Pe aceeași temă
Romeo e medic într-un orăşel de provincie şi are o fiică deja admisă la o universitate de prestigiu din străinătate, dar care trebuie să treacă mai întâi examenul de bacalaureat. Doctorul mai are o soţie abulică, o amantă care e profesoară la liceul în care învaţă fata lui şi o mamă cu probleme de sănătate. În preajma bacalaureatului, cineva sparge geamul apartamentului lui Romeo cu o piatră, prevestind parcă încrengătura de probleme care vor urma. În chiar ziua de dinaintea primei probe, fiica sa, Eliza, este agresată de un necunoscut şi trebuie să i se pună mâna în ghips. Dincolo de trauma fizică şi psihică în urma agresiunii, fata mai primeşte o lovitură a doua zi, la şcoală, unde şeful comisiei nu vrea să o primească la examen, invocând un regulament care spune că nu are voie cu mâna bandajată fiindcă ar putea ascunde copiuţe sub ghips. Romeo intervine şi reuşeşte să-l înduplece pe profesor să o primească pe Eliza în sala de examen. Când află însă că, din cauza stresului şi a mâinii rănite, Eliza nu a rezolvat toate subiectele de la proba scrisă, Romeo e disperat, fiindcă îşi vede năruite toate planurile pe care le făcuse pentru viitorul fetei în străinătate. Aşa că, la sugestia unui prieten poliţist, vorbeşte cu un personaj influent al politicii locale, care îi promite că va interveni pentru ca profesorii să-i dea Elizei o notă mai mare decât merită, dacă e nevoie; în schimb, medicul trebuie să-l ajute cu o problemă gravă de sănătate. De aici încolo, timp de câteva zile, viaţa lui Romeo intră în vrie: în afară de problema de la bacalaureatul Elizei, bărbatul este presat de amantă să nu se mai vadă pe ascuns, bătrâna lui mamă are o criză de inimă şi, ca şi cum n-ar fi fost de ajuns, după geamul de la casă, cineva îi sparge şi parbrizul de la maşină.
Bacalaureat, al patrulea lungmetraj al lui Cristian Mungiu, este un film despre compromisurile mai mari sau mai mici pe care le facem noi, românii, contribuind la tarele societăţii pe care tot noi, românii, le criticăm. Aflăm la un moment dat în film că Romeo şi soţia sa au plecat din ţară, dar s-au întors tocmai ca să schimbe ceva în bine în societate. Acum, medicul acceptă că nu a putut schimba nimic, vrea ca fata lui să plece din ţară, iar singura modalitate de rezolvare pe care o vede este să intre în hora compromisurilor. Obişnuit să controleze situaţia, el e copleşit acum de probleme – un om „suspendat“ într-un moment al vieţii, căruia nu-i e clar cât a parcurs, cât mai are înainte şi nici care e sensul, după cum declara Cristian Mungiu.
În acelaşi timp, Bacalaureat e un film despre ratarea sacrificiului. Romeo şi-a sacrificat tinereţea întorcându-se în ţară, dar nu a putut schimba nimic; şi-a sacrificat şi viaţa sentimentală, rămânând alături de soţie doar pentru binele Elizei; în fine, şi-a sacrificat principiile atunci când a acceptat să intre în caruselul compromisurilor. Până la final, niciunul dintre aceste sacrificii nu pare să fi dat rezultat.
Dacă în precedentul său film, După dealuri, Cristian Mungiu ne trăgea un colţ al perdelei şi oferea o privire asupra unui mediu cvasi-necunoscut pentru marea majoritate a spectatorilor – viaţa la mănăstire –, peisajul social în care se desfăşoară Bacalaureat ne e familiar. Pentru că intervenţiile la examene sau la ministere, plicul cu bani pentru doctor sau poliţiştii care îndeamnă la trafic de influenţă sunt poate exotice pentru publicul occidental, în timp ce pentru noi sunt la ordinea zilei. Şi fiindcă am amintit de exotic, oare ce au înţeles străinii din secvenţa în care vecinii nu chemaseră ambulanţa când mama lui Romeo a avut criza de inimă, dar îi aprinseseră deja lumânări la cap? Sau când politicianul local insistă să-i dea medicului un plic cu bani, spunând că altfel el, pacientul, nu intră liniştit în operaţie?
Din distribuţie se remarcă Adrian Titieni, care duce pe umerii săi povara personajului Romeo. Nici tânăra Maria Drăguş nu e rea, în rolul Elizei, adolescenta care, la început, pare fragilă (tatăl său îi spune că nu e făcută să se descurce în lumea asta), dar pe parcurs îşi nuanţează personalitatea. La fel, Mălina Manovici (actriţă la Teatrul Naţional din Timişoara, debutantă în film) e excelentă în postura Sandrei, amanta lui Romeo. Distribuţia e completată de Vlad Ivanov în rolul fără surprize al unui poliţist şi de Lia Bugnar, care o interpretează pe soţia lui Romeo.
Bacalaureat a avut premiera simultan în România şi la Cannes, unde Cristian Mungiu a primit premiul pentru cel mai bun regizor (alături de francezul Olivier Assayas). Poate că acest premiu va aduce şi publicul în sălile de cinema în care rulează filmul.
Bacalaureat poate fi văzut pe ecranele din România din 20 mai.