Pe aceeași temă
Împărăteasa roșie. Viața și aventurile Anei Pauker este ultimul film al lui Radu Gabrea. L-am văzut în cadrul prestigiosului Festival de Film Documentar „Astra“ de la Sibiu, dar am realizat abia cum, când acest film semnează de încheiere o existență dedicată celei de-a șaptea arte, că o bună parte a filmografiei lui Radu Gabrea se constituie într-o reflecție cu privire la o istorie devastatoare, la derapajele totalitare ale unor societăți devenite captive și că regizorul a optat pentru respectarea demnității umane în opoziție cu ideologiile care au propus umanități artificiale, ireductibile, ireconciliabile. Denunțat pentru intenția de a participa la manifestația de solidaritate cu Revoluția din Ungaria din 1956, Radu Gabrea era arestat pentru mai bine de nouă luni, judecat în „Lotul Mitroi“ și achitat până la urmă, experiență care i-a format ceea ce aș numi, cu un termen al lui Bernard-Henri Levy din Cadavrul răsturnat. Stânga la răscruce, „un reflex“ antitotalitar pe care toate filmele sale îl mărturisesc. De altfel, Radu Gabrea este cel mai literat dintre regizorii români, cel mai tentat de a scoate la suprafață literatura în film, fapt care nu a fost întotdeauna în favoarea filmului, dar care i-a conferit un profil particular. Și-a susținut un doctorat cu tema Werner Herzog și mistica renană în Belgia, la Universitatea Louvain-la-Neuve, a fost un cineast interesat de teorie și critică cinematografică și un cititor împătimit dedicat ecranizărilor unor opere literare remarcabile.
Debutul său cinematografic, Prea mic pentru un război atât de mare (1970), premiat la Festivalul de la Locarno, amintind de Copilăria lui Ivan (1962) al lui Tarkovski, surprinde prin intensitatea situațiilor dramatice și prin felul în care regizorul a reușit să ocolească imixtiunea cenzurii explorând cu finețe universul delicat al copilăriei. În Dincolo de nisipuri (1974), ecranizare a romanului lui Fănuș Neagu, Îngerul a strigat, cu minime concesii, Radu Gabrea reușea să prindă dramatismul unor situații limită, să pună în valoare plasticitatea frazei acestui remarcabil stilist care a fost Fănuș Neagu, să creeze prin intermediul vocii aproape hipnotice a naratorului o dimenisune reflexivă, o cameră de rezonanță a unei conștiințe tulburate. Filmul nu i-a plăcut lui Nicolae Ceaușescu, care i-a oprit difuzarea, pentru ca el să fie relansat ulterior cu o serie de adaosuri propagandistice impuse regizorului. Această descindere cu forța în miezul propriei opere a fost unul dintre motivele care l-au determinat pe Radu Gabrea să emigreze în Germania, în al cărei spațiu cinematografic renaște miraculos cu o tenacitate impresionantă, cu adaptarea remarcabilă a nuvelei lui Caragiale, O făclie de Paște, cu titlul Fürchte dich nicht, Jakob! /Nu te teme, Iacob! (1982). Regizorul ridica nuvela scriitorului român la puterea parabolei, destinul tragic al unui evreu modest într-o provincie îndepărtată putând fi citit ca unul dintre incipiturile finiseculare ale febrei totalitare ce avea să cuprindă întreaga Europă. „Lectura“ lui Radu Gabrea, influențată și de expresionismul german, recupera psihologia abisală a personajelor în jocul dintre lumină și umbră, dintre forțe obscure la nivelul unei societăți incapabile de a decanta mizeria, înapoierea, violența latentă și o rebarbativă mistică naționalistă. Radu Gabrea transfera în rama
Radu Gabrea (20 iunie 1937 - 9 februarie 2017) |
ficțiunii propriile sale anxietăți dobândite în România comunistă în contextul unui naționalism ignar, rebotezat ideologic. Condiția dificilă a celui care face film regizorul a ales să o releve printr-un studiu de caz, cel al unuia dintre cei mai mari și mai complicați regizori germani, Reiner Werner Fassbinder, în Ein Mann wie EVA /Un bărbat ca Eva (1984).
Reîntors în România după revoluție, în 1997, Radu Gabrea propune în 2008 o altă ecranizare, Cocoșul decapitat, după romanul omonim al lui Eginald Schlattner, despre destinul sașilor din Făgărașul interbelic al unei Transilvanii multietnice cu români, maghiari, sași, șvabi, evrei, țigani, divizată întâi de ideologia nazistă și ulterior de cea comunistă. Destinul tragic al acestei minorități fondatoare a burgurilor transilvănene, a unor sate prospere și cuminți, cu o tradiție păstrată în obiceiuri vechi, dar cu un tineret intoxicat ideologic este surprins pe fundalul celei de-a doua mari conflagrații mondiale. Dincolo de câteva stângăcii, tribut al dorinței regizorului de a ridica textul la dimensiunea faptului ilustrativ, Radu Gabrea realiza o radiografie exemplară a unei lumi crepusculare, în pragul unui alt fel de exitus decât cel care sărbătorea maturizarea unei generații pe cale de a fi sacrificată. Filmul lui Gabrea se dorea și o reflecție în marginea derapajelor pe care ideologiile totalitare le-au provocat: ură de rasă, ură de clasă, dezrădăcinare, exterminare, dispariția unei minorități din cuprinsul unei istorii care i-a sedimentat straturile de creștere armonioasă și pașnică. Va reveni la tema devenită obsedantă cu Mănuși Roșii (tot după Eginald Schlattner, 2010) și O poveste de dragoste, Lindenfeld (după Ioan T. Morar, 2013), ochiul camerei traversând marasmul regimului comunist către o lume în care din satele săsești de odinioară nu au mai rămas decât amintiri, povești și fotografii.
Poate cel mai reprezentativ film al lui Gabrea, cel puțin pentru mine, rămâne o altă ecranizare, Călătoria lui Gruber (2009), rezultat al unei colaborări eficiente la scenariu cu Răzvan Rădulescu și Alexandru Baciu, care au știut ce să extragă din romanul lui Curzio Malaparte, Kaputt. În definitiv, relatarea de călătorie a lui Malaparte, corespondent de presă italian, în Iași, între 29 iunie şi 1 iulie 1941, îi permite regizorului să înregistreze panica și degringolada autorităților române în ascunderea detaliilor pogromului antievreiesc care avusese loc între 27 şi 29 iunie. Crâmpeiul românesc de Holocaust nu este la vedere, însă transpiră în fiecare colțișor de oraș, crima face aerul să vibreze, încarcă de tensiune fiecare gest, de la cel isteroid al autorităților la cele guvernate de frică ale micilor slujbași. Călătoria lui Gruber este singurul film românesc care documentează și atrage atenția asupra pogromului de la Iași. Gabrea reușea să prindă în ramă atât tabloul unei societăți care se autodevorează atunci când începe să-și extermine o parte dintre cetățenii ei, cât și amestecul de aroganță, nervozitate, culpabilitate agresivă, lașitate, minciună grosolană, poltronerie care înconjoară masacrul care nu poate fi justificat, care trebuie ascuns de ochii lumii civilizate, chiar și de cei ai aliaților politici, dintre care unii nu-și ascund disprețul și indignarea față de funcționarii nătângi, neiscusiți ai crimei. Dincolo de aceasta se află destinul crepuscular al unei alte minorități, cea evreiască, pe care Radu Gabrea o va trata și în filmele sale documentare, două despre muzica klezmer, Rumenye, Rumenye (2006) și Romania! Romania! II (2008) și amintirile lăsate în comunitățile care altădată îi includeau, sate pustii și cimitire invadate de iarbă, și un al treilea despre un alt subiect ignorat în filmografia românească postrevoluționară, comerțul cu evrei realizat de Nicolae Ceaușescu, Evrei de vânzare (2012).
Nu întâmplător, Radu Gabrea este cel care a inițiat MeCEFF (Mediaş Central European Film Festival), unul dintre cele mai provocatoare festivaluri de film din România. Pentru mine, Radu Gabrea este regizorul care întruchipează acest spirit mitteleuropean, al unei eleganțe detașate, dublate de bonomie, al unei ironii rafinate, al unui spirit al toleranței, al unei desfătări reale în fața spectacolului diversității etnice și culturale, al bunului gust investit deopotrivă în lucrurile mărunte, cât și în marea cultură, al lentorii tabietarde și colocviale, al bucuriilor cultivate și, nu în cele din urmă, al unei comuniuni de destin. De aceea, Radu Gabrea mi s-a părut că aparține unui alt timp, unei alte Europe, pe care o prețuia Stefan Zweig în Lumea de ieri, cu atât mai mult cu cât îi intuia dispariția. Dincolo de amintiri, acum o parte din filmele sale ne vor spune ceea ce Radu Gabrea ar fi vrut să ne împărtășească, visul acestei Europe de odinioară, supraviețuind numeroaselor treceri prin filtrul distructiv al demențelor totalitare.