Pe aceeași temă
Andrei Cadere (1934-1978),
Peinture sans fin
MNAC,
25 septembrie-25 noiembrie 2008.
Andrei Cadere a parasit Romania in 1967, ca artist autodidact si pictor veleitar, ce poza, printre altele, pentru tablourile regresive, greoi moderniste ale lui Corneliu Baba, si a murit la Paris in 1978, ca unul dintre fondatorii reprezentativi si protagonist de marca al artei conceptuale radicale, model, chiar si la ora actuala, pentru nenumarati artisti tineri din intreaga lume.
Pictura pe bat si urcarea lui Cadere
Dupa Brancusi, Cadere este singurul artist de origine romana care conteaza in arta contemporana. Mai mult, daca prestigiul lui Brancusi a ramas relativ constant, in timp ce modelul sau nu mai exercita, in fapt, nicio influenta formatoare asupra noilor generatii de artisti (fiind datat, inchis in paradigma oficiala a istoriei artei moderne), prestigiul, influenta si cota lui Cadere au crescut, remarcabil, in ultimele doua decenii. La mijlocul anilor ’90, singurul exemplar din productia sa emblematica de bare de lemn rotund (coloane-baston portabile, de diferite dimensiuni, formate din elemente cilindrice colorate, a caror lungime este egala cu diametrul si a caror ordonare cromatica, dupa un anumit algoritm, include, intotdeauna, o eroare voluntara), care era expus in colectia permanenta a Centrului Pompidou, purta mentiunea "André Cadere, artist francez de origine poloneza, nascut la Varsovia, mort la Paris". Mai recent, insa, atunci cand aceeasi colectie permanenta a fost reamenajata, mai multe bare de lemn rotund ale lui Cadere au fost semanate ici-colo, pe tot parcursul noii expuneri, devenind un leit-motiv, ca un diapazon secret ce da tonul, ideea artei contemporane. Notita biografica era acum adecvata, desemnandu-l drept artist francez de origine romana, nascut la Varsovia si mort la Paris. Expozitia de la Bucuresti, itinerare a unei expozitii concepute de Kunsthalle Baden-Baden, prezentata si la Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris si la Bonnefantenmuseum din Maastricht, este doar o piesa dintr-un amplu si continuu proces de integrare a lui Cadere in ierarhia si canonul artei contemporane, proces mobilizat, insa, nu de calcule ori scenarii veroase, ci de actualitatea pregnanta a operei sale. In ce consta, insa, aceasta? Incepand din 1970, Cadere a renuntat la pictura pe panza in favoarea picturii pe bat. Iar batul, bara de lemn rotund divers colorata, era purtata (si expusa prin simpla prezentare) de Cadere pretutindeni: pe strada, la restaurant, la expozitiile prietenilor (care, astfel, deveneau si expozitiile sale), ba chiar si la vernisajele unde nu era invitat si unde, desi perchezitionat sau chiar exclus, reusea sa-si introduca batul clandestin. Comportamentul sau este arhetipul comportamentului artistic actual: este juvenil (candoarea atingand tematic infantilul, nu doar prin insistenta de a atrage atentia asupra sa, ci chiar prin aspectul de jucarie de copil al batului, pe care elementele colorate par piese dintr-un joc de cuburi si cilindri sau piesele unei socotitoare, insirate vertical), este caracterizat de nomadism, e benign infractional, degajat, amuzant si prietenos, este pitoresc (artistul cu bat devenind un personaj, pozitie asumata pentru a se face recunoscut) si totusi activ politic, provocator si subversiv in limitele rezonabilului, prin contestarea autoritatii, a sistemului de putere dominant pe scena artei actuale (galerii, cote etc.). Se va spune ca toate aceste pozitionari erau deja schitate, in anii ’60, prin miscarea Fluxus si indeosebi de catre Joseph Beuys. Nimic mai fals. Cadere este un model mai potrivit decat Beuys pentru tinerii artisti actuali, tocmai pentru ca lui ii lipseste exact ceea ce il defineste pe Beuys (dincolo de comportamentul egalmente subversiv al acestuia), anume pregnanta devastatoare a unei mitologii personale crispante, in care razboiul mondial, moartea, salvarea si increderea obscura in ritualuri personale magice traseaza contururi groase ce devin, odata cu disparitia eroului, a artistului, adevarate granite inchise in calea empatiei publicului. Dimpotriva, Andrei Cadere nu a dezvoltat nicio mitologie personala, nu si-a inventat o apasatoare trena de mister. Comportamentul sau artistic este antieroic, profesional, urban, punctual si sec, corespunzand mult mai bine unei epoci in care mitologiile personale eroice au disparut cu totul, in favoarea unei existente bricolate din brand-uri diverse, din care marea poveste si marele mister s-au evaporat undeva prin cluburi si mass-media. La fel de actual este faptul ca, spre deosebire de simbolismul nebulos, eroic, opresiv si prolix al lui Beuys, care si-a asociat imaginea cu multiple actiuni si obiecte perisabile (miere, fructe, sorici, blanuri, untura), Cadere s-a limitat la producerea si omologarea mondiala a unui singur produs, bara colorata de lemn rotund, un brand transparent, forte si recognoscibil, din aceeasi categorie cu produsele Louis Vuitton sau Benetton. Rebel sic, Andrei Cadere pica bine pe spiritul relaxat critic al unei contemporaneitati nomade si consumiste, atrasa in chip egal (si paradoxal) de subversiune si consum. Nu e deloc de mirare ca barele sale de lemn rotund, pretinse bete puse-n roatele sistemului de putere al lumii artei, altoiesc atent si delicat, odata ajunse in mainile curatorilor, peretii impecabili ai galeriilor de pretutindeni, chiar si pe aceia ai Casei Poporului, unde bruma de subversiune politica pe care ar fi sugerat-o se spulbera la suflarea apasatoare a corporatismului global intrupat.
Revolutia de salam
Aici apare, insa, dilema fundamentala a artei lui Cadere si, prin ea, a unei mari parti a artei actuale. Comportamentul sau artistic pune in chip militant problema libertatii (dreptul de a expune oriunde si oricand, dar mai ales impotriva sistemului acreditat), in timp ce expunerea artei sale ca obiect pune in chip flagrant problema calitatii. Calitatea in arta, tot ceea ce este legat de aspectul "serios" al barelor de lemn rotund, de calitatea plastica a prezentei lor (proportii, culori, plasare in spatiu) si de calitatea intelectuala a constructiei lor (structurarea potrivit unui algoritm tehnic respectat cu strictete, in care intra, la fel de tehnic si cultural, o eroare voluntara), impreuna cu calitatea mestesugareasca a productiei sale (executia de mana, finisajul atent, vopsirea elementelor), constituie, toate, o grila de valori pur conservatoare ce contrazice, prin chiar natura ei traditionala, tocmai libertatea subversiva a gestului artistului de a expune acest produs ce se conformeaza riguros specificatiilor tehnice asumate, intr-un context caracterizat de contestare, infractionalitate si transgresiune socio-culturala. Pictura pe bat a lui Cadere este, ca si arta actuala care ii seamana, profund schizoida. Ea propune un obiect produs conform unor norme stricte, intr-un context de destructurare a normelor. Cadere a renuntat la radicalitatea dusa la absurd a dadaismului si a modelului ideal al avangardei, Marcel Duchamp, facand recurs, in chip retrograd, la ideea de opera si la obiectul material al acesteia, dar perpetueaza concomitent si mitul revoltei perpetue fata de autoritatea sociala. Este o arta care propune subversiunea drept modalitatea par excellence a acceptarii ordinii date a lumii. Calitatea in arta este travestiul acceptarii, promovarea unui standard de responsabilitate tehnico-intelectuala a artistului fata de publicul sau cumparator. Artistul nu vinde produse realizate in chip arbitrar, la cheremul inspiratiei si hazardului, ci, in buna traditie renascentista, opera sa este rezultatul unei cercetari simili-leonardesti. Numai ca Leonardo cerceta, prin arta, natura, realitatea si avea, cel putin imaginar, o finalitate extraartistica, in timp ce Cadere si artistii de tipul sau au, ca finalitate a cercetarii tehnico-artistice de varf, o tinta strict intraartistica, produsul, opera de arta realizata dupa o metoda patentata si care-l defineste si individualizeaza pe artist ca o eticheta, eticheta proprie la care artistul aspira ab initio; invers modelului leonardesc, artistul nu vrea sa fie un cautator idealist al adevarului absolut, ci inventatorul propriului sau brand, producatorul si purtatorul autorizat de bete colorate, de pilda. Ceva nu din estetica, ci din ideologia si politica Pop-Art a informat in chip profund demersul lui Cadere, lucru trecut cu vederea de falsa aparenta minimalista a barelor sale de lemn rotund (Cadere este cel mult un minimalist rapsodic, el neavand nimic din idealismul intelectualist inflexibil al minimalismului, care era refractar la formule si algoritimi, orice numerologie fiind pseudointelectuala: nu exista nicio formula sau algoritm in caramizile puse de Carl André pe podele, asa cum nu exista nici cea mai mica sugestie de spiritualitate in neoanele lui Dan Flavin). Calitatea in arta, redusa la aspectul manufacturier, tehnic si structural serios al produsului este o sechela majora a presiunii (internalizata de catre artisti) a civilizatiei industriale si a societatii de consum, care tine sa-l asigure pe consumator ca normele de productie sunt respectate si ca produsul cumparat este obtinut in urma unor procedee elaborate, care ne conving in magazin (arhetipul galeriei, la urma urmei), de pilda, ca "bara" de proteine vegetale intim amestecate cu coloranti sintetici si arome identic naturale, infoliata apoi in membrana artificiala, este, miraculos, un salam traditional. Miracolul rezida tocmai in prezumtia de umanitate a tehnologiei, a stiintei puse in slujba omului. Reteta, conceptul tehnologic, tehnologia travestita in conceptul devenit reteta, este singurul element care ne face sa inghitim farsa goala ca aliment plin si sa luam "produsul alimentar" (horribile dictu), un produs industrial cinic, drept hrana, o experienta interioara intima a legaturii cu lumea. Calitatea (tehnologica) in arta este cea care face ca barele de lemn rotund ale lui Cadere, odata plasate pe peretii salilor de expozitie, sa devina echivalentul comercial al salamului traditional produs pe banda. Calitatea artei, impusa de legile inexorabile ale pietei, ii diminueaza drastic marja de manevra in spatiul liberatii, capacitatea de a prilejui privitorului intalnirea cu un "cu totul altceva", cu ireductibila revelatie a artei. In locul acesteia, reperele de calitate califica eticheta Cadere prin genurile proxime evidente: bara de lemn alcatuita din elemente identice este un epifenomen (probabil asumat, prin chiar numele "peinture sans fin") al Coloanei fara sfarsit a lui Brancusi, in timp ce formula cromatica riguroasa, pregnanta si ferventa vine de undeva din acelasi canon modernist, din preajma lui Mondrian si ultimele sale compozitii, gen Broadway Boogie-Woogie, iar batul propriu-zis, bastonul sau purtat pretutindeni ca un semn distinctiv, provine, de ce nu, din batele ciobanasilor lui Grigorescu. Devenita salam lucios in galantarele muzeelor si galeriilor, bara de lemn rotund se dovedeste un produs alimentar de vanzare, alimentat din istoria artei pentru a fi implementat in istoria artei. Semnificativ, codurile cifrice "complicate" prin care Cadere isi identifica (in certificatul, ca un bon de casa, ce insotea vanzarea fiecarei bare autentice) produsele pe piata este foarte asemanator cu actualele "coduri de bare" (de bare!) indicand pretul produselor din magazinele timpului nostru. Prin algoritmul tehnologic de producere a barelor sale, Cadere se inscrie, din nou, in traditia calitatii (a carei substanta sta in reprimarea libertatii prin triumful mecanic al retetei). Exista, insa, si aici o limita: la Brancusi, care este o culme a calitatii in arta, nu exista, insa, niciun algoritm. Chiar daca par piese industriale, sculpturile sale maniacal polizate sunt rodul precis tocmai al evitarii algoritmului. Nicio formula matematica, nicio logica riguroasa sau vreun calcul numerologic secret nu pot incorseta sau explica acele inflexiuni, insesizabile aproape, dar esentiale, care dau viata fiecarei piese, devenita un unicat nu prin reteta respectata, ci prin oblicitatile, lucirile si impostatiile pe soclul sau pe soclurile statuilor, prin acele infinitezimale derogari de la norma, de la verticalitate sau orizontalitate, de la calcul, de la logic si previzibil. Libertatea veritabila in arta apare atunci cand lucrul mainilor si al ochiului, simtul interior deturneaza intr-un chip obscur si fertil lucrul meschin mecanic al mintii ce vrea sa-si salveze confortul prin formule si regularitati.
Anarhie de consum
Profesand doua competente antagonice, una estetica si cealalta politica, Cadere este neliber nu doar datorita calitatii normale si normate a barelor sale, care nu-si ingaduie derogarea de la rationalitate (chiar si erorile fiind programate si inteligibile, previzibile), ci si in comportamentul sau eliberator el este tot neliber, caci acesta se desfasoara, ce-i drept, in afara galeriilor, dar dupa o reteta, pe anumite trasee si potrivit unor foi de parcurs bine stabilite in invitatiile trimise celor interesati sa urmareasca, in cunostinta de cauza, actele sale subversive. Informatia din invitatii nu da doar locul desfasurarii ca reper topografic, ci ofera deja imaginea conceptuala a operei, sugerand chiar un tip de apreciere (intelectuala) a acesteia. In modelul artistic gen Cadere, domina o confuzie intre libertate si independenta. Ingredientul principal al artei scindate, de tip Cadere, este inautenticitatea criticismului ei libertarian, grevat acut de consensualitatea normelor atent protejate atat in retetele de productie, cat si in retelele de expunere, ce incurajeaza libertatea, dar exclud independenta. Iluzia libertatii, oferita ca subversiune bine temperata, este produsul cel mai vandabil, dar si cel mai friabil al artei actuale de acest tip. Andrei Cadere s-a izbit, primul, si cel mai tare, de codurile stricte ale acestei libertati, atunci cand a fost invitat de catre Harald Szeeman sa participe la cea mai importanta expozitie a timpului sau, Documenta 5 de la Kassel, din 1972. Probabil prin analogie cu venirea lui Brancusi pe jos la Paris (ea insasi fictiva in mare masura), Cadere a propus proiectul Le marcheur de Cassel, prin care el, cu nelipsita bara de lemn rotund, ar fi urmat sa ajunga la deschiderea expozitiei la Kassel, pe jos, de la Paris. Desi a trimis mai multe carti postale in care afirma ca se afla pe drum, Cadere a preferat, in realitate, sa ajunga de la Paris la Kassel direct cu trenul. Neconformitatea dintre proiectul si conceptul sau acceptat de catre organizator (calatoria pe jos) si produsul real prezentat (calatoria cu trenul) l-a determinat pe organizator sa-l excluda pe Cadere din Documenta, printr-un comunicat de presa. Chiar daca Andrei Cadere a intrat, din nou, fraudulos, in expozitie si chiar daca a fost sustinut de alti prieteni artisti in demersul sau de a-si afirma libertatea artistica nelimitata, in fapt judecata lui Szeeman a punctat cu acuitate limitele artei actuale de acest tip. Limita sta chiar in conceptul-contract avansat de catre artist, in angajamentul sau, care, ca toate angajamentele si contractele civilizatiei noastre (contr)actuale, sunt, chiar daca flexibile, constrangatoare pentru toate partile. Tocmai contractualitatea si consensualitatea implicita in aceasta face ca diverse actiuni si obiecte, solutii fiabile pentru probleme imaginare ce prolifereaza in arta sa capete rost si sa fie investite cu valoare. Pe proiectul-contract prezentat de Cadere si acceptat de Szeeman se fonda sensul dat prezentei sale la Documenta. In absenta acestuia, parazitismul prezentei sale crea doar nonsens, o libertate factice, mostenitoare abuziva a autonomiei romantice a geniului liber si neinteles. Prin conceptul-contract scris si difuzat (prin idee), ca si prin estetismul traditional-modernist al barei de lemn (prin obiect), arta lui Cadere recade in paradigma modernismului clasic, aceea a radicalismului fara risc, a anarhismului culturalmente competent, a criticismului afirmativ. O arta produsa in interiorul unei retele (artisti-curatori-critici-colectionari), care iese din institutiile inchise ale lumii artei catre parelnica libertate a strazii. Dar strada este informata, furnizand un public care nu conteaza ca audienta decat in masura in care este avizat, adica in masura in care devine si se regaseste in aceeasi lume inchisa a artei, doar ca scoasa ad-hoc in strada. Acestui public duplicitar (care joaca jocul lui "ca si cum", propus de artist) i se adreseaza o arta care face un pocnet critic asurzitor intr-un spatiu social ametitor de ingust, pe care finalmente il decoreaza astfel cu aschiile atent elaborate si colorate ale big-bang-ului anarhist. De aceea place Cadere: e potrivit timpurilor noastre avide de fapte mari lipsite de consecinte.