Pe aceeași temă
Prin evoluția tehnologică a ultimului deceniu, arta și tehnologia se influențează reciproc și generează idei sau concepte noi, dar și forme sau estetici. Arta media, precum video sau instalația, ca formă de exprimare artistică, s-a născut datorită tehnologiei și se află în transformare permanentă, cu apariția calculatorului ajunge în sfera digitală, trecând astfel printr-un proces continuu de inovație. Arta video este una dintre primele forme ale artei media, se bazează pe principiul de înregistrare și redare, această formă de exprimare le permite artiștilor să exploreze și să experimenteze cu acest limbaj și cu modalitățile de manipulare a imaginii.
Artele sonore și muzica experimentală au rădăcini ceva mai vechi, însă tehnologia a avut un impact important și asupra sunetului, și asupra muzicii, care a dus la apariția fenomenului electro-acustic, prin care compozitorul utilizează tehnologia pentru a modifica sau manipula sunetul natural acustic, iar mai târziu, calculatorul oferă muzicienilor noi teritorii de manipulare digitală asupra sunetului.
Sunetul, ca mediu de expresie, se bazează pe timp și este sensibil în relație cu spațiul, cu percepția și experimentarea mediului înconjurător. Arta sonoră integrează în spectrul său discipline precum arhitectura, arta conceptuală, artă în spațiul public și altele. Situată între practicile muzicale și cele vizuale, arta sonoră trece granițele spațiale și întrerupe linia dintre scenă și public prin caracterul său efemer, invizibil, ridicând o serie de provocări în practicile de prezentare-reprezentare și mutându-se dincolo de categorii unde interconectează modele sau fenomene culturale, sociale, economice sau ecologice.
Artiștii și oamenii de știință se preocupă în mod ferm de ascultarea ecosistemelor și a locurilor cu poluare umană sau a locurilor sălbatice, sugerând că astfel de înregistrări sonore pot oferi o fereastră către colectivul nostru interdependent. Însă, dincolo de simpla documentare, cum poate sunetul interveni în mod semnificativ în crizele de mediu sau cum ar arăta ori suna o intervenție de succes? Pe măsură ce intrăm într-o epocă rapidă de schimbare ecologică și socială fără precedent, aceste întrebări solicită reacții și posibile răspunsuri de la artiști și public.
Cu aceste preocupări am inițiat în 2021 proiectul Narațiuni sonore, o componentă a programului Timișoara 2023 - Capitala Europeană a Culturii, prin care am propus explorarea spațiului sonor urban prin metode de cercetare artistică și canalizarea acestui proces într-o serie de microproiecte de intervenții artistice, audiții și instalații cu caracter temporar.
Un traseu fizic și mintal, care urmărește conștientizarea spațiului urban, trăit, explorat și (re)descoperit, a ecologicului de tip emoțional, acustic, senzorial și social.
A 3-a ediție a NARAȚIUNILOR SONORE se așază de-a lungul unui râu – Bega –, pentru a vorbi de toate râurile și privilegiază un simț – auzul –, pentru a ne deschide capacitatea perceptivă în mod complex și, pentru cei mai mulți dintre noi, în mod surprinzător și entuziasmant. Invităm publicul să-și pregătească uneltele de lectură și interpretare ale realului, ale mediului înconjurător în contexte de percepție augmentată sau dirijată, prin sunete, cuvinte, pași, povești, prin instanțe de ascultare colectivă, adevărate călătorii pe parcursuri cunoscute, descrise de altcineva sau imaginate. Odată perceput cadrul „rotund și viu” al mediului sonor care ne acompaniază în permanență, dialogul dintre sunetele naturale și cele umane, și posibilitățile oferite de ascultarea interpretativă, creativă sau critică, devenim conștienți de locul nostru în lume și printre celelalte viețuitoare.
Fiecare artist și eveniment din cadrul NARAȚIUNILOR SONORE vorbesc despre râuri și ape, despre calitatea mediului sonor, despre feluri de a construi orașul într-o armonie sonoră, despre acustică și peisaje sonore, despre potențialul de viață al mediului natural din orașele noastre. Artiști din Franța, Belgia, Italia, Germania, Austria, Luxemburg, Estonia, Bulgaria, Ucraina, Norvegia și România ne propun tipuri de lectură ale realităților contemporane prin creațiile lor și ne invită să reflectăm asupra diversității lumii, dar mai ales asupra fragilității ei. Apa, râurile și sunetele naturii sunt în centrul creațiilor lor și demonstrează necesitatea unei poziționări ferme față de degradarea mediului natural ai cărui martori silențioși suntem: ne complăcem în vehicularea de slogane ecologice, dar nu găsim timp și resurse pentru acțiune concretă la nivel personal, social și politic. (extras din textul curatorial al Anamariei Pravicencu)
Narațiuni sonore a avut loc în perioada 26 mai - 10 iunie 2023 în Timișoara, pe malul canalului Bega.
Codificăm și decodificăm mereu percepția personală, ne acordăm la o rețea secvențială de algoritmi care ajung să ne construiască sistemele de valori. Pentru a ține pasul, avem nevoie de o redefinire a noțiunilor asupra spațiului fizic care să-l integreze pe cel virtual și de a descifra noile constructe sociale care se sedimentează în jurul nostru.
În cacofonia modernă a vieții, tehnologia apare ca o sabie cu două tăișuri, orchestrând o relație complexă cu natura, informația sau viața de zi cu zi. În timp ce promite comoditate și progres, prezența sa persistentă și intruziunea neobosită ridică preocupări profunde cu privire la eroziunea experiențelor și amintirilor autentice umane. Ritmurile naturale ale existenței și autenticitatea interacțiunii umane devin distorsionate de substitutele virtuale.
Oscilația servește ca principiu fundamental în înțelegerea și interacțiunea cu lumea noastră. De la cele mai mici vibrații atomice la cele mai mari mișcări cosmice, oscilația modelează experiențele noastre, comunicarea și progresele tehnologice. Recunoașterea importanței oscilației în viața noastră poate aprofunda aprecierea noastră pentru complexitatea și frumusețea fenomenelor naturale și tehnologice care ne înconjoară. Simțurile noastre, cum ar fi vederea, auzul și atingerea, se bazează pe modele oscilatorii pentru a interpreta lumea din jurul nostru. Limba și sistemele de comunicare se bazează pe modele, fie sub forma cuvintelor rostite, a textului scris sau a semnelor. Interacțiunile noastre implică adesea indicii oscilatorii subtile, cum ar fi limbajul corpului, expresiile faciale și gesturile. Aceste semnale nonverbale transmit emoții, intenții și atitudini, contribuind la comunicarea eficientă și la formarea legăturilor sociale.
În jurul acestor idei se constituie festivalul SIMULTAN din acest an, care a debutat în 2005 și a ajuns la a 18-a ediție în anul Capitalei Culturale a Timișoarei.
Este principalul eveniment de artă din România dedicat practicilor interdisciplinare și artelor sonore. Evenimentul funcționează ca o platformă de întâlnire pentru artiști care folosesc sau integrează noile și/sau vechile media în procesul lor de creație.
SIMULTAN 2023 va avea loc în perioada 5-8 octombrie în spațiile MX din Timișoara și se va desfășura sub mottoul OSCILLATIONS: Things to Remember.
Programul conține o serie de live performance-uri sonore și audiovizuale, proiecții de artă video, expoziții, conferințe și ateliere, în care unele teme și metode sunt: eclectism stilistic, relația dintre om și automatizare, reciclare sau teme ecologiste, lirismul secolului – digital, fuziunea instrumentelor acustice și electronice, cinemaul expandat, colajul jovial sonor live, precum și reflectarea asupra valențelor politice ale sunetului.
Programul live de anul acesta include artiști activi în domeniul artei sonore și pe scena muzicii experimentale, precum legendarul Ilpo Väisänen, cofondatorul Pan Sonic, compozitoarea și artista sonoră Dorit Chrysler, cunoscută ca pionieră a tereminului, Duo-ul hÄK / Danzeisen, dar și artiști din România stabiliți în Berlin, precum Simina Oprescu, Cosmin Nicolae și Ioana Vreme Moser.
Evenimentul prezintă și rezultatul a trei noi coproducții artistice cu partenerii implicați (MoTa, Obsolete studio și Marginal), precum și o serie de ateliere informale, pentru a genera noi conexiuni între diverși actori culturali și artiști pe plan internațional. Prin aceste noi colaborări, intenționăm să creăm bazele unei rețele de organizații culturale europene pentru a stimula dialogul critic și interacțiunea între diferite discipline în relație cu noile tehnologii.
Lucrările de artă video prezentate în festival, dar și materialele documentare rezultate după eveniment sunt sistematizate și publicate într-o arhivă digitală, dezvoltată de SIMULTAN în ultimii ani, gândită ca o librărie online, cu multiple posibilități de filtrare și de căutare. //
Kozma Levente este artist, manager cultural și fondator Simultan