Pe aceeași temă
Încă ne mai întrebăm ce putea fi în mintea unui comunist cinstit din lumea liberă încât să adere sincer la o cauză contrazisă flagrant de realitățile lagărului socialist. Nu întotdeauna era vorba de resentiment miop, de fantasme compensatorii, de exaltare malignă ori de idealism autist. Un resort intim, dacă nu mai nobil, cel puțin mai salutar, a tot stimulat conștiințele: refuzul alienării. Conceptul avea deja o venerabilă carieră printre filozofi. Rousseau îl privise cu simpatie, ca o înțeleaptă renunțare a cetățeanului în favoarea voinței generale – o formă seculară a mai vechii providențe, au spus, sceptici, unii. Pentru Hegel a devenit motorul dialecticii – un metafizic de-a v-ați ascunselea cu sine însuși. Feuerbach l-a plasat la temelia religiei, pe care vroia s-o discrediteze drept ficțiune nocivă. Cu Marx a cunoscut un prelungit moment de glorie, deși mulți dintre emulii săi i-au dosit inițiala miză morală. Mai aproape de noi, Marcuse a aplicat-o spaimei față de robotizarea în expansiune, iar Heidegger a numit-o inautenticitate. Existențialiștii francezi, totodată scriitori, i-au conferit nuanțe mai concrete decât angoasa nedeterminată prețuită de Kierkegaard: Camus a explorat înstrăinarea și apăsarea exilului, iar Sartre greața. Pentru amândoi, însă, era vorba de cruci mântuitoare, nu de derutante impasuri. Solitudinea carcerală a celui ce refuză radical conformismul moral devine premiza solidarității, în timp ce inconfortabila greață poate fi – precum ulterior în Matrix – o salutară trezire la realitate. Și mai aproape de noi, conceptul și-a găsit o expresie extraterestră în Alien.
Dacă pentru marxiști alienarea e legată prioritar de specializarea muncii, alții au lărgit perspectiva spre alte mize, dar pentru toți în joc rămân imperativele subiectivității. Ce aș vrea să fiu nu prea corespunde cu ce sunt, iar respectiva falie are rezonanța unei crize tragice. Neîmplinirea propriului potențial echivalează cu o fatală ratare – povestea e veche, dar de la Platon încoace o schimbare fundamentală a survenit în datele problemei. Pe vremuri, ținta era să dai la o parte falsele identități pentru cea cu adevărat reală – cam în felul eleaților, pentru care mișcarea era doar o iluzie. Modernitatea, în schimb, pare mai îndrăgostită de mișcare decât de ținta ei, astfel încât alienarea a căpătat statut de virtute – chiar mai solicitantă, într-un anumit fel, decât cele vechi. Lupta cu aceasta a devenit astfel mai degrabă fundamental ambiguă, o confruntare din care nu putem scăpa decât narcotic. Ni se cere să privim monstrul în față și să nu capotăm, o cerință care pe unii i-a revoltat – pe comuniști, de pildă –, iar pe alții i-a întors din drum spre iluzorii restaurații – după principiul: ce este este, indiferent de tribulațiile subiectivității. Există însă și o a treia cale, care nu concepe alienarea nici drept abandonul unei vocații, nici drept un recul în fața propriei libertăți. Ci o asociază cu o inapetență pentru ludic – contrar inefabilului tenis cu realitatea recomandat în Blow-Up.
Renunțând la obsesia răvășitoare a eu-lui, dar și la cea a ordinii imuabile – pentru care Dumnezeu e un vechil fără simțul umorului și resentimentar după derogări –, rămâne să învățăm flirtul cu viața – o pricepere nu chiar la îndemână, dar nici exclusivistă. Un flirt presărat cu ispite, care ne pot abate pe căi înșelătoare, deturnați de la mize promițătoare spre oferte și mai promițătoare, dar destabilizante. De fapt, această destabilizare e adevărata alienare: atrași de prea mult, riscăm să rămânem cu prea puțin, dublu inadecvați față de oportunitățile dialecticii existențiale. Cu atât mai mult, prea hulitul echilibru aristotelic merită o nouă șansă în universul stridențelor specifice civilizațiilor avansate. Justa măsură nu e atât o chestiune de dozaj, cât de priorități.
Imagine din filmul finlandez Cea mai fericită zi din viaţa lui Olli Mäki
În Cea mai fericită zi din viaţa lui Olli Mäki protagonistul e provincial, brutar, îndrăgostit. Olli e și un redutabil boxer, obișnuit cu ringurile de amatori. Dar contextul e unul favorabil orgoliului național, astfel încât în capitală se aranjează pentru el un meci de un cu totul alt nivel, care i-ar putea aduce în premieră – și țării, totodată – un trofeu mondial. Această ascensiune devine pentru Olli o provocare mai solicitantă decât pugilatul în ring. Ședințe foto publicitare, gesturi regizate pentru un documentar (cu potențial celebrativ), mese cu sponsorii – toate sunt departe de sensibilitatea sa morală, de mobilurile combativității sale, de propria Weltanschauung. Începe să primească lovituri din diverse unghiuri: de la antrenor – a cărui vanitate îl obligă să slăbească pentru a se încadra la o altă categorie și care nu privește cu ochi buni însoțirea, în perioada ultimelor pregătiri, cu iubita din provincie – la capitaliști – care îi solicită prezența la ipocrite mondenități ori îl bănuiesc de comunism – și de la fotografi – care îi mistifică statura cu un umilitor scăunel pentru a nu apărea mai scund decât manechinul partener de afiș – la jurnaliști – dornici de o retorică mai agresivă, pe măsura mizei mediatice. Simte că poate ajunge precum figuranta de la jocul de bâlci – mingile aruncate de spectatori răsturnau într-un bazin cu apă două femei tolănite deasupra – la care participă într-o seară, într-o companie veselă: tristă – într-o ambivalență de clovn fellinian – când își scoate peruca, odată rămasă singură, după hazul stârnit de caraghioasa scenetă.
Un aliat îi e iubita, la fel de stingheră printre ritualurile de socializare ale capitalei. Antrenorul aproape îi sugerează cât de inoportună e – factor de neavenită distorsiune – în raport cu miza victoriei, dar pentru el e parte indispensabilă a propriului echilibru. Fără ambiții de parvenire, are patima de a-și trăi vârsta și profită de deliciile ludice: o baie nocturnă în pădure, zigzagul bicicletei care-i duce pe amândoi, duhul pedagogiei distractive. E discretă, nici sufocantă, nici absentă, de o cochetărie a vioiciunii împărtășite, învățătoarea lui în ale surâsului, ceea ce pentru un tânăr mai mult preocupat (ori chiar încruntat) e un exercițiu de-a dreptul salvator – titlul finlandez al filmului e Omul care zâmbește. Antrenorul – departe de un rol malefic – e un prost exemplu: cu un mariaj deja problematic, dependent de bunăvoința bogaților, captiv servituților spectacolului pe (mulți) bani. Olli parează greu, dar, deși învins de campionul american prin k.o., rămâne în picioare în ringul care contează.
Dar să nu considerăm facil că opoziția vizată este între natură și civilizație ori între rural și urban. Peisajul finlandez însuși cunoaște falii mai puțin abrupte în acest sens – nu întâmplător, Alvar Aalto e unul dintre părinții arhitecturii organice. Nu tradiționalismul e soluția lui Olli (și a iubitei sale), nici refuzul rafinamentelor civilizației ori al popularității, ci jocul: a arunca pietre razant pe suprafața apei se poate face și la Kokkola, și pe cheiurile din Helsinki. Să te zbengui cu un zmeu prin grădini nu ține de o societate anume. Să te pretezi la poze de circumstanță cu băbuțe din lumea bună are, în schimb, un ușor gust de alienare. Adevăratul Olli Mäkki chiar apare în finalul filmului, alături de soția sa, în postura unui anonim cuplu de bătrâni afectuoși – dovada unei opțiuni inspirate a tânărului boxer, învins doar în ringul vizibil – cu care se intersectează întâmplător cel al protagoniștilor. Prețul faimei s-a dovedit nu o dată, pentru vedete de orice fel, excesiv. Între adulația fanilor și o singurătate pentru care uitaseră să se pregătească s-a iscat pentru mulți un hău ce le-a înghițit fatal sufletele. Într-un registru mai discret, e și experiența fiecăruia dintre noi: prea ușor ne lăsăm furați de reflectoarele vieții, în cel mai bun caz treziți brutal de revelațiile orei 3 a.m. – vorba lui Steinhardt. Unii au scăpat de această turmentată pendulare ori de și mai funesta alienare prin exercițiul potrivitei căi de mijloc. În fond, realitatea poate fi transfigurată fie prin siluire – precum grăbita scădere în greutate solicitată în vederea meciului –, fie prin adaptare – precum pantofii de nuntaș de ocazie, îndesați la vârf pentru a fixa un picior mai scurt.
Filmul lui Juho Kuosmanen datorează mult opțiunilor imagistice: un contrast alb-negru versatil, cu mize mai degrabă neorealiste decât expresioniste, cu un luciu al obscurității dincolo de noir; o (specific nordică) luminozitate paradoxală; o complexitate formală discret fluidă – aburii saunei, picăturile de transpirație, aversele de ploaie, ochiurile frunzișului, succesiunea trunchiurilor, băltoacele drumului, jocul umbrelor; un sfumato dialectic între spațiile deschise și cele închise. Coerența suplimentară oferită de reducția bicoloră reflectă un cadru existențial mereu locuibil – precum cazarea în patul suprapus de copii nu inhibă joaca amoroasă a cuplului, ci o adaptează. //