TM2023. În cutie, dar „out of the box”

Miha Tilincă | 09.05.2023

Timișoara e o cutie răsturnată care merită explorată, găsim în ea idei, evenimente, experiențe, proiecte și programe „out of the box“ de care ne-am putea îndrăgosti.

Pe aceeași temă

Timișoara acestor luni și zile e la fel de paradoxală ca întotdeauna. Dacă nu o știi, ți se pare cuminte, așezată disciplinat în spații care te pot intimida, ascunsă în curți interioare și după frontoane pe lângă care treci indiferent. Dacă ești de-al casei, ar trebui să ai trei zile într-una experiență solidă de curator al stărilor tale interioare și antrenament de atlet ca să poți pune pe agenda ta zilnică tot ce ai vrea să trăiești din tot ce oferă un oraș care freamătă.

Ca să simți ce e orașul cu adevărat, cel din clădiri de care ai uitat, din ateliere și grădini de artist, din hale industriale aduse la viață, din cartierele vechi și de pe străduțe pitite la umbră, ca să-l descoperi, pe el orașul și pe tine celălalt, ai o singură șansă, cred. Să accepți și să te faci curios de Timișoara  „cutie-răsturnată“  de care Corina Șuteu vorbea*, tot în aceste pagini, la finalul anului trecut. Să nu uiți că Timișoara e și acum parte din „a treia Europă” cum ne conving Adriana Babeți, Mircea Mihăieș, Cornel Ungureanu, că e acel oraș de orașe pe care îl povestesc în „pas de deux” regretatul Daniel Vighi împreună cu Viorel Marineasa, că e, cum tot Corina spune, „locul în care întregul capătă menire și strălucire doar în mod eclectic”.

 

Arta contemporană nu poate lipsi din definiția Timișoarei de astăzi. Fie că vorbim de expoziții, de număr de vizitatori sau de premii care au onorat oameni de cultură din oraș, pe bună dreptate Timișoara a căpătat aura de centru al artei contemporane și, în 2023, de capitală a experiențelor eveniment – Paul Neagu și „Victor Brauner: Invenții și magie” la Muzeul Național de Artă au avut mai mult de 12.000 de vizitatori care le-au trecut pragul, „Chronic desire – Sete cronică” și „Mircea Nicolae – Lucruri mărunte. Lucruri prețioase” la Garnizoană, Muzeul Miklosi, Bastion și Palatul Ștefania cu puțin sub 20.000 de vizitatori și participanți în programul de mediere, „Tu ești un alt eu – O catedrală a corpului” la Kunsthalle Bega cu peste 3.000 de vizitatori, iar în weekendul care a trecut la proaspăt vernisata retrospectivă „după Sculptură/Sculptură după” de la Cazarma U au fost deja 3700 de vizitatori. Premianții Galei Radio România Cultural 2023 au fost tot de pe scena de artă contemporană –  Mirela Stoeac-Vlăduți, premiu pentru „MV sci-art”, primul centru dedicat artei contemporane și științei, și Ovidiu Șandor, inițiatorul bienalei Art Encounters, premiul „Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023”.

Din „cutia răsturnată” am ales să pun azi lângă ceea ce știți despre Timișoara și scena ei de artă contemporană, trei alte scene, active, în creștere, care schimbă spiritul orașului și fără de care imaginea lui nu ar fi completă – teatru, dans contemporan și design; trei programe de care sunt aproape –  Orașul Paralel. Dileme Urbane, Dans Nomad și Bright Cityscapes, trei programe diferite, dar cu o filosofie, o construcție și o relație cu publicul pe care eu le văd legate, care sunt constitutive pentru oraș. Toate trei, parte din Programul Național Timișoara Capitală Europeană a Culturii.

În toate trei se simte atenția pentru ceea ce Jan Gehl numea „orașul pentru oameni” și în toate recuperarea și regenerarea spațiului public se face înspre rețeserea conexiunilor sociale din comunități și micro-comunități. Toate trei redefinesc spațiul public ca spațiu activ pentru cultură și creativitate și pentru întâlnirea cu public nou. Toate trei conectează memoria, redescoperirea patrimoniului construit și povestit cu creșterea rezilientă și justă a orașului văzut ca ecosistem social, civic, cultural și economic. Toate trei sunt multi-fațetate: pornesc de la cercetare, se construiesc pe experiment și dialog, includ intervenții culturale, lasă spațiu pentru reflecție și, toate, documentează și tezaurizează buna practică.

Nu în ultimul rând, toate trei construiesc un tip de mediere culturală deschisă care permite o varietate mare de moduri de abordare, de schimburi între artă, instituții și lumea exterioară, acea mediere pe care Maria Lind în eseul o „Why mediate art?”**  o vede viabilă prin faptul că este „în esență, despre a crea suprafețe de contact cât mai extinse între artă, proiecte curatoriate, artiști și practicile lor și public. Toate trei aduc public nou și oferă bucurie și învățare activă, toate trei sunt ceea ce îmi place să găsesc, programe cu/despre/pentru fiecare om din oraș.

 

DILEME URBANE. ORAȘUL PARALEL este un program marca CiviCultura produs de Asociația Culturală Diogene și Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara. Orașul Paralel înseamnă teatru itinerant pe care spectatorii și trecătorii îl trăiesc împreună cu actorii în decorul filmic al orașului, teatru ficțional bazat pe documentare în teren, o experiență prin care toți ajungem să vedem locuri cunoscute și uitate, pe noi și pe celălalt‚ cu alți ochi și, odată re/deveniți curioși și re/îndrăgostiți de toate acestea, ajungem să ne implicăm în reconstrucția comunităților a căror parte suntem. Pe lângă cele trei piese care formează trilogia care explorează vechile cartiere Iosefin (2021), Fabric (2022) și Elisabetin (2023), adică intervențiile prin teatru în spațiul public (i) programul cuprinde și  (ii) dezbateri ca moment de reflecție și experiment cu modele de mediere civică în forma unor City Talks, (iii) documentarea și promovarea de inițiative cetățenești în format Civic Streams și (iv) mediere civică și culturală în forma Curților Deschise din școli și cartiere. Vara și toamna aceasta puteți fi spectatori la toate cele trei „piese”.

 

BRIGHT CITYSCAPES este un program propus și produs de Universitatea Politehnică Timișoara și Centrul cultural independent FABER, menit să creeze un laborator de design pentru oraș – unul care să cerceteze, să documenteze și să răspundă urgențelor contemporane prin design, arhitectură și cultură digitală și să exploreze, împreună cu echipe transdisciplinare și transnaționale, soluții pe care le aduce în fața publicului prin expoziții. În plus, Bright Cityscapes are o dimensiune pedagogică care presupune o colaborare și un schimb de studenți între Universitatea Politehnică Timișoara, Design Academy Eindhoven și Technische Universiteit Delft (Olanda) și o dimensiune de cercetare centrată pe istoricul și dezvoltarea industrială ale orașului. Toamna aceasta puteți vizita expozițiile Bright Cityscapes la FABER și în Politehnică.

 

DANS NOMAD este un program conceput și implementat de Asociația Unfold Motion și se centrează pe explorarea surselor vii de inspirație constituite de realitatea socială și cotidiană a localităților Lugoj, Jimbolia, Dumbrăvița și a orașului Timișoara și restituirea lor în comunitate sub forma performance-urilor de tipul „real time composition” și a scurtmetrajelor de dans. Dezvoltarea relației cu comunitățile din cartierele-dormitor timișorene și alte localități din Timiș are loc prin momente coregrafice în spațiul public, ateliere, spectacole invitate și proiecții de film de dans. La început de vară puteți vedea rezultatele proiectului prezentat la Timișoara, sub forma unei expoziții video („Dans Nomad Retrospectiv”) și prin intermediul unui performance de dans („Dans Nomad Introspectiv”).

Timișoara e o cutie răsturnată care merită explorată, găsim în ea idei, evenimente, experiențe, proiecte și programe „out of the box“ de care ne-am putea îndrăgosti. //

________________

* „În acel moment precis, am priceput: așa va fi Capitala Culturală Europeană 2023, ca o cutie răsturnată. Ca o memorie reconstruită din virtuale ghemotoace de ață, din vechi fotografii, din telefoane celulare în versiune veche și nouă, din amestecul unor desene care nu au sens împreună decât pentru că stau în aceeași cutie, dar cutia însăși e sensul… și e foarte bine și just așa, aici, la Timișoara, într‑un loc în care întregul capătă menire și strălucire doar în mod eclectic”, Timișoara și Legenda Casei H, Corina Șuteu | 18.10.2022, Revista 22

**Maria Lind, Why mediate art? Ten Fundmental Questions of Curating #4, Mousse Publishing

Miha Tilincă este mediator cultural, mentor și formator pentru mediatori culturali în Timișoara

0

Imagine de la un City Talk din cartierul Fabric

0

Imagine din expoziția Bright Cityscapes în Universitatea Politehnica (foto: Seba Tătaru)

0

Imagine din timpul repetițiilor Dans Nomad la Lugoj (foto: Lorena Dumitrașcu)

0

Imagine din spectacolul de teatru imersiv Orașul Paralel. Iosefin

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22