Șah la ducesă (cazul Meghan Markle)

Ioana Moldovan | 04.10.2022

Orice bun american de succes are nevoie de un mit fondator, în momentul în care s-a înscris pe drumul devenirii. Iar în cazul Meghan Markle, acesta este un mix de posibilitate și oportunitate.

Pe aceeași temă

Pe 11 decembrie 2021, Urban Dictionary (n. n. - o inițiativă pornită în 1999, care și-a propus să repertorieze și să explice toate expresiile nou apărute în limba engleză) a înregistrat un nou element. A fi Meghan Markle înseamnă a rupe legăturile cu cineva fără un motiv aparent și fără o justificare prealabilă, odată ce acea persoană nu mai este de folos.

Tom Bower a semnat douăzeci și patru de cărți până în vara lui 2022. Pasionat de istorie, autorul britanic, și fost jurnalist la BBC, a atacat multe subiecte: de la Al Doilea Război Mondial la fotbalul britanic și biografii ale unor importanți politicieni, precum Gordon Brown, Boris Johnson, Tony Blair. În 2018, publică o biografie a regelui Charles al III-lea, atunci prinț de Țara Galilor și primul pe linia succesorală la tronul Marii Britanii. Pentru Prințul Rebel: Putere, Pasiune și Provocările Prințului Charles, Bower a dus o meticuloasă muncă investigativă, reușind să poarte 120 de interviuri cu membri ai personalului Casei Regale sau cu oameni care se învârt în aceleași cercuri și care au fost de acord să vorbească, dar sub protecția anonimatului. Din această biografie, britanicii și lumea întreagă au aflat că Charles se schimbă de cinci ori pe zi și că unele dintre lucrurile care fac parte din bagaj, oriunde s-ar deplasa, sunt un colac și un capac de toaletă.

Tom Bower are reputația unui autor care își cercetează foarte bine subiectul, reconstituind puzzle-ul personalității asupra căruia s-a oprit. Colegii din presa britanică îl invidiază, căci în pofida subiectelor sensibile tratate, n-a fost niciodată dat în judecată pentru ceea ce a pus în cărțile sale.

Când în luna iulie a apărut informația potrivit căreia Bower ar fi pe punctul de a publica o nouă anchetă, care o are în centrul atenției pe Meghan Markle (n. n. Ducesă de Sussex după căsătoria în luna mai 2018 cu prințul Harry Mountbatten – Windsor), presa și publicul britanic au început numărătoarea inversă a zilelor rămase până la apariția pe rafturi a celui de-al 25-lea volum semnat de reputatul jurnalist-autor.

Cartea îi este dedicată lui Tom Mangold, o adevărată legendă a jurnalismului de investigație britanic, autor și el de cărți despre afaceri complicate și delicate în universul mediatic de dincolo de Canalul Mânecii.

Apărută în librării pe 21 iulie, cartea lui Bower Răzbunare: Meghan, Harry și războiul dintre Windsori numără 439 de pagini și conține 882 de note de subsol. Fiecare citat sau informație este trasată, arhivată și atribuită cuiva dintre cei care s-au exprimat fie public, fie în privat cu privire la noua achiziție a familiei regale britanice din momentul în care aceasta și-a făcut apariția în viața britanicilor. De la entuziasmul celor care au făcut cunoștință cu ea în timpul primei vizite oficiale programate în Nottingham, pe 1 decembrie 2017, și enormul val de admirație stârnit de aparițiile publice ale americancei de 36 de ani, Bower sintetizează în prefața de două pagini calitățile care au propulsat-o pe prima scenă a lumii: tenacitatea, ambiția și un plan minuțios, bine pus la punct, pentru a obține în fond trei lucruri simple: celebritate, faimă și prosperitatea care le însoțește. După doi ani de încercări disperate de a-și găsi un soț britanic cu o bună situație materială, Meghan Markle reușește să-și lege destinul de cel mai curtat burlac de pe mapamond, făcând un singur lucru: controlând toate informațiile care circulau despre ea, împingând neadevăruri sau chiar minciuni, dacă acestea o puneau în lumină mai avantajos decât realitatea. „Adevărul este rareori pur și niciodată simplu” scria Oscar Wilde.

Bower a petrecut două zile în compania lui Thomas Markle, tatăl. Primul capitol îi este dedicat și absolut necesar pentru a înțelege drama jucată în culise cu puțin înainte de nuntă, în mai 2018, când tatăl miresei a fost absent și greșit judecat. Adevărul e că omul a făcut un infarct, și-a petrecut zilele în operație și apoi în spital, urmare a unei presiuni imense, dar și a unui șir de situații cărora n-a știut cum să le facă față – printre care și faptul că n-a primit niciodată invitație la nunta fiicei sale. Încă din primele pagini, Markle Sr povestește că și el a fost întrebat de familie cum va arăta copilul, odată ce a știut că va fi tată. În 1979, când Thomas se căsătorește cu Doria, o femeie mai tânără decât el cu 12 ani și metisă, statisticile americane indicau faptul că mai puțin de un bărbat dintr-o mie se căsătorea cu cineva din alt grup etnic. Curiozitatea era mare și a-și da cu părerea despre cum va arăta un copil născut într-o asemenea familie nu avea nimic rasist. În contra punct, Meghan Markle a relatat, în celebrul interviu din martie 2021 acordat vedetei TV Oprah Winfrey, o conversație similară, de ordin privat, între membrii seniori ai familiei regale britanice (nenumiți încă), în care o întrebare similară a fost adusă ca probă ultimă a faptului că familia soțului a avut un comportament rasist față de ea.

Cartea demontează multe dintre miturile pe care Meghan le-a vehiculat în încercarea de a obține simpatia publicului sau o situație avantajoasă. Ideea potrivit căreia la 9 ani a reușit să oblige Procter & Gamble să schimbe o reclamă sexistă este o pură fantezie. Încântat că fiica sa a sesizat nuanța sexistă din spotul publicitar al mărcii, Thomas își încurajează fiica să scrie scrisori și să-și mobilizeze colegii de clasă. Iar când reclama este modificată în sensul political corectness-ului, Thomas invită acasă colegii de serviciu de la canalul TV pentru copii Nickelodeon, care fac un reportaj, punând-o în centrul atenției pe Meghan, ca și cum totul i s-ar fi datorat. Nu există nicio dovadă potrivit căreia Procter & Gamble a schimbat ceva datorită scrisorilor venite de la o adolescentă numită Meghan Markle. Poate că zeci de americani au ripostat atunci în scris sau au făcut presiune pe alte căi. Cert este că tatăl, fin cunoscător al sistemului public american, în care activa cu succes ca inginer de lumini, a știut să pună lumina – la figurat – pe fiica sa. Orice bun american de succes are nevoie de un mit fondator, în momentul în care s-a înscris pe drumul devenirii. Iar în cazul Meghan Markle acesta este un mix de posibilitate și oportunitate, bine dirijat de un tată care își adora copilul și ar fi făcut orice pentru ca fiica sa să fie văzută de lume cu ochii săi de părinte. Meghan, chiar dacă mai târziu a aflat cum s-au întâmplat lucrurile, a refuzat să accepte noua realitate de fapt și a continuat să se servească de moment așa cum l-a înțeles la 9 ani. 

Ca orice tată cu posibilități, Thomas a plătit studiile universitare (45.000 de dolari pe an). Mai târziu, Meghan va declara în multe rânduri că a trebuit să lucreze slujbe penibile pentru a se întreține pe timpul studiilor, prezentându-se astfel ca un success story: cineva venit de jos, și nu o tânără cu o copilărie privilegiată (școli private încă din primară și universitate plătită fără greutatea împrumuturilor universitare). Prima opțiune universitară a fost Princeton, dar universitatea nu s-a arătat interesată de profilul tinerei. A doua opțiune a fost Northwestern University în Chicago, renumită pentru programul academic de actorie. Aplicația i-a fost acceptată.

Prima căsătorie, cu producătorul de film Trevor Engelson, pe care-l întâlnește în 2004, are loc în Jamaica, în vara lui 2011. Curios lucru, toți cei 102 invitați sunt rugați să nu facă fotografii, un fotograf profesionist fiind angajat în acest sens. Ideea nu e că a avut un fotograf profesionist, ci că invitaților le-au fost confiscate aparatele. Singurele fotografii care au supraviețuit din acea perioadă sunt cele două făcute de tatăl său, poze care o arată purtând o rochie inspirată de cea purtată de Kate Middleton cu ocazia nunții regale, care avusese loc în același an, dar cu câteva luni înainte. Straniu sau nu, la puțin timp de la căsătorie, Meghan distruge toate fotografiile, ca și cum ar fi anticipat faptul că momentul în care se afla va fi doar o notă de subsol în grandioasa viață de star internațional ce o aștepta suspendată în eter.

Tot ce a reușit să obțină până la întâlnirea cu prințul Harry a fost pentru că a făcut apel la o agenție de PR: Sunshine Sachs, din portofoliul căreia fac parte clienți precum: Ben Affleck, Leonardo di Caprio sau Jennifer Lopez. Contra sumei de 7.500 de dolari pe lună, Agenția a scos-o în lume (petreceri, seri de caritate, evenimente etc.), construindu-i o personalitate publică croită pe măsura intereselor de moment pe care le urmărea.

Întâlnirea dintre cei doi are loc pe 1 iulie 2016, la Londra, într-un club privat. La ora când cei doi s-au așezat față în față, pentru cină, Meghan era cu lecțiile pregătite. Știa tot ce se poate ști despre Harry. Mai mult, venise purtând parfumul preferat al Dianei.

Cartea este o fereastră deschisă spre o minte și o personalitate ieșite din comun, ale cărei singure scopuri au fost căpătuiala și faima. Meghan Markle este în clipa de față una dintre cele mai detestate persoane de pe mapamond. Ceea ce o face detestabilă sunt minciunile cu care înveninează mass-media. Iar minciunile sunt atât de grave, încât pun în pericol o monarhie care a supraviețuit timp de 1000 de ani și a navigat istorii complicate.

Tom Bower este primul dintr-o serie de autori care încearcă să condamne în piața publică un personaj odios și dubios precum Meghan Markle. În doar câteva zile, pe 6 octombrie, iese din tipografie o nouă carte pe aceeași temă, semnată de Valentine Low (Courtiers, the hidden power behind the crown), în care un loc important este acordat personalului care a lucrat direct cu Meghan Markle și care a demisionat pe capete din cauza comportamentului său brutal și intimidant. //

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22