Pe aceeași temă
Dilemele lui Raskolnikov sunt încă ale noastre. Nu e nevoie de o mansardă mizerabilă, alienantă ca o celulă de pedeapsă, ori de labirintul derutant al unei metropole artificiale, apăsător de trufașe, nici de arșița unei veri surescitante ori de delirul visător al unui famelic. Poți fi un american mediu, bine integrat și cu un satisfăcător prestigiu intelectual, nu lipsit de șarm și de emuli – chinuitoarea întrebare rămâne aceeași: oare nu există și crimă legitimă? Dacă însă studentul în nevoi îl invoca pe Napoleon pentru a face acceptabil un omor cu scop în primul rând de jaf, profesorul de filozofie american e, aparent, cu totul dezinteresat. Ucide un necunoscut doar pentru a sprijini anonim o necunoscută.
Woody Allen cochetează de mult cu tema lui Raskolnikov. Mai apăruse, discret, dar explicit, în Match Point. Rezultatul e o surprinzător de provocatoare interogație de moralist, într-unul dintre cele mai puțin gratuite filme ale fecundului regizor. Deși tonalitatea e, ca de obicei, de subtilă farsă existențială, într-un thriller atent la potențialul genului, firele ideatice implicate în tramă produc o țesătură suficient de densă încât să ne scoată din obișnuita toropeală metafizică. Irrational Man – iată un titlu care, la final, ar trebui să ne intrige. De fapt, totul e calculat, evaluat, cumpănit. Am putea chiar remarca un abuz de raționalitate: protagonistul își justifică crima, investighează contextul, planifică detaliile execuției, își asigură impunitatea – totul conform unui intens efort de logică. Irațional pare, în schimb, surprinzătorul efect psihologic al gândului și faptei ucigașe: de la un tonus deprimat, apatic și abulic, de la prostrație afectivă și abuz de alcool, la vitalitate stenică și un nesperat gust al plenitudinii. Decizia de a ucide îi readuce gustul pierdut al vieții. De ce ar trebui însă considerată aceasta metamorfoză irațională?
Ne trezim astfel aruncați – vorba existențialiștilor – în hăul moralei. Abe, inițial blajin profesor de filozofie, devine, odată cu intima sa convertire, un nietzschean, chiar dacă unul mai aparte. Filozoful german făcuse niște inedite asocieri. Conferind demnitate metafizică fiziologiei, dedramatizând ideea de nimicire, denunțând pretenția egalitară și fiind un anti-darwinist convins, a rezultat un vitalism euforizant, intolerant cu morala, dar nu fără gustul excelenței și chiar al ascezei. Organismele sunt menite fie să prospere, fie să decadă – urmarea e însă problematică: nu e loc chiar pentru toți. Cu alte cuvinte, sănătatea „bestiei blonde“ ține prea puțin de faptul că e blondă – nu e nimeni profet în patria lui, nemților el rezervându-le adeseori mai degrabă biciul sarcasmului, rasismul fiind prin urmare o falsă pistă hermeneutică –, cât de caracterul de bestie. Care prosperă, psihologic, comportându-se dominator și fără scrupule cu soarta celorlalți. E frumos să fii stăpân – iar frumusețea, pentru Nietzsche, e un semn de vitalitate. Bestia stăpânitoare își urmează instinctele, care numai prietenoase nu sunt. Din nefericire pentru credibilitatea filozofului, etologii au adaptat între timp viziuni mai nuanțate despre instinct. Bestia este deci, chiar și ea, un construct cultural. Dar chiar și fără prestigiul unei asemenea seducătoare analogii, în joc rămâne cartea psihologică. De aceea îl și admira Nietzsche pe Dostoievski: sondase tovărășia candorii cu viciul, a crimei cu neprihănirea. Doar că dialectica abisală dezvoltată de cei doi se țese ulterior diferit. Raskolnikov încearcă să fie – avant la letre – nietzschean, dar sfârșește ca penitent creștin.
Dacă întregim triunghiul cu Woody Allen, unde se plasează Abe, protagonistul său? El vrea să curețe lumea de un parazit dăunător – ceea ce îl apropie de inspiratorul său din mansarda petersburgheză, de care însă îl desparte lipsa de căință ulterioară. Poate e doar o întâmplare, fiindcă a doua victimă, necesară pentru a evita deconspirarea, îi e fatală – îi lipsește deci timpul pentru regrete. Băbuța bună, sora băbuței rele, victimă conjuncturală, dar decisivă pentru evoluția conștiinței ucigașului spre căință, nu are în filmul lui Allen un corespondent pe măsură. Studenta cândva fermecată de vulnerabilul profesor, acum dezvrăjită și ultragiată de crima lui, nu e o băbuță fără apărare, ci o tânără combativă, iar șansa îi dă o mână de ajutor – ca și în Match Point, hotărâtor pentru a înclina balanța e un detaliu infim, un capriciu al sorții.
Joaquin Phoenix şi Emma Stone în Irrational Man
Ceea ce nu e nietzschean în cazul lui Abe e anonimatul. Filozoful nu preconiza crime discrete, ci în văzul lumii. Nu poți fi stăpân decât dacă îți afirmi public impunitatea. Dacă ești un Cesare Borgia, nepăsător la grimasele moraliste. Dar Abe nu trăiește în Renaștere, ci în postmodernitatea democratică, unde crimele rămân, totuși, prilej de judecată. Dar dacă luăm acest delict doar ca metaforă a transgresării valorilor recepte, miza dezbaterii e cu atât mai provocatoare. Oare nu prosperăm psihologic făcând răul, nu cel pasibil de penalizare, ci cel tolerat de practicile sociale, chiar dacă în contradicție cu retorica dominantă? În acest sens (doar aparent diluat), critica lui Nietzsche la adresa conformismului gândirii morale poate continua să ne incite. Deseori nu binele – Abe trecuse, în tinerețe, prin practica voluntariatului filantropic, dar acum era deja dezabuzat – ne mișcă, ci răul – o banalitate asupra căreia a insistat chiar și moralizatorul apostol al neamurilor. De fapt, nu atât răul, cât mai ales asumarea plină de riscuri a ambiguității care încețoșează granițele prea stricte dintre bine și rău. În cazul lui Raskolnikov, ambiguitatea vizează motivațiile conștiinței, pericol pe care Nietzsche a încercat cu orice preț să-l evite – doar că prețul e, în cele din urmă, mult prea mare: un refuz radical al ideii de culpabilitate. Pentru Abe, în schimb, culpabilitatea e versatilă. Cum să se căiască odată ce i-a revenit pofta de mâncare?
Am putea însă să-l citim pe Nietzsche din perspectiva lui Joseph de Maistre – inegalabilul apologet al călăului. Viziunea sa asupra vieții ne deranjează prin prea crudul realism: o junglă a agresivității dezlănțuite. Dar, dacă nu putem scăpa din acest vârtej al carnajului generalizat, măcar să nu fim ipocriți. Într-un alt context istoric, judecătorul cel corupt pe care îl suprimă Abe ar fi putut sfârși, conform practicilor legitime ale autorității epocii, pe mâna călăului. Dar, dacă Maistre și Dostoievski – mistici teocratici amândoi, deși confesional la antipozi – sunt convergenți prin rolul determinant acordat suferinței mântuitoare și prin disprețul față de imperiului rațiunii, perspectiva asupra pedepsei îi separă. Pentru francez, problema vinei este secundară, întrucât căile Domnului nu sunt doar nebănuite, ci și cu totul contrare amărâtei logici umane. Pentru rus, în schimb, crima e fundamentală pentru a genera învierea conștiinței, legătura dintre culpă și expiere fiind mai directă. A lua viața unui om, mai ales în urma unui zbucium cu pretenții ideologice, poate genera o confruntare cu propriile abisuri, iar în cele din urmă chiar renegarea unor motivații neconvingătoare. Raskolnikov ajunge să-și recunoască impostura morală. Abe – pentru a păstra perspectiva lui Maistre – e un călău ascuns, care răspunde chemării unei autorități inefabile, care pare să se plimbe prin lume, la fel de anonim, pentru a restaura dreptatea în favoarea celor năpăstuiți.
Resortul acestei aparent nobile misiuni e indignarea. Abe și tânăra Jill se indignează de o poveste auzită peste umăr, așa cum mulți dintre noi ne indignăm citind o știre într-un ziar. Indispensabilă pentru o reacție morală promptă, indignarea – exacerbată de stilul mediatic al epocii, care a fetișizat inacceptabilul – generează nu doar o nouă nevroză, ci și recrudescența a ceea ce unii eticieni deplâng ferm drept emotivism. Personajele lui Allen nu doar se ghidează după fluxul de capricii emoționale, dar însuși ritmul filmului – unul dintre atuurile sale estetice – e cel al unui cadril, în care poziționările se schimbă cu grație, într-o succesiune surprinzătoare, dar cadențată. O astfel de abordare are însă și o altă miză. Am ajuns să conjurăm, cotidian, depresia, privită deja drept comună răceală de către psihiatrie, creditând implicit euforia – o stare ce a devenit dacă nu normativ de dezirabilă, cel puțin paradigmatică. Trăim o epocă nu mai euforizantă decât altele, dar care a dezvoltat o rafinată retorică a bunei dispoziții. În absența ei, depresia se grăbește să bată la ușă. Tocmai fiindcă îi conferim o autoritate disproporționată, fiindcă nu reușim cu adevărat să integrăm dispoziții mai puțin bune altfel decât în dinamica noastră psihică – în orice caz, prea puțin în strategiile noastre etice. Filmul lui Allen este, implicit, și un ironic avertisment în acest sens.
E interesant că Jill, studenta fermecată de noul profesor de filozofie, cumulează, în raport cu romanul, trei roluri: victima inocentă, neprevăzută, necesară doar pentru a evita arestarea; anchetatorul care înlănțuie elementele incriminante în direcția demascării; iubita care-l incită să se predea. Naivitatea sa e doar afectivă: nu a cunoscut încă seducția erosului pedagogic – o tentație originară a vieții academice. Mai ales că în acest caz seducătoare e combinația de vulnerabilitate, dezabuzare și exercițiu filozofic. Ce poate fi mai ispititor pentru un suflet frumos de tânără – ca să vorbim ca Platon – decât oportunitatea de a vindeca un bolnav bănuit de excesele gândirii? Dacă la Dostoievski personajele erau suficient de instabile încât se puteau metamorfoza radical, cele ale lui Allen pot să schimbe din mers rolurile – în surdină simțim gustul irepresibil pentru farsă. Chiar providențiala pedeapsă a crimei capătă aici rezonanță de farsă.
IRRATIONAL MAN / ÎN LIPSA RAŢIUNII
Scenariul şi regia: Woody Allen
Cu: Joaquin Phoenix, Emma Stone
SUA, 2015