Pe aceeași temă
Giselle, cea mai recentă premieră a baletului ONB, continuă preocupările conceptuale menite să aducă în prezent teme și balete clasice în viziuni înnoitoare, potrivite cu timpul contemporan.
Cu câteva luni în urmă, Opera Națională București (ONB) aducea la rampă, sub inspirata îndrumare a coregrafului de origine daneză Johan Kobborg, care conduce ansamblul de balet la ora actuală, un triptic într-o măsură anume semnificativ. Alcătuit din trei balete diferite ca proveniență și factură, spectacolul sugera în concentrat tendințele de preocupare în domeniu ale echipei de coregrafi și balerini care au reformat în ultima vreme scena ONB. Primul pe afiș, Classical Symphony, cu muzică de Serghei Prokofiev și coregrafia lui Yuri Possokhov de la Balșoi Teatr, cel care a semnat premiera mondială a lucrării la San Francisco Ballet în anul 2010. După cum declară prim–balerina Bianca Fota, „Classical Symphony este un balet foarte greu din punct de vedere tehnic, foarte rapid“. Calificat drept experimental, acest balet și creatorul său punctează în direcția inovației și a tendințelor moderne care consacră interesul pentru valorificarea energiei și dinamismului din mișcarea dansatorilor.
Imagine din spectacolul Giselle de la Opera Naţională Bucureşti (foto: Cristian Lăzărescu)
Și mai surprinzător, Petite Mort, cu muzică de Mozart și coregrafie de Jiří Kylián, dansatorul ceh devenit coregraf de avangardă la Londra și apoi pe toate meridianele planetei, adept al unei filosofii noi aplicate baletului, inclusiv acestuia. Petite Mort, spune Kylián, „este o modalitate poetică... pentru a descrie extazul unui act sexual, descris ca o mică moarte. Mi-am bazat coregrafia pe două mișcări lente extrase din două concerte pentru pian ale lui Mozart. Le-am desprins de mișcările rapide, lăsându-le ca pe niște busturi mutilate... ca niște torsuri antice, fără brațe și picioare, incapabile să meargă sau să se îmbrățișeze“. Însoțit de scenografa Joke Visser, cu care colaborează de aproape două decenii, Kylián exprimă în această sinteză o tendință fecundă a baletului modern, clădit pe temeliile clasicismului, dar adaptându-și mijloacele ritmurilor și gândirii actuale. În scena goală, crinolinele negre lipsite de corp domină o vreme imaginea unei lumi care, în goana ei după extaz, uită că e supusă morții. Se face în acest fel o trecere discretă spre cel de-al treilea moment dedicat baletului Marguerite și Armand, compus de Sir Frederick Ashton pe muzica lui Franz Liszt. Tot despre pasiune e vorba acum în termenii unui balet conceput în stilul său inconfundabil de Sir Ashton, creatorul școlii engleze moderne de balet (1904-1988). Un creator de stil preocupat, cum singur mărturisește, „de ceea ce este spiritual și etern mai puțin decât de ceea ce este material și temporar“. Cei care au avut privilegiul să o admire la premiera acestui balet pe celebra Alina Cojocaru, prim-balerină la Baletul Național Englez, cu statut de invitată permanent la ONB, au putut aplauda transpunerea în realitate a acestui vis al marelui coregraf, expus aici într-o formulă concentrată despre care și cunoscuta balerină vorbea cu prilejul premierei: „Lucrarea lui Ashton prezintă povestea (Damei cu camelii, n.n.) într-un mod foarte compact. Pentru public totul se derulează repede, de aceea dansatorul trebuie să realizeze ce se petrece cu personajul în afara scenei, în culise“.
Cea mai recentă premieră a baletului ONB, în mod fericit reformat de Johan Kobborg, continuă aceste preocupări conceptuale menite să aducă în prezent teme și balete clasice în viziuni înnoitoare, potrivite cu timpul contemporan. Giselle este, în acest sens, cel mai potrivit exemplu, această creație fiind ea însăși atitudinea unei rupturi la granița dintre clasicismul iluminist și romantismul cel mai avântat. Povestea țărăncuței îndrăgosite de un prinț, pentru care își dă viața, atrăgându-l și pe acesta în lumea fantomatică a umbrelor, a traversat epocile, iar coregrafia lui Marius Petipa, dimpreună cu muzica lui Adolphe Charles Adam nu păreau a putea fi clintite din poziția lor statuară. Alegând să monteze acest balet în anul de grație 2015, Johan Kobborg, de la Baletul Regal londonez, și Ethan Stiefel, fost director la Baletul Regal din Noua Zeelandă, nu s-au gândit la o reproducere tel quel a structurii clasice. „Sunt interesat să reiau și să reconstruiesc balete clasice, de mare întindere, scrie Ethan Stiefel în excelentul caiet-program al spectacolului, într-un fel care să le respecte integritatea, esența producției originale. În același timp, poți să lucrezi cu progresele tehnicii de balet și chiar cu progresele tehnicii de scenă.“ Într-adevăr, ceea ce percepe cel dintâi spectatorul ca modernitate este, evident, decorul lui Howard C. Jones, costumele Nataliei Stewart, eclerajul lui Ionuț Pruteanu, imprimând spectacolului, mai ales în partea a doua, un mister, o metafizică anume. Deși oarecum decorativă, ambianța scenică impune prin unele elemente de decor de factură romantică (rădăcini de arbori, cadre sepulcrale) printr-o lumină tamisată, care creează magia necesară aparițiilor ireale din partea a doua, când actiunea se mută pe tărâmul celălalt. Prin contrast, partea întâi păstrează tonul pastoral al lucrării, înveselindu-l cu energie în plus prin verva și elanul dansatorilor participanți la nunta campestră unde Giselle îl întâlnește pe prințul Albert. Interferarea spiritului modern este discretă, partiturile rămânând pentru dansatori aceleași probe de încercare, cum remarcă și coregraful Kobborg: „personajele iconice din această lucrare constituie un test și o provocare pentru orice dansator...“. Pentru aceste considerente distribuția îi rulează în rolurile principale pe mai toți prim-balerinii și soliștii ansamblului, de la Bianca Fota, Cristina Dijmaru, Sena Hidaka (debutantă în rol) până la Dawid Trzensimiech, Robert Enache, Barnaby Bishop, care acoperă linia întâi masculină. De altfel, întregul ansamblu din plin solicitat în această creație, de la soliști la corp ansamblu, se remarcă prin coerență, virtuozitate și aleasă contribuție artistică, urmare a unei bune îndrumări și a unei reale coeziuni care s-a consolidat în ultima vreme.