Pe aceeași temă
Trei ani de la vuietul public al cazului de exorcism petrecut la Manastirea Tanacu. Ca de obicei, vuietul s-a stins repede, toata lumea si-a pus mainile la urechi, sastisita sa vada aceleasi si aceleasi titluri, aceleasi imagini reluate la nesfarsit cu energia mondenitatilor de prost gust. Subiectul a mai revenit apoi, cand si cand, prin ziare, fara vlaga, pe timpul proceselor intentate preotului si calugaritelor care incercasera sa scoata diavolul din biata Irina Cornici, o fata de 23 de ani. La inceput, preotul Daniel Corogeanu, cu alura lui dostoievskiana, nelinistitoare si senina in egala masura, aparea in ziare si la televizor sub cuvinte teribile: bruta, iresponsabil, criminal. Pe urma lumea s-a obisnuit, a aparut sastiseala nervoasa (iar?! ca la noi la nimenea etc). Povestea devenise un nou motiv de ipocrita autoflagelare nationala, mai ales ca picase si cealalta istorie sinistra: asasinarea parintelui Roger, staretul comunitatii de la Taizé, Franta, de catre o romanca, si inca sub ochii unei multimi de oameni adunati in procesiune catolica. Cele doua cazuri au fost rapid amestecate, in presa romaneasca si straina deopotriva, sub ideea fanatismului care ar pandi trairile religioase ale romanilor.
Privind in urma, cel mai ciudat mi se pare consensul. Presa a dat tonul si lumea laica s-a indignat corespunzator, Biserica Ortodoxa Romana a actionat ca si cum ar fi fost de aceeasi parere. Preotul a fost caterisit, lasat pe mana justitiei cu maicutele impreuna, s-au dat comunicate de delimitare. Despre manastiri s-a vorbit pe fata ca despre simple adunaturi de oropsiti, saraci cu duhul si, iata, uneori chiar primejdiosi. Biserica a preferat sa lase totul sa se stinga decat sa infrunte o dezbatere in care nu putea fi evitata chestiunea calitatii corpului bisericesc. In schimb, n-a fost scapat din ochi acul indicator care trebuia sa indice, cat mai ferm, deschidere europeana. Cu acest pragmatism - cam rece, dar nu inabil - s-a putut trece mai departe.
Cazul Tanacu a trecut, apoi, in faza de metabolizare. S-au scris carti, scriitori straini au venit in Romania sa se documenteze asupra acestei ciudatenii cu iz medieval (Pascal Bruckner), s-au pregatit scenarii de film, s-au facut piese de teatru. In loc de cicatrizare, pare ca toate astea redeschid rana care trebuie, pana la urma, curatata ca lumea. Nimic nu mai pare deja rezolvat si cu atat mai putin simplu.
Dan Stanca a ales sa inglobeze povestea in ultimul sau roman, Cei calzi si cei reci, aparut la Cartea Romaneasca, unde aduce o versiune foarte personala, cu mari libertati fictionale. Aici, preotul exorcist e un dostoievskian sadea, ca profil si ca discurs, chinuit de problemele moralei crestine, un carturar cu statura spirituala. Alt personaj din roman e jurnalist si, spre deosebire de majoritatea reprezentantilor de la noi ai breslei, se framanta inca daca puscaria e solutia corecta in cazul preotului de la Tanacu. Moartea Irinei Cornici trece in planul doi, drama e doar a calugarului stigmatizat pentru exces de zel religios.
Alte doua reconstituiri au mers, intre timp, pe alta abordare: Tatiana Niculescu Bran, jurnalista la BBC, a publicat, acum doi ani, un "roman jurnalistic", Spovedanie la Tanacu, in care cei implicati isi spun fiecare versiunea, relatarile sunt puse cap la cap si intregite cu observatii de tip reportericesc. Atat si nimic mai mult. Remarcabila probitate a reconstituirii n-a scapat nimanui la vremea respectiva, dupa cum a reusit, cred, sa treaca din pagina si apelul apasat la intelegerea faptelor in context. Humanitas a publicat, insa, de curand si un al doilea volum al jurnalistei, Cartea judecatorilor. Cazul Tanacu*, unde sunt refacute din bucati procesele prin care maicutele si calugarul exorcist au ajuns la inchisoare. Aproape simultan, in mai si iulie, la Bucuresti au fost cateva reprezentatii cu spectacolul realizat de regizorul Andrei Serban (mai intai la New York, la teatrul La MaMa, si apoi la Odeon-ul nostru), dupa o dramatizare a celor doua carti-reportaj.
Spectacolul lui Andrei Serban e mana cereasca pentru cartile Tatianei Niculescu Bran. Lucrand impreuna, regizor si dramaturg au reusit sa elimine timiditatile cartilor si echivocurile de interpretare. Tragedia de la Tanacu isi regaseste statura, eliberata de siluirile limbajului de presa, care s-a intrecut in a pune totul in carca bigotismului endemic si a nesimtirii sistemului de sanatate romanesc. De asa ceva, fatalmente nimeni nu se mai simte cu adevarat vinovat. Neutralizarea sensibilitatii publice, detasarea teribila a omului de rand de orice scrupul de participare civica sunt efectele dezastruoase ale majoritatii campaniilor de presa de la noi. Raul sunt mereu ceilalti, ei trebuie infierati, noi, fiecare in parte, nu avem de fapt nimic sa ne reprosam. Reactia civica se rezuma, de ani de zile, la simplul colportaj indignat.
E cu atat mai pretios faptul ca aproximativ 80 de oameni au iesit seara de seara din mica sala de la Odeon temeinic zguduiti, impinsi brusc in afara acestui cerc vicios. Intensitatea insuportabila a dramei Irinei Cornici, dar si a celor care au incercat, in zadar, sa o ajute a redevenit miezul cazului Tanacu. Incarnati de actori profesionisti, actorii reali si-au primit inapoi, in dozajul onest, bunele intentii si micimile de suflet, lasitatile si scrupulele, amestecul complicat de daruire prost indreptata, de ignoranta si fervoare. Nu e lipsit de semnificatie faptul ca (informatie de culise) reactia BOR dupa premiera romaneasca a spectacolului a fost buna. Dreptatea s-a impartit de aceasta data, asadar, ceva mai corect prin arta.
Tatiana Niculescu Bran n-a mers de una singura atat de departe. Cartile ei poarta subtitlul prudent "roman jurnalistic". Daca maniera de adunare a materialului e cu adevarat jurnalistica, si anume in cel mai bun sens al cuvantului, adica minutioasa, pastrand distanta si suspendand la maximum judecata, in schimb romanesca nu prea e. In al doilea volum cu atat mai putin, diferenta se poate masura acum mult mai bine, o data cu cartea lui Dan Stanca. Totul consta in lungi interviuri cu protagonistii, in care crisparea indusa de agresivitatea presei de informare a trebuit depasita milimetru cu milimetru, dar si in coroborari de documente spitalicesti (foi de observatie, diagrame de asistenta de urgenta, expertize medico-legale, dispozitii de la centru etc.). Din Cartea judecatorilor nu lipsesc trimiterile la cercetarea straina, care descrie in termeni stiintifici mecanismul exorcizarilor, in cazul transei religioase. Literatura - cata este - e convocata numai in rescrierea mai fluenta a marturiilor, in portretele conturate de Tatiana Niculescu Bran dincolo de declaratii, in refacerea verigilor lipsa, cu deosebire in privinta copilariei Irinei Cornici. Tanara era produsul definitiv marcat al unui orfelinat mixt din Barlad, cu tot tacamul inclus: abrutizare fortata, privare severa de afectiune, agresiune sexuala la vedere, promiscuitate, comportament sexual in deruta (lesbianism de pubertate). A urmat ce trebuia sa urmeze: decompensare psihica, diagnosticata tardiv drept schizofrenie si netratata cum trebuie, recadere fatala si interventia nefericita a metodelor bisericesti: maslu si molifta Sfantului Vasile, adica slujba de alungare a diavolului din om. In sfarsit, moartea tinerei femei si tot circul declansat in presa.
In cartile Tatianei Niculescu Bran, dar mai ales in dramatizarea lor, portretele sunt de o finete sobra. Cel al Irinei si al prietenei ei din orfelinat Chita, cu deosebire. Lamurita acum deplin in ce-l priveste pe Daniel Corogeanu, Tatiana Niculescu Bran spune intr-un interviu recent din Adevarul literar si artistic: "Oamenii astia sfinti au facut niste lucruri, el (Corogeanu - n.m.) le face literalmente la virgula si lui nu-i ies… Deci trebuie sa fi fost pentru el o drama, dincolo de drama de a nu sti ce s-a intamplat…". Cheia personajului a fost gasita in noroiul etichetarilor superficiale: blocarea simtului de raspundere strict in zona canonului duhovnicesc. Totul se intoarce la punctul initial, vulnerabil si de aceea evitat cu indemanare de BOR: problema competentei teologice, si psihice deopotriva, a oamenilor bisericii.
Cu spaima melodramei in minte, autoarea se tine cu strasnicie de cata detasare poate convoca. O singura exceptie, avocata apararii, fiinta marcata de sentimentul nenorocului, ea insasi credincioasa pana la pragul bigotismului, prea vulnerabila ca sa castige acest complicat proces. Amanunte numeroase din viata ei personala (o sora care murise la 20 de ani in manastire, in conditii mai putin vinovate, dar aparent imputabile, un divort dur, un accident de masina foarte grav chiar in perioada procesului etc.) sugereaza circumstante atenuante, dar nu reusesc decat sa o puna intr-o lumina de mult mai penibila inadecvare decat pe Corogeanu insusi. Aici paginile romantioase nu merg, scartaie in falset - si nu sunt putine.
Mai experimentata in cotloanele obscure ale cazului, Tatiana Niculescu Bran indrazneste, in aceasta a doua carte, si ipoteze personale, dintre acelea pe care presa - cea mai aroganta dintre instantele care au "judecat" Tanacu - le-a ignorat: Irina Cornici ar fi putut fi unul din cazurile vindecabile prin ceea ce e definit ca exorcizare. Poate da, poate nu. Cum diagnosticul medical ramane incert, sau in orice caz insuficient fundamentat, cum tratamentul nu a fost cel adecvat exact din motivul anterior, cum salvarea a venit si a facut ceva ce nu trebuia facut (cel putin asta ar fi deductia amatoristica din informatiile care circula public), nu se poate sti pana la capat cum au stat lucrurile. Un singur lucru pare cert: posedata sau nu, Irina Cornici ar fi putut ramane in viata, cu boala ei cu tot, cu traumele ei ingrozitoare, cu viata ei ca o acuza vie la adresa unui popor pulverizat in milioane de indivizi.
Macar a doua carte despre Tanacu ar fi putut renunta la subtitlul "roman jurnalistic". Valoarea textului e departe de a fi literara: ea tine de onestitatea rara a reporterului. Ce va fi impins spre literatura aceasta laudabila stradanie jurnalistica este cu siguranta decaderea aproape generala a exigentelor meseriei in presa romaneasca de azi. In zona literarului, jurnalista a identificat, cu siguranta, unica granita securizanta.
PS: Spectacolul realizat de Andrei Serban la New York si la Bucuresti face parte din proiectul Academia itineranta Andrei Serban, al Institutului Cultural Roman. Un remake este programat pentru aceasta toamna, la Paris. Toate montarile reprezinta ateliere de lucru ale regizorului cu actori romani si straini, selectati prin sistemul de auditii publice.
* Tatiana Niculescu Bran, Cartea judecatorilor. Cazul Tanacu, cu un cuvant inainte de Andrei Serban, Humanitas 2008, 194 pag.