Pe aceeași temă
Erwin Kessler recidivează. Ca și în articolul precedent, el se apără atacând calomnios toate persoanele și instituțiile care, vezi Doamne, se opun furiei sale justițiare, dar de fapt subiective și distrugătoare. Acum, noi toți cei care nu folosim „stilul măciucă“ precum el suntem niște „foști nomenclaturiști care rebranduiesc comunismul“, suntem „premianții Cântării României“ și „staliniști“ etc. pentru că nu atacăm cu parul, la grămadă, și din ce în ce mai mai lipsit de argumente credibile țintele favorite ale domniei sale.
Din răspunsul lui EK rezultă că el e poate „unicul cruciat“ de pe scena vizuală al luptei anticomuniste și antisistem. Îi atrag atenția că sunt mulți alții, artiști și critici și curatori, care îndeplinesc cu profesionalism și discreție această operație de asanare culturală și publică, pentru care EK nu are nici mari galoane de merit și nici monopol. În ultimii 20 de ani au apărut și cărți și institute și expoziții care s-au ocupat cu deconstruirea teoretică şi vizuală a comunismului și postcomunismului în condiții nu tocmai ușoare. EK se singularizează în lumea vizuală doar prin vocabularul agresiv și simplificator, care îl așază într-o serie nu tocmai onorabilă de publiciști de scandal din alte domenii ale mass-media românești.
Mai nou, EK se erijează în apărătorul probabil unic al memoriei comunismului, cu noi atacuri la persoane (dar nenumite în text). Îi atrag atenția că la GDS și la revista 22 această luptă de idei și chiar politică și instituțională durează din 1990 și a scrie că „membrii rețelei ... vor să se extragă din condamnarea oficială a comunismului“ este o aberație. Mai mult, a afirma că „emanații MNAC“ au dus la criza politică gravă din 2012 este chiar o calomnie periculoasă.
Îi aduc aminte lui EK că izolarea pe scena criticii locale de care se plânge se datorează tocmai tonului bătăuș al textelor sale. Și eu personal, și revista Arta, și UAP și chiar și hulitul de el MNAC i-au deschis multă vreme brațele și porțile, l-au invitat să scrie și să curatorieze expoziții, dar până la urmă colaborările cu el s-au terminat mai întotdeauna printr-un scandal. EK e alergic la „mistificarea“ din lumea artelor vizuale locale numai acolo și atunci când acest lucru îl servește. Artiști precum Horia Bernea, Geta Brătescu, Paul Neagu au fost țintele sale predilecte o vreme. El ridiculizează „anarhismul de club“ al tinerei generații de artiști vizuali, dar îl ridică în slăvi pe Ion Grigorescu (un artist important), care e modelul și mentorul acestei direcții. Critică furibund curentul neoortodoxist, dar îl laudă cu consecvență pe Marian Zidaru (altfel, un mare artist). E vehement împotriva mercantilismului pieței de artă, dar contribuie harnic la el prin propriul său angajament în diverse proiecte cu galerii private (și comerciale) de artă. Cu excepția câtorva artiști direct interesați de colaborarea cu el, EK e izolat în lumea vizuală datorită propriei sale incivilități culturale.
Mă bucur că articolul meu de săptămâna trecută a trezit reacții în mediul virtual (unele dintre ele mi-au parvenit pe e-mail, întrucât platforma de comentarii de pe Internet nu a funcționat întotdeauna). El a fost scris ca să provoace asemenea reacții, căci ceea ce e mai trist este lipsa de reactivitate a reprezentanților mediului vizual, cei direct vizați. Așa am aflat că nu i se răspunde lui EK pentru că „nimeni din această comunitate profesională nu poate să-l mai ia în serios. Atacurile la adresa MNAC-ului au luat forma unui delir pe care nici măcar comicul scamatoriilor de limbaj nu-l mai salvează de ridicol“ (Valentina Iancu).
EK trebuie să înțeleagă că vremurile s-au schimbat. Dacă în anii ’90 stilul său avea o anumită incisivitate legitimă, care contrasta binevenit cu formulele metaforizante ale majorității cronicilor de artă din anii ’80, acest fel de a „ataca la grămadă“ creativitatea vizuală a anilor 2010 nu mai e adecvat. Stilul său a devenit repetitiv și îmbâcsit, din ce în ce mai multe găselnițe rimate și jocuri de cuvinte mereu mai simpliste înlocuiesc problematizarea clară și critica lucidă, iar scriitura sa confuză aruncă acid în toate direcțiile fără niciun proiect constructiv în spate. Cred că astăzi, vorba lui Dan Perjovschi, „critica înseamnă construcție, creare de context și mai puțin etichetare“. Invit de aceea tânăra generație de critici de artă să preia ștafeta mai decis.
Mulțumesc redacției revistei 22 că a permis acest schimb de replici într-un mod profesionist și echidistant. Finalmente, cred și eu că Erwin Kessler nu trebuie cenzurat – transformându-l astfel într-un „martir neînțeles“. Pe de altă parte, vorba artistului vizual Iosif Király, este evident că locul lui este mai degrabă pe anumite bloguri sau în anumite reviste provocatoare decât într-o publicație cu o tradiție și o ținută intelectuală remarcabilă ca revista 22. Dar decizia nu poate aparține, într-adevăr, decât conducerii revistei.
Comentarii 5
Refuznik - 05-08-2015
Niste fantome sclifosite si pedant - ratate bantuie in desertul dambovitean !
Răspundecristian - 05-07-2015
INCREDIBIL!!!! GDS era pentru multi dintre noi un bastion al elegantei, democratiei, corectitudinii. Accum este jenanta insistenta acestei doamne (apropo e cumva fata poetului comunist Radu carneci, care, referindu-se intr-o revista nemteasca la pericolul de a nu mai avea cultura de calitate se teme de "colonialismul european? Alo, britanici luati-l pe Joyce din carca noastra...) Revenind NU MAI AM INCREDERE IN GDS daca GDS inseamna intoleranta de tip stalinist... Jos palaria pentru revista 22 care nu l-a alungat pe Kessler la biciul unei dudui ciufulite. Alo, GDS scutaturati-va de copii comunistilor, mari profitori, care, fatalitate, dicteaza autoritar ce e bun si ce e rau. Bunicul mea a fost, in anii 50 ai secolului trecut tot un caz cu initiale. Atunci il infierau stalinistii. Asa se facea. Trist e sa vad un titlu "cazul EK" acum, cand trai in iluzia democratiei si a unui GDS pe care il respectam. Observati ca vorbesc la trecut.
RăspundeAlexandra Titu - 05-06-2015
Un omagiu neasteptat adus cenzurii comuniste O serie de calificative de procedura specifica cenzurii comuniste a fost declansata de textul Magdei Carneci referitor la textul despre Muzeul National de Arta Contemporana si Universitatea Nationala de Arta, publicat de Erwin Kesler in â€Revista 22â€, un text care, ca tipologie de comentariu si de stil, era potrivit intr-o revista a lui Vadim Tudor. Nu comentez acest text care nu mai surprinde prin tinta, stil si atitudine, ci semnalez surpriza de a constata ca exigentele de profesionalism, sobrietate si civilitate solicitata comentatorilor de evenimente culturale, oamenilor de cultura, ca si exigentele privind nivelul de discurs si structura cerut publicatiilor de impact cultural sunt atribuite cenzurii comuniste de artisti si critici care confunda libertatea de expresie cu confuzia terminologica si cu superficialitatea informatiei despre realitatea mecanismelor presiunii ideologice comuniste. Un astfel de omagiu – in cel mai bun caz – datorat unei confuzii de interpretare a fenomenologiei, modurilor operationale si premizelor ideologice ale cenzurii comuniste ar putea diminua responsabilitatea acestor opinii. Aceste pozitionari indica riscurile contragerii istoriei recente intr-un set de sloganuri, stereotipuri si locuri comune dogmatizate, care genereaza o ingrijoratoare confuzie si mistificare. Mesajul si stilul anilor ‘50, fondat pe atacul prin tehnica dosarului de familie, folosit recent intr-un articol impotriva Ruxandrei Balaci, specific epurarilor comuniste, nu este recunoscut ca procedura a regimului trecut, dar exigenta profesionala este lecturata ca atac la libertatea de expresie, si, mai grav inca, ea semnaleaza dispretul pentru mase. Proletcultismul revine cu aplomb sub forma mahalagismului care nu este insa destul de opac ca sa oculteze aceasta genealogie atat de evidenta. Epitetul de comunist – ca adjectiv sau substantiv – preia acum, cu consecinte probabil nu la fel de grave, functia daca nu distructiva, oricum compromitatoare a termenilor de legionar, burghez, nazist care apartineau arsenalului luptei ideologice a regimului comunist si indicau drumul spre canal, Baragan, sau macar spre pierderea pozitiei sociale, dreptului la semnatura, in cazul scriitorilor, artistilor, paturii intelectuale mereu suspecte de elitism si ignorare/sfidare/corupere a maselor populare. Repetand unul dintre stereotipurile comentariilor neanalitice deci neargumentate (Citarea Cantarii Romaniei si a altor strategii de disolutie a culturii elitare/profesioniste in raport cu institutiile culturale atacate acum de Erwin Kesler, ca MNAC sau UNA, UAP, etc.) la adresa acestor institutii, care nu sunt desigur, lipsite de erori si inertii, dar de alte tipologii, ca toate institutiile ce se confrunta cu aceasta realitate contemporana, ca si insistenta aluzie la nomenclatura vechiului regim, extinde acelasi sistem de raportare a prezentului la un trecut cu atat mai util comparatiei denigratoare cu cat
RăspundeHector Mal Lot - 05-05-2015
Nu folosesc "stilul măciucă", spuse, folosind. Nu atacăm, spuse, atacînd. Nu cenzurez, spuse, invitînd pe alții la "decizie".
Răspundelisbeth salander - 05-05-2015
Splendid textul lui Kessler, ca de altfel tot ce semneaza el in 22. Scrie cu sange. Si nu e vorba doar de (o) instalatie. Da, vremurile s-au schimbat, dar nu in sensul descris in articolul in care recidivati.
Răspunde