Pe aceeași temă
Generatia 96. Primul deceniu . Galeria Pogany, TNB, septembrie-octombrie 2006
Varianta restransa a amplei expozitii omonime din aceasta vara de la Palatul Mogosoaia, selectia de la Teatrul National reflecta insa cu si mai mare acuitate problema fundamentala a asa-zisei Generatii artistice 96, anume inexistenta. Evident, au existat acei studenti admisi in anul de gratie 1990. O mare parte dintre ei au si absolvit, normal, in 1996. Dar de aici pana la a-i considera o generatie artistica este cale lunga, iar aceste doua expozitii din 2006 n-o scurteaza defel. In arta, ceea ce leaga si constituie o anumita generatie este un spirit de corp, un ideal sau macar o idee, o forma sau macar o formatiune, asa cum a fost generatia cubista din jurul lui Braque si Picasso ori aceea autohtona, traditionalista, ghidata de Sirato, Tonitza sau Petrascu. Acestia aveau in comun teme, stiluri si aspiratii vizibile in opera. In lipsa acestora, detinerea unui carnet de student in perioada 1990-1996 nu inseamna nimic mai mult decat un accident. Iar Generatia 96. Primul deceniu arata chiar astfel: o suma de accidente concomitente, diverse, dar foarte usoare, simple contuzii pe figura plata a artei actuale. Privita prin prisma acestor expozitii (probabil cele mai regresive bilanturi din ultimii 15 ani), arta romaneasca tanara de dupa 1989 arata ca tabloul unde nu s-a intamplat nimic. Desigur, se va spune, din aceasta expozitie lipsesc figuri marcante, precum Ecaterina Vrana, de departe cel mai important si influent pictor al respectivei generatii, sau Marius Leonte, cel mai interesant sculptor al acelui moment in acel mediu. In ciuda lipsei acestora si in pofida prezentei unor artisti semnificativi precum Elena Copuzeanu, ce s-a impus, consecvent, pe tot parcursul acestei perioade, prin desenele de mari dimensiuni, viguroase si nelinistitoare, Generatia 96. Primul deceniu pare un tur de forta printre retururile de la galeriile Fondului Plastic, ca o colectie de picturici terne. Iar acest lucru ridica o problema mult mai importanta decat aceea a absentei generatii 96. Este problema imobilismului in pictura actuala.
Generatia 96 s-a rasuflat cam pe la apusul Catacombei, centrul de iradiere a orientarii neo-ortodoxiste gerontocrate, ce avea ca icoana magna tabloul ferchezuit simbolic, si cu putin inainte de a miji Rostopasca, nucleul tendintei iuventocrate de vestejire a artei, cu tabloul pe pictura calcand. 96 a picat rau, intre cei ce innoiau vechiul si cei ce invecheau noul. Numai ca ambele tendinte continuau sa produca, majoritar, pictura, chiar daca pictura neo-ortodoxista se vroia doar un prag de pe care putea fi contemplata sublima nemarginire a credintei, iar tabloul rostopascist se vroia un balci al poantelor ce puteau fi spuse si pe terasa la o bere, nu neaparat pe-o panza dintr-o expozitie. Generatia 96, asa cum arata zecile de expozanti de la Mogosoaia si Teatrul National, a facut si ea pictura, o pictura oarecum mai pura, autonoma, care nu se considera o simpla diafragma simbolica precum aceea neo-ortodoxista si nici un pretext post-conceptualist precum acela rostopascist. Dar acest mai pur, aceasta pictura ca pictura se confunda in cele din urma cu cea mai retrograda forma de a face arta. Lectia acestei generatii pierdute in mers este ca arta pentru arta, pictura care pare ca se respecta nu merita nici un respect, dovedindu-se o simpla infatuare, frecvent cultivata in scoala de maestri derizorii. Intr-un moment de recrudescenta mondiala a picturii, cazurile Catacomba si Rostopasca, oricat de opuse ar parea, arata ca pictura actuala rezista si se impune alienandu-se intrucatva, trimitand obligatoriu la altceva, in afara ei, functionand ca un mijloc, si nu ca scop in sine. Asta nu inseamna ca geniul absolut autonom si individual, interesat doar de esenta artei, este condamnat sa dispara. Inseamna doar ca adesea, la adapostul acestei prezumtii confortabile, infloreste mucegaiul precar al infumurarii si leneviei.
Expozitia de la Galeria Pogany (din fericire mai concentrata decat aceea de la Mogosoaia, unde erai izbit de cohorta nonsensurilor) probeaza acest lucru cu prisosinta. Inimaginabile pociri ale istoriei artei prolifereaza cu impunitate in Autoportretul secesionist-prerafaelit al Doinei-Marita Sibiceanu si in tripticul ce-l insoteste, un fel de memento mori degeaba, ca si in velasquezianismul tifoid al lui Felix Lupu, a carui Ghicitoare cu carnati, o tiganca cu o sfera misterioasa-n fata si cu mezeluri gretoase-n fundal este un monument de ingalare picturala. Mai de pe la noi, mostrofrontii voiosi ai Mihaelei Schiopu sunt pastise colorate dupa desenele Getei Bratescu, compozitiile basmatice semnate Carmen Paraschivescu sunt variatiuni pe forme pelmusiene, in timp ce Vasilica Gavrila si Florin Mocanu fac pluta destinsi in balta cu plante si flori grase ale carei maluri au fost trasate de Bernea, Ioana Batrinu si Horia Pastina, iar Eugen Barzu braconeaza la lumina zilei, cu cele cateva sculpturici expuse, fondul iconografic Zidaru. Daca toate aceste modalitati de insusire a traditiei au in comun un fel sasiu de a vedea treburile artei, in alte cateva lucrari kitsch-ul transpare cu fermitate, ba chiar cu frenezie, ca in uleiurile de piata ale lui Mihai Serbanescu sau in clovnii balbait-babisti ai lui Daniel Ionescu. Tot ce vrei si ce nu vrei, asadar, ca la galeriile Orizont sau Caminul Artei, super-minimarketurile de tablouri ce par singurul orizont de asteptare pe care-l emuleaza arta generatiei 96.
Acesti artisti profund nemotivati plastic si spiritual, care spun atat de putin convinsi fiind ca stiu atat de multe, par chinuiti de o singura intrebare: unde sa gasim oare ceva de pictat si cum sa facem acest lucru astfel incat din el sa apara un tablou? Tot acest vid plastic si sufletesc ce poarta numele de arta pentru arta trebuia sa aiba o formulare goala, bleaga si crasa a propriei incetosari, iar acest lucru se intampla intr-unul dintre tablourile fetisiste ale Ralucai-Ilaria Demetrescu, in care apare chiar artista cu o bula literara la cap, in care scrie "Oare ce ar mai putea sa se intample? Mie nimic pentru ca am imbatranit. Sa las uneori lucrurile neterminate … Of, daca as sti cum e mai bine". Nu doar Ilaria nu stie cum e mai bine, sau, mai rau, este hilar ceea ce stie ca-i bine, ci aceasta intreaga generatie 96, care a prins prea de timpuriu batranete fara tinerete si farsa fara de moarte.