Pe aceeași temă
Într-un fel, Andrei Pleşu schiţează un profil identitar al societăţii româneşti şi al dramatizărilor ei emblematice şi cei preocupaţi de „românism“ pot găsi numeroase subiecte de reflecţie şi subtile consideraţii.
Taclaua, palavra, taifasul, parola, şueta etc., plăcerea nespusă a vorbei constituie mediul de filtrare al unei cuminţenii adânci, al acestui ingenio epicureic al cărţilor de eseuri ale lui Andrei Pleşu, dintre care ultima, Din vorbă-n vorbă. 23 de ani de întrebări şi răspunsuri, o reflectă nedisimulat în titlu, un titlu care rezonează antonpannesc şi care face casă bună cu altele mai vechi, Comèdii la porţile Orientului, Despre bucurie în Est şi în Vest şi alte eseuri, Despre frumuseţea uitată a vieţii. A vorbi, de fapt a dialoga, este pentru Andrei Pleşu mai mult decât a vorbi întrebat, ci, în mod esenţial, a vorbi dinspre sine şi despre sine, adică despre un chestionar lăuntric la care cel care-l intervievează duce uneori o timidă tangentă, alteori o nimerită secantă.
Andrei Pleşu îşi construieşte publicul cu uşurinţă printr-o colocvialitate caldă, însoţită de o volubilitate pe care rar am văzut-o şi care, întotdeauna politicoasă, inteligentă cu graţie, fără urmă de ţâfnă, insuflă bucuria imensă a unui banchet pigmentat de o bucurie şi o bună dispoziţie balcanice. Însă ceea ce face diferenţa în chip decisiv ţine de faptul că vorba la Andrei Pleşu nu zboară conform proverbului latin, ci lestează plină de sens, uşurinţa verbigeraţiei nu cade în uşurătate, ci devine profundă fără parapon, fără ighemonicon de sclivisită cărturărie, pentru că, indiferent de tema aleasă, omul are deopotrivă substanţă şi caracter, subtilitate şi, dincolo de jovialitate, un ce grav; este, cum se autointitulează autoironic, un „neamţ balcanic“, „un turc prusac“, „un leneş cu sentimentul datoriei“. Aş spune ca naratorul din singurul roman matein, „(...) omul vorbea. Înaintea ochilor mei, aievea, se desfăşura fermecătoare trâmba de vedenii“, roman cu care autorul de faţă are în comun cel puţin o stilistică rafinată. Textele din volum sunt selectate cronologic, alcătuind o serie care decupează un interval cuprins între 1989 şi 2013, o poveste a vorbei, un mic manual de înţelepciune practică a ideilor, pentru că esenţială la Andrei Pleşu rămâne „situarea“, aşezarea înţeleaptă într-un context atât de versatil şi friabil precum cel românesc, o situare care ţine de o cântărire atentă a cuvintelor şi o nedisimulată plăcere a unei interogaţii a locului comun şi a bunului simţ ca paradox, pentru a prelua formula inspirată nastratinesc a lui Alexandru Paleologu.
Câteva teme stabilesc recurenţe semnificative, semn că nu doar întrebările revin, dar şi situaţiile persistă, iar reflecţia autorului atinge un punct nevralgic. Însă niciodată o temă la Andrei Pleşu nu este consumată pe sec; un spirit gurmand, adică erudit, autorul ştie să asezoneze ideea cu „sosul“ potrivit, cu o referinţă care-i dă gust, care o expune favorabil şi inedit. Spre exemplu, într-o derivare sistematică a temei, antielitismul societăţii româneşti, mai ales cel de şcoală nouă, este discutat în contextul specializării înguste care evacuează percepţia ansamblului, iar, la rândul ei, specializarea îngustă este reevaluată în contextul birocratizării unei profesii ce presupune un orizont cultural larg, precum cea de critic literar sau de critic de artă. A trăi mereu în „tensiunea unor întrebări ultime“, a aşeza obiectul interogaţiei intelectuale/estetice „într-un spaţiu al importanţei existenţiale“, aceste recomandări, care depăşesc adesea cadrul de referinţă al raţiunilor de a fi ale criticului literar actual, recuperează însă sensul înalt al unei vocaţii care nu se formează, ci se informează permanent şi plurivalent. Cât despre interogaţia locului comun, ea relevă sensul filosofic al abordării, punând în scenă o remarcabilă forţă de defazaj a autorului, prin care acesta bulversează clişeul ca expresie a unei ordini instituite în spaţiul ideilor prin a-l scoate de pe orbita consacrată în spaţiul public. De altfel, Andrei Pleşu se şi referă, în interviul care deschide sesiunea, Imperativul spontanietăţii morale, la noţiunea de „interviu“ şi necesitatea ca el să rezoneze în orizontul interogaţiilor personale pentru a fi unul autentic. Însă ceea ce ar constitui o garanţie a eşecului şi o situare în derizoriu, şi anume a discuta despre „marile platitudini ale spiritului“ reclamă doar cu interlocutorul potrivit deplina adecvare, aceea de a avea „naivitatea şi violenţa întrebărilor ultime“. Şi, într-adevăr, în aceste mici colocvii rafinate simţi că nimic nu este conjunctural, decorativ, expediat, superfluu, iar tocmai ironia şi adesea autoironia invită la seriozitatea unei reflecţii pătrunzătoare, care te duce către faţa nevăzută a lunii.
Cei 23 de ani parcurşi în interviuri relevă calitatea de contemporan a autorului, în sensul pe care filosoful italian Giorgio Agamben îl dă termenului, şi anume, de a ieşi deliberat din timpul tău, de a te distanţa de epocă tocmai pentru a o vedea mai bine şi de a privi nu luminile ei, ci tocmai obscuritatea care o defineşte. Într-adevăr, Andrei Pleşu conferă observaţiilor sale acest sentiment eliberator de detaşare, care nu trebuie confundată cu nepăsarea, şi priveşte către acea hugoliană bouche d’ombre, către partea obscură, a latenţelor neliniştitoare, a societăţii româneşti.
Pe un alt plan, poate mai la îndemâna cititorului, cartea de interviuri reflectă perspectiva unui „spectator angajat“, actor „politic“ pe un portativ limitat, în calitate de ministru al Culturii imediat după ’89, un spectator care scrutează societatea cu o privire penetrantă, cu o ironie vindecătoare, fără a arbora severităţi şi intransigenţe de amvon şi nici graseieri de pastor constipat de moralităţi abrupte. Acest puzzle de întrebări şi răspunsuri aglutinează într-o imagine coerentă, într-o frescă tulburătoare şi îngrijorătoare a societăţii româneşti postdecembriste, postcomuniste, cu ambiguităţile şi reflexele ei mentalitare, cu marile carenţe şi dezechilibre, printre care, spre exemplu, şi ceea ce subliniază o constatare formulată în 1990, perfect actuală în 2014, şi anume, dispariţia instituţiei respectului, rezumată la „oricine poate spune orice despre oricine“. Apelul la discernământ, la o atentă cântărire a filipicelor, a comentariului critic disociat de calomnia ignară şi mobilizarea tuturor resurselor de luciditate şi toleranţă se constituie într-un avertisment rămas aparent fără ecou la nivelul structurii de ansamblu a societăţii româneşti: „Trebuie, oricum, să ai ceva greutate când înjuri intelectuali de primă mărime. Să reprezinţi ceva. Altfel comiţi o simplă mitocănie. Marea noastră problemă este că trăim într-un climat din care a dispărut instituţia respectului. Există doar instituţia idolatriei şi aceea a defăimării“.
Într-un fel, Andrei Pleşu schiţează un profil identitar al societăţii româneşti şi al dramatizărilor ei emblematice şi cei preocupaţi de „românism“ pot găsi numeroase subiecte de reflecţie şi subtile consideraţii. Chiar dacă întrebarea vizează adesea dimensiunea politică a carierei autorului, acesta nu rămâne niciodată prizonier al punctului fix, forţa de defazaj îl situează cumva în afara problemei reluată într-un context mai larg şi mult mai nuanţat. Îndrăznesc să spun că orice fapt politic comentat de Andrei Pleşu, la solicitarea interlocutorului său, devine numaidecât un fapt de cultură politică şi, în cele din urmă, un simplu fapt de cultură şi civilizaţie, aşa cum autorul opune acestui model aproape general instituit al birocratului cu repere şi coordonate precise şi limitative un model mai degrabă renascentist de uomo universale, îmbrăţişând dintr-o privire întreg tabloul, pentru a se focaliza apoi pe detaliul semnificativ.
Cartea de faţă nu diferă în spirit de celelalte ale autorului, relevând această propensiune pentru rediscutarea lipsită de accese umorale a unor situaţii şi teme care, în mod semnificativ, îşi păstrează actualitatea, fapt revendicat de o serie de recurenţe. O altă surpriză pe care seria de interviuri o relevă o constituie faptul că, schimbând ordinea cronologică, redescoperi la analiza în retortă normativul ordinii tipologice în care se înscrie gesticulaţia politică, mentalitară şi, nu în cele din urmă, stilistică a celor care compun societatea românească, reprezentativi şi anonimi deopotrivă. Pe de altă parte, nu o dată, lansarea şi discutarea unei teme poate revendica cu uşurinţă capacitatea de predicţie a autorului, întemeiată, de fapt, pe o analiză judicioasă a unui complex identitar românesc reactivat în noi circumstanţe. În loc de concluzie, aş spune că acest set de minunate interviuri repune în drepturi, în mod simbolic, rostul culturii de a modela o societate, de a redesena coordonatele spiritului civic şi, aş zice, în particular, necesitatea achiziţionării unei culturi a dialogului care să ordoneze şi să rafineze această balcanică poveste a vorbei fără sfârşit, căreia îi suntem cu toţii prizonieri.
P.S.: Şi aş mai spune că, în orizontul unor proaspete şi urâte evenimente, nu am învăţat să ne bucurăm de un om precum Andrei Pleşu, să preţuim şi să apărăm tocmai ceea ce constituie frumuseţea acestei personalităţi distincte şi atât de nuanţate: pasiunea moderaţiei şi echilibrul şi jovialitatea inteligenţei. Cu atât mai rău pentru noi! //
// ANDREI PLEȘU
// Din vorbă-n vorbă. 23 de ani de întrebări şi răspunsuri
// Humanitas, Bucureşti, 2013