Pe aceeași temă
Casa Poporului doare. Colosul şi apucăturile angajaţilor reînvie experienţa comunismului din anii ’80, când, împreună cu sute de alţi copii, am fost adunaţi ca vitele pe şantierul Combinatului de Apă Grea. Sub un soare torid, fără apă - masă de manevră pentru fotografii şi regizorii festivtăţii la care a apărut Ceauşescu: o mucava privind oblu copiii surmenaţi.
La Casa Poporului oroarea e-n floare: de la primul text despre MNAC (2004) până acum, am redat experienţa răspunderii la întrebarea securiştilor de la intrare: „Dumneavoastră ce căutaţi?“. Căutam arta în deşert. A fi „echidistant“ faţă de MNAC şi Casa Poporului e o impietate, ca şi cum ai studia, neutru, balamalele de la Auschwitz. Casa e un afront perpetuu adus naţiei. MNAC-ul din ea (cu dedicaţie pentru moştenitorii regimului) e „calomnie“ supremă şi „rea-credinţă“ absolută. Mergeţi şi priviţi! Priviţi locul şi arta de acolo, laboratorul în care foşti nomenclaturişti rebranduiesc comunismul şi antrenează anarhismul de club, care a adus în 2012 cea mai gravă criză a democraţiei din România europeană. În toiul manifestaţiilor din ianuarie 2012, emanaţii MNAC proclamau Manifestul diletantului: „Fraierilor, istoria nu s-a sfârşit! Istoria vă îngroapă!“.
Istoria chiar groapă se făcu în rechizitoriul stalinist la care mă supune Magda Cârneci, Cazul EK. Nu cred, ca MC, că arta e un exerciţiu „profesionist“ de „competenţă“ „civilizată“, moft monden. Faptul că în artă apare mai mult decât arta mă face să mă ocup de artă. Faptul că în artă e mai mult decât arta îi interesează pe cei care nu fac artă, pe cititorii pe care MC îi califică, arogantă, drept „mare masă“ care nu cunoaşte „detaliile profesioniste ale chestiunii“. Detaliile le ştiu cei ce dirijau Cenacluri ale tineretului artistic comunist până în 1989, premianţii Cântării României, specialiştii în problemele vizuale ale proletariatului şi beneficiarii propagandei de partid, legaţi într-un joc în reţea, al cărui produs frisonant e ucazul de decădere a mea din drepturile subiective ca autor.
Ca şi alţii-altele ce au intervenit cult-ocult în ucazul semnat MC (prin comunicate şi scrisori întredeschise), aceasta din urmă face parte din GDS, editorul 22. MC e preşedintele GDS, e critic de artă, profesor la UNAB, partizan MNAC şi redactor-şef la Arta, ce concurează cu 22 pentru vizibilitate pe segmentul criticii de artă. Ca şefă a publicaţiei rivale, e de înţeles de ce MC denigrează redacţia 22: „EK are o relație specială cu conducerea revistei“ (ne spunem „Bună ziua“, e relaţie specială?). MC-MNAC impun cenzura la adresa mea („EK… nu are ce căuta în paginile revistei 22“), eu fiind izolat pe scena criticii locale ca nemembru al UAP, fără interese la UNAB, la MNAC sau la Arta. Nemembru GDS, scriu cu fidelitate la 22 de 22 de ani, având mai multe articole decât detractorii sus-puşi. N-am compromis, ci am poziţionat 22 în spaţiul criticii, nu din „hărnicie“, ci din alergie la mistificarea copioasă din lumea artelor vizuale locale. MC şi inspiratorii săi îmi sunt, profesional, concurenţi direcţi pe piaţa discursului critic asupra artei. Unica mea poziţie e scrisul. Ei au poziţii instituţionale din care emit ucazuri nu pentru binele public, ci pentru propriile interese. Am ales să rămân în afara reţelelor ce minau echidistanţa tocmai pentru a-mi putea exercita legitim libertatea de exprimare, cel mai important drept obţinut după 1989. Primejdia e mai mare în discursul unic decât în deriziune. Fără libertatea de exprimare, reţeaua ar fi prosperat, ca înainte de 1989. Fără libertatea de exprimare, eu nu aş fi existat, strivit de alţi ocupanţi de funcţii, ca profesorul de socialism ştiinţific (în reţea şi după 1989), care m-a înfierat în sala de curs în 1988, ca „troglodit“ şi „nazist“ pentru că eram surd la Marx şi aveam nume german. Continui să îmi port numele şi să fiu surd la neomarxismul cool-anarhist actual.
Ucazul de cenzură este o modalitate ilegitimă de a mă supune oprobriului de către cei care nici prin istoria personală, nici prin funcţiile deţinute şi nici prin interesele manifeste nu ar avea dreptul să îmi afecteze libertatea de exprimare. MNAC e un veritabil Muzeu Naţional Al Comunismului, cu diorame Ceauland ale regimului, precum cea actuală. Sarcasmul textului meu (ce comemora trei ani de la preluarea puterii de către „ei“) era zeghea evidenţei: muzeul autentic al comunismului în România e doar Memorialul Sighet, muzeul represiunii, al avortului unei naţiuni. Inventatul Muzeu al „Istoriei“ Comunismului (titulatură identică în comunicatul MNAC şi în ucazul MC) nu apare nici la IICCMER, care vorbeşte despre MCR, Muzeul Comunismului în România. Introducerea „Istoriei“ de către membrii reţelei e grăitoare: prin ea vor să se extragă din condamnarea oficială a comunismului (act politic profilactic, nu doar retrospectiv) şi să declare comunismul blând exponat în vitrină, „recuperat vizual“ (şi ulterior reciclat şi refolosit?), ca şi cum el nu ar fi chiar acum viu, printre noi, prin ei.