Pe aceeași temă
Între ziua lui Eminescu și aceea a lui Caragiale se întâmplă de vreo câțiva ani buni încoace un desant plin de însemnătate al Teatrului Național din capitala Republicii Moldova la București, într-un schimb cultural așteptat pe ambele maluri ale Prutului. În preajma Zilei Naționale a Culturii, celebrată la 15 ianuarie, teatrul care poartă numele lui Mihai Eminescu vine în vizită la acela cu numele lui Caragiale, după un popas la Iași, unde-i face o reverență lui Alecsandri la teatrul care-i poartă numele. Aproape un pelerinaj la obârșiile culturii române!
Anul acesta, turneul a inclus două spectacole de anvergură - Steaua fără nume, de Mihail Sebastian, și o piesă contemporană inedită aparținând scriitorului, jurnalistului și omului politic Sergiu Burcă, sub pseudonimul S.T. Burke, intitulată Balamucul vesel. Suficient afișul pentru a pune-n valoare trupa teatrului și preocupările repertoriale întinse pe o plajă cuprinzătoare, dacă ne gândim că anul trecut am avut și un Gib Mihăescu, alături de Ion Druță și Georges Feydeau. În acest fel, bucureștenii pot aprecia nu doar eforturile instituției de a-și îndeplini misiunea culturală națională, ci și capacitatea de a valorifica potențialul artistic al teatrului în proiecte repertoriale cât mai diverse și substanțiale.
Imagine din spectacolul „Steaua fără nume”, în regia lui Alexandru Cozub
Sala Studio a Teatrului Național „I.L. Caragiale“, plină ochi, a găzduit comedia lui Sebastian, inspirată dintr-un interbelic românesc melancolic și colorat, s-a pliat pe moliciunile dialectale ale moldovenilor, sporindu-și lirismul într-atât, încât spectacolul ne-a poftit să contemplăm mai întâi valurile înspumate ale mării. E, ce-i drept, în text o replică făcând aluzie la mare, când vine vorba de dorul de necunoscut al locuitorilor din provincia unde un profesor sărac visează la stele, dar nimeni până acum nu s-a gândit s-o posteze așa naturală, în fundal, chiar de la începutul spectacolului. Regizorul Alexandru Cozub a găsit această cheie, folosind-o și mai departe pentru a pune în contrast traiul meschin din orășelul prăfuit cu aspirațiile mai știute sau mai neștiute ale personajelor. A fost ingenios și când, împreună cu scenograful Iurie Matei, a conceput un decor care reprezintă la început biroul necăjit al Șefului gării, cel ce se înfruptă din rața călcată de tren, și care se transformă apoi prin manevre simple, la vedere, în camera sărăcăcioasă a profesorului Miroiu. De fapt, acesta o aranjează cu mâna lui, făcând din bancă pat și din birou lavabou, scoțând de sub podea emblematicele rafturi cu cărți, pe Keppler și Copernic, mentorii astronomului. Romantismul scrierii se instalează mai greu, însă, fiindcă impiegatul (Petru Oistric) are apucături de jandarm, strigă la pasageri bruscând până și limba, iar proaspăt sosita Necunoscută, viitoarea stea (Diana Decuseară), e cam prea înțepată și fără manierele presupuse de o divă care vine de la Sinaia, de la Casino. Ca să nu mai vorbim de Domnișoara Cucu, pentru care e în firea lucrurilor să vorbească răstit cu eleva Zamfirescu surprinsă pe peron fără număr, actrița (Olga Guțu-Cucu) fiind în notă, cum ar spune un cronicar de pe vremea lui Sebastian.
Surpriza spectacolului e tânărul Ghenadie Gâlcă, apreciat în general pentru compozițiile ghidușe din comediile în care a jucat, distribuit aici în contre-emploi, în rolul profesorului de astronomie Marin Miroiu. Cu fizicul lui insignifiant și stângăciile atribuite în mod just personajului, actorul reușește un portret atipic în raport cu galeria celebră a interpreților, de la Radu Beligan la Florin Piersic, care ne livrează imaginea unui personaj cuceritor, dacă nu prin fizic, cel puțin prin farmec personal. Ghenadie Gâlcă, dimpotrivă, e oarecum rigid, modest până la aneantizare, fără pic de glamour și, totuși, personajul lui impune. Mai ales în scenele de la el de acasă, când Mona devine mai flexibilă, mai femeie și treptat îndrăgostită de profesorul care se fâstâcește emoționant pentru un ins uscat ca el. Scena sărutului, greu de ratat, pentru că Sebastian e aici un maestru al lirismului bine temperat, le iese și celor doi, lăsându-ne la pauză cu gustul bun al vinului vechi. În partea a doua, dominată de amintirea simfoniei fredonate cuceritor de profesorul de muzică Udrea, un bonom dolofan (Nicu Suveică), alt visător ratat, și de apariția lui Grig (Petru Hadârcă) în chip de protector mai copt al Monei, comedia dobândește o amprentă de fotografie în sepia și mai evidentă. Și nu-i stă rău deloc așa, mai ales că primii care ne privesc cu nostalgie din poză sunt chiar eroii piesei, aduși de regizor din timp în timp prin fanta creată anume în decor. Ca într-o fotografie de epocă.
Farsa tragicomică Balamucul vesel, piesa etichetată astfel de chiar autorul ei, scriitorul, jurnalistul, omul politic Sergiu Burcă (alias S.T. Burke), e un text contemporan care abundă de simboluri culturale pretențioase transferate într-o realitate politică imediată, cu conotații locale. Se anunță ca un teatru în teatru, invocând cursa de șoareci din Hamlet, trimite și la martirii creștini și face din Yorik - tandra companie a prințului danez - personajul central al acestei piese axată pe tema revoluției, un personaj-etalon care știe să polarizeze forța maselor de cetățeni, convertindu-i apoi în propriii supuși. Manipulat și manipulator, acest căpitan al oștilor străzii care minte la comandă devine, din revoluționar înflăcărat, un sfetnic abil și încovoiat, sluga unui despot cu nume fictiv, dar cu obiceiuri cât se poate de cunoscute. Din masa mulțimii se desprind și două cupluri ce s-ar vrea emblematice, cel al tinerilor, un el și o ea rătăciți la propriu și la figurat prin revoluția asta de operetă, pe care, din păcate, autorul îi pierde pe parcurs, readucându-i în prim-plan la final, când nesupușii ajung după gratii. La fel perechea bătrânilor, personaje de extracție beckettiană, ale căror destine sunt și ele însă cam cețoase în economia piesei.
Pe această canava epică greu decelabilă în stufoșenia textului, regizorul Petru Hadârcă clădește un spectacol ambițios prin anvergură și forță de impact, dezlănțuit la dimensiuni de grand guignol, un fel de cabaret politic dinamic, colorat și percutant. Sloganurile care marchează scena în fundal, steagurile fluturânde, microfoanele și discursurile mobilizatoare sunt inserate într-o formulă spectaculară complexă (muzică și mișcare) care conține și elemente alegorice, și scene istoric-evocative, și coroane de regi, și blugii protestatarilor de azi, rezultând un mixtum compositum apt să sugereze haosul pe care-l aduc revoluțiile când stratagemele mistificatoare fac din mulțimi masă de manevră, confundând strada cu scena și pe adevărații ei eroi cu măscăricii de ocazie. Reprezentația e acompaniată live de o orchestră din al cărei repertoriu nu lipsesc cunoscute cântece revoluționare, alternând echilibrat scenele colective cu acelea în care se conturează unele relații și se creionează profilul unor personaje.
Imagine din spectacolul „Balamucul vesel”, în regia lui Petru Hadârcă
Într-o dispoziție creatoare pe măsură, trupa răspunde excelent provocării regizorului, angajându-se total în redarea acestei adevărate fenomenologii a devenirii omului politic contemporan. Ieșită cum se vede din mantaua unui măscărici, această specie nouă și detestabilă, capabilă de toate malversatiunile, are multă legătură cu destinul tragic al unor popoare. „Să ne mai mire că furați, manipulați suntem de veacuri la porțile Occidentului?“, scria Nicolae Steinhardt, citat în caietul program al spectacolului. Că autorul vrea să implice aici realități politice bine cunoscute și trăite personal, că intenționează să aducă în prim-plan argumente istorice manipulate și acestea după bunul plac și interes al contemporanilor - e de la sine înțeles. Ca întotdeauna, o operă de artă nu rămâne însă la nivelul faptelor care au inspirat-o, ambiționând învățăminte pentru toate locurile și toate timpurile.
Din distribuția numeroasă a spectacolului, în care mai toți actorii joacă mai multe roluri, se reține interpretarea lui Alexandru Pleșca în rolul conducătorului revoltei permanente - Yorik, prezență electrizantă, impunându-și personajul mai ales prin acțiunile sale, subliniindu-i superficialitatea de farseur simpatic, dar periculos mai ales prin poză și un anumit mod de a se mișca. Scene savuroase caricatural-grotești creează și Anatol Durbală în rolul regelui Nicolaus. Ghenadie Gâlcă și Draga Dumitrița Drumi îi personalizează sensibil pe cei doi tineri orfani, iar Dina Cocea și Nicolae Darie, în rolul cuplului de bătrâni, aduc din timp în timp în scenă fiorul timpului care trece. Pentru unii, degeaba. Întreaga trupă contribuie, cum spuneam, solidar la reușita spectacolului, alături de orchestră și prin contribuția echipei de concepție, de la coregraf (Dumitru Tanmoșan) la aranjorii muzicali (Serghei Racenco și Vadim Buinovski), de la artistul vizual Ion Onică la costumiera Victoria Moldovanu, decorul fiind semnat de însuși regizorul spectacolului.