Pe aceeași temă
Recomand cartea Uimitoarea istorie a lui Șabbatai Mesia, scrisă de Andrei Cornea, pentru conținutul ei teologico-filozofic: o desfătare pentru orice amator de istorie comparată a religiilor.
Există varii și solide motive pentru a-l admira pe Andrei Cornea. Profesorul este un erudit umanist și un spirit civic discret, dar consecvent în apărarea valorilor juste; un traducător din clasici, dar și un eseist care a cultivat istoria ideilor cu un talent narativ invidiabil. Poate că această din urmă ipostază l-a împins pe Andrei Cornea spre proiectul recent concretizat: Uimitoarea istorie a lui Șabbatai Mesia (Humanitas, 2015).
Subtitlul „roman istoric“ e doar o etichetă convențională. Autorul e prea inteligent pentru a nu fi fost primul și cel mai avizat critic al propriei creații: „contaminat fiind, s-ar zice, de spiritul Barocului, în timpul căruia se petrec întâmplările principale povestite în această carte, Autorul și-a permis să amestece în ea mai multe genuri literare, fragilizând la maximum separările clasice dintre ele. Astfel, a scris un text care este, câte puțin, istorie, dialog filozofico-teologic, roman și comentariu politic, unde partea ținând de «fapte», aceea de interpretare a «faptelor» și aceea de imaginație liberă sunt amestecate până la relativa indistincție pentru un ochi neavizat“ (p. 333). Așa este! Cartea e un eșafodaj postmodern de citate, aluzii, fapte, idei și reflecții în care cele câteva personaje (protagoniștii dialogului central și cele pasagere) sunt irealizate printr-un exces constant de teoretizare. În viața reală, aproape nimeni nu s-ar exprima așa, replicile ar fi mult mai scurte și rapide, decorul ar fi mai puțin teatral, adică schematic. Și totuși, cartea are o realitate a ei, care nu ține de realism și de convenția epică balzaciană, ci de psihodrama personajului central: Șabbatai Țevi – un Mesia evreu din secolul XVII, personaj aproape uitat și totuși foarte important în Levant. Figură aparent exotică și marginală, acest cabalist din Smirna a cunoscut un destin paradoxal și spectaculos, pe care Andrei Cornea îl recuperează detaliat și simpatetic.
// ANDREI CORNEA |
Au existat și alți „Mesia“ născuți în iudaism – o carte pe care am citit-o în anii ’90, la Paris, număra vreo 60... Toți au avut inevitabile trăsături cristice și mai toți s-au „bucurat“ de o moarte violentă, care i-a aruncat în legendă sau în anonimat. În cazul lui Șabbatai Țevi (1626-1676), calcul cristic e frapant atât prin apariția profetului precursor – Nathan din Gaza (pe post de Ioan Botezătorul) -, cât și prin soția lui Sara, care amintește de strămoașa ei avraamică, dar și de Maria Magdalena, așa cum apare aceasta în anumite evanghelii apocrife. Eroul are (pe deasupra) și trăsături pauline: misionar obstinat, cu note extatice, diplomat pragmatic și mediator cu multiple tactici, respins de mainstreamul rabinic al iudaismului sefard, însă bine primit în mai rusticul iudaism așkenaz, omul acesta a creat o sectă care, se zice, există și azi: sabatienii. E ceva, aici, și o spun nu doar de dragul eufoniei calamburistice, asemănător cu sebastianismul portughez și cu sabateenii din Petra... Ca și fantasmaticul rege cruciat al Lusitaniei sau vechii negustori de smirnă din defileul iordanian, Șabbatai Țevi are capacitatea de a-și secreta legenda, de a înflăcăra imaginația justițiară a maselor oprimate, dar și de a lega punți interreligioase: o parte dintre sabatieni au îmbrățișat formal islamul, pentru a supraviețui sub camuflaj otoman, alții au întărit o disidență în cadrul iudaismului: toți însă au profitat de nonconformismul fondatorului pentru a se elibera de presiunea Torei și a formalismului fariseic. Au reinventat relația cu Yahve (a cărui tetragramă sacră este constant și „eretic“ pronunțată de Șabbatai) pe o bază neognostică și sincretistă. Se poate spune că omul din Smirna a pregătit în plin Iluminism terenul emancipării moderne a evreilor.
Am văzut pe YouTube un film documentar despre donmeh – echivalentul postotoman al maranilor din Spania Inchiziției... Acești credincioși evanescenți, care practică endogamia și își trăiesc identitatea mozaică secret, obscur, în șoaptele unei conspirații fără obiect, au și uitat, poate, de Șabbatai Țevi, Adonisul cu talente de tenor care, sub mantia sa verde, se proclamase Rege al Iudeilor: un rege baroc, într-adevăr, plin de răsfrângeri speculare, dar fără nicio minune la activ: un adevărat erou al Rațiunii moderne, care-și caută mântuirea în pofida scepticismului său universal. Romanul lui Andrei Cornea este, în fond, o apologie (prin intermediari) a credinței: nu a unei credințe, ci a credinței „care întoarce pe dos sufletele oamenilor, le înfierbântă sângele și le schimbă decisiv vederile. Tot ea îi face mai puternici sufletește, cu voință oțelită, solidari cu cei de aceeași credință, dușmani de moarte cu cei ce n-o au: nimic nu-i mai poate opri, imposibilul e șters din vocabularul lor, nefirescul le-a devenit prieten, absurdul – însoțitor. Credința dă acum sens Universului și măreție vieții oamenilor respectivi; necazurile se pot acum îndura mai ușor, umilințele personale sau comunitare devin inteligibile și capătă valoare și soluție, bolile și durerea parcă pierd din ascuțiș, moartea însăși se îmblânzește, devenind o mângâiere“ (p. 308). Cam asta e concluzia pietismului baroc (Șabbatai e contemporan cu jansenismul pascalian de la Port Royal). Într-o lume terestră deja terorizată de tăcerea spațiului cosmic aparent nesfârșit, ai nevoie de credință, care e un altfel de a procesa (rațional) realitatea irațională (e aici, așadar, un anti-hegelianism radical, anticipând, mutatis mutandis, gândirea lui Kierkegaard).
Nu are sens să fac rezumatul biografiei mesianice romanțate de Andrei Cornea pe temeiul unei cercetări masiv inspirate de luminile lui Gershom Scholem. Cititorii cărții vor descoperi singuri meandrele care-l conduc pe Șabbatai Țevi de la Smirna la Salonic, apoi în închisoarea de lux Gallipoli sau în exilul albanez de la Dulcigno (unde apare ca o nălucă și un oier valah!). Recomand în schimb cartea pentru conținutul ei teologico-filozofic: o desfătare pentru orice amator de istorie comparată a religiilor. Teme cabalistice și talmudice subtile se înșiră ca perlele pe firul dialogului dintre doctorul „voltairian“ și amicul său sabatean, gata să părăsească Salonicul în cadrul „schimbului de populație“ dintre Ankara Junilor Turci și Atena naționalistă a anilor ’20. Stilul în care curge această poveste cu tâlcuri adânci este deopotrivă elevat, ironic și tandru, iar strălucirea ei de ansamblu mă face să presupun că textul nu i-ar fi displăcut principelui Dimitrie Cantemir