Pe aceeași temă
Spionaj (rudimentar) contra concurenței. Complexul de a rămâne provinciali. Ispita tabloidizării. Regretul unor prietenii castratoare. Revanșa unei femei într-o lume încă dominată de bărbați. Drept sursă, un pacifist la vânătoare de consens public pentru a stopa războiul. Un pont oferit pe tavă la zeci de publicații. Oportunitățile financiare ale unui succes nescontat. Un președinte cam antipatic. Hipioți tot mai seducători cu make love, not war.
Unde e morala în toată această afacere? Să nu ne grăbim să punem The Post alături de Spotlight într-un cult comun pentru virtuțile civice ale presei. Acolo abuzul ținea de reprobabile păcate intime, tolerate pervers de promotorii virtuții creștine și clasate nonșalant de autorități dezarmate de prestigiul Bisericii. Aici e vorba de raison d`état, de multele ambiguități ale Războiului Rece, dar și de cele ale opiniei publice ori ale pacifismului, de responsabilitate politică și control democratic. Cu alte cuvinte, în joc nu mai e doar lupta cu o omertà criminală și cu ipocrizia lupilor în haine de păstori, unde țelul – demascarea violatorilor și a protectorilor lor, în numele victimelor trecute și viitoare, fragile prin excelență – nu cerea cine știe ce perspicacitate, ci doar conștiință și fermitate (pentru a merge contra curentului, tradițional minimalizator în privința pedofiliei). Scandalul Pentagon Papers, în schimb, a presupus dileme mult mai greu de tranșat. Cu puțini ani înainte de izbucnirea acestuia, Hannah Arendt publicase eseul Adevăr și politică (1967), prilejuit și de polemicile în jurul densului său reportaj despre Eichmann la Ierusalim. Cu această nouă ocazie, își va completa analiza cu Minciuna în politică (1972). Autoarea nu demonizează minciuna, nu o socoate (moralist) o patologie în sine, ci un ingredient de folosit cu măsură și pricepere. Omul politic (clasic) mințea la nevoie, punctual și fără a se autoamăgi. Problema apare când se abuzează de minciună, odată cu oportunitățile moderne ale propagandei. Și nu doar în regimurile totalitare, care ajung să dizolve realitatea printr-o repudiere sistematică a adevărului factual – un concept distins (odată cu Leibniz) de adevărul rațional, inadecvat contingenței politicii. Din terapeutică, minciuna puterii, ajunsă pe mâini iresponsabile, devine o toxină redutabilă. Al doilea eseu viza un regim nontotalitar aflat chiar în avangarda noii democrații. De data aceasta, nu imperativele ideologice întreținuseră ampla mistificare, ci rolul decisiv al specialiștilor în relații publice – o profesionalizare a minciunii într-o societate capitalistă dornică de a maximiza consumul, extinsă drept mentalitate dominantă și la nivelul politicii. Păcatul originar – în opinia lui Arendt – în analiza (trufaș) teoretică a situației din Vietnamul postcolonial e scopul – funest pentru o politică responsabilă – de tip PR: evitarea unui deficit de imagine, în speță, o umilitoare înfrângere militară pentru o supraputere cu pretenții. Ca să fim sinceri, între timp politica a luat-o și mai serios în această direcție – ne-au confirmat-o, nu de mult, Bradley Manning (cu ajutorul WikiLeaks), care n-a scăpat de închisoare precum cârtița ziarelor din 1971, Daniel Ellsberg, ori Edward Snowden, fugit în Rusia. Și, în ciuda optimismului facil al lui Ben Bradlee – un Tom Hanks ușor emfatic –, care prevedea, cu o presă și mai dezinhibată, o epocă în care guvernele n-ar mai putea minți chiar așa, istoria continuă s-o confirme, din plin, pe mult mai lucida Arendt.
Tom Hanks şi Meryl Streep în The Post, regizat de Steven Spielberg
Să fim, prin urmare, atenți cu adevărul. E bine că ne agățăm de el, dar merită să ne întrebăm și cât e de vandabil. Însăși d-na Graham, prudenta proprietară de ziar, se cam îndoia (în film) că probitatea jurnalistică chiar crește tirajul. Fără un public (în creștere) dornic de încheierea unui război din ce în ce mai sângeros – chiar și angajații guvernului aveau rude printre recruții din jungla asiatică – și ineficient, dezvăluirile ar fi rămas un foc de artificii trecător. Documentele – așa aproximative în justețea analizelor lor, cum preciza Arendt – nu făceau decât să confirme lipsa de perspectivă a implicării americane într-un conflict ce deja nu mai putea fi câștigat. Un eșec datorat, de fapt, și multiplelor greșeli de strategie geopolitică – susținerea insistentă a lui Ngô Đình Diệm, cel desemnat de Lyndon Johnson drept un Churchill al Asiei, a demonstrat o jalnică orbire. Chiar dacă unii est-europeni priveau cu simpatie acest război de la celălalt capăt al lumii – menit să sfâșie, poate, și propria Cortină de Fier –, tocmai anticomunismul care l-a întreținut i-a fost în cele din urmă fatal. În numele său, SUA au cauționat regimuri reprobabile – cele militare sud-americane, de pildă, ori monarhiile islamice –, pe care le privim astăzi drept tragice derive umanitare, comparabile, în parte, cu cele din țările comuniste. Cel al lui Diệm, în care americanii au pompat sume fabuloase pentru a fi consecvenți cu doctrina îngrădirii și teoria dominoului, a subminat într-atât Vietnamul de Sud, încât nici napalmul revărsat apoi din plin n-a mai putut opri succesul Việt Cộng. Diệm era un catolic fervent – cu voturi de benedictin –, care a prigonit cu sârg majoritatea budistă – circa trei sferturi din populație. A luat consecvente măsuri de „asanare morală“ – au fost interzise divorțul, prostituția, jocurile de noroc, dansul, concursurile de frumusețe, astrologia, luptele de cocoși, contraceptivele, adulterul și chiar cântecele sentimentale –, a împânzit administrația și armata cu coreligionari, a forțat convertiri și a transformat propria Biserică în primul latifundiar al țării. Așa cum Hồ Chí Minh s-a apropiat în Franța de Marx, pe care apoi l-a promovat în statul nordic, Diệm l-a descoperit entuziast pe Emmanuel Mounier, filozoful personalismului, pe care l-a aplicat în statul sudic. Cum noi suntem mai degrabă seduși de aura acestui curent – fie pe filieră catolică, post-Wojtyła, fie pe cea ortodoxă, pe urmele lui Stăniloae –, vom fi mirați să aflăm de eșecul primului stat personalist al lumii. E drept că și pitagoricienii au sfârșit cam rău în Magna Grecia, iar slăbiciunea umană poate corupe orice idee, oricât de generoasă și inspirată, dar la fel s-ar putea spune – horribile dictu – și despre marxism. Nu a fost mai bine apoi sub comuniști – aproape un milion de boat people au încercat apoi să scape înfruntând marea –, dar pentru mulți a fost groaznic și sub personaliști.
Probitatea jurnalistică nu se sprijină doar pe rezistența la farmecul discret al minciunii. Uităm prea ușor că adevărul factual e o chestie complexă, a cărui promovare necesită mai multe abilități și virtuți decât simplele bune intenții. Ne întoarcem astfel la dilema din jurul vandabilului – orice public, oricât de cultivat și integru, vrea prioritar să audă anumite adevăruri și să ignore altele. Veți afla adevărul și vă va face liberi – pare o promisiune menită să întărească o pornire firească, dar, de fapt, presupune o asceză a dorințelor nu la îndemâna oricui. Adevărul e suficient de inconfortabil și parțial încât să ne dea mult de furcă înainte de a ne gratifica. Astfel încât ne place mai degrabă să sugem lapte decât să mestecăm carne – vorba lui Pavel –, ceea ce îi cantonează pe cei mai mulți dintre noi printre consumatorii nu tocmai pretențioși de informație. Hannah Arendt avea dreptate: respectul realității contingente și schimbătoare nu-i de ici, de colo. Dar e sarea fără de care totul riscă să se strice. Dacă am avea un aparat adecvat de măsurat, am fi șocați să aflăm că doza de PR din presa la care sutem expuși – și pe care o cultivăm – e mult peste limita admisibilă pentru ființe vulnerabile ca noi.
O astfel de parțialitate e sugestivă în cazul unei celebre fotografii făcute în Vietnam – anumite imagini ale ororilor războiului continuă să fie o importantă resursă retorică; recent, a apelat la cea cu băiatul din Nagasaki (care așteaptă, cu cadavrul frățiorului în spate, rândul la crematoriu) chiar actualul Papă. Un militar mai matur împușcă un tânăr civil, țintind de foarte aproape în tâmplă. Ambii sunt în picioare, într-un spațiu urban, iar victima are mâinile legate la spate. Instantaneul a devenit o reprezentare iconică a cruzimii represiunii (sud-vietnameze și, implicit, americane), bazate pe barbare execuții sumare, și a contribuit semnificativ la soarta războiului. Ulterior, fotograful Eddie Adams a povestit contextul și chiar i-a luat apărarea demonizatului (datorită lui) general Nguyễn Ngọc Loan – călăul nemilos din poză –, când acesta devenise un refugiat muritor de foame în țara foștilor aliați, după ce riscase chiar deportarea. Tânărul executat, printre altele, tocmai tăiase gâturile unui ofițer, soției sale, celor șase copii ai lor și bătrânei sale mame, iar ulterior fusese prins lângă o groapă comună cu câteva zeci de cadavre de civili, mândru de masacru. Pedeapsa – care nici măcar nu încălca Convenția de la Geneva – se dorea exemplară și promptă într-un moment de derută a trupelor sudiste, confruntate cu o surprinzătoare ofensivă nordistă și cu o
|
sângeroasă gherilă Việt Cộng. Violența trebuie să fie ultima ratio, dar e naiv să crezi că pacifismul rezolvă, singur, conflictele. Dacă minciuna (bine temperată) e preferabilă violenței, violența (bine temperată) e preferabilă măcelului (și sclaviei). Fotografia în cauză ilustra doar o parte din adevăr – tocmai bună, de aceea, pentru o propagandă abilă. Suntem fie prea grăbiți să adăugăm vreascuri pe focurile deja aprinse ale inimii, fie prea ușor de mulțumit cu resturile unor prăzi vânate de alții. Și suportăm greu disconfortul conștiinței, care ne contrariază cu dileme pe care preferăm, pe cât putem, să le evităm.
The Post se încheie cu spargerea din clădirea Watergate, care va conduce, prin ancheta norocoasă a doi reporteri ai aceluiași ziar, la demisia antipaticului Nixon. Să remarcăm că fără resentimentul lui Gât adânc – poreclă asociată cu o cruciadă a serviciului împotriva pornografiei –, care nu primise șefia FBI de la noul președinte, azi nu ne-am aduce poate aminte de cei doi. În plus, acolo era vorba de spionaj politic – cu alte cuvinte, de adevăr obținut fraudulos cu mijloace oculte. Deconspirarea mașinațiunilor prezidențiale a fost cu totul salutară și lipsită de multele ambiguități din afacerea Pentagon Papers. Oricum, The Washington Post a trecut, între timp, prin destule până în ograda de azi a lui Jeff Bezoz. Vremea d-nei Graham a apus de mult. Iar noile războaie – cel din Irak, de pildă – n-au mai fost privite așa critic ca cel din Vietnam.