou, în loc să o așeze durabil în orizontul orașului, cum se întâmplă cu o creație de valoare supusă probei timpului. Sensurile lunecoase ale „Cartofului înțepat“ (zis și „Creierul pe băț“) nu au făcut decât să-i irite și să-i frustreze pe bucureșteni de-a lungul anilor, refuzându-le astfel forța evocatoarea a unui loc de reculegere dedicat celor uciși în decembrie ’89. Nici măcar turiștii grăbiți nu se opresc lângă pretențiosul Memorial mai mult decât pentru a-l imortaliza ca pe o ciudățenie. Neîntâmplătoare este, cred, ca semnal ostil, apariția unei pete de vopsea roșie plasată probabil cu un pistol de paint-ball chiar acolo unde țeapa străpunge cartoful - sau creierul, sau inima, sau ghemul de câlți. Singura interpelare demnă de atenție, într-un deceniu. Este oare hazardat sau jignitor să dăm curs suspiciunii că alegerea de către guvernanții vremii a acestui proiect (din cele 15 participante la concurs) exprima în fond disprețul față de sacrificiul uman și, pe undeva, teama de a le oferi bucureștenilor un generos simbol al comuniunii și al reconstrucției? Dimpotrivă. Acest mesaj subliminal nu face decât să se accentueze. Iată de ce nu ezit să imaginez o petiție pentru: dislocarea „Țepei“, reamplasarea ei undeva într-un parc mărginaș și înlocuirea cu un monument care să-și merite numele. Aniversarea a 30 de ani de la vărsarea de sânge din 1989 ar putea fi un prilej.
Memorialul Renașterii din fața fostului CC, realizat de Al. Ghilduș |
Monumentul dedicat memoriei luptătorilor anticomuniști din fosta Piaţă a Scânteii, realizat Mihai Buculei |
Ansamblul monumental Lumea lui Caragiale din fața Teatrului Național, realizat de Ioan Bolborea |
Până una-alta, cu tristețe trebuie să admit că realitatea ne descurajează. După 17 ani de gestație, în locul statuii lui Lenin din fosta Piață a Scânteii, a apărut Monumentul dedicat memoriei luptătorilor anticomuniști. Parcă e un făcut. Aripile reputatului sculptor Mihai Buculei nu își iau zborul! Pentru că sunt greoaie, au un aspect provizoriu, sunt făcute dintr-un oțel inoxidabil care seamănă prea mult a beton și fiindcă sunt... tăiate! Spre deosebire de predecesorul Ghilduș, maestrul Buculei a avut măcar la bază o idee: un tumul din care, metaforic, spiritul înaripat al jertfei purcede în eternitate. Problema este că în arta plastică nu cuvintele grăiesc - ci volumele, proporțiile, materialul. Mișcarea. Impactul vizual. Ce folos să aflăm că artistul a avut cele mai bune intenții, când constatăm de pildă că, venind pe Bd. Kiseleff dinspre Arcul de Triumf, adică pe segmentul limitat de traseu care permite o vedere frontală, monumentul aproape că nu se distinge. Trece neobservat, sub presiunea fațadei staliniste din arierplan. Numai pe laterală compoziția este vizibilă și doar din viteza mașinii, fiindcă în zonă se merge prea puțin pe jos. Iar din acest unghi, Aripile se desfac mai degrabă ca un evantai stilizat, pătrățos, glacial, potrivit poate la intrarea pe o platformă industrială. (Eventuala idee a unor forme carcerale metamorfozate se poate decela cu greu.) Nu știu ce poreclă mai mult sau mai puţin afectuoasă va primi noul monument de la Poarta de Nord a Bucureștiului. Tind să cred că el va fi părăsit. Privit cu indiferență de șoferii prinși în trafic. Neasumat. În deplin contrast cu perspectiva Statuii Aviatorilor sau a Arcului de Triumf (mostre ale unei Românii pierdute?), Aripile tăiate și „Țeapa“ nu vor putea decât sărăci imaginarul Urbei, deși au costat milioane.
Să fie la mijloc sarcasmul istoriei? Singura reușită din triada ilustrată rămâne ansamblul monumental Lumea lui Caragiale din fața Teatrului Național, realizat de Ioan Bolborea. Inaugurat în 2013 după îndelungi eforturi, supus apoi de către artist unui șir de ajustări, în cei câțiva ani de prezență printre noi stop-cadrul statuar prinde pe zi ce trece viață. Orice s-ar spune. De altfel, refacerea fațadei TNB în stilul minimalist de origine s-a potrivit de minune, oferind personajelor dinamice un cadru adecvat, bun de prins pe cărțile poștale. Nescutită nici ea, nici autorul ei de aprigi controverse, această prezență în agora s-a maturizat repede și își va apăra singură dreptul să dăinuie. Problema e alta. Cum să nu vedem ca pe o ironie a destinului faptul că tocmai Piața Universității, spațiul cel mai profund marcat de succesiunea dramatică a evenimentelor din perioada ’89-’90, este azi guvernată simbolic de marea zăpăceală caragialescă? În loc să fi fost amplasat chiar acolo, în inima orașului, veritabilul memento al luptei anticomuniste. Îmi cer scuze pentru îndrăzneala acestei analize. Nu sunt critic de artă și nu-mi arog vreo calitate asemănătoare. Dar monumentele din spațiul public ne aparțin tuturor și de aceea avem dreptul să le și judecăm. Lectura propusă e amară, dar niciodată nu e prea târziu să ne privim în ochi și să vedem unde am greșit.