Ucazul

Erwin Kessler | 05.05.2015

SHARE 3

Pe aceeași temă

Casa Poporului doare. Co­losul şi apucăturile an­ga­jaţilor reînvie experienţa co­munismului din anii ’80, când, împreună cu sute de alţi copii, am fost adu­naţi ca vitele pe şantierul Combinatului de Apă Grea. Sub un soare torid, fără apă - masă de manevră pen­tru fotografii şi re­gi­zo­rii fes­­tivtăţii la care a apărut Ceauşescu: o mu­cava privind oblu copiii surmenaţi.

 

La Casa Poporului oroarea e-n floare: de la primul text despre MNAC (2004) până acum, am redat experienţa răspunderii la întrebarea securiştilor de la intrare: „Dum­neavoastră ce căutaţi?“. Căutam arta în deşert. A fi „echidistant“ faţă de MNAC şi Casa Poporului e o impietate, ca şi cum ai studia, neutru, balamalele de la Aus­ch­witz. Casa e un afront per­petuu adus na­ţiei. MNAC-ul din ea (cu dedicaţie pentru moştenitorii regimului) e „calomnie“ su­premă şi „rea-credinţă“ absolută. Mergeţi şi priviţi! Priviţi locul şi arta de acolo, la­boratorul în care foşti nomenclaturişti re­branduiesc co­mu­nis­mul şi antrenează anar­hismul de club, care a adus în 2012 cea mai gravă criză a democraţiei din Ro­mânia europeană. În toiul manifestaţiilor din ianuarie 2012, emanaţii MNAC pro­cla­mau Manifestul di­letantului: „Fraierilor, is­toria nu s-a sfâr­şit! Istoria vă îngroapă!“.

 

Istoria chiar groapă se făcu în re­chi­zi­toriul stalinist la care mă supune Magda Câr­neci, Cazul EK. Nu cred, ca MC, că ar­ta e un exerciţiu „profesionist“ de „com­pe­tenţă“ „civilizată“, moft monden. Faptul că în artă apare mai mult decât arta mă face să mă ocup de artă. Faptul că în artă e mai mult decât arta îi in­te­resează pe cei care nu fac artă, pe ci­ti­torii pe care MC îi califică, arogantă, drept „mare ma­să“ care nu cunoaşte „de­ta­lii­le pro­fe­sio­nis­te ale chestiunii“. De­ta­liile le ştiu cei ce dirijau Cenacluri ale ti­ne­re­tului artistic comunist până în 1989, pre­mianţii Cân­tării României, spe­cialiştii în problemele vizuale ale pro­le­ta­riatului şi beneficiarii propagandei de par­tid, legaţi într-un joc în reţea, al că­rui produs fri­sonant e uca­zul de de­­de­re a mea din drepturile su­biective ca au­tor.

 

Ca şi alţii-altele ce au intervenit cult-ocult în ucazul semnat MC (prin co­mu­nicate şi scrisori întredeschise), aceasta din urmă face parte din GDS, editorul 22. MC e pre­şedintele GDS, e critic de artă, profesor la UNAB, partizan MNAC şi redactor-şef la Arta, ce concurează cu 22 pentru vi­zi­bi­litate pe segmentul cri­ticii de artă. Ca şe­fă a publicaţiei rivale, e de înţeles de ce MC denigrează re­dac­ţia 22: „EK are o re­la­ție specială cu con­ducerea re­vis­tei“ (ne spunem „Bună ziua“, e relaţie specială?). MC-MNAC im­pun cenzura la adresa mea („EK… nu are ce căuta în paginile re­vistei 22), eu fii­nd izolat pe scena criticii locale ca ne­membru al UAP, fără interese la UNAB, la MNAC sau la Arta. Nemembru GDS, scriu cu fidelitate la 22 de 22 de ani, având mai multe articole decât de­tractorii sus-puşi. N-am compromis, ci am po­zi­ţio­nat 22 în spaţiul cri­ticii, nu din „hărnicie“, ci din alergie la mis­ti­fi­ca­rea copioasă din lu­mea ar­telor vizuale lo­ca­le. MC şi inspiratorii săi îmi sunt, pro­fesional, con­curenţi di­recţi pe pia­ţa discursului critic asupra artei. Unica mea poziţie e scrisul. Ei au poziţii instituţionale din ca­re emit ucazuri nu pentru binele public, ci pen­tru pro­priile interese. Am ales să rămân în afara reţelelor ce minau echidistanţa tocmai pen­tru a-mi putea exercita le­gi­tim liber­ta­tea de exprimare, cel mai im­portant drept obţinut după 1989. Pri­mejdia e mai mare în discursul unic de­cât în deriziune. Fără li­bertatea de ex­primare, reţeaua ar fi pros­pe­­rat, ca îna­inte de 1989. Fără libertatea de ex­pri­mare, eu nu aş fi existat, strivit de alţi ocu­panţi de funcţii, ca profesorul de so­cialism ştiinţific (în reţea şi după 1989), care m-a înfierat în sala de curs în 1988, ca „troglodit“ şi „nazist“ pentru că eram surd la Marx şi aveam nume ger­man. Continui să îmi port numele şi să fiu surd la neomarxismul cool-anar­hist actual.

 

Ucazul de cenzură este o modalitate ile­gitimă de a mă supune oprobriului de că­tre cei care nici prin istoria personală, nici prin funcţiile deţinute şi nici prin in­te­resele manifeste nu ar avea dreptul să îmi afecteze libertatea de exprimare. MNAC e un veritabil Muzeu Naţional Al Co­munismului, cu diorame Ceauland ale re­gimului, precum cea actuală. Sar­cas­mul textului meu (ce comemora trei ani de la preluarea puterii de către „ei“) era zeghea evidenţei: muzeul autentic al co­mu­nis­mului în România e doar Me­mo­ria­lul Si­ghet, muzeul represiunii, al avor­tului unei naţiuni. Inventatul Muzeu al „Istoriei“ Co­munismului (titulatură iden­tică în co­mu­nicatul MNAC şi în ucazul MC) nu apare nici la IICCMER, care vor­beş­te despre MCR, Muzeul Comunismului în România. Introducerea „Istoriei“ de către membrii reţelei e grăitoare: prin ea vor să se ex­tragă din condamnarea oficială a co­mu­nismului (act politic pro­fi­lactic, nu doar re­trospectiv) şi să declare comunismul blând exponat în vitrină, „recuperat vi­zual“ (şi ulterior reciclat şi refolosit?), ca şi cum el nu ar fi chiar acum viu, printre noi, prin ei.

Comentarii 3

D. Max - 05-10-2015

Nu vad nici o legatura intre libertatea ta de exprimare si refuzul R22 (sau al oricarei alte reviste) de a-ti publica textele. E ca si cum patronul intreprinderii la care esti muncitor vrea sa te dea afara (treaba lui din ce motive, ca doar e afacerea lui), iar tu te superi si protestezi. Du-te, omule, si fa-ti un blog! Te costa zero lei si zero bani si scrii ce vrei si cind vrei.

Răspunde

RodA M - 05-06-2015

Ma bucur foarte mult ca nu incetati sa va spuneti parerea, dar ma revolt cand vad ca si in Revista 22 si chiar in critica de arta practicarea libertatii este o culpa. Aproape ca nu imi vine sa cred ca acesta disputa este reala, ci o vad ca o intelegere oculta prin care cei de la R22 vor sa cunoasca opiniile cititorilor:), glumesc desigur. M Foucault spunea ca nu exista un dispozitiv care sa ofere libertatea deplina, libertatea trebuie practicata... din pacate in Romania opiniile mai mai mult sau mai putin dure in continut sau in expresie pot aduce "prejudicii grave" de exemplu "artei vizuale Romanesti"....din pacate aceasta situatie este regula nu exceptia, pentru opinii nu dure, nu contrare, dar care pe moment nu sunt intelese esti imediat scos din joc...

Răspunde

corina - 05-05-2015

Dle Kessler, v-am citit intotdeauna cu mare placere si sper sa continuati colaborarea cu revista 22. Ar fi inadmisibil ca MC sa reuseasca sa va cenzureze. Sper ca redactia sa nu permita asa ceva. In privinta MNAC aveti perfectas dreptate, probabil ca acesta este si motivul pentru care ati deranjat atitea interese. Gasti sunt peste tot, nu doar in politica.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22