Pe aceeași temă
Din când în când, expediţiile în podul casei îmi relevă surprize bibliofile dintre cele mai neaşteptate. Ultima oară am regăsit într-un morman de cărţi „retrogradate“ din biblioteca principală, într-o cutie expediată fără menajamente în pod, volumul La fin de Raspoutine, mărturia originală a prinţului Iusupov, unul dintre conspiratorii şi asasinii celebrului călugăr. Cartea, care a cunoscut în epocă un mare succes, având în vedere aura pe care a încercat prinţul Felix Iusupov să şi-o construiască, reprezintă versiunea sa asupra evenimentelor, una destul de bine fardată, dar demnă de luat în considerare, având în vedere implicaţiile pe care le-a presupus gestul lui extrem.
Născut în anul 1887 la Sankt Petersburg, Felix Iusupov făcea parte din înalta nobilime rusă. Mama sa, Zinaida Iusupova, avea origini tătare din Crimeea, fiind extrem de bogată. Tatăl său, contele Felix Sumarokov-Elston, a acceptat să fie „promovat“ la rangul de prinţ, preluând numele soţiei sale. Familia sa era cea mai bogată din Rusia, având patru palate la Sankt Petersburg, trei la Moscova şi 37 de moşii în diverse părţi ale Imperiului Rus, mine de fier, patru mori şi câmpuri petrolifere în Caucaz, iar, după ce fratele i-a murit în urma unui duel, Felix a devenit singurul moştenitor al imperiului financiar al familiei. În 1909 a plecat la studii la Oxford, unde ar fi studiat la University College, dar alte surse indică faptul că mai mult şi-a ocupat timpul petrecând, fumând haşiş, luând parte la curse, fiind şi proprietarul a trei cai de rasă, învârtindu-se în cercuri boeme. A revenit în Rusia în 1912 şi a fost obligat să se cuminţească, căsătorindu-se cu prinţesa Irina, singura nepoată a ţarului, înrudindu-se practic cu tot clanul Romanovilor. Soţii princiari au fost surprinşi de război la Berlin, „arestaţi“, ar fi evadat în mod miraculos (scrie el), ajungând la Copenhaga şi de aici în Finlanda (de fapt, au părăsit Germania în urma unor intervenţii la nivel înalt, pe care le-a făcut prinţesa Irina la prinţesa Cecilia a Prusiei, cu care se înrudea). În 1915 s-a născut singurul copil al cuplului, o fată. În timpul Primului Război Mondial, Felix Iusupov şi-a folosit imensele resurse financiare pentru diverse acte caritabile, transformând chiar o aripă a Palatului Moika în spital. El a preferat să nu ia parte la carnagiu, chiar dacă în carte afirmă că urma o şcoală de ofiţeri. Oricum, nu ar fi cunoscut ororile războiului de tranşee, ci ar fi poposit în vreun cartier general.
Felix Iusupov |
Iusupov l-ar fi întâlnit pentru prima oară pe Rasputin în 1909 într-un salon nobiliar. „Era de talie medie, musculos, mai degrabă slab. Braţele sale aveau o lungime neobişnuită. Pe frunte se vedea o cicatrice lungă, urma unor tâlhării din Siberia, după cum am aflat-o mai târziu. Avea ochii mici, înfundaţi în orbite, de la distanţă nici nu-i vedeai, foarte apropiaţi unul de altul. Avea privirea grea şi pătrunzătoare, în acelaşi timp, şi se putea simţi în ea puterea sa ocultă, supranaturală.“ Peste ani, observând, asemenea întregii Rusii, imensa influenţă pe care Rasputin o avea asupra ţarului şi, mai ales a ţarinei, Iusupov îşi arogă organizarea complotului pentru uciderea lui Rasputin, cu asentimentul marelui duce Dimitri, dar şi al altor complici. Pentru a uşura lovitura, Iusupov a încercat să-i câştige încrederea, participând la alte întâlniri cu Rasputin, care era interesat de Iusupov şi pentru că era foarte bogat. I-a făcut dese vizite, observând cum trăia, aproape ca un prinţ, având şi o cameră unde acorda, în felul său unic, audienţe. Câştigându-i încrederea, prinţul l-a invitat pe Rasputin în palatul său, care, chiar dacă se afla în renovare, avea subsolul transformat într-un luxos apartament. În biroul prinţului se aflau ceilalţi complotişti care aşteptau cu nerăbdare finalul „afacerii“. Rasputin a mâncat două prăjituri în care fusese presărat praf de cianură şi ar fi băut mai multe pahare de vin care, de asemenea, conţinea aceeaşi otravă, fără ca aceasta să-şi facă efectul. Îngrozit, prinţul a urcat în birou, unde marele duce Dimitri i-ar fi dat revolverul pentru a-l împuşca pe încăpăţânatul stareţ mistic. Întors în subsol, prinţul descrie destul de melodramatic cum l-a împuşcat, chipurile, în inimă pe Rasputin, care s-a prăbuşit, aparent mort. Părăsind camera pentru câteva minute, mare i-a fost mirarea lui Iusupov când nu a regăsit cadavrul în poziţia în care-l lăsase, Rasputin ridicându-se şi atacându-l, încercând să-şi croiască drumul spre curtea interioară a palatului. Reuşind să iasă din palat, pe urmele lui s-a repezit Purişkevici, deputat în Duma Imperială, care ar fi tras în direcţia lui alte patru sau cinci focuri de armă, două nimerindu-l pe Rasputin şi ucigându-l. Pentru a fi sigur că l-a ucis, Purişkevici l-ar fi lovit şi cu un obiect greu peste faţă. Cadavrul îngheţat a fost aruncat în Neva, dar de picioare conspiratorii, panicaţi, nu s-au gândit să ataşeze un bolovan, astfel încât cadavrul lui Rasputin a fost descoperit şi scos din Neva în dimineaţa zilei de 19 decembrie 1916. Autopsia realizată în aceeaşi zi la Academia Militară a dovedit că Rasputin nu a murit nici din cauza otrăvii, nici a gloanţelor sau comoţiilor provocate de loviturile asasinilor, ci din cauza pătrunderii apei în plămâni, el fiind încă în viaţă atunci când a fost aruncat în Neva. La solicitarea împărătesei, la 4 ianuarie 1917, corpul său a fost înhumat într-o capelă aflată în construcţie la Ţarskoie Selo. În martie, Guvernul Provizoriu a hotărât exhumarea cadavrului şi aducerea lui la Sankt Petersburg, unde a fost incinerat, iar cenuşa aruncată într-o pădure.
Petrogradul cunoştea încă dinainte de ziua 16 decembrie 1916 că ceva se pregătea împotriva călugărului siberian, chiar şi acesta ar fi fost avertizat. Altfel nu se explică de ce, înainte de a da curs invitaţiei lui Iusupov, Rasputin ar fi petrecut orele amiezei arzându-şi corespondenţa şi depunând sume mari de bani în conturile fiicei sale, care era logodită cu un ofiţer rus. O altă dimensiune a întregii „afaceri“ se învârte în jurul homosexualităţii multora dintre cei care au făcut parte din conjuraţie. Prinţul Iusupov însuşi, chiar dacă recent căsătorit, era homosexual sau bisexual, alături de alţi doi mari duci ruşi, cei pe care-i menţionează cu multă afecţiune chiar în cartea sa, Dimitri Pavlovici şi Nikolai Mihailovici. „Rasputin devenise tot mai prezent în cercurile de homosexuali din înalta societate. Îi plăcea să se culce şi cu bărbaţi, nu doar cu femei. Iusupov îl abordase după căsătorie, în speranţa că Rasputin l-ar fi putut vindeca de boala lui sexuală. Rasputin însă a încercat în schimb să-l seducă“, scrie Orlando Figes în Revoluţia rusă 1891-1924. Tragedia unui popor. Evident că Iusupov nu avea cum să mărturisească în carte această perspectivă. Chiar dacă în carte Iusupov încearcă să-i martirizeze pe conspiratori şi pe sine însuşi, adevărul este că datorită originii lor sus-puse, nu li s-a întâmplat nimic. Marele duce Dimitri a fost exilat în Persia, Purişkevici oricum se îndrepta spre frontul din Moldova, iar prinţul a fost trimis în arest la domiciliu, pe una dintre moşiile sale din oblastul Belgorod.
Având în vedere traseul ulterior al lui Iusupov şi faptul că-şi pierduse nenumărate proprietăţi confiscate de bolşevici, nu este de mirare că volumul este, în acelaşi timp, şi o condamnare fără drept de apel a bolşevismului, văzut ca un demn continuator al rasputinismului, un avertisment dur adresat ţărilor lumii (în 1927): „Popoarele şi guvernele lor par să nu înţeleagă faptul că bolşevismul reprezintă mai mult decât o organizare de stat care se limitează la regimul sovietelor; nu-şi dau seama că este înainte de toate un fenomen de ordin moral, un rău care distruge conştiinţa, pudoarea, sentimentul elementar de datorie şi onoare, care paralizează şi reduce la neant tot ceea ce fiinţa umană a acumulat de-a lungul secolelor şi-l transformă pe om, încetul cu încetul, în animal dotat cu cele mai josnice instincte, ucigând în el orice aspiraţie mai înaltă“ sau „bolşevismul a finalizat ceea ce a început rasputismul şi îmi e greu să-mi dau seama care dintre cele două este mai responsabil pentru cutremurul care a zguduit pământul Sfintei Rusii“.
Cuplul princiar a avut destul timp după revoluţia din februarie 1917 să revină la Sankt Petersburg pentru a-şi recupera bijuteriile şi tablourile (avea şi câteva pânze semnate de Rembrandt), plecând apoi în Crimeea, unde avea alte proprietăţi, stabilind-se după pierderea războiului civil de către tabăra albilor la Paris, unde familia a trăit confortabil, vânzând din când în când câte un tablou sau o bijuterie. Interesant este şi că, în anul 1932, prinţul a dat în judecată compania MGM în legătură cu filmul Rasputin şi Împărăteasa, acuzând că a fost calomniat, în film sugerându-se că soţia sa, Irina, ar fi fost sedusă de Rasputin! În 1934, familia princiară a câştigat procesul, primind daune în valoare de 25.000 de lire (o sumă uriaşă în acel timp), iar menţiunea de la finalul tuturor filmelor produse de companii americane prin care se specifică faptul că subiectul este unul ficţional, toate asemănările cu persoane reale fiind întâmplătoare a apărut tocmai ca urmare a acestui proces celebru în epocă.