Pe aceeași temă
Șase seri la rând din sfârșitul lunii iulie, Piața Libertății din Timișoara a fost scena unui spectacol magic închipuit de Teatrul Auăleu și Asociația Prin Banat după basmul lui Petre Ispirescu, Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte. Păpușile gigantice ale Mariei Gornic, veterană a teatrului de păpuși din Timișoara, muzica live, jocul de lumini și mișcarea celor 54 de participanți la spectacol (actori, figuranți, tehnicieni), toate au transformat locul într-o incintă de poveste, deopotrivă pentru copii și pentru adulți.
Nu numai anvergura unui spectacol în aer liber regizat de Ovidiu Mihăiță și povestit de Christine Cizmaș, ci mai ales ingeniozitatea cu care au fost construite păpușile, din materiale la îndemână. Peturi, folii de vinil, hârtie au compus o Gheonoaie și o Scorpie foarte reușite, iar o bicicletă a prins chip de cal măiestru. Este una dintre cele mai stranii povești din literatura română, care a pus pe gânduri critici și eseiști. Parabola vieții veșnice și a morții inevitabile pusă în termenii și scenografia basmului impresionează la orice vârstă, ceea ce s-a întâmplat și în serile când sute de spectatori, unii cu bilet, alții de pe margine sau de pe terasele din jur, au urmărit povestea. Foarte creative jocurile cu panouri pentru a ilustra când o pădure, când trecerea inversă a timpului, când Făt-Frumos se întoarce la împărăția ruinată de unde a plecat. Panourile purtate de figuranți sugerează trecutul recent, prin desene și inscripții ca OUG13, NATO, eMAG, Marx, Engels, Lenin și Putin, tancuri, Anonymus, Roșia Montană, Ucraina etc.
Proiectul a fost gândit și asamblat chiar în timpul pandemiei, când nu a putut fi prezentat publicului. De atunci a fost dezvoltat sub coordonarea Alexandrei Palconi-Sitov ca parte din proiectul european Centriphery „care oferă cetățenilor așa-numitei «periferii» o voce centrală în explorarea și transformarea narațiunilor și miturilor locale și îi încurajează să participe la recrearea identităților locale și a narațiunilor europene”.