Pe aceeași temă
Adriana Bittel scrie literatură. În cel mai pur înțeles al cuvântului.
Adriana Bittel a scris puțin și s-a reeditat la intervale mari, chiar dacă toată lumea a fost de acord că a ridicat cota acestui gen pretențios și puțin frecventat la noi - proza scurtă. Până acum n-a prea contat. A fost inclusă în toate istoriile literaturii contemporane și fiecare nouă apariție i-a fost comentată bogat, apreciată, uneori premiată. De această dată, cu cele două volume apărute la începutul verii, pare că Editura Humanitas a intervenit in extremis: finețea condeiului, textura de manuscris interior care se derulează acolo inconfundabil tocmai riscau să fie privite drept simplu artefact „istoric“ de cititorii tineri, mai mult sau mai puțin profesioniști.
In ediția de la Humanitas, Cum încărunțește o blondă reunește două volume apărute în 2001 și 2006 la Compania (unul dintre ele punea deja la un loc două titluri mai vechi). Nu se mai vede în acest nou sumar de ce vor fi fost cândva organizate altfel bucățile, ar fi greu de spus care când a fost scrisă. În toate e o unică lume, plină de ciudățenii și banalități confortabile, hrănită de capilarele inteligente ale privirii.
Fototeca. Temă cu variațiuni e un mic roman construit pe modelul șiragului de mărgele, cu un personaj feminin de legătură și multe decupaje din realitatea lui înconjurătoare, interesant încatenate la început, apoi din ce în ce mai autonome, sugerând o deșirare
// ADRIANA BITTEL |
resemnată.
Cum le sună aceste proze mai noilor recenzenți: „O scriitură foarte atentă, însă ieşită din orice modă actuală, din orice trend, astfel că orice raportare la ce şi cum se scrie astăzi în materie de proză scurtă ar fi nepotrivită. De altfel, citind din scoarţă în scoarţă cartea Adrianei Bittel, ai senzaţia că ai descoperit în pod o carte pe care mama ta o răsfoia cu drag în tinereţea ei“ - scrie pe blog un tânăr critic, căci pe bloguri sunt de găsit cele mai multe notații despre Cum încărunțește o blondă și Fototeca. În general, sunt reacții admirative, respectuoase, vag inhibate, ușor contrariate. Se mai ia act, la rece, așa cum ai dezlega o problemă de matematică sau cum ai identifica un șlagăr vintage, că e vorba despre un trecut destul de îndepărtat (groaznicii ani optzeci sau, și mai complicat, jumătatea secolului trecut). Avem și observații nostime. Una, găsită nu pe blog, ci într-o revistă culturală: Adriana Bittel „a dat lovitura“ la ultimul Bookfest, fiindcă a devenit autor Humanitas.
Desigur, nu e doar atât prin presă, dar cam aici se face media. Se vede bine că, după retipăririle din anii 2000, când comentariile au aparținut masiv noilor critici literari, nu mai avem voci noi cu claritatea, pregnanța și timbrul necesar. Ce avem sunt reacții la prima mână, un fel de poiană a lui Iocan despre cărți, adesea bine intenționată. Spațiul vast, dar lipsit de contur, al mediului virtual a lărgit posibilitățile și perspectiva, dar a și lăbărțat textura de idei - ca să nu mai vorbim de stil. Pe termen lung, poate fi diferit. S-ar putea să însemne noi teritorii cucerite „civilizator“ sau, dimpotrivă, o asamblare aleatorie de hărți ale deșertificării spirituale.
Adriana Bittel n-a renunțat niciodată la decizia de a nu mișca un deget pentru cărțile ei. Perfecționistă și rezervată, le-a lăsat mereu singure să înfrunte timpul, conjuncturile, gustul schimbător, modele, idiosincraziile și lenea atât de larg răspândită chiar și printre cititori. Interviurile pe care le-a dat sunt puține și par a-i fi fost smulse cu greu. Așa că proza ei, dulce-afurisită, jovială până și în melancolie și băiețos neiertătoare cu dulcegăriile, cărora le toarnă fără milă și sare și piper, merită să-i reamintim câteva din atuuri.
Cum încărunțește o blondă și Fototeca. Temă cu variațiuni sunt regaluri de proză scurtă (are dreptate Radu Paraschivescu când spune că și romanul e un ingenios montaj de povestiri), scrise cu mână sigură, ușoară și elegantă, de caligraf euforic.
Povestirile au adesea titluri memorabile (Pe considerentul că, Chelcășoz, Cum încărunțește o blondă, Contrariul morții, Mutarea accentului pe frunze etc.), deschideri de zile mari („Când tata a spus despre Frida «Era de o prostieeee», am fost atât de surprinsă, încât am scăpat sticla de ulei pe jos.“), întorsături grațioase, fin derizive sau tăieturi finale de o asimetrie insolentă. Sunt animate de portrete puternice, unde penița lasă deseori loc pastei groase. Le înrămează meticulos sau nostalgic, le deformează în joacă sau din pudoare, unele sunt recuperate romantic ori funambulesc, altele, dimpotrivă, lăsate să cadă în grotescul mărunt al ticurilor, maniilor și mânecuțelor funcționărești. Un roi de vieți voit neimportante strălucește, de fapt, ca un roi de stele privit de foarte aproape.
S-a scris mult despre intensitatea văzului din proza Adrianei Bittel. Și nu-i ușor, fiindcă hiperlucida autoare are grijă să dezumfle elanurile exegetice: le pune în situație de tautologie, le reduce spațiul vital, cu „cruzimea“ cu care profesorul taie epitetele din compuneri. Personajele spun cam tot ce e de spus, despre ele însele sau unele despre altele. De pildă, Coca/Amelia din Fototeca începe grav cu povestea diagnosticului ei timpuriu de miopie progresivă. De aici „obiceiul de a privi atent, convinsă că trebuie să-și facă o provizie de imagini pentru mai târziu, să le țină minte“. Ce o să vadă însă pe parcursul romanului evoluează de la „fotograme“ duioase („Coca și Mama“) la neașteptate eseuri de montaj alternativ, care combină viața în variante posibile (o Coca deloc „lălâie“, zveltă și bronzată, pentru care tropăie pe un peron un bărbat, într-o mică reverie-pastișă stil „Steaua fără nume“; o variantă oniric-gotico-romantică, decolând din camera obscură a retușorului de fotografii al redacției; o alta, ce dezbracă sec, la modul realist și formidabil de laconic, o tristă deflorare etc).
Peste tot, laitmotivul miopiei severe se combină cu aparent clasica persoană a treia a narațiunii. Ce se obține e un efect aparte de dilatare în oglindă. Persoana a treia pare mereu privită de o persoană întâi doar parțial ascunsă, sau invers. Dintre cuvinte pândește deci mereu cealaltă privire. Un joc de perspective semideclarate, unghi ideal pentru subțirele comentariu (auto)ironic al autoarei, în care e de găsit magnetul fin cu care ne-optzecista Adriana Bittel a captat (și adaptat) exact ce era mai chic din instrumentarul prozei optzeciste.
// ADRIANA BITTEL |
Motorul prozelor e fără îndoială personajul, care se mișcă permanent - punct fluorescent în întuneric, absolut neincomodat de mișcarea browniană a celorlalte puncte.
Întâi de toate, sunt femeile. O galerie fastuoasă, greu de etalat cu suficient farmec pentru că variantele sunt enorm de multe, de la exploatarea amănuntului autobiografic (Tibia și peroneul, Somnul după naștere) până la replicarea lui în rizibil duios (Departe-n zare, spre Azuga) sau caricatură disperată (Ana, din Fototeca). Trebuie totuși pomenite năuca mioapă ascunsă sub falsă mizantropie din Fototeca (minunatul incognito prin viață al responsabilei cu arhiva de imagini), tânăra terorizată de propria-i timiditate (Soi bun, „Cehov“, am cerut obosită), soția cocoșată de misia interminabilă a cotidianului (Cum încărunțește o blondă, Vara, vara cu tutun), femeia singură la asfințit (Pompi pe bancă, O lungă dâră de fericire, Eidetic și parfumat), urmașa rebelă (sau nu) a biografiilor înlănțuite cosașian (Alice în Bariera Vergului, Pata de ulei), dar și portretele neinseriabile de femei deștepte, nonconformiste până la graniţa iresponsabililității, gen doamna Olga din Vineri, când vine Frusina, bătrâna Cela din Doctorul Blum, Milia din Mutarea accentului pe frunze sau bunica Frida din Pata de ulei.
Reversul ambițios al portretisticii Adrianei Bittel sunt însă personajele masculine. Dacă femeile sunt emploi-uri perfecte, bărbații sunt un fel de roluri de creație, cizelate la maximum, și nu după natură (unul singur pare așa și, în mod cert, nu e o reușită - Dan, din Fototeca), ci mai degrabă coborâte, cu tot cu ghilimele amuzate, din Cehov, Gogol, Čapek sau Mateiu Caragiale.
Cele mai savuroase sunt figurile de bărbaţi din roman, aşa cum îi vede Coca. De sub lentilele ei „sifon“, domnii sunt contemplaţi pe îndelete: sunt colegi de redacție, șefi, soți de prietene, mici „vedete“ în borcanul de aberații și umilințe al presei comuniste. Bittel se joacă şi de-a bildungsromanul: pe câteva zeci de pagini, avem biografia criticului de artă Sandi Șufană, edificată mai întâi cu stenică energie, apoi înmuiată răutăcios, ca o înghețată lăsată pe masă. Dintr-un copil adorabil, precoce și ridicol de bine crescut de „prunele“ (cele patru femei din familie), devine un adult efeminat și prost dispus, care își cară la ședință fotoliul ramolit, dar bine amprentat de eruditu-i dos. Un cuplu foarte atașant fac un reporter păgubos, pe nume Radu, și Bobi, puști de 12 ani, pe care Radu îl crește deși n-ar avea dreptul. Bobi, plus copiii din povestirea autobiografică O zi de vacanță în ‘55, ca și adolescentele în disconfort sever, de care-s pline povestirile, probează alonja elastică a autoarei spre alte și alte tipuri umane.
Din Cum încărunțește o blondă pescuim: trei bărbați foarte diferiți, zăpăciți spectaculos de o scurtă furtună erotică, în Iulia în iulie; alt Radu, un moștenitor cu aer eliadesc, în Tulpină fragedă, iată securea; doi corectori irezistibili, Petrescu și Munteanu, două umbre de consistența tensiunii dintre ele, care citesc în povestirea cu același titlu o proză despre... Petrescu și Munteanu, semnată Adriana Bittel.
Ingeniozitate relaxată deci, mici demonstrații în stilul după care se dădeau în vânt, în anii optzeci, tinerii prozatori, felii de lume plină ochi de viață (ca la șaizeciștii târzii, gen Bălăiță sau Ţoiu), o forfotă văzută sub lupa unei mari avidități narative. Viețile personajelor Adrianei Bittel sunt copios hrănite din oamenii propriei vieți, din toate cele văzute în treacăt ori citite. În ramă se află pur și simplu lumea familiară celor mai mulți dintre noi. Aceea care tocmai se năruie. Ce poate fi mai atrăgător!? Și totuși, cum spuneam la început, tabloul li se pare deja „istoric“ celor tineri.
Adriana Bittel se fixează, în timp, pe linia subțire care leagă generația șaizeci de optzeciști. La vremea respectivă, sărea în ochi mai ales ruptura, saltul polemic, insistent teoretizat de cei din urmă, și nu doar în raport cu realismul șaizeciștilor, ci și cu cochetăriile conformiste ale stilisticii cam descărnate, esopic-delirante, a șaptezeciștilor. Pentru mai multe generaţii, formula prozei scurte a fost însă o oază, un teritoriu al bunei replieri.
Acum e altceva, ne tot reconstruim. Par să fi amorțit receptorii pentru frumosul elocvent la modul simplu, clasic. E mult zgomot. După apelul nesățios din anii nouăzeci la memorialistică, e rândul egoficțiunii, al cotidianului exprimat neo-realist și, mai nou, al farsei politico-istorico-satirice să fie selectate în urgență ca să descarce şi prezentul și trecutul. Adică multele frustrări acumulate. În general, vrem iarăși, ca acum cincizeci de ani, „să ne recunoaștem“ în ce citim.
Or, Adriana Bittel scrie literatură. În cel mai pur înțeles al cuvântului.