Pe aceeași temă
Profeții distopiilor tehnologice ne-au pus deja în gardă: facilitățile de comunicare au și un revers tenebros, iar lipsa opacității nu e neapărat o binecuvântare. Provocarea e accesul mult facilitat la informații care altfel ar fi cerut mult mai mult timp, curiozitate, perspicacitate detectivistică și șansă pentru a fi găsite. Acum un computer sau un telefon mobil sunt o mină concentrată pentru cei interesați de secretele proprietarului lor. Pe vremea venerabilelor virtuți romane se solicita celui cu ambiții morale o viață transparentă ca o casă fără ziduri, cu totul expusă privirilor iscoditoare ale celorlalți – mereu gata să-l surprindă în flagrant delict. Mai nou, de când s-a declanșat Apocalipsa după Big Brother, păcatul nemărturisit a ajuns un merit, o oportunitate de salutar nonconformism, o șansă de a ne sustrage pretențiilor cu iz totalitar. După atâtea exigențe publice, epuizante și uneori destructurante, intimitatea a devenit un drept apărat cu dinții, iar zidurile sufletelor și-au recăpătat prestigiul. Deși, ca să fim cinstiți, exhibiționismul postmodern, negustorește, a scos fără jenă intimitatea la mezat. Devenită bun de larg consum, oferta a crescut exponențial într-o lume fermecată de promisiunile publicității.
Un astfel de context întreține o confuzie. Viața privată este eventual opacizată pentru publicul larg, dar nu pentru cei părtași acelui cerc intim care o definește. Când vrem să devină de nepătruns și pentru puținii apropiați, invocăm o intimitate și mai strictă, cea a eului. Dar deciziile, de cele mai multe ori, nu ne privesc doar pe noi înșine – în consecință, pentru a ne eschiva, apelăm la ipocrizie. Inevitabil, glisăm spre minciună, mai întâi în defavoarea unuia dintre cei intimi, apoi și a altuia – ca și cum nu am fi toți implicați deodată. Și dacă impactul unor demascări ar merita o dinamică mai puțin spectaculoasă – pentru a fi mai înțelept interiorizate –, adevărul, în general, rămâne dureros, dar salutar. Iar a apăra minciuna în numele protejării cuiva e doar un alibi rafinat al conștiinței: l-am rănit prin comportamentul nostru duplicitar, nu prin vreun acces de ulterioră sinceritate (și eventuală părere de rău). Cei șapte comeseni din Cu totul străini sunt mai vechi – bărbații – sau mai noi – soțiile – prieteni. Una dintre femei – o terapeută, (parcă) cu gustul psihodramei – propune un joc periculos: împărtășirea, pe durata cinei, a mesajelor și discuțiilor telefonice. Fiind vorba de cupluri – al patrulea bărbat a amânat promisa prezentare a noii sale iubite –, miza sunt tocmai eventualele trădări. Cuprinși de frenezia revoluției sexuale, prea adeseori uităm că trădarea nu-i tocmai o virtute, chiar și când e vorba de universul eroticii, atât de fluid. În cazul prietenilor din Roma nu vom descoperi nimic special, în afara unor banale adultere. Dar demascarea acestora e un bun prilej pentru o radiografie de moravuri.
Una dintre soții – nu de mult căsătorită și cu gândul la o sarcină, pentru care tocmai renunțase la contracepție – află de proaspăt conceputul copil al soțului cu o colegă de serviciu – la rândul ei, îngrijorată de o perspectivă atât de inoportună. Doar noi, spectatorii, aflăm și de un alt adulter al soțului ei, chiar cu terapeuta care încurajase jocul, sigură că amantul nu o va chema pe neașteptate la telefon, fiind de față. Dar chiar și împroșcată brutal cu jumătate de adevăr, Bianca își pune o întrebare destabilizatoare: dacă chiar el (nu cu prea mult timp în urmă) a tot insistat pentru a se căsători, dacă e atât (de fără motiv) de gelos, dacă se culcă împreună zilnic – chiar noi observăm cât e de focos (și) cu ea, într-o îmbrățișare lubrică înainte de cina cu prietenii –, de ce are o amantă? O întrebare departe de a fi retorică. Chiar sunt unii bărbați inevitabil poligami? Sau, mai degrabă, e o opțiune, morală și existențială? Cosimo, cu mustăcioara lui de cocoș irezistibil, nu doar își trădează soția, ci și prietenul – cel îngrijorat de propria virilitate, dispus, după ani de dispreț pentru profesia soției, să apeleze la psihoterapie, chiar și fără știrea ei, și strategic dezinteresat de potențialele ei infidelități. Lovește astfel, pe la spate, un prieten vulnerabil, care în mod evident încă își iubește soția și are – spre deosebire de el, iresponsabil cu eventualele sarcini paralele ale celor cu care se culcă – reale calități de părinte. Pentru a-i înțelege un pic mai bine comportamentul, sesizăm permanentele sale eșecuri profesionale – mai bine zis, rateurile sale succesive, pe care nu i le putem pune în cârcă doar sorții perfide. Cu alte cuvinte, Cosimo e un instabil, gata să se arunce într-o afacere atras de câștiguri nerealiste – atât în general, cât și din prisma inadecvării sale –, și frustrat de aura sa de cvasi-ratat. Probabil, în conștiința sa, compensează prin diverse cuceriri, mai ales când cei încornorați sunt ceva mai bine realizați social. Altfel e un zgârcit – se laudă cu prețul exagerat al vinului adus în dar –, puțin dispus să ofere prea mult vreuneia dintre iubite. Și, prins de valul atracțiilor erotice necenzurate, e îngrijorat de eventuale avansuri homosexuale – îl oripilează, retrospectiv, strânsa tovărășie adolescentină cu un prieten căruia acum îi descoperă (pe nedrept) înclinații de acest tip. Dar întrebarea inițială persistă, fie sub o altă formă: de ce are nevoie de o nevastă? Poate tocmai pentru a gusta, chiar și în acest mod îndoielnic, beneficiile unei anumite stabilități. Chiar cu riscul de a răni o ingenuă, care credea despre colega lui (înainte de a afla că-i este amantă) că e departe de gusturile lui – deși spectatorul nu cade într-o astfel de pioasă iluzie: Cosimo are o vizibilă fațetă grobiană.
Dar de ce e Bianca atât de naivă? Candoarea ei pare reală – e veterinară, ceea ce o predispune poate la a privi ființele drept mai sincere decât sunt, în general, oamenii –, dovadă și raportul decomplexat cu fostul iubit, căruia îi e acum confidentă. De obicei, geloși sunt mai ales cei dispuși ei înșiși la trădare – se pun în pielea celor pe care îi bănuiesc (în pofida indiciilor reale). În raportul actual cu el nu există ambiguitate, iar îngrijorările soțului nu doar sunt ipocrite, dar denotă și foarte răspândita pretenție a multora dintre noi de a-i controla celui cu care trăim în prezent chiar și trecutul, cel de dinainte de a-l fi cunoscut. Dacă vrea, ni-l poate împărtăși, dar e o jalnică meschinărie să folosim apoi astfel de confesiuni pentru a-i cere socoteală. Un fost iubit e una, iar un actual adulter e cu totul altceva.
Imagine din filmul italian Complet străini, regizat de Paolo Genovese
Carlotta și Lele sunt, în schimb, adulterini virtuali – flirtează pe Internet. Ea refuză chiar și dialogul audio, dar se supune poruncilor provocatoare – de pildă, să plece de-acasă fără chiloți. Soțul primește, cu regularitate – ceea ce conferă complicității o tentă de afecțiune suplimentară –, nuduri și mai provocatoare – poate nici el nu a mers mai departe de un raport, totuși, distant. Aparent, amândoi doar se joacă, pentru a depăși senzația de înstrăinare și uscăciune erotică – nu mai au raporturi conjugale –, ori poate prinși de o „prospețime“ de mult uitată. Dar jocul e atractiv doar fiindcă e conspirativ – ceilalți trebuie să-l ignore. Bărbatul e chiar îngrijorat de demascarea sa, astfel încât solicită singurului burlac un schimb discret de telefoane (întâmplător identice). Consecințele sunt revelatoare – odată primit un nou nud, prietenul e lăudat pentru cuceririle sale erotice. Chiar dacă știau că are mai nou o prietenă, e bine văzut, ca un don juan eficient – mai ales că e un grăsuț, pe care nu-l prea bănuiau capabil de astfel de vitejii. În comedia erorilor care se iscă, Lele va fi constrâns să preia rolul bisexualului tăinuit – de fapt, homosexual era Peppe, grăsuțul prudent cu prezentarea noului său iubit. Homofobia bunilor prieteni se dezlănțuie, potențată de situația unui inedit adulter – ce e mai grav, în fond, pentru un soț ca Lele? Un iubit sau o iubită? Oricum, dacă Peppe l-ar fi adus, ceilalți și-ar fi „protejat“ prietenul, tot așa cum îl mințeau că au uitat să-l cheme la o miuță – fiind grăsuț, e doar o alternativă de avarie.
Flirtul (ori sexul) virtual are avantajele sale. E mai comod, implică responsabilități mult reduse, oferă un mai mare potențial de fantasme, e aparent mai ludic. Și permite o trădare doar virtuală, mai acceptabilă pentru conștiințele noastre nu lipsite de o doză de imprevizibil. Cu alte cuvinte, doare mai puțin în caz de derapaj – cel puțin în raporturile cu cei trădați. Pare nu mai mult de o simulare, iar experimentatorii invocă, în fond, vechea distincție dintre intenție și act – un abil argument în favoarea unor circumstanțe atenuante. Pe unii, în fața unor asemenea situații, i-ar deranja artificialul – nici măcar de un coit natural nu mai sunt în stare! Alții, rigoriști pripiți, ar echivala imaginarul cu realul: ce mai contează că n-ai devenit – vorba apostolului – la propriu un trup cu celălalt?! Steinhardt, în schimb, nu incrimina nici chiar îndrăgostirea de un altul, atât timp cât nu se transformă într-un adulter. Problema e, de fapt, ipocrizia: nu ne asumăm criza – cu orice deznodământ –, ci preferăm să ne drogăm cu euforia meschină a unor pseudo-jocuri. E reconfortant ca o puștoaică să-ți trimită, spre delectare, imagini cu părțile ei intime, dar oare vârsta a doua e condamnată la o astfel de iresponsabilitate? Oare avocatul matur chiar e incapabil să înțeleagă adevăratele mize ale exhibiționismului ei?
Nu e un simplu detaliu cât de mult ținem cont de efectul acțiunilor noastre asupra celorlalți. La un moment dat, Rocco e sunat de fiica sa, o adolescentă în pragul activității sexuale. Spre deosebire de Eva, terapeuta cu critici inoportune – tocmai îi găsise un pachet de prezervative în geantă, dăruite, de fapt, de tată –, soțul ei le dă tuturor o lecție de responsabilă afecțiune. Dilema fetei viza o primă noapte singură cu iubitul ei. Tatăl, departe de cancerul ipocriziei, nuanțează termenii dilemei – o încurajează doar să se gândească dacă acela e băiatul pe care cu adevărat și l-ar dori pentru prima oară. „Ai fost la înălțime“, recunoaște apoi chiar Eva – nici nu e așa de greu, trebuie doar să lași la o parte alibiurile moraliste cu care ne împăunăm frustrările. Facem pe soții, dar suntem incapabili de fidelitate – iar soția o valorizează și o presupune. Facem pe mamele, dar ne oripilează un firesc debut sexual al fiicei. Facem pe prietenii, dar le taxăm ușor alteritatea – social, sexual ori doar fizionomic. Finalul alternativ – după cină, toți se comportă ca și cum nimic ieșit din comun nu s-ar fi întâmplat – ne reamintește că de cele mai multe ori persistăm, comod, în ipocrizie. În fond, dacă noile tehnologii sunt mai invazive, în același timp sunt și mai protectoare – un mesaj compromițător poate fi șters într-o clipă, printr-o simplă apăsare pe o tastă.