Pe aceeași temă
Pe vremuri, la sfârșitul secolului trecut, când învățatul Z. Ornea ținea cronica edițiilor în România literară (pe atunci lizibilă) și Andreea Deciu recenza publicații euro-americane, ce frumusețe de consens se obținuse în privința necesității, urgenței, calificării edițiilor din feluriți clasici – critice, bogat și vrednic acompaniate, restitutive, fondatoare, creatoare de școală sau creatoare măcar de impuls și dezbatere (și colegi sau urmași). Istoria și critica literară au promovat cel mai fiabil ideea de opere critice fundamentale, cărți viguroase sub care – o afirma perfect Petru Creția – să nu se mai poată retrograda. Numai că proeminența (vai) indiscutabilă a canonului literar a avut consecința impunătoare de a-și rezerva pentru sine definirea modernității, cu toate direcțiile și tensiunile ei de societate. Nu e o culpă directă sau lipsită de expieri. Însă chiar sprijinind impecabil fabrica edițiilor din clasici, istoria și critica literară au omis să recunoască, timp de un secol și jumătate, că nașterea modernității în Europa (și în Asia, și pretutindeni unde nu mimetismul colon a primat) a fost mai degrabă opera unor gânditori (filosofi, teologi, oameni ai mai multor științe, erudiți), nu a unor scriitori. Nu literați a cuprins în primul rând Republica Literelor, în secolul determinant al modernității europene.
Noua, extraordinara ediție Bacon abia apărută răspunde complet situației din teren, atunci, ca și acum. Este deopotrivă o întreprindere care asumă și ilustrează mari reguli ale ediției critice (o idee la origini literară, devenită destin al filologiei) și o explorare masivă a plecșilor non-literari ai primei modernități europene. Sylva Sylvarum e un arhitratat cu 16 ediții în secolul său (engleze, franceze, latine) și e reforma minuțioasă a istoriei naturale prin experimente intelectiv omnivore. Tot repertoriul regnurilor, practicilor și învățămintelor tradiționale este ordonat în centurii și filtrat de experiment, critică și metodă. Redactat în ani de Brexit & Trump & mulți alți strănepoți ai idolilor lui Bacon, cu echipa pe care a reunit-o, Dana Jalobeanu a edificat un text armonios, l-a adnotat copios, i-a calibrat introduceri, micromonografii, bibliografii globale (și indici), furnizând un Bacon care rivalizează cu cele mai bune ediții europene din oricare clasic al secolului al XVII-lea. Modernitatea sa provine, și atunci, și acum, din arhitectura pe care răspunsul unui savant polimat o discerne în acumularea torențială a cunoașterii. Totul e antrenat, distribuit, înțeles aici, în rețeaua lui Della Porta și Cardano: regulile fortificării imaginației, oboseala, rușinea și somnul, licuricii sau cantaridele, hrana și putrefacția, ochelarii albaștri sau verzi purtați în epocă și – dacă încă nu pare îndeajuns de divers – „mirosul dulce al curcubeului“. Căci „ochiul minții este precum ochiul trupului: așa cum prin fisuri și deschizături înguste poți vedea obiecte de mari dimensiuni, tot astfel, în instanțe mărunte și neînsemnate, poți vedea axiome importante ale naturii“, ratifica deja Bacon flaubertiana
FRANCIS BACON - Sylva Sylvarum sau O istorie naturală în zece centurii |
inexistență a anodinului. Nu numai organizarea și rezultatele cunoașterii sau aparatul cognitiv evoluează, ci însuși universul, și anume – dotat fiind cu o subtilă istoricitate sacră, de origine protestantă – în chiar legile lui. Cosmologia și filosofia experimentală a naturii sunt avanposturi ale observării inductive a universului, auxiliarii rectificând Căderea. Centuriile a doua și a treia, de pildă, sunt consacrate aproape în întregime experimentelor acustice, cele care îl vor stimula pe un redutabil teoretician al muzicii precum Mersenne. Foarte pătruns de continuitățile tradiției muzicale (deci și filosofice) europene, Bacon analizează proiecția muzicii în spirite, pasiuni și afecte, are un pronunțat simț ingineresc pentru audibile, e interesat de emisii, demisii și remisiuni vocale, investighează instrumente sonore cât pentru o orchestră aptă să cânte Haydn deja și își pune corect problema sferturilor de ton. N-ar trebui uitat că – auditiv – e parte a epocii lui Monteverdi, Gesualdo și Schütz, anticipând pavanele lui John Dowland (Lachrimae antiquae) și ale lui Thomas Tomkins, scrise pentru încoronarea și apoi pentru moartea lui Carol I, căruia îi era dedicată și Sylva (A Sad Pavan for These Distracted Times), adică tocmai muzica prin care putem experimenta mental cel mai lesne, la rândul nostru, orizontul acustic al acestui lord, în timp ce ne bucurăm mai departe (§290) că „sunetul este una dintre părțile cele mai ascunse ale naturii“.
Să facem însă un pas în altă direcție. Constantin Noica se întreba la un moment dat ce filosof dintre cei mari – adică dintre membrii astringentei sale euro-duodecime – s-ar descurca cât de cât „azi“. Miza aparent exclusiv pe Leibniz, pe curiozitățile și apetiturile diviziei celebrale numite pe scurt Leibniz. Bacon nici nu figura, pentru Noica, în clasamentul apostolilor retrospectivi, fiind în fond un reprezentant a ceea ce în 1981 numea „cultura pustiitoare a anglo-saxonilor“. Sylva Sylvarum ni-l arată însă, în 2018, pertinent, funcțional, productiv mai departe la frontierele modernității. Ale modernității filosofice europene? Ediția o demonstrează din belșug. Dar ar fi incomplet.
În vara lui 1902, încă tânărul Hugo von Hofmannsthal scrie Ein Brief, scrisoarea imaginată a Lordului Philip Chandos către Bacon însuși. Strecurată în 1603, e o magnifică scrisoare în care Chandos îi înfățișează lui Bacon circumstanțele prin care renunță la a mai scrie. El devenea așadar, în paginile unei fervori mute, un „mistic lipsit de mistică“ (după cum îl va califica Hofmannsthal retrospectiv), incapabil să se mai exprime, înghițit într-o contemplație lipsită de martor. Suspiciunea că și-ar pierde mințile e întărită cu un pasaj din Hipocrate. Or, e mai puțin știut că Hofmannsthal a fost un cititor ardent al lui Bacon și că citarea lui Chandos provenea din The Advancement of Learning (ediția în română, tot a Danei Jalobeanu și tot la Humanitas, e din 2012, de recitit împreună cu Noua Atlantidă, Nemira, 2007). Ce însemnătate ar avea? Rețelele modernității își recunosc genealogia: nouă mare instaurație, modernismul literar l-a luat aliat tocmai pe Bacon atunci când a trebuit să redea experimentul solitar al înecării în intransmisibil, de care artele depind de atunci încoace. Nici măcar literatura care îl evoca pe Bacon nu s-a oprit aici (a fost imaginat și un răspuns al său către Chandos). În 1982, încă tânărul John Banville publică The Newton Letter (1693, către Locke), în care intertextualitatea acum postmodernă recurge la citate din Chandos către Bacon și le depune la germinat în mintea fictivă a inevitabililor descendenți ai lui Bacon. Așa funcționează rețelele modernității: Sylva Sylvarum, proto-configurație a ideii de Rețea, circumscriere încă individuală a întregii cunoașteri, plină de fast în irezumabilul ei, devine asemeni naturii pe care o studiază o carte deschisă concomitent la toate paginile.
Ediția se va putea citi și altfel, ba chiar îndrăznesc să cred că ar fi și indicat. În coerența ei meticuloasă, e o carte scandaloasă de fapt. Nu e ea, în chiar reușita ei, strict și fatal contemporană cu anumite abisalități, incoerențe și probleme de abecedar, nu participă ea la simultanul național de excelență episodică și neisprăvire cu ghiotura, de restituții imbatabile și irosiri care, într-o doară, le și bat? Nu doar ediții, ci ediții critice, și nu doar ediții critice, ci acelea pe care nimeni altcineva nu le face mai bine oriunde altundeva – aceasta e și reușita Danei Jalobeanu și a echipei sale. Se va putea deopotrivă spune: uite, asta se făcea la un deceniu după integrarea europeană. Nu așa ceva promisesem? Sau am uitat pe parcurs? Se va asana complet în încă zece ani și problema plagiatului, ceea ce nu va fi desigur vreun triumf, ci poate o realiniere mai legalistă a tronsonului de nechemați și neaveniți. Reflectă însă noua ediție Bacon climatul academic local, fără a-i dizolva britanicului opera în state paralele? Nicidecum: are încă statut de excepție, cum sunt și edițiile din clasici greci și latini ale lui Alexander Baumgarten, cum e și ediția mare a Corespondenței lui Descartes, cum sunt încă alte câteva, ale căror origini sunt încăpățânări private și discrete. Nu ele definesc sau percutează îndeajuns cultura publică, anume aceea care abia își celebrează prima centurie.
Cu cartea în față, oricine va putea deci concasa observații alerte la tema „Bacon explicat Guvernului“. S-ar putea începe chiar cu „experimentul solitar“ cu numărul 1000, despre „mințile temperate, ușurele și depravate“. Experimentul poate fi făcut și acasă, și în agora, și mai ales ca regulă de circulație în rețelele online. Ar trebui apoi prezentat măcar ministrului Educației, desemnat în prealabil să ia loc pe scaun, să nu-l podidească – ar fi un viraj prea acut în obcini cerebrale vide – rotativele sale incompetențe.