Pe aceeași temă
Cu cât își va conștientiza mai mult rolul în sfera socială și de comunicare, teatrul va deveni cu adevărat ce trebuie să fie, un pol al culturii și spiritualității, un spațiu unde sacrul și profanul își dau mâna pentru a salva sufletul de la degradare.
Păstrarea instituțiilor de spectacol în serviciul public, finanțate de la buget, e o moștenire a vechiului regim. Hulit la începutul anilor ’90, binecuvântat mai apoi, când dezordinea din societate a făcut să devină imposibilă o viață normală în zona independentă, numitul sistem a ferit totuși lumea scenei de cutremure și dezorganizare. Ne-au mai lăudat și alții, străini, din Franța, Italia și alte țări occidentale care, practicând sistemul independent, îi cunosc disfuncțiile, limitele și îi invidiază pe cei puși la adăpost de stat față de crizele financiare prin care trec aceia. (Să ne amintim de grevele „intermitenților“ din Franța împotriva legii care provoca șomaj în rândul actorilor angajați pe contract.)
Am rămas, așadar, cu o rețea de teatre de stat consistentă care, pe tot cuprinsul țării, ar trebui să asigure un flux al activității de spectacol de un oarecare ritm și constanță și o anume normalitate a vieții culturale. Ceea ce se și întâmplă în cele mai multe cazuri, ceea ce nu-i puțin lucru, având în vedere dispersarea și chiar pulverizarea interesului cultural subminat zdravăn pe plan local de acela de bussines. Să ne amintim, din nou, câte scandaluri au însoțit intențiile unor foruri locale de a subordona viața artistică activităților comerciale de tot felul, prin preluarea adesea a spațiilor destinate spectacolelor pentru activități conexe, de marketing, fără relevanță culturală. Sigur, asta e consecința dependenței financiare totale, respectiv a puterii absolute a ordonatorului de credite, în acest caz, statul, de a dispune de instituțiile din subordine, în cazul nostru, teatrele. Pe de altă parte, acest cadru financiar permite teatrelor să deruleze proiecte costisitoare, să facă montări scumpe și, în general, să susțină o activitate de spectacol pentru care simpla relație comercială cu un public puțin potent financiar le-ar dezavantaja. Lucrurile se echilibrează firesc acolo unde consilierii decidenți ai primăriilor acționează ca un conclav competent și responsabil și devin conflictuale și neproductive în municipiile unde își fac loc arbitrariul sau, și mai rău, interesele suspecte.
În ciuda faptului că sistemul instituțiilor de spectacol bugetate de la stat are și lacune încă nerezolvate (cel privind angajarea pe perioadă nedeterminată a actorilor, de pildă, fiind cel mai des invocată), avantajele lui sunt incontestabile, în primul rând prin asigurarea unei permanențe și continuități a vieții cultural-artistice profesioniste pe tot teritoriul țării, care, în vederea reorganizării teritoriale pe bază de autonomie locală, devine vitală.
Am avut ocazia în vremea din urmă să vizitez multe dintre aceste locuri și să constat cum forurile locale care le susțin din punct de vedere financiar nu-și neglijează obligațiile, în cele mai multe cazuri, fiind adesea alături de teatrele în cauză la organizarea unor manifestări de anvergură, precum festivalurile. Dar, chiar și în afara acestor festivaluri care împânzesc țara pentru că mai marii orașelor au înțeles că sunt importante pentru imaginea și dezvoltarea așezărilor, în viața teatrelor pulsează o vagă normalitate. Adică, un ritm al spectacolelor și montărilor adecvat cerințelor locale, un plan de restaurare și întreținere, care, de la caz la caz, face ca edificiile culturale importante și de tradiție în care acestea funcționează să fie tot mai atrăgătoare. La Bârlad, de pildă, pe unde am trecut, în teatrul care poartă numele unei figuri importante a scenei românești, Victor Ion Popa, în ciuda unei politici de promovare defectuoase (habar nu mai aveam, de pildă, de activitatea acestei instituții teatrale cândva vie), teatrul pare a face parte din viața urbei, întreținându-i suflul spiritual. Spațiul cochet și confortabil e pregătit, în week-end mai ales, să-și primească publicul, obișnuit la rându-i să respecte locul prin ținută și atitudine. Produsul artistic e și el decent și m-ar bucura să aflu că în jurul instituției cu pricina s-ar croi și alte proiecte culturale, educative de care orașul are nevoie. Aici, ca și în alte părți, la Galați, la Constanța. Chiar dacă subvențiile nu sunt îndestulătoare, mai multă inițiativă și angajare ar fi utilă pentru a justifica, în fond, investiția de la buget. Poate greșesc, în lipsa unor analize la obiect, dar impresia generală e că o anume comoditate și inerție în urnirea lucrurilor face ca adeseori șansele unui sistem în principiu ofertant să fie ratate. Sigur, un teatru de provincie, cu puterile lui limitate de trupă, de resurse, nu poate acoperi nevoile culturale ale unei localități în materie de spectacol. De aceea sunt binevenite și așteptate manifestările de tip festival, care oferă cadrul lărgirii orizontului către fenomenul național prin aducerea în turneu a unor trupe din alte localități și chiar din Capitală. Doar că acestea vin și trec. Între timp, ce mai poate face un biet teatru cu repertoriul limitat, cu interpreți pe contract, care mai joacă și prin alte părți... (noroc că, în ultima vreme, puzderia de facultăți de teatru de pe tot cuprinsul patriei furnizează forță de muncă locală) cu un public țintă limitat și el. Multe, aș îndrăzni să spun, de la spectacole-lectură la conferințe, de la programe în colaborare cu școlile și grădinițele la lansări de carte și discuții aferente. Retragerea în cochilie nu e recomandată și, da, e frumos că notabilitățile urbei se salută ceremonios la premiere, dar cerințele vieții moderne sunt altele și pericolul însingurării în aria de referință a calculatorului e mare. Cu cât își va conștientiza mai mult rolul în sfera socială și de comunicare, teatrul va deveni cu adevărat ce trebuie să fie, un pol al culturii și spiritualității, un spațiu unde sacrul și profanul își dau mâna pentru a salva sufletul de la degradare. În multe dintre locurile asemănătoare celor evocate acest lucru e vital.