Pe aceeași temă
BREAKING THE WAVES · Variantă scenică de Sándor Guelmino şi Györgyi Gecsényi, după filmul lui Lars von Trier · Regia: Tom Dugdale · Dramaturgia: Eszter Biró · Scenografia: Carmencita Brojboiu · În distribuţie: Anikó Pethő, Ervin Szűcs, Gizella Kicsid, Attila Orbán · Teatrul Maghiar de Stat din Cluj.
Este povestea unei sfinte, cu rugăciuni de foc împlinite de Dumnezeu, care după moartea ei jertfelnică printre tâlhari o înalță cu trupul la cer. De o candidă simplitate, iubește dincolo de concupiscență, e generoasă mai presus de simțul proprietății, iar sufletul ei nu se odihnește decât în râvna sacrificiului, puternică cât să vindece un muribund. O astfel de iubire nebună e smintitoare pentru mulți, dar câțiva apropiați se vor îngriji, cu recunoștință, de trupul ei mort, iar Cerul o va primi cu slavă. Avem de-a face, indiscutabil, cu un scenariu evanghelic. Chiar dacă jertfa înseamnă în acest caz prostituție, iar dialogul cu Dumnezeu un înscenat monolog. O astfel de parafrazare pare, la prima vedere, să denote un rictus de hulă. Eroina din Breaking the Waves era un caz psihiatric, iar sexualitatea ei, începută, conjugal, în toaleta bărbaților, continuată, tot conjugal, cu fantazări telefonice, sfârșește cu forme de confuză perversiune clinică. Religiozitatea ei e tipic isterică, iar mistificarea dramaturgică a unei teofanii – nu mai mult decât expresia unui jalnic autism. Provocator, cum îi stă bine, mai presus de o banală ireverență parodică, Lars von Trier încearcă să ne reamintească – kierkegaardian – că mântuirea e scandaloasă din perspectiva eticii. E drept că, pentru o conștiință pioasă, o astfel de glisare spre abisul perversiunii – mai degrabă doar conjunctural erotică – pare, ca simplă amăgire mai sofisticată, doar o nouă confirmare a creativității demonice. Regizorul nu a încercat însă, pur și simplu, să transforme un caz patologic într-un model – în sensul sfințeniei creștine, excepțională, dar exemplară. Implicita problematizare a unor teme determinante teologic e menită să zgâlțâie inconfortabil locurile comune ale religiozității noastre. Căci calea lui von Trier nu e chiar cea cu care ne-a obișnuit existențialismul – o specialitate daneză, de altfel. În loc de cutremur în hăurile interiorității – un cheag de învârtoșare în pofida valurilor. În loc de conștiința exasperată a păcatului – o încăpățânată ingenuitate. În loc de renunțare la deșertăciunea mundană – asumarea până la capăt a condiției căzute. Și, mai ales, în locul turmentatei idealizări romantice – realismul crud al încercării radicale.
Pentru Teatrul Maghiar din Cluj, Breaking the Waves nu este prima adaptare a unui film: o fericită tentativă îi aparținea deja regizorului american Robert Woodruff, inspirat de Thomas Vinterberg – coleg, în epocă, cu von Trier în Dogma 95. Aniversarea a reprezentat aici un moment de răscruce în estetica receptării: spectatorii și actorii ajung într-o inedită proximitate, părtași deopotrivă – chiar și mâncând la aceeași masă – haosului ordonat al unei petreceri și secretelor intimității invitaților – transmisii video live țin loc de privitul prin gaura cheii. O intimitate ocultată de sinuozitățile spațiului construit – curtea, scara interioară, foaierul și anexele sale devin spații de joc –, pe măsura ipocriziei de fond a personajelor. Tom Dugdale, regizorul care a înscenat Breaking the Waves, a fost, în acest sens, mai puțin revoluționar, cu atât mai mult cu cât i-a fost aliată teatralitatea implicită din filmele danezului – Dogville, unde e explicită, nu e doar teatru filmat, ci chiar explorarea unei dramaturgii transcendentale. Originalitatea montajului sacadat uzitat de von Trier, care recompune aproape pointillist fluxul mișcării, permite și o inedită chestionare a temeiului structurii filmice – fenomenul persistenței retiniene, o stabilitate a imaginii construită din fluctuațiile sale. Convenția scenică, cu succesiunea sa de tablouri animate, nu e departe de o astfel de discontinuitate. Respectivului montaj îi corespunde, teatral, o anumită filosofie a oportunităților scenografice. Opțiunea (de această dată) minimalistă a Carmencitei Brojboiu are drept reper o platformă de aterizare-decolare pentru elicoptere – singura cale pentru soțul eroinei de a merge la lucru, pe o platformă petrolieră. Un O și un H circumscriu geometria relațiilor umane. Cercul protector al unui spațiu familiar, specific și universului restrâns al copilului mic, fundamental încrezător în explorările sale, e delimitat afectiv de bucuria unui dans nupțial, cu promisiunea stabilizantei juisări. Contrapunct e un H: două șiruri paralele, iar între ele o punte – deseori a suspinelor. E calea strâmtă a celui judecat, încolțit de verdicte convergente. Dar e și trecerea traumatică de la intimitate la separare, de la ocrotire la amenințare, de la confortul însoțirii la țipătul însingurării. Cele două linii paralele – uneori sugerate și prin poziționarea actorilor – închid/deschid spațiul. Ziduri metalice, specifice arhitecturii industriale – cu funcționalitatea lor prea puțin domestică, alienantă chiar –, pot deveni ambiguu protectoare, fiindcă potențează, cu efecte perverse, dependențele afective. Dacă descurajanta opacitate e dublată de transparența geamului, dialectica accesibil/inaccesibil devine, dintr-o pedagogie a apropierii, un cerc vicios al fantazării incontrolabile.
Filmările făcute chiar de actori și reproduse instantaneu pe ecrane integrate scenografic sunt deja un artificiu la care regizorii de teatru fac apel din ce în ce mai frecvent. Probabil îi tentează acea relativizare a perspectivei capabilă să spargă monopolul receptării: spectatorul nu mai este un arbitru ultim – imaginile pot fi arhivate, deci există independent de validarea pe care le-o poate el oferi. Sau îi incită să mute pe scenă un implicit spectator, pe care îl urmărim cum observă la rândul său întâmplările – sugestia e cea a unui lanț, potențial infinit, de viziuni/înscenări. Uneori, imaginile video au un rol mai concret: accesul la fațete care altfel scapă ochiului spectatorului – de altfel, în orice alt caz e nevoie de un concept regizoral redutabil pentru a le asigura cu adevărat legitimitatea. Și în varianta lui Tom Dugdale sunt mai degrabă redundante – cu o excepție: redarea rugăciunii dialogate a protagonistei ascunse sub o masă. Anikó Pethő nu e Emily Watson, cu versatilitatea ei provocatoare și grimasele la limita patologicului. Ludicul său e mai puțin isteric – un avantaj în context teatral, fiindcă purifică, la nivel expresiv, tragicul. Dar gestul de a se filma pe sine are în acest precis caz o suplimentară elocvență simbolică: răspunsul divin vine, mediat, ca o înregistrare video.
Rugăciunea pioasă e, în general, un monolog, onorată cel mult de tăcerea, nu lipsită de înțelesuri, a adresantului. Două ispite îi amenință pe rugătorii mai pretențioși: fie îi exasperează respectiva tăcere, fie se mulțumesc cu ea. Altfel spus: renunță fie la rugăciune, fie la scopul ei. Mai subtilă e a doua ispită – conformismul insidios al solilocviului. Câți se pot lăuda cu o reacție divină pe măsură? Dar problematică nu e doar implicita discriminare a neprivilegiaților – cei mulți lăsați fără răspuns –, dificil gestionată de oameni gata s-o transforme prea ușor în sursă de autoritate. Ce religie e aceea construită doar pe fantasmele muritorilor? În loc să ne amendăm, progresiv, propriile prejudecăți despre un Dumnezeu pe care nu-l (prea) cunoaștem, făurim idoli, care mai de care mai sofisticați (teologic) și mai ales reconfortant de îndepărtați de adevăratele sale intenții. Am putea chiar spune că ocupația preferată a oamenilor e să-l mistifice pe cel pe care pretind că-l venerează. Dumnezeu nu e ceea ce am vrea noi, dintr-un motiv sau altul, să fie. Într-o astfel de perspectivă, eroina lui von Trier pare să fie reprezentativă pentru efortul ambiguu al celor mai zeloși: pretinsul dialog se poate baza, în cel mai bun caz, pe o ipostaziere a conștiinței – ceea ce nu e lipsit de un realism mai subtil. Neglijăm prea adeseori tocmai această mediere fundamentală: în cutele conștiinței sunt plasate răspunsurile divine. Decât să așteptăm glasuri prea explicite, am putea verifica periodic această prețioasă cutie poștală, asumându-ne până la capăt responsabilitățile.
Istoriile lui Lars von Trier urmează, în general, o schemă teologică: după un inițial paradis survine căderea. Așa e în Dogville – mărinimia localnicilor față de gingașa Grace se transformă ulterior în multiplu abuz –, la fel în Melancholia – însuflețirii nupțiale îi succedă brutal depresia severă –, tot așa în Nymphomaniac – exuberanței zglobii a nenumăratelor aventuri îi ia locul masochismul cel mai crud. Ca în acest ultim caz, și în Breaking the Waves sexualitatea e într-o primă fază paradisiacă, deși, dimpotrivă, de o nevrotică monoandrie. Printre atâția alții, von Trier e exasperat de prea culpabilizanta cultură a păcatului – asociat cu precădere, în descendența concupiscenței augustiniene, cu impulsurile eroticii. Aspiră chiar la un creștinism al bucuriei, în detrimentul celui al suferinței – probabil admirația sa pentru Tarkovski l-a făcut să idealizeze, împreună cu bătrânul profesor căruia i se confesează nimfomana, ortodoxia, în realitate la fel de penitențial represivă cum au fost concurentele sale din Occident; o familiarizare cu gândirea celui mai popular (aproape) sfânt autohton al momentului, Arsenie Boca, l-ar fi lecuit de fantasme. Spectacolul clujean sugerează căderea și prin intermediul (deja menționatelor) ziduri metalice: reci, sumbre, despărțitoare, dar mai ales cu o rezonanță aspră, de loc străin. Expresia de specific industrial e însă ambivalentă: inospitalier și ostil, dar în același timp loc de laborioasă vitalitate și de virilă camaraderie – procesiunea bătăii cu prosoape la duș e un instantaneu de tonică epopee. Noua, destabilizanta condiție a unei umanități prăbușite e potențată vizual de masa, tot metalică, cu aer de morgă – bărbatul paralizat e, în fond, un mort în viață. Masa e locul suferinței ucigătoare – prin boală sau perversiune. Sexualitatea – la von Trier – e metafora ideală pentru cădere: de la autosuficiența juisării la prostituția mistificatoare – concluzia e de un pesimism radical, convergent cu al celor pe care încercase inițial să-i desfidă: inexorabila coruptibilitate erotică. Chiar dacă mântuirea, tot sacrificială, e pentru el un suprem masochism, o expunere expiatoare în fața violenței de fond a vieții – ceea ce nu e incompatibil cu argumentația lui René Girard despre mecanismul victimizării. E aceasta o mostră de iubire de nimic dezmințită ori un nou cult infam, mai subtil, al sacrificiilor umane? Dacă Johannes, smintitul kierkegaardian din Cuvântul lui Dreyer, învie o moartă doar prin temeritatea credinței, smintita Bess mizează, decisiv, pe faptă. Iar dacă jertfelnicia nu e întotdeauna o virtute – spre exasperarea psihoterapeuților, des confruntați cu surprinzătoarele noastre disponibilități de a fi abuzați –, un sacrificiu radical nu poate fi decât profund scandalos. A te sacrifica cu măsură ca și cum ai face cu pricepere o investiție e doar o impostură.