Pe aceeași temă
Trending Up: Super Contemporary Romanian Artists.
Artiști: Aitch, Ana Bănică, Mihai Barabancea, Zoltán Bála, Vlad Berte, István Betuker, Dan Beudean, Lia Bira, Marius Bodea, Traian Boldea, Emanuel Borcescu, Mihaela Buhaev, Adrian Buzdugă, Mircea Cantor, Mimi Ciora, Andrei Ciubotaru, Daniel Comendant, Alina Constantin, Alexandra Constantinescu, Răzvan Cornici, Roberta Curcă, Cătălina Diaconescu, Eduard Felegeanu, Norbert Filep, Lucia Ghegu, Anna Godzina, Kadna, Kitră, Titi Ciocan, Virginia Lupu, Dan Măciucă, Alina Marinescu, Mădălina Matei, Alexandru Mirutziu, Gili Mocanu, Radu Mocanu, Răzvan Năstase, Newclear Fairy, Dan-Raul Pintea, Pisica Pătrată, Mircea Pop, Mircea Popescu, Adrian Preda, Lea Rasovszky, Saddo, Șerban Savu, Serebe, Larisa Sitar, Bianca Solymosi, Super Smooth Studio, Marga Udrescu, Cătălina Vasilescu, Mihai Zgondoiu.
Curatoare: Ioana Ciocan.
Sesiunea de licitații: 8 iulie 2015.
Program expozițional: 25 iunie – 7 iulie 2015 (Artmark), 8 iulie 2015 (Athénée Palace Hilton București).
N-avem acest exerciţiu în România, însă cred că e bine să vorbim puțin, din când în când, și despre cantitate în arta contemporană mai mult sau mau puțin emergentă, adică despre piață, bani și muncă.
Babel Tower (step 5), tripticul lui Traian Boldea, vândut cu 5.500 de euro |
Recent a avut loc la Athénée Palace Hilton București un eveniment important pentru speranţele obsesionale refulate ale artei contemporane autohtone, sesiunea din 8 iulie 2015, orele 19.30, ale licitaţiei Artmark de artă supercontemporană pe val. Nu ştim dacă asta inaugurează un proiect cultural, fie el şi comercial, de lungă durată sau este numai un pariu experimental de vară postcaniculară al casei de licitaţii, cert e că expoziţia care a precedat licitaţia cu aproape trei săptămâni, intitulată Trending Up: Super Contemporary Romanian Artists, s-a constituit într-un soi de compus concentrat organic ce acoperă în emulsie cam toate genurile, temele şi calibrele vizuale clasice existente la ora actuală pe scena locală în multă tehnică mixtă.
Selecţia în forţă operată de curatoarea Ioana Ciocan a inclus pictură, sculptură, obiect, arte grafice, textile chiar, puţină fotografie şi multă pânză pictată, toate create de artişti activi acum, fie aceştia debutaţi anul trecut sau acum aproape două decenii, de la Mircea Cantor, Gili Mocanu şi Alexandru Ciubotariu, până la Lia Bira, Roberta Curcă, Răzvan Năstase ş.a., trecând prin Dan-Raul Pintea, Lea Rasovszky, Şerban Savu sau Larisa Sitar şi Traian Boldea. Un detaşament oarecum aparte îl formează ceea ce am putea defini drept street art pro domo, cu lucrări de şevalet sau cameră obscură reînscenate cu funcţie precisă pentru licitaţie şi semnate de nume cunoscute deja, precum Saddo, Kitră, Titi Ciocan, Serebe ori Kadna.
În ordinea descrescătoare a preţului de adjudecare, vânzările acoperă o plajă investiţională destul de laxă, de la Babel Tower, tripticul lui Traian Boldea, estimat la 6.000-8.000 de euro şi vândut cu 5.500 de euro, cât şi Afternoon at the office (Orange), lucrarea lui Şerban Savu, estimată la 4.000-6.000 de euro şi adjudecată tot la 5.500 de euro; până la porţelanurile Blue Crane şi White Crane ale Alinei Constantin, Pink Fox a artistei Newclear Fairy (autoarea Poneiului Roz, între altele), estimate la 100-200 de euro şi vândute cu 100 de euro. S-au mai adjudecat lucrări cu 3.000 de euro (Saddo), 2.300 de euro (Gili Mocanu), 2.000 de euro (Saddo, Larisa Sitar), 1.200 de euro (Adrian Preda), 1.000 de euro (Ana Bănică), 900 de euro (Saddo), 800 de euro (Adrian Buzdugă), 700 de euro (Alexandra Constantinescu), 600 de euro (Norbert Filep, Lea Rasovszky), 500 de euro (Marga Udrescu), 450 de euro (Mădălina Matei, Aitch, Radu Mocanu), 400 de euro (Newclear Fairy), 350 de euro (Marius Bodea, Marga Udrescu, Super Smooth Studio / Mimi Ciora, Mircea Popescu), 250 de euro (Serebe, Kadna, Kitră, Lucia Ghegu), 200 de euro (Mihaela Buhaev, Răzvan Cornici, Pisica Pătrată, Mimi Ciora), 180 de euro (Alexandru Mirutziu), 150 de euro (Mircea Pop, Lia Bira, Virginia Lupu).
Pe de altă parte, Mircea Cantor, Dan Beudean, Mihai Zgondoiu, Zoltán Béla, Mihai Barabancea, Dan-Raul Pintea şi încă vreo 15 artişti n-au vândut nimic, decât, poate, puţin capital simbolic şi nişte imagine.
După cum se poate lesne vedea, valoarea financiară nu se suprapune întotdeauna perfect peste valoarea estetică atribuită de istoria artelor vizuale contemporane lucrărilor – dimpotrivă, concluziile şi implicaţiile cu iz statistic pot deveni de la un punct încolo extrem de sugestive. Printre acestea, timid, însă relevant se profilează portretul afectiv şi politic al colecţionarului contemporan de artă contemporană românească: este mai mult decât evident că o mare parte dintre aceştia/acestea iubesc şi investesc în arta contemporană cu funcţie (preponderent) decorativă (chiar dacă lucrările achiziționate nu şi-au propus în mod direct această funcţie), îi interesează mai puţin tema lucrării, iar atunci când îi interesează, o preferă pe cea racolată în principal din bestiarul religios ori cel puţin escatologic, apoi imediat după acesta, din imaginarul corporate, au fantezii abstracte sau mitologice, cochetează cu anticomunismul postcomunist ori cu dragostea, dorul şi folclorul.
Te şi întrebi la un moment dat, ce-o fi fost în capul lui Zgondoiu de a venit la licitaţie cu antiportretul stencil al Angelei Merkel, subtitrat cu fontul roşu-sângeriu inconfundabil al pahidermului Coca-Cola, reiterat şi pe cealaltă lucrare, un gărduleţ de lemn pe care scrie „am înfrânt“? La ce s-a gândit Zoltán Béla, când a adus mineriadele în licitaţie, Lea Rasovszky, când l-a sanctificat pe Adi Minune; sau Radu Mocanu, când, lângă capodopera binecunoscută, Romanian Traces, cauciucul de autoturism ce lasă urme de broderie de ie românească pe asfalt (adjudecat cu 450 euro amărâţi), a adăugat şi o invitaţie în ulei pe pânză, cică Have a Coke (III), cu soldaţi pe baricade şi cocktailuri molotov? Căci, dacă mai era cazul de precizat, colecţionarul contemporan bea cola, subscrie la politicile externe de austeritate ale Germaniei, consideră că grecii sunt săraci fiindcă nu muncesc şi sunt leneşi, mai consideră că orice imagine a mineriadelor trebuie să diabolizeze minerii şi, evident, condamnă manelele fiindcă este antirroma din principiu, aşa cum e progerman, tot din principiu.
Tot oarecum evident este şi trending-up-ul artei contemporane, cel puţin judecând după selecţia operată de colecţionari de data asta, nu de curatoare: arta trebuie să decoreze frumos, şi nu să discute problemele grave ale zilei de mâine. Nu e vorba acum de acel decorativism clasic, atribuit prin prejudecată unor arte rău famate precum ceramica-sticla-metalul, ci de design imobiliar şi decoraţiuni interioare în cel mai nud sens al clasei creative. Vestea bună e că acest trend local se înscrie perfect în logica globală a târgurilor de artă contemporană. Şi acolo se cumpără cu eficacitate aceleaşi tehnici, cu aceleaşi teme care se prefac că muşcă, în timp ce subiectele care muşcă de-adevăratelea sunt exilate prin sateliţii târgurilor-satelit. Cealaltă veste bună e, de fapt, o întrebare: putem vedea acum, în mod transparent, manifestările cantitative ale artei care vor influenţa istoria calităţii pe care o scriu şi o profesează istoricii artelor vizuale contemporane?
Altfel spus, ştiind că ceea ce se scrie despre artă poate influenţa direct modul cum se vinde aceeaşi artă, întrebarea pe care ne-o prilejuieşte acum licitaţia din 8 iulie 2015 este exact pe dos: poate modul în care se vinde arta contemporană să influenţeze ceea ce se scrie despre aceasta în naraţiunea globală a istoriei artei de mâine? Însă, indiferent de cum răspundem acum ori poimâine la această întrebare, efortul intruziv, curajul şi o oarecare inconştienţă salutabilă ale Ioanei Ciocan trebuie subliniate cu roşu.