Pe aceeași temă
Poate fi o adevărată problemă de conștiință să ții un cal. Mai ales când l-ai adus dintr-o rezervație unde zburdase fără frâie. Dar, în cazul provincialului intelectual din Winter Sleep (Somn de iarnă), era vorba mai degrabă de dilemele unui tiran al cumsecădeniei – după inspirata formulă a unui cronicar în Der Spiegel. Dacă din grotele Capadociei – cândva chilii de asceți, azi camere de hotel –, alese de Nuri Bilge Ceylan pentru drama sa cehoviană, urcăm spre țărmul sudic al Mării Negre, caii nedomoliți – adică demnitatea umană – riscă o altfel de soartă. Tânăra soție rătăcea neîmpăcată pe terenul glisant al bunelor intenții, dar suratele ei de mai jună hârjoană din Mustang nu doar lunecă, ci se prăbușesc de-a binelea. Și nu din imprudența aventurii, ci fiindcă sunt brutal domesticite. Dresorul voluntar – violator discret, când nu apără isteric virtutea propriilor victime – are în spate o tradiție de un strivitor prestigiu milenar. Femeia musulmană trebuie să fie o soție fidelă și supusă, mireasă virgină și mamă conservatoare. Când vedem cum e de timpuriu frântă viața unor adolescente, prin victoria ușoară a trufiei masculine și complicea docilitate a femeilor mature, sensibilitatea noastră europeană se revoltă, oripilată de o asemenea degradantă înrobire. Și invocă rapid argumentul superiorității culturii noastre religioase, mai puțin degradante, pentru femei, decât Islamul. Câteva lămuritoare lecturi istorice ne-ar mai domoli, totuși, din elanul fudul. Jean Delumeau, un autor onest și cu destul umor – catolic angajat, în plus –, scotocind prin prăfuite predici, poeme monastice, tratate savante, manuale de cazuistică, ne-a reamintit în Frica în Occident cât de departe a ajuns delirul antifeminin al unei întregi cohorte de clerici. N-a fost însă doar specialitatea vreunui secol mai puțin inspirat. Tema a fost reluată, cu citate elocvente acoperind întreaga epocă creștină, de Guy Bechtel în Cele patru femei ale lui Dumnezeu. Să nu ne așteptăm să găsim o situație prea diferită în creștinismul nostru răsăritean. Nu Ortodoxia a oferit femeilor egalitatea de statut, ci, cu destule frâne, democrația modernă și mai ales – horribile dictu – comunismul. Dar să lăsăm trecutul pe seama istoricilor fără complexe apologetice și să privim prezentul.
Deniz Gamze Ergüven ne prezintă în Mustang două lumi concurente ale Turciei de azi: cea provincială a patriarhalismului reacționar și cea metropolitană a secularismului emancipator. Concurente nu doar ca incompatibile culturi sociale, ci și ca mize ale unui stringent partizanat politic. Tânăra regizoare își contextualizează precis drama: regimul Erdoğan – una din cele cinci surori se va sinucide pe fundalul vorbelor semnificative ale vicepremierului Bülent Arinç, care cerea turcoaicelor să nu râdă în public, pentru a nu prilejui păcatul.
Când acesta din urmă redevine un actor politic, piesa se anunță sângeroasă. Dar nu e vorba de orice păcat. În orice caz, nu de cel al corupției – pentru a se apăra de acuze, actualul președinte a preferat să-și trimită discreționar după gratii acuzatorii: jurnaliști, magistrați, ofițeri de poliție, transformați fără jenă în periculoși teroriști. Nici de cel al violenței domestice: cu mult peste jumătate dintre femeile ucise în această țară sunt victimele propriilor soți ori rude; două treimi dintre aceștia nici măcar nu sunt, în cele din urmă, condamnați. Și nici de cel al crimelor de stat: masacrarea, pe scară largă, a armenilor e încă un tabu național. Mult interes politic trezește în schimb păcatul sexual – cu diversele sale subspecii. Mai puțin violurile, cvadruplate odată cu actualul regim. Fiindcă principala țintă e, de fapt, comportamentul erotic al femeii care îndrăznește să refuze tradiția. După ce a ratat – era momentul în care Turcia încă spera să adere la UE – reintroducerea infidelității conjugale în Codul Penal, Erdoğan și-a continuat ofensiva în numele virtuții, condamnând cezariana – reduce șansa unor progenituri numeroase – și insistând asupra dependenței providențiale a femeilor față de bărbați. Astfel încât de abuzuri se pot plânge – un drept proaspăt legiuit – doar femeile măritate, nu celibatarele ori divorțatele. Cât despre demnitatea lor socială, aceasta e luată în serios doar prin asumarea maternității.
În Mustang, drama celor cinci orfane, crescute de o prea conformistă bunică, umbra Islamului se reduce, aparent, doar la un impozant minaret sătesc. Niciun imam nu-și intersecteză pașii cu ai eroinelor – nici nu e nevoie: tradiția socială a interiorizat de secole precepte religioase în dinamica reacționară a mentalităților. Fetele trebuie, preventiv, măritate rapid – fiecare reacționează cum poate: prima practică cu iubitul (cu care va reuși să se căsătorească) o prudentă sodomie premaritală; a doua e dusă de socri la un intempestiv test de virginitate, în lipsa petei de sânge postnupțiale; a treia, violată de unchi și tentată de frustrante reacții libertine, se sinucide; a patra, și ea abuzată, fuge în pragul nunții (aranjate, comme il faut, chiar de unchi); a cincea, nu încă nubilă, e sufletul revoltei, mustangul care pare să scape din țarc, în îndepărtatul Istanbul, cu oazele sale alternative. Prologul dramei a fost o banală hârjoană de școlari la malul mării: proximitatea indistinctă a sexelor a incitat gura satului, o instituție atotputernică. N-a mai fost nevoie decât de un agent al represiunii: ruda apropiată, bărbatul cu pretenții de responsabilitate, cerberul ipocrit al virtuții, care va transforma casa bunicii în închisoare de minore. Tot acest eșafodaj s-ar prăbuși însă, mai devreme sau mai târziu, dacă la bază n-ar exista determinantul oprobriu teologic asupra unei sexualități insuficient reglementate. Teo(sexo)logul ajunge, în acest sens, în postura supraveghetorului unui panoptic carceral – o metaforă biopolitică, cum ne-a atras atenția Foucault: dimensiunea erotică a vieții fiind plurivalentă și înscrisă în orizontul cotidianității, oricine e ușor pasibil de o culpă sexuală.
Nimic din toate acestea nu se mai întâmplă la noi, am fi tentați să spunem, dincolo de supraviețuiri de desuet patriarhalism. Același Foucault ne-a reamintit însă că sexualitatea e un produs cultural, iar spovedania unul dintre atelierele sale de predilecție în lumea creștină. Ce se mai întâmplă prin cămăruțele autohtone de spovedanie, într-o epocă atât de secularizată? Duhurile care animă practicile contemporane ale mărturisirii ortodoxe sunt, inevitabil, multiple. Să ne oprim puțin asupra unui fenomen circumscris, dar semnificativ: spovedania deasă, de succes mai ales în unele cercuri de tineri. Modelul său este, indiscutabil, monahal, iar miza popularizării sale dincolo de zidurile mănăstirilor este dorința de a uni practica sacramentală a iertării păcatelor cu o mult mai intensă îndrumare duhovnicească – combinație cum nu se poate mai oportună, în opinia celor preocupați de eficientizarea pastorației. Dar a aminti prea des – săptămânal sau la câteva zile – de păcat, în contextul unor dialoguri despre cele mai cotidiene chestiuni, poate destul de ușor conduce până în pragul abuzului psihologic – mai ales când e vorba de tineri plini de îndoieli și vulnerabilități. Chiar dacă admitem că un preot, oricât de înduhovnicit, își riscă credibilitatea asumându-și prea ușor competențe în problematici existențiale dintre cele mai diverse – împletind ambițios modelul psihologului cu cel al maestrului spiritual –, uneori ne poate seduce oferta sa oraculară: duhovnicul ca telefon direct cu Dumnezeu. Dar dincolo de astfel de aspecte pe care le bănuim mult prea rar de subtilă mistificare, fascinați de carisma duhovniciei, nu ne întrebăm nici despre ce fel de păcate tratează un asemenea preot zelos cu fiii și fiicele noastre. Deși, dată fiind vârsta și condiția lor (în general) studioasă, nu e greu de bănuit că, dincolo de multele dileme cu care se confruntă, singurul păcat semnificativ care ar putea motiva o spovedanie deasă e cel sexual – în sens larg. Și, astfel, sexualitatea redevine prilejul unei culpabilizări – în trena îndrumarelor de spovedanie de inspirație monahală – cu limite îngrijorător de largi. Noua cruciadă a castității premaritale și a relativei abstinențe conjugale are deja prestigiul unei contraculturi, iar adeziunile nu doar sunt voluntare, ci au deseori fervoarea convertirii – este, la urma urmei, o opțiune ca multe altele. Problematic e însă faptul că un astfel de duhovnic leagă într-un mod inefabil fire care poate n-ar trebui așa de imprudent împletite. Conștiința încărcată și nevoia de răspunsuri existențiale sunt niveluri care merită să-și păstreze autonomia – mai ales când în joc e un suflet necopt de tânăr. Țesătura propusă de duhovnic se poate prea ușor transforma într-o plasă subtil înăbușitoare – iar victima e, paradoxal, chiar vitalitatea conștiinței, care riscă să fie subminată de abuzul aproape narcotic al autoculpabilizării. E firesc ca un pedagog al conștiinței să ne îndrume în identificarea potențialului moral al diferitelor comportamente, dar acest potențial trebuie circumscris cu sobră reținere. Din păcate, duhovnicii de succes – pe care îl datorează în primul rând ofertei lor terapeutice, pe măsura unui Zeitgeist al excesivei preocupări de sine – cu greu sunt capabili de o specifică asceză: refuzul unei prolixe hermeneutici a păcatului. Prea adeseori obsesia păcatului compromite grija pentru virtute – pe care ajungem s-o reducem, deplorabil, la lipsa celui dintâi.
Dacă Troțki a relansat pe piața mondială a stângismelor conceptul marxist de revoluție permanentă, astfel de duhovnici au forjat, în schimb, practica exaltantă a spovedaniei permanente. Dar Iisus nu-i spovedea pe apostoli, iar istoria spovedaniei, foarte încâlcită și plină de metamorfoze, departe de continuitatea unei practici atemporale, ar trebui să ne pună pe gânduri. Transformarea spovedaniei în verbiaj psihologizant și îndesirea ei ferventă riscă să o deturneze de la nobilul său scop: cultivarea discernământului moral și exercițiul realei îmbunătățiri. Iar culpabilizarea excesivă a sexualității – azi deseori drapată în apărarea valorilor familiei – dovedește un potențial represiv care are nevoie doar de un Putin – echivalentul ortodox, în privința virtuții publice, al adversarului său Erdoğan – pentru a deveni mainstream. Până atunci, cine poate exercita un minim control asupra celor ce se petrec în intimitatea spovedaniei? Episcopii sunt prea încântați de cozile crescânde de penitenți ca să se complice cu contraproductive strategii de responsabilă supraveghere. Astfel încât, pe lângă atâtea îngrijorări ale părinților, una nouă riscă să-și facă din ce în ce mai mult loc în inima celor cu copii atrași de idealurile evlaviei: cine e oare duhovnicul său?