Pe aceeași temă
„Shine your light - Light up your city!“ face trimitere la lumina unui timp fast în care s-a născut orașul modern Timișoara. E vorba de secolul luminilor, de perioada în care, în Timișoara și în regiunea înconjurătoare, oamenii învățau și propagau toleranța și spiritul fraternal. Rolul bisericii și al teologiei fusese însoțit de cultivarea rațiunii, a științelor și a filozofiei, ceea ce a contribuit la multiplicarea explorărilor, a reformelor administrative, a înnoirilor culturale. În secolul al XVIII-lea se coagulase pentru întâia oară în spațiul central est-european o societate bazată pe individ și pe asociere, pe principii și sensuri comune. În absența unei nobilimi și a rupturilor sociale, Banatul Timișoarei găsise atunci, ca și mai târziu, resursele pentru a se reinventa.
Inițial, a fost înființată Asociația Timișoara - Capitală Culturală Europeană, echipa acesteia pregătind dosarul de candidatură. În anul 2015 a luat parte la prima etapă de selecție, la care au mai participat alte 13 orașe ale României. Ca urmare a rezultatului excelent obținut cu ocazia celei dintâi examinări, Asociația a pregătit și cel de-al doilea dosar pentru etapa finală a concursului, în care se calificaseră patru orașe: Baia Mare, București, Cluj și Timișoara. Echipa Asociației a fost aceea care a făcut posibil succesul, impresionând juriul internațional, România și, nu în ultimul rând, concitadinii. Prin gândirea și promovarea proiectului în acord cu cerințele și normele Uniunii Europene, amintita echipă a contribuit decisiv la victoria Timișoarei. Programul, continuitatea, conlucrarea cu diversele bresle de profesioniști și cu oamenii de cultură, consultarea segmentelor sociale ce populează orașul au fost factori determinanți în succesul orașului de pe Bega.
Oraşele României într-o primă competiţie autentică
Atunci când au devenit publice, am citit dosarele de candidatură și rapoartele finale ale juriului internațional de selecție. Am aflat mai multe despre ideile și proiectele fiecărui oraș candidat. Am înțeles observațiile, recomandările și concluziile juriului. Pe unele le-am citit cu mult interes, de exemplu, acelea ale Iașiului, Bucureștiului și Clujului. Aşa cum am aflat din presă, unele orașe candidate s-au ocupat de spectacole, de promovarea lor prin intermediul unor concerte, festivaluri, concursuri. Principala menire a unei asemenea Asociații era însă aceea de a pregăti dosarul de candidatură. Aceasta necesita documentare, cercuri de voluntari care să strângă informații, întâlniri cu scopul de a-i consulta pe locuitorii orașului și a consemna opțiunile lor. Asociația Timișoara - Capitală Culturală Europeană s-a dedicat acestei munci excepționale de consultare și de adunare de date din partea tuturor segmentelor sociale. Cum prevede regulamentul elaborat de Comisia Europeană privitor la astfel de proiecte, dosarul de candidatură nu se adresează unei elite, unei minorități, ci unor întinse segmente sociale. Ceea ce înseamnă valorificarea creațiilor autentice în beneficiul unui public larg. Cu alte cuvinte, cultură destinată receptării ei de către o mare masă de oameni. Cred că aici s-au împiedicat cei care au înțeles și au mizat prea mult pe excepționalisme și care au neglijat faptul că societățile moderne se bazează pe emanciparea și formarea clasei de mijloc, fundamentală în funcționarea unei democrații. Unul dintre orașele candidate a mizat pe ideea că are toate datele necesare spre a deveni cel mai important centru artistic european. Asemenea autoproiecții n-au fost convingătoare. Nu excelența e obiectivul principal al orașelor desemnate capitale europene ale culturii. Fără a subestima valorile, cultura înaltă, performanțele individuale și colective, nu pot fi uitate neajunsurile care domnesc în unele orașe ale Europei. Nu pot fi ignorate relațiile interumane sau intercomunitare, iar în cazul românesc, monologul intelectual care a surclasat adesea cultura dialogală. Societatea românească este în faza în care trebuie să se reinventeze și acest lucru este posibil prin cultură. Nu doar un segment al populației trebuie să beneficieze de pe urma creațiilor culturale, ci o întinsă clasă de mijloc, interesată nu numai de posesia de bunuri ori de consumul lor, ci și de creațiile intelectuale formatoare de minți, suflete și caractere.
Realități social-culturale moștenite
Proiectul a invocat realitățile social-culturale moștenite, a amintit o istorie a unei societăți urbane multi- și interculturală, ecumenică, tolerantă și fraternă. O istorie vorbind de competiții și inovații, descoperiri științifice și tehnice, creații muzicale, artistice și literare, de lumina predecesorilor. Sugerasem o poveste în care fanteziile și miturile să fie surclasate de civismul locuitorilor urbei. În același sens, am probat cum și de ce Timișoara a fost cel mai european oraș al României interbelice, un model de coabitare pașnică a unei populații plurilingve și cosmopolite, ignorând segregările pe criterii etno-culturale și religioase. Am susținut ideea de capitală europeană a culturii în temeiul unor referințe istorice și culturale care i-au conferit Timișoarei o identitate inconfundabilă. Am arătat că o revoluție politică nu e suficientă pentru o schimbare fundamentală și că o adevărată adaptare la mentalul colectiv european se întemeiază pe cunoașterea și recunoașterea celuilalt, dar mai ales pe punțile de legătură dintre indivizi și comunitățile multi- și interculturale ale Europei. Cu alte cuvinte, o pledoarie pentru o schimbare paradigmatică prin cultură și educație. O comunitate urbană liberă se concentrează pe depășirea segregărilor sociale, culturale, religioase.
Momentele critice
Un număr relativ redus de persoane a lucrat de dimineața până noaptea târziu la proiectul de candidatură, dar și pentru pregătirea susținerii lui în fața juriului de selecție. A fost un travaliu imens. Ca unul care am fost foarte aproape de cei ce au lucrat efectiv, pot spune că aceasta a demonstrat cu asupra de măsură că în orice proiect de anvergură e nevoie de un credo, de multă disciplină, de competențe și de un director-coordonator exigent și prietenos în același timp. Fiind altceva decât un text literar sau unul strict științific, dosarul de candidatură a fost o mare necunoscută. Textele au pretins cunoașterea noțiunilor cheie, informație și argumente credibile, exemple, statistici și mesaje precise. În fine, nici traducătorul și nici designerul nu puteau fi mai prejos. Înțelegând obiectivele proiectului, designerul a redat în imagini ideile fundamentale ale textului, creând un demers complementar acestuia. Manualitatea și creativitatea unui astfel de artist vizual au valorizat excelent ideile din dosarul de candidatură.
Toate realizările importante presupun o activitate de lungă durată. Momentele critice au rezultat din faptul că nu toți cetățenii orașului au înțeles menirea proiectului. Nici nu puteau. De pildă, o parte dintre colegii mei din universitate sau din instituțiile de cultură ale Timișoarei nu aveau informații în legătură cu procedura și normele impuse de Comisia Europeană pentru participarea la o astfel de competiție. Au apărut discuții în contradictoriu, frustrări, iar în presa locală, reacții negative. Uneori, au fost binevenite. Alteori, nu. Echipa Asociației și-a păstrat tonusul pozitiv și a finalizat la timp și în condiții foarte bune dosarul de candidatură, precum și pregătirea celor două susțineri în fața juriului internațional. Unii au considerat că șansele Timișoarei sunt mai mici, comparativ cu acelea ale altor orașe ale României. O spuneau în gura mare și fără a se fi informat. E neplăcut ca un concetățean al tău să compare sau să persifleze munca ta și a unei echipe întregi prin afirmații denigratoare ori exprimând simpatii față de orașele contracandidate. În pofida criticilor ori a dificultăților ivite pe parcursul pregătirii candidaturii, echipa Asociației Timișoara 2021 a avut forța să ducă munca până la capăt, demonstrând că orașul vrea și poate să reapară pe harta României și pe harta Europei.
Minunat a fost că mulți tineri s-au asociat proiectului, reacționând pozitiv la mesajele Asociației. Au fost persoane aparținând diverselor grupe de vârstă care au venit alături de Asociație, voluntari care au lucrat neașteptat de mult, contribuind la bunul mers al lucrurilor. Dincolo de comunitatea intelectuală, formatoare a opiniei publice și care s-a solidarizat cu cei ce construiau proiectul, majoritatea cetățenilor a crezut în șansa orașului de a câștiga titlul de capitală europeană a culturii pentru anul 2021. Aceasta a fost partea cea mai frumoasă a pregătirii, una pe care echipa Asociației a apreciat-o. La un moment dat, Asociația a montat un panou în Piața Unirii, întrebându-i pe cetățenii orașului: „Credeți că Timișoara va deveni capitală europeană a culturii?“. Foarte mulți timișoreni s-au simțit datori să scrie crezul lor pe acel panou. Ideile erau nu doar inedite, dar și generoase! Descopeream în astfel de împrejurări că orașul are un imens potențial uman care așteaptă să fie valorificat. Gesturile de acest fel mi-au dublat încrederea, dar mai cu seamă i-au motivat pe toți cei ce au contribuit zi de zi la redactarea dosarului de candidatură.
Juriul internaţional
Pulsul orașului, examinarea numeroaselor aspecte privind administrațiile locală și județeană, capacitatea lor și a societății civile de a implementa proiectul de capitală europeană a culturii au fost examinate de un juriu internaţional. Având 12 specialiști în componență, 10 internaționali și 2 români, juriul a vizitat câteva dintre instituțiile de cultură sau responsabile ale vieții culturale a orașului. Membrii lui au fost invitați la o întâlnire cu reprezentanții comunităților cultural-lingvistice și religioase, putând asculta motivele pentru care aceștia s-au solidarizat fără excepție cu ideea ca Timișoara să devină capitala europeană a culturii în anul 2021. Ei au ascultat punctele de vedere ale orașelor din regiune și din euroregiune exprimate de primarii sau viceprimarii lor și din care rezulta că Timișoara va primi o puternică susținere în vederea punerii în viață a proiectului. Era procedura ce trebuia urmată atât de juriu, cât și de orașele candidate. Format din specialiști, din persoane care cunoșteau problemele cu care se confruntă o capitală europeană a culturii, juriul știa cum trebuie să arate dosarul de candidatură, în ce măsură oamenii și instituțiile locale și regionale pot pune în aplicare programele înscrise în dosar. La fel au procedat evaluatorii și în cazul celor patru orașe rămase în competiție după prima rundă din decembrie 2015: Baia Mare, București și Cluj.
Redeșteptarea și reinventarea Timișoarei
Timișoara nu a marșat doar pe merite, a evidențiat și neajunsurile pe care le are orașul: faptul că a trecut prin multiple schimbări și înainte de 1989, și după; că o migrație masivă a avut loc și înainte, și după 1989. Timișoara contemporană tinde să se reașeze, prin urmare are o sumă de minusuri din punctul de vedere al integrării diversității sociale, al civismului, al discrepanțelor dintre bogați și săraci. Există un segment pasiv al timișorenilor care se mulțumește cu un salariu acceptabil și cu practicile consumismului, refuzând orice preocupare pentru problemele orașului. Un atare comportament e un mare neajuns, dar el poate fi corectat. Dacă vrei să fii capitală culturală europeană trebuie să te gândești și la ce anume îți dorești să îmbunătățești în oraș și în condiția de viață a populației lui. Vei cultiva nu doar actul de cultură, ci și economia și administrația care fac posibil actul de cultură. Apoi, candidatura Timișoarei a așezat în prim-plan ideea mai bunei cunoașteri a orașului și regiunii atât în România, cât și în Europa, propunându-și reinventarea identității urbane prin creații tehnice și științifice, muzicale și artistice, literare și arhitecturale de nivel european. A fost foarte important ca Timişoara să câștige acest titlu. Mult mai important decât pentru oricare alt oraș din România. Timișoara e un oraș de nivel mediu în Europa și un oraș mare în România. El se află într-o criză de conștiință, într-o criză identitară și administrativ-politică. În pofida neajunsurilor de acest fel, mulțimea firmelor private locale sau internaționale i-au asigurat o anume stabilitate, o bază economică, evidențiind un potențial uman care așteaptă să fie valorificat. Redeșteptarea și reinventarea Timișoarei este posibilă prin proiectul Capitală Europeană a Culturii. Anul 2021 va fi de dorit să reprezinte un moment istoric pentru Timișoara, pentru Banat, pentru România în ansamblul său. Un nou început, un dialog Est-Vest și Nord-Sud, contribuind la interferențele culturale, la identificarea acelui sensus communis, acea pânză de fond care unește oameni, culturi, religii, comunități și care nu se lasă indusă în eroare de înclinații mistice ori de false ideologii.