Pe aceeași temă
Volumul Provincia Magna al lui Vorel Coman este cel mai bun argument şi medicament pentru toţi cei bolnavi de boala grea a Bărăganului şi a Bălţii.
La sfârşitul anilor 1980, în liceul de provincie al cărui elev eram şi-a făcut la un moment dat apariţia un personaj aparte: profesorul de limba şi literatura română Viorel Coman. Pentru uteciştii îndopaţi cu 20 de ore de „mate-fizică“ pe săptămână, başca economie socialistă şi „informări social-politice“ (cititori mai tineri, trebuie să ştiţi că acestea aveau loc în general sâmbăta, între orele 13-14), întâlnirea cu Viorel Coman a fost una de-a dreptul providenţială. Omul Viorel Coman avea un stil aparte de a fi în sala de curs: o teatralitate atent studiată, dublată de o metodă de predare bazată mai degrabă pe cultivarea curiozităţii şi îngrijorării creatoare decât pe uscatele „principii didactice“ ale societăţii multilateral-dezvoltate care se pregătea să-şi dea obştescul sfârșit cacofonic în decembrie 1989. Îmi aduc aminte cu plăcere şi nostalgie de modul furtunos în care Viorel Coman sosea în sala de clasă, cu o uriașă servietă din piele neagră din care extrăgea delicat, cu gesturi chirurgicale, volume din ediţii princeps ale lui Nichita Stănescu sau Marin Sorescu. Un lucru este clar: pentru mulţi din generaţia mea, profesorul acesta ne-a arătat că izbăvirea vine prin şi din bibliotecă.
Timpul a zburat, legătura cu profesorul s-a întrerupt, era firesc să se întâmple astfel, când, deodată, surpriză, apare volumul Fănuş Neagu, povestirile magice (Editura Istros, 2011), având ca materie primă teza de doctorat a lui Viorel Coman. „Fănuşian“ cu măsură fiind la rândul meu, m-a bucurat mult să mă apropii de opera incomodului autor prin studiul acesta elaborat, dotat cu toate virtuţile şi imperfecţiunile unui autor autodidact, care debutează târziu. O explozie calculată, ca şi cum ar fi vrut să mai aibă răbdare cu el însuşi şi cu cei din jurul său. Cronicile ulterioare dedicate volumului (mai ales cea a lui Paul Cernat din România literară) mi-au confirmat faptul că nu m-am înșelat: avem de a face cu un „tânăr autor“ trecut de 60 de ani, cu ecloziune tardivă, dar de mare forţă, aflat la începutul drumului recunoașterii depline. Vestea apariţiei unui nou volum, purtând titlul atrăgător şi imposibil, în acelaşi timp, de Provincia Magna, m-a făcut şi mai curios. Iar curiozitatea mi-a fost pe deplin răsplătită.
Rândurile de mai jos nu sunt o cronică de carte, ci mai degrabă simple note de lectură pe marginea unei cărţi, a unui autor şi unei idei, clar enunţată încă de la început: există un „canon literar al provinciei de sud-est“, Brăila, aşezat la joncţiunea celor trei mari provincii româneşti, Moldova, Muntenia, Dobrogea? Dacă da, cum se manifestă acesta şi ce reprezintă el mai exact? Un exercţiu dificil pentru mine, din cel puţin două puncte de vedere: pe de o parte, gestul de a scrie despre propriul profesor de limba română care ţi-a influenţat decisiv destinul închide în el o mică dimensiune psihanalitică de „omorâre“ a memoriei „tatălui“ din adolescenţă. Cu toţii ştim cât de greu ne despărţim însă de acei ani. Apele care dorm nu trebuie tulburate. Pe de altă parte, sunt profund legat de spaţiul Bărăganului prin strămoşi, visare, lecturi, totul; sunt conştient deci că această stare de fapt riscă să afecteze obiectivitatea lecturii.
Revenind la Viorel Coman, acesta a selectat un număr de 11 autori brăileni, de la Nae Ionescu la Ilarie Voronca, trecând prin Mihail Sebastian sau Constantin Sandu-Aldea, „întemeietorul uitat“ al literaturii acestui colţ de lume. Fiecăruia dintre aceştia, Viorel Coman îi aplică o grilă de lectură unitară, pentru a extrage, uneori cu forcepsul, canonul pomenit mai sus. O provincie cuprinzând Brăila (oraşul) şi Bărăganul, autori care „au avut revelaţia că Bărăganul stă pe o carte“, cu oameni „întorşi spre interior, trăind într-un spaţiu în care existenţa părea provizorie“, la fel ca şi întinderea câmpiei sau a apelor care o mărginesc. În fine, personajele provinciei de sud-est au destin de rătăcitori sau, după cum scrie Viorel Coman, „ele sunt Zahei, Che Andrei şi Adrian Zografi, adică un orb, un chior şi un însetat de dreptate. Evocate de Vasile Voiculescu în Zahei Orbul, de Fănuş Neagu în Îngerul a strigat şi de Panait Istrati în Chira Chiralina, ele rezumă o experienţă de viaţă în care călătoria se împleteşte cu elementul picaresc“.
Viorel Coman reuşeşte un pariu foarte dificil: să revigoreze literar o identitate locală, să ne aducă aminte că există o poetică a geografiei, adesea mai puternică decât hărţile momentului. În aceşti ani în care România este agitată de demonii diferitelor clanuri şi elanuri regionaliste gândite anapoda, indiferent de culoarea lor politică, astfel de lecturi ar trebui să dea tuturor de gândit. Pentru că diferenţele dintre o regiune şi reprezentarea colectivă a acesteia sunt imense, iar literatura este o imagine fidelă a acestei stări de fapt. Pentru că literaţii au fost dintotdeauna cu un pas înaintea timpului în care trăiesc.
Poate cel mai bine este ilustrată această idee prin analiza operei şi vieţii lui Vasile Băncilă, autorul Spaţiului Bărăganului. Un spaţiu care trebuie citit şi înţeles, spune Viorel Coman, de o manieră complementară faţă de mult mai cunoscutul Spaţiu mioritic al lui Lucian Blaga. V. Băncilă izbuteşte să urce Bărăganul în „zona conceptelor“ majore ale ontologiei etnice românești. Este vorba despre unul dintre intelectualii scăpaţi miraculos din malaxorul anilor 1950, care şi-a purtat toată viaţa în spate memoria unui angajament dificil, scriind mereu „pentru mai târziu, pentru vreun moment mai prielnic care pentru el nu va veni însă niciodată“. Aflăm din volum că V. Băncilă mărturiseşte la finalul vieţii că Bărăganul l-a interesat ca „problemă metafizică“, iar după 80 de ani scrie despre el „cu lacrima încărcată de săruri obosite“. Şi, îndrăznesc eu să adaug, V. Băncilă sfârşeşte şi el „bărăganic“, cu o operă majoră niciodată terminată, în continuă deschidere şi căutare a orizontului.
Minunate (da, minunate!) sunt paginile în care Viorel Coman leapădă pielea prea strâmtă de critic-eseist şi virează spre literatură. Astfel, ne este livrată o descriere a anotimpurilor Bărăganului: iarna, cu „nopţile scitice în care până şi timpul încremenea“, primăvara cu „crapi uriaşi rămaşi captivi prin grădini sau prin văi“, vara cu „bostane şi luntrile pline de pepeni care alunecau cale de 70 de kilometri pe valea Dunării, până în port la Brăila“, toamna „cu plecarea cocorilor şi berzelor, (...) cu ţipătul lor enigmatic, când schimbau garda din vârful unghiului“. Stau şi mă întreb deci dacă următorul mare pariu al lui Viorel Coman nu va fi unul cu literatura, cu condiţia de a nu mai plăti tribut de cerneală lui Fănuş Neagu.
Se simte din aceste pagini verva, bucuria de a scrie a autorului. Alternează propoziţii scurte, tăioase ca lama cuţitului unui hoţ de fete din Balta Brăilei, cu fraze lungi, elaborate, niciodate însă scăpate din mână. Multele regionalisme, trimiterile subtile la dicţionar („deceniu de glorie într-o formulă succedanee“ – un exemplu, prezenţa lui Panait Istrati şi Ilarie Voronca la Paris) arată un text lucrat îndelung. Faţă de primul volum, se simte că autorul s-a eliberat, cu greu, de sub fascinaţia şi cătuşele spirituale ale lui Fănuş Neagu. Acolo era devorat de propria sa capacitate de hiperbolizare, de uşurinţa metaforei; aici, în Provincia Magna, metafora, periculoasă capcană literară pentru orice autor, este ţinută sub control. O viaţă petrecută la catedră lasă însă urme. Unele pozitive: claritatea textului, aerul său aplicat, pasiunea pentru şlefuirea detaliului, uneori în dauna naturaleţei. Altele negative: se simte pe ici, pe colo un aer de „comentariu literar“. Textul curge firesc, apoi este rupt, împănat, aş zice, cu trei-patru pagini de divagaţii diverse care-l încarcă inutil. Mai apoi, tot acest balast este prezentat inocent, ca „mic excurs demonstrativ“. Fără a mai vorbi de faptul că volumul nu beneficiază de o bibliografie minimală la final. Pasiunea cu care scrie Viorel Coman naşte pasiune, trezeşte curiozitatea cititorului, fie prin simplul fapt că dezgroapă din uitare scrieri fundamentale pentru înţelegerea acestui colţ de lume, aparţinând unui Perpessicius sau Nicăpetre (Petre Bălănică).
Ciudate şi amestecate sentimente mă încearcă, acum, la sfârşitul acestor rânduri. Cum ar fi, de pildă, acela al descoperirii unui talent care a izbucnit tardiv în spaţiul „centrului“ literar şi intelectual, Provincia Magna nefiind altceva decât o tentativă (izbutită!) de ieşire din stigmatul periferiei, nu doar geografice. Speranţa că Viorel Coman nu şi-a spus ultimul cuvânt, iar viitoarele sale scrieri, dintr-un timp biologic care nu mai are răbdare, nu vor mai fi doar o confirmare, ci consacrare. Amărăciune, atunci când constat mizeria distribuţiei de pe piaţa de carte din România, unde edituri mici, dar serioase şi aplicate, cum este Istros a Muzeului Brăilei, sunt cvasi-absente din puţinele librării care mai subzistă. Melancolie. Ca om bărăganic, am înţeles împreună cu toţi cei din această parte de lume că tăcerea şi contemplarea orizontului reprezintă un mod de a învinge nestatornicia existenţei şi formă de cunoaştere, în acelaşi timp. Provincia Magna este cel mai bun argument şi medicament pentru toţi cei bolnavi de boala grea a Bărăganului şi a Bălţii. //
// VIOREL COMAN - Provincia Magna (Editura Istros, Muzeul Brăilei, Brăila, 2013, 280 p.)