Pe aceeași temă
Pe 17 iunie, Sala „Liviu Ciulei“ a Teatrului Bulandra a găzduit spectacolul Amore e carne semnat Pippo Delbono și Alexander Bălănescu, evenimentul fiind organizat de Institutul Francez.
Prima mea întâlnire cu Pippo Delbono s-a produs la Wrocław (2009), când artistului italian i s-a înmânat Premiul Europei pentru Noi realități teatrale. Desfășurat în cadrul Anului Grotowski (în 2009 s-au împlinit 10 ani de la dispariția marelui regizor și om de teatru polonez Jerzy Grotowski), distincția europeană considerată de mulți un fel de Oscar al teatrului european venea să răsplătească munca unui artist care înnoise teatrul într-un fel personal – cu spectacole care au transformat oameni cu handicap sever în actori minunați.
Atunci am văzut Questo buio feroce, un spectacol care aducea pe scenă, într-un soi de paradă, personaje care, fără costum și machiaj, continuau să rămână personaje – adică oameni altfel, oameni departe de normal. Vincenzo Cannavacciuolo (zis Bobo) este un bătrân microcefal, surdomut și analfabet (născut în 1936), care și-a petrecut primii 45 de ani într-un azil de nebuni și pe care Pippo Delbono l-a adus în compania sa în 1997. Gianluca Ballaré suferă de Sindromul Down. Nelson Lariccia a trăit mulți ani pe străzi; din această cauză sau pentru că, poate, suferă de alte boli, Nelson este extrem de slab, de firav, corpul său expus în spectacolul amintit trimitea la fotografiile oribile realizate după eliberarea lagărelor de concentrare naziste. Oameni tarați, expuși și aduși în scenă în mici exerciții simple, dar care, ca tot unitar, emoționau privitorul. Pe lângă aceste coregrafii inserate, spectacolele lui Pippo Delbono folosesc poezia, confesiunea, muzica – într-un mix original, al cărui efect ultim este însă același: emoția pură, instinctuală – ceea ce se naște între doi oameni care se văd pentru prima dată sau pentru ultima dată.
Țin minte că primul meu gând, urmărindu-i spectacolul, a fost că sunt într-o grădină zoologică umană care livra marfă pentru circ. Dar nu era nimic degradant expus; iar ideea de circ nu trebuie înțeleasă ca spațiu unde firescul este obligat și obținut coercitiv de la ființe contorsionate, incapabile.
Și mai e un lucru excepțional cu Pippo Delbono. De la început, nimeni nu-i povestește spectacolele numindu-l altfel decât Pippo – o familiaritate adoptată pe loc chiar și de către ultimul – cel mai nou – spectator al spectacolelor sale. Criticul de teatru Georges Banu teoretizează acest demers al publicului care alege să-l rețină simplu ca Pippo la fel cum Shakespeare este Shakespeare, Goethe e Goethe și Brook e Brook. Un artist recognoscibil după numele mic, nu după numele de familie! „Iar aceasta revelează ceva foarte profund, faptul că e vorba de un teatru ce inspiră o relație intimă, personală, pentru că Pippo însuși este astfel. E un teatru al confesiunii, un teatru la persoana întâi.“ (citat din textul rostit de Georges Banu pe 4 aprilie 2009 și publicat în primele pagini ale volumului Teatrul meu de Pippo Delbono, Ed. Fundația Culturală „Camil Petrescu“, Revista Teatrul azi (supliment), București 2009).
Marți, 17 iunie, Sala „Liviu Ciulei“ a Teatrului Bulandra a găzduit spectacolul Amore e carne semnat Pippo Delbono și Alexander Bălănescu, evenimentul fiind organizat de Institutul Francez. Publicul a fost în mare majoritate format din tineri profesioniști ai teatrului românesc. Au venit cu toții să vadă altceva - alt fel de a face teatru. Tineri actori și regizori, scenografi au venit ca la un Master Class, ca la o întâlnire ce urma să-i învețe ceva, dincolo de experiența artistică.
Pippo Delbono (foto: Maria Mandea) |
Spectacolul a fost unul dintre cele mai neobișnuite văzute vreodată. Scenariul era simplu – doi artiști urcă pe scenă: unul cu vioara, celălalt cu poezii scrise pe hârtie. Două scaune se află în dreapta și în stânga; un microfon și un video-proiector care trebuie să supratitreze în limba română versurile recitate. Un traducător din italiană, o voce caldă (Eva Simon), aflată undeva în sală. Odată stinse luminile, însă, poeziile au devenit pretext pentru interacțiunea cu publicul. Rânduri și versuri scrise de Artaud, Pasolini, Rimbaud, Whitman, Eliot au primit câte o dedicație, fiind folosite de Pippo pentru a vorbi despre viața sa, un insectar cu amintiri ținute în loc de câte un vers care împunge și străpunge, asemenea unei gămălii. O sală întreagă a privit și ascultat într-o liniște grea, profundă. Niciodată n-am văzut o sală mai împietrită. Dar era o liniște și o atenție stranii, genul de mască pe care omul și-o pune în clipa în care gândurile încep să-i zboare într-un parcurs interior de căutare de sine, gest născut din confesiune publică și din muzica unei viori al cărei arcuș, în lumina reflectorului de pe scenă, semăna cu un bici ce lovea necruțător corzile unui instrument care plângea îngerește.
Pe scenă, un om liber: Pippo Delbono. Nimeni n-ar fi putut gândi un asemenea spectacol, nimeni n-ar fi putut ține în loc un public așa cum a făcut-o el. Sau, mai bine zis, nimănui altcineva nu i s-ar fi permis. Un om bântuit de lucrurile în care crede și care, în credința lui, se joacă cu această membrană nevăzută a ceea ce poate fi făcut pe scenă și ce nu.
A vorbit cu publicul ca și cu unul. S-au spus bancuri despre evrei și genovezi, explicând cu umor apropierea celor doi (Alexander Bălănescu și Pippo Delbono) și nașterea acestui spectacol, undeva într-o noapte lungă la Sibiu, în timpul unei ediții de Festival Internațional de Teatru - festival care nu numai că prezintă spectacole, dar, în ultimii ani, a devenit un spațiu de întâlnire între artiști diverși care, cunoscându-se, îmbogățesc spectacologia mondială cu colaborări inedite.
Publicul i-a urmat pe cei doi ca într-un carusel, trăind intens poezia, muzica, dansul, relaxându-se la bancuri și interacțiunea celor doi cu sala.
Târziu am aflat că Pippo însuși are un handicap. Este seropozitiv. Și a învățat să trăiască în apropierea morții încă de tânăr. „Tu ai început să te temi de moarte devreme / Asta e ceva foarte vizibil în teatru – când artistul se teme de moarte“, spunea Dorota Krakowska, fiica lui Tadeusz Kantor, un alt om de teatru care a marcat scena și ale cărui spectacole amintesc privitorului această iminență a sfârșitului, dar într-un mod visceral.
Nu cunosc limba italiană, dar când îi rostesc numele parcă vorbesc despre cel mai bun om din lume – Pippo cel Bun. Un profet al Teatrului. Nu profetul tuturor, dar profetul celor care caută în teatru dimensiunea aceea de a trăi și simți multiplu, ca într-o încercare de a anticipa ce nu va putea fi trăit niciodată sau a recupera ce nu va putea fi trăit de două ori - ca o mare iubire; sau o mare regăsire. //