Pe aceeași temă
Andrei Oișteanu realizează un tur de forță în noua sa carte, Sexualitate și societate. Istorie, religie și literatură (Polirom, Iași, 2016), în care istoricul religiilor și istoricul literar fac o alianță redutabilă. De o remarcabilă erudiție pe care domeniile de competență în care acesta s-a ilustrat (istoria religiilor, istoria mentalităților, antropologie culturală, etnologie) o solicită, Andrei Oișteanu își propune o analiză a raportului dintre societate și sexualitate.
Există o literatură de specialitate impresionantă și, cu toate că istoricul religiilor știe să jongleze cu repere esențiale, materialul pe care tema-l presupune este imens chiar și pentru un erudit cum este autorul de față, astfel încât o strategie de selecție și ordonare se impune cercetătorului avizat. Într-adevăr, există un pivot al întregului demers, și anume tema Ius primae noctis (dreptul primei nopți), analizată în primul rând în contextul dreptului cutumiar prelungind uneori prescripții rituale, din antichitate până în perioada medievală, ca le droit du seigneur, le droit du cuissage, sau chiar cea premodernă, cu extensii și particularizări în Țările Române cu privire la drepturile boierilor asupra roabelor țigănci de pe moșiile lor. În această privință, seria acumulează contexte afine precum instituția nașului, cu prerogativele sexuale care decurg din rolul ritual al acestuia, dreptul socrului asupra nurorii, al aspectelor sexuale ale ospitalității, al revendicării sexuale a supremației în cuprinsul țării de către domnitor sau beizadea sau cuceritor, al teritoriului mahalalei de către liderul ei informal, craiul de mahala, al starețului în parohia sa, al jupânului în cadrul diferitelor bresle asupra angajaților și ulterior angajatelor, al stăpânului burghez asupra slujnicelor în casă etc. Istoricul religiilor se deplasează de la o cultură la alta, de la cultura orientală la cea occidentală, cu trimiteri către culturile arhaice ca un veritabil antropolog. Exemplele se multiplică pe sistemul variațiunilor pe aceeași temă, în intenția de a recupera reflexul mentalitar sau arhetipul care alimentează gesticulațiile rituale și mitologia aferentă. Până la un punct, demersul este similar cu cel al lui Mircea Eliade din Istoria credințelor și ideilor religioase, și anume încercarea de evidențiere a unor configurații rituale în contextul unei heterogenități culturale și cultuale impresionante.
Andrei Oișteanu își orientează investigația pe câteva paliere, încercând să mențină un echilibru între echivalentele simbolice și influențele simbolice, având în vedere contactul documentabil al unora dintre aceste culturi, spre exemplu, cultura occidentală și cea orientală de după destrămarea Imperiului Roman în special în sud-estul european. Două dintre aceste paliere le reprezintă cultura societății țărănești românești și cultura modernă, unde temele sunt recuperate și sublimate estetic cu precădere în literatură. Aici mi se pare că se regăsesc câteva dintre mizele majore ale acestei cărți, mize care conturează și profilul particular al acestui demers. Una dintre mize constă în demonstrarea importanței rolului jucat de acest dispozitiv de drept cutumiar și sfera sa de influență în modelarea imaginarului culturii și civilizației occidentale, pe suprafața cărora apar în palimpsest vechile înscrisuri. În
// ANDREI OIȘTEANU |
acest sens, istoricul religiilor relevă și rezistența obiceiurilor privitoare la dreptul seniorului, „stăpânul locului“, de a dispune sexual de femeile de pe teritoriul său, rezistență analizată excelent cu scenariul conflictual pe care ni-l propune celebra baladă Toma Alimoș. Însă miza care individualizează studiul lui Andrei Oișteanu ține de evidențierea rolului esențial pe care îl are literatura ca revelator al tensiunilor și reglajelor presupuse de gestiunea sexualității în societate și ca spațiu de documentare al supraviețuirii unor vechi reflexe mentalitare. Într-adevăr, ceea ce constituie ineditul acestei abordări a temei sexualității ține de ponderea considerabilă pe care o are literatura cultă în economia studiului lui Andrei Oișteanu, numită așa pentru a o deosebi de literatura populară, cu mențiunea că uneori autorii selectați, extrem de cultivați, precum un Eminescu sau un Creangă, utilizează deliberat stilistica populară pentru licențiozitatea pe care o vehiculează. Et pour cause!, fondul de literatură populară furnizând modele savuroase de licențiozitate cu mult înainte de forjarea licențiozităților licențiate. De altfel și traseul propus în carte, nu unul nepărat cronologic, are ca punct de plecare o serie de capitole care se referă la ius primae noctis urmat de altele care-l completează și se încheie în avangardă, vechimea profundă, cea a mitului, întâlnind la închiderea buclei o refuncționalizare a temelor arhaice în faconda licențioasă a avangardiștilor (y compris, suprarealiștilor), mythbusters programatici, operând transgresiunea interdictelor, adică a convențiilor burgheze. Adeseori, într-un mod surprinzător, analiza unui fapt cutumiar în care sexualitatea joacă rolul cardinal debutează cu analiza unui context recent, cel al literaturii culte, textul literar supus analizei fiind cel care operează deschiderea către un rapel la fondul arhaic al temei vehiculate. Jocul ritual s-a transformat în joc al literaturii, dar nu unul lipsit de riscuri, pentru că în reziduurile ritualității rezistă camuflat numinosul întotdeauna dificil și periculos la manipulare. Există și un revers al acestei abordări care consideră textul literar ca mitofor, și anume că el corespunde unei sedimentări mai sofisticate, mai ermetice a reflexului mentalitar și că literatura preia aceste tensiuni și intensități generate de poziționarea sexualității în cadrul societății și într-o încercare de a îmblânzi potențialul ei subversiv.
Câteva repere sunt recurente. Craii de Curtea-Veche, romanul lui Mateiu Caragiale, este o sursă prodigioasă informând asupra formelor deviante de sexualitate, a practicilor arhaice, provenite din epoca fanariotă, sedimentate în memoria scriitorului, care le documentează din istorii orale sau din surse vechi. Dar alături de el ne întâlnim recurent cu Poemul invectivă al lui Geo Bogza, cu romanele Maidanul cu dragoste al lui Mihail Zamfirescu, Groapa al lui Eugen Barbu, cu nuvelele lui Caragiale și Slavici, într-un remarcabil spectacol analitic. Andrei Oișteanu relevă acest rezervor de bogăție insuficient exploatat pe care-l oferă literatura română, deși nici referințele livrești occidentale nu lipsesc. Este aici un gest deliberat al autorului, care ne atrage atenția asupra unor posibilități de întrebuințare a literaturii ca document pentru un demers de antropologie culturală și, aș adăuga, al literaturii moderne, pentru că literatura premodernă a mai fost convocată în studiile de sociologie și antropologie. Mi se pare semnificativ faptul că ultimul capitol este consacrat avangardei, aparent formația cea mai avansată, mai emancipată de sub tutela unei societăți conservatoare și cea mai transgresivă și mai agresivă. În această privință, îndrăznelile estetice sunt corelate cu cele care vizează bulversarea tabuurilor sexuale ale societății românești interbelice și postbelice. Geo Bogza, Gherasim Luca devin heralzii unor generații care se vor elibera extatic în altă parte decât în România comunistă, iar Houellebecq, în Particulele elementare, realiza vertijul sexual în care era topită generația de la ’68 în Franța, așa cum Jack Kerouac documenta în Pe drum pansexualismul delirant al generației flower power.
Studiul lui Andrei Oișteanu oferă datele unei glisări de la sexualitate ca formă de coagulare socială prin intermediul căsătoriei - excelent capitolul consacrat acesteia! - către o sexualitate îndepărtată de fondul procreativ. În cel de-al doilea caz, deși Oișteanu nu folosește termenul, forma culturală și nu doar cultuală a sexualității este erotismul. Cele două pot conviețui în miezul alianței conjugale, dar literatura tinde să releve acest aspect secundar, „partea blestemată“, suplementul, acest „în afara naturii“. Nu doar devianțele clare, pedofilia, pederastia, homosexualitatea feminină și masculină, incestul etc., pe care le documentează excelent Oișteanu, atât pentru o serie de societăți vechi, cât și pentru societatea țărănească tradițională românească, sunt susceptibile de oprobriul religios și social, dar felul acuplării, pozițiile adoptate sunt chestionate la rândul lor. Punctul de inserție al erotismului se află aici şi tot aici se regăsesc, cum judicios remarcă antropologul, și raporturile de putere, ierarhiile sociale transferate raportului sexual dintre parteneri. Don Juan, intrat într-o serie de ficțiuni literare începând cu Tirso de Molina, Casanova, Marchizul de Sade, introduce în sexualitate „noi dezordini amoroase“, o explorează în raporturi mult mai complicate. Don Juan introduce în discuție seducția, fabricarea unui discurs amoros, pe care îl recuperează întreaga poezie occitană, a trubadurilor și truverilor, Marchizul de Sade, așa cum o demonstrează Roland Barthes, în Sade, Fourrier, Loyola, creează o întreagă sintaxă, o formă ritualizată a actului sexual și o filozofie în budoar, generând un câmp fertil al reflecțiilor despre eros. În mod evident, ceea ce-l interesează pe istoricul religiilor este să obțină un tablou coerent al rolului jucat de sexualitate în societate și identificarea unor pattern-uri devine esențială pentru că, de fapt, dezordinea amoroasă este extrem de ordonată în raporturile ei cu sacrul și cu prezența acestuia în mit și rit. Dar dincolo de variațiunile pe aceeași temă, prodigioasa cultură a autorului stă și în colectarea detaliului picant care conferă savoare unui material atent selecționat pentru a servi efortul de sinteză. Detaliul însă respiră nu numai prin exotism, pentru noi, ci și prin ceea ce a fost uitat pe etaje mai vechi ale culturii și civilizației țărănești românești aflate în contact cu forme de alteritate pe care le-a înregistrat conform codurilor proprii într-o zonă a peiorativului. Acest detaliu deschide, în opinia mea, câmpul vast al erotismului, forma pe care o dăm sexualității, acolo unde Andrei Oișteanu a relevat fondul problemei, sexualitatea și rolul ei fundamental în edificarea oricărui corp social.