Pe aceeași temă
Primăvara arabă a suscitat mai întâi entuziasm, apoi îndoieli și, în cele din urmă, regrete. În fața ravagiilor haosului și a unui Islam mai belicos și mai intratabil, dictatorii au căpătat un nou credit. Rău cu rău, dar mai rău fără rău – o resentimentară înțelepciune s-a strecurat din nou în inimile noastre terorizate. Dar în felul acesta riscăm un insidios rasism: unii merită să fie liberi, alții mai puțin. Dacă succesul dictatorilor ar confirma vorba lui Joseph de Maistre – o națiune are (doar) conducătorii pe care îi merită –, nu ne-ar rămâne decât calea ambiguei (auto)compătimiri. Desigur, îl putem considera pe Ceaușescu drept revelator al unora dintre viciile noastre structurale, dar apariția sa istorică nu a fost nici inevitabilă, nici providențială – chiar dacă venerabila hermeneutică a ispășirii (în variantă secularizată) e încă ispititoare pentru unii. A fost o năpastă, de care unii au profitat, care pe alții i-a strivit și la care mulți au încercat să se adapteze. Nici chiar Platon, care (după standardele de azi) ar putea fi privit ca un ideolog al totalitarismului, nu-i iubea pe tirani, pe care îi vedea ca pe cea mai perversă patologie a puterii. Ideocrația poate fi teribil de ucigașă, dar fără sprijinul unei dictaturi rămâne mai mult o incontrolabilă otravă a minților. Un pogrom, de pildă, clocit de ură teologică poate izbucni pe neașteptate, dar soluția finală nu a fost posibilă decât în condițiile fidelității față de Führer. Bogați au mai murit în răscoale, dar persecuția unei întregi clase a avut nevoie de pârghiile autocrației sovietice. Chiar și dictatura legii invocată azi în noua Rusie – o găselniță propagandistică, căci pare mai degrabă o selectă peșteră de tâlhari decât un nou tărâm al lui Vlad Țepeș – are nevoie de pumnul de fier al unui nou țar. E drept că autocrații nu seamănă totdeauna între ei, distincțiile fiind nu o dată semnificative, dar hotarul spre inacceptabil nu e totdeauna ușor de stabilit. Și ce e – dacă depășim emoțiile de moment și ne asumăm o inconfortabilă realpolitik – cu adevărat inacceptabil? Pentru Edward Snowden – căruia Oliver Stone, în căutarea (anti)eroului american, tocmai i-a dedicat un biopic (destul de convențional) –, duhul 1984 în sfârșit încununează evoluția ambivalentă a lumii libere. În acest caz, mijloacele par să preceadă scopul, dar tentația oferită de noile tehnologii de control nu poate rămâne mult timp neonorată.
Dacă se poate vorbi de mai multe tipuri de dictaturi – unele, orice s-ar spune, mai puțin fățișe, precum cea a capitalului, un denunț nu totdeauna ușor de probat –, dincolo de uzul metaforic se află exemplul banal: un conducător abuzează de puterea sa, instituind (brusc sau treptat) un regim ce suspendă (fie și doar de facto) un șir variat de drepturi și garanții civice. În contextul unui etalon democratic, devenit, dincolo de multiplele convulsii, aproape universal, o astfel de metamorfoză nu are viață ușoară. O adolescentă din Tunis sau un tinerel din Djedda – precum Barakah din ineditul film saudit al lui Mahmoud Sabbagh – pot visa la mai multă libertate nu fiindcă sunt la vârsta contestării nechibzuite, ci fiindcă dispun de resurse de salutară candoare. Sunt cei care recunosc cu glas mai tare ceea ce mulți alții deja se prefac că nu văd – că împăratul e gol! Că atmosfera e irespirabilă ori că panta conformismului are, mai ales în acest context, un iz funest. Deși e comod (și reconfortant) să aplicăm distincții morale în cartografierea unei societăți, aceasta rămâne mereu mult mai eterogenă politic decât putem suporta. E dificil să accepți că trăiești nu doar alături de oameni cu alte convingeri, ci și într-un sinuos conflict cu ei ori, mai ales, cu consecințele opțiunilor lor. Ne liniștesc consensul ori adversitățile tranșante, dar cum putem duce povara multiplelor divergențe cotidiene ori a nenumăratelor ambivalențe fără să clacăm moral?
Imagine din filmul Cum deschid ochii, în regia Leylei Bouzid
Cum deschid ochii, primul lungmetraj al tunisienei Leyla Bouzid, e o colorată frescă – nu putem decât să regretăm ciudata miopie de care au dat dovadă jurații la TIFF în acest an – a unei dictaturi contemporane. Din cei trei F cu care ne obișnuisem și noi, doar Frigul lipsește, dar e numai o chestiune de latitudine: în Maghreb soarele e mai generos decât în Carpați. Foamea și mai ales Frica au fost bine reprezentate. Iar de data aceasta religia islamică chiar nu avea vină – decât conform vreunei năstrușnice teorii a civilizației –, fiind mai degrabă victimă în regimul laicist al lui Ben Ali. O dovedește Instanța Adevăr și Demnitate, care tocmai și-a început audierile publice la Sidi Bou Said, într-un fost cuibușor de nebunii dictatoriale: majoritatea dosarelor se referă la discriminări religioase – o chestiune, de altfel, extrem de controversată printre musulmani, care îi va diviza încă mult timp. Răpiri, torturi, violuri, presiuni de tot felul – pentru a frânge opoziția și a reduce la tăcere criticile față de o incredibilă piramidă a corupției. Dar și o teamă mocnită, cotidiană, gâtuind spațiul public și otrăvindu-l pe cel privat. Precum în România lui Ceaușescu, nu lipseau oazele alternative, mai ales datorită anumitor protecții. Orice dictatură are privilegiații săi, iar asocierea – familială și amicală – cu aceștia extinde aria beneficiilor de care marea majoritate rămâne privată. Urmările au însă imprevizibilitatea lor. Câți adolescenți nu și-au cultivat gustul anarhic ascultând discurile occidentale pe care le împrumutau de la colegii lor fii de securiști?
Uneori, ca în trama filmului, protecțiile corespundeau unui mai ciudat hățiș de relații – fostul iubit al mamei, acum bine plasat, dar căruia îi disprețuiește evoluția, se îngrijește, cât îi stă în putere, de fiica ei rebelă, solistă într-o trupă tentată de texte contestatare. Suprapunerea tribulațiilor erotice peste cele politice e o abordare curentă, dar nu totdeauna convingătoare – în acest caz, însă, glisările emoționale proprii vârstei sunt și mai revelatoare pentru plasa ce se poate insinua în preajma resorturilor noastre vitale. Fiindcă teroarea e eficientă în măsura în care reușește să paraziteze dinamicile interioare mai puțin liniare – ezitările, despărțirile, consolările, reproșurile, ambivalențele. Cum remarcă Snowden – în versiunea Stone –, a gestiona (banale) secrete poate tulbura insidios reporturile umane cele mai firești – e tentant să-ți spionezi iubita, dar a invoca exigența adevărului ascunde un periculos hybris: pretenția de a lumina invaziv unghere menite (pen)umbrei. Trăim astfel încât a fi surprinși coincide cu a fi prinși în flagrant – observația moralistă a lui Seneca merită un bemol: în jurul bănuielii subzistă resorturi sufletești de care nu e tocmai oportun să ne lipsim. Nu trebuie să ajungem maeștri ai suspiciunii, dar, în doze rezonabile, îndoiala e un microelement indispensabil bunei funcționări a conștiinței. Ce ar trebui să ne preocupe nu e atât că ar fi indecent să avem acces, neinvitați, la intimitatea altuia – în fond, statutul acesteia s-a schimbat între timp derutant –, ci că, de fapt, nu suntem tocmai pricepuți a gestiona ambiguitatea mai de fond a adevărului. Ce s-ar întâmpla dacă am cunoaște gândurile celorlalți? Viața ar deveni în scurt timp un iad, fiindcă nu putem trăi cu povara poliformei agresivități ce ne bântuie. Devenim mai etici printr-un repetat efort de autocenzură – cu alte cuvinte, ne tot contrazicem interior. A fi șantajabili cu adevăruri (cel puțin parțial) perisabile e, de aceea, un demers de o eficientă perversitate – și una din armele predilecte ale zbirilor unei dictaturi. A demasca selectiv slujește de minune strategicului divide et impera, a cărui artă constă tocmai în această selectivitate capricioasă, care îți stârnește suspiciunea, dar nu ți-o satură. Când adolescentei i se prezintă – în camera de tortură (doar psihologică, cazul ei fiind mai privilegiat) – înregistrarea unor vorbe (de cocoș lăudăros) aruncate de fostul ei iubit, deznodământul (unei relații prematur fisurate) devine ireversibil.
În unele contexte, cântecele cu substrat politic au reușit să miște istoria. Nu doar fiindcă i-au îmbărbătat pe unii – sub stindarde de orice fel, de la Deșteaptă-te, române! la Sfântă tinerețe legionară, de la Imnul golanilor la Rugăciune punk, de la Internaționala la Die Fahne hoch, de la Bella ciao la Hasta siempre, de la Smuglianka moldavanka la Blowin` in the Wind, de la Le déserteur la Imagine –, ci și fiindcă au fost un vehicul cultural privilegiat, pe măsura permeabilității emoționale ce ne caracterizează. Un inefabil sistem de vase comunicante permite ca diversele niveluri la care trăim să nu se ignore prea ușor. Putem chiar spune că jucăm mai multe roluri în aceeași piesă, iar când unul ajunge deplorabil, reprezentația e compromisă. Se poate schimba stilul interpretării, dar nu se pot elimina personaje. Această identitate multiplă a omului a asigurat, în primul rând, o carieră strălucită metaforelor. Dar mai mult decât o tehnică hermeneutică, în joc e misterul incompletitudinii: experiența e difuză, nu poate fi contenită, invadează proximități. Dar să nu privim politicul ca un malaxor al tuturor celorlalte emoții și mobiluri umane, nici ca simplu eșafodaj al existenței colective – mai degrabă, e un organ printre altele al existenței. Iar – vorba apostolului – când unul dintre acestea se îmbolnăvește, suferința se răsfrânge asupra întregului. De aceea ne revoltăm – chiar și când avem ceva mai bun de făcut – în raport cu un regim sau un context politic. Intuiția acestui corp suferind îi e uneori mai la îndemână cântecului, cu efectele sale mai visceral devastatoare – cum ne amintește Allan Bloom, nu întâmplător un rafinat gânditor politic, că Platon era cu precădere preocupat de mizele educației muzicale (și poetice). Vladimir Vîsoțki în URSS sau Wolf Biermann în RDG – la noi, Cenaclul Flacăra a deturnat (abil) un astfel de patos – au reușit ceea ce și acești tineri tunisieni încearcau: ruperea consensului impus – și nu doar în cămările dosite ale conștiinței.
Comparația cu Snowden suscită și o altă dilemă: e mai dezirabil să poți protesta fără mari griji, dar cu temerea că simplul denunț va fi, după șocul inițial, digerat cu indiferență și îndoială, ori să te confrunți cu amenințări grave, dar cu un adversar care, prin reacții violente, își pune în joc, cel puțin pe termen mai lung, autoritatea? În primul caz, riscul e să-ți bați gura degeaba ori chiar, mai rău, ca însăși libertatea cu care protestezi să cauționeze lipsa de răspuns a celor vizați. În al doilea caz, contextul dictatorial amplifică miza unui eroism altfel mult mai banal, ceea ce conferă situației un tragism inconfortabil – o tonalitate remarcabil circumscrisă de regizoarea Leyla Bouzid.