Pe aceeași temă
Constructorul Solness, spectacol a cărui premieră a avut loc la sfârşitul anului trecut la Teatrul Odeon, reface în regia semnată de Sânziana Stoican un Ibsen personal, esențializat, ancorat în spiritul timpului nostru. Este remarcabil efortul coerent și original al acestei revizitări a lui Ibsen, într-o traducere și adaptare noi propuse de regizoare. Ibsen nu este un autor facil, iar teatrul de idei sfidează, inevitabil, sensibilitatea contemporană. Cu toate acestea, un regizor trebuie să țină cont (și) de prezent, să nu uite că teatrul se face (și) pentru oameni. Montarea unei piese de Ibsen rămâne, așadar, o provocare. Iar re-construcția lui Solness propusă de Sânziana Stoican reprezintă un pas sigur spre teatrul de artă, reușind, cum ar spune Antoine Vitez, un „spectacol de elită pentru toți“.
Aș înscrie Constructorul Solness de la Odeon în categoria „spectacolului total“, datorită capacității extraordinare de a mobiliza complet spectatorul, stimulând sensibilitatea și conștiința dilematică prin „micile confruntări“ ale cotidianului. Logica poveștii pare simplă, dar, la fiecare cotitură a acesteia, intervine un contrapunct care inversează centrii de greutate, evidențiind elementul secund din biografiile noastre. Universul lui Ibsen se construiește pe axa vis-realitate, dar mai ales pe contrastul permanent dintre esență și aparență. Nimic nu este ce pare a fi. Iar pentru a ajunge la ceea ce este (la ceea ce suntem), Ibsen adoptă tehnica gradației, a pașilor mărunți către noi înșine, într-un ritm care poate să îi „scape“ spectatorului contemporan. Limbajul este abscons, dialogul frust și interiorizat, dându-ne impresia că ne aflăm într-un tablou de Vilhelm Hammershøi, în care protagoniștii „ne privesc“ cu chipul întors, mișcându-se stingheri într-un univers rece, labirintic, populat de uși austere care trimit către lumi interioare „mute“.
Sânziana Stoican rămâne fidelă adevărului teatrului ibsenian, dar reușește să-l depășească creativ, să-l reinventeze pentru sensibilitatea spectatorului contemporan, stimulând receptarea metaforelor, a simbolurilor care populează piesa, ca într-o „casă a spiritelor“. Abundența particulei „re“ este, așadar, indicativul unei reconstrucții ingenioase a celui mai enigmatic personaj care se ascunde, în realitate, dincolo de masca lui Solness: sufletul uman. Un spectacol vibrant care transmite emoție, respirând cu doi plămâni de mare intensitate estetică, complementari regiei: scenografia (Valentin Vârlan) și ilustrația sonoră (fragmente din Philip Glass). Familiară pentru cei care i-au văzut deja spectacolele montate la Unteatru, scenografia realizată de Valentin Vârlan nu e decor (simplu adaos exterior), ci o idee puternică, vitală, care se ramifică, crește și respiră organic în spectacol. „Montura“ piesei atinge în acest Ibsen o profunzime tragică (întocmai ca un rol, un personaj), o „voce“ distinctă în peisajul lunar și rece al textului, evoluând cu acesta pe măsură ce spectacolul se rotunjește, se maturează spre revelația finală. Ingredientele sunt simple: câteva plăci suprapuse în fundal, sugerând un peisaj geometric (de șantier), dar și peisajul fracturat al minții lui Halvard Solness. Ceea ce vedem și ceea ce intuim se metamorfozează prin light-design, sugerând treceri succesive de la exterioritate la interioritate, ca un șir de contracții vizuale prin care ni se anunță nașterea adevărului; o naștere dificilă, în care anamneza și confruntarea directă își găsesc deopotrivă locul.
Peisajul scenic (și uman) este populat de elemente familiare universului ibsenian; Halvard Solness (Cezar Antal) ni se descoperă în postura de păpușar al propriului destin, trăgând de sfori marioneta care-i poartă chipul. Aline Solness (Ana Maria Moldovan) și Doctorul Herdal (Ioan Batinaş) își fac apariția în poziții rigide, ca marionete lipsite de viață. Halvard își rotește în jurul arătătorului o șuviță din părul asistentei docile, Kaja Fosli (Anda Saltelechi), ca și cum ar trage la sine o păpușă inertă. Păpușa, acest dublu care populează spațiul-interval dintre om și idee (sau legea care-l guvernează), creează punți de legătură sau, dimpotrivă, le aruncă în aer. Păpușă este și soția lui Halvard, Aline Solness, un personaj urmărit coerent de la vestimentația monocoloră (verde) la tiparul comportamental și de limbaj: intră în scenă mergând înapoi, ca teleghidată printr-un resort invizibil; se comportă artificial, cu ceilalți și cu sine, încremenită într-o pasiune infantilă pentru păpuși. Evocarea episodului tragic din tinerețe (pierderea casei părintești și a celor doi fii) îi scoate la iveală uscăciunea, artificialitatea specifică unei marionete care se leagă de viață numai prin firul unei morale precare, rezumate într-un cuvânt laitmotiv: „da-to-ri-a“.
Imagine din spectacolul Constructorul Solness, în regia Sânzianei Stoican (foto: Vlad Catana)
Ce este un regizor bun?, l-am întrebat cândva pe Constantin Cojocaru care, în acest spectacol, îl interpretează pe Knut Brovik, arhitectul ruinat și tatăl ros de îndoială al lui Ragnar Brovik (Silvian Vâlcu), tânăr artist nerăbdător să construiască „pe cont propriu“. Mi-a răspuns că este acel cineva care reușește „să te pună în situație“. Sânziana Stoican își așază cu o forță delicată personajele în albia ideilor lui Ibsen, făcându-le să spună împreună, organic, ca într-o Fugă pe voci, cea mai veche poveste a lumii: creația. La Ibsen, creația ia chipul întors, demonic, al pasiunii omului de a construi orgolios, pătimaș, sfidând cerul și pe „constructorul“ acestuia, Dumnezeu. Halvard Solness, om simplu, „băiat sărac crescut la țară“, începe prin a construi biserici, turnuri de biserici. După căsătoria cu Aline Solness, un demon interior îl asaltează, deviindu-i darul în obsesie. Constructorul (meseriaș bun, dar insuficient de titrat pentru a fi înnobilat cu titlul de „arhitect“) vede o crăpătură nevinovată în hornul casei moștenite de la părinții Alinei. În același timp, Halvard „vede“ cu un ochi interior otrăvit de patimă oportunitatea: dacă s-ar întâmpla ca vechea casă să ardă într-un incendiu fără urmări, pe vechile ruine, el, Solness, ar putea să renască; imensa grădină ar putea fi parcelată și Halvard Solness ar putea să construiască în voie, afirmându-se în fruntea breslei sale. Evenimentele decurg întocmai. Durerea pricinuită de pierderea casei părintești - a „singurului cămin adevărat“ - îmbolnăvește laptele matern al Alinei care, insistând din „datorie“ să-și hrănească gemenii, își pierde astfel și copiii. Numai Solness (nume înrudit cu „solitudinea“) triumfă. La cei morți se adaugă și viii care completează corul sacrificaților: Ragnar Brovik, tânărul talentat, dar periculos fiindcă îl poate detrona, logodnica acestuia, Kaja Fosli, pe care Solness și-o anexează servil, doar pentru a-l păstra pe Ragnar în serviciul lui, și, la final, bătrânul Knut Brovik, pe care-l lasă să moară neconsolat, refuzând să-i recunoască talentul fiului său.
În acest peisaj arid și devastat de culpabilități își face apariția o făptură providențială: Hilde Wangel (Sabrina Iaşchevici), copila în rochie albă, apariția de basm din tinerețea lui Solness care-l aclamase într-un moment de glorie, devenit cu timpul legendă: ziua în care Halvard a pus cununa pe cel mai înalt turn al bisericii preotului Wangel. Ziua misterioasă în care, prin puterea voinței care depășește realitatea, Constructorul îi promisese copilei că, la capătul a zece ani, se va întoarce pentru a-i dărui „regatul“. Acum, Hilde este o tânără fermecătoare care vine să-i ceară lui Solness îndeplinirea făgăduinței, sub privirile suspicioase, incriminatoare, ale Alinei și Doctorului Herdal. Hilde cere imposibilul; ea dorește să-l revadă pe Solness-ul copilăriei ei (oglinda sufletului ei pur), arborând iar cununa pe cel mai înalt turn al noii lui case. Însă pentru asta, Halvard trebuie să-și recapete sufletul. Teama lui proverbială de înălțime s-a transformat într-o „conștiință amețită“, care-i retează deopotrivă zborul interior. Hilde este o făptură a cerului (din care chiar „coboară“ la începutul piesei), o apariție îngerească fiindcă ea se oferă pe sine drept interval în care soții Solness se întâlnesc confesându-i-se, chiar dacă în contratimp. Hilde se apropie de Halvard în chip de femeie și de Aline în chip de copil, moșind restaurarea adevărului până în cele mai mărunte, teribile și inavuabile detalii. Morala lui Ibsen e simplă, la ea se ajunge printr-o operație complicată de îndepărtare, cu precizie chirurgicală, a țesuturilor moarte care s-au depus peste plămada vieții, sufocând-o. Dialogul devine extrem de vizual prin jocurile scenice ingenioase, într-o coregrafie simplă și expresivă, în care obiectele-voci secunde își arată versatilitatea: balansoarul în care Aline se strânge ca într-un cocon al morții devine pentru Halvard un cerc damnat pe care vrea să-l străpungă („sunt un om viu legat de o femeie moartă“); verticala prin care Hilde coboară iluminând întunericul lui Solness devine traiectorie ascensională pentru Constructorul care, după prăbușire, își salvează sufletul.
Viața merge mai departe, după dispariția lui Halvard, cu tânărul Ragnar în rolul noului constructor. Lumea va continua să se re-construiască, cu fiecare om, cu fiecare năzuință. Dar noi? După decantarea impresiilor din seara premierei, cred că-l vom purta multă vreme, ca pe un „geamăn“ providențial și revelator, pe Constructorul Solness, re-creat de Sânziana Stoican și Valentin Vârlan pe scena Teatrului Odeon. //