Pe aceeași temă
ÎN PLINĂ GLORIE!, de Peter Quilter · Regia: Răzvan Mazilu · Cu: Gabriela Popescu, George Mihăiţă, Felicia Filip, Mihai Bisericanu · Teatrul de Comedie, Sala „Radu Beligan“.
Florence Foster Jenkins, personajul în jurul căruia se țese povestea din piesa În plină glorie! (Glorious!, în original, ceea ce sună mult mai bine), e un fel de Don Quijote în fustă al anilor nebuni de după primul război mondial și înainte de al doilea. Când a început spectacolul de la Teatrul de Comedie, cu acele imagini de epocă în care marșurile militare se amestecau cu balurile, pălăriile doamnelor cu uniformele soldaților, obuzele cu muzica de jazz, mi-a trecut prin cap repede o comparație posibilă cu zilele noastre. Noroc că plușurile rubinii din decorul Iulianei Vâlsan sugerau fără echivoc scena de teatru, deci iluzia, deci butaforia. Nici că putea fi ceva mai adecvat decât această ambianță fals luxoasă, cu pianul acompaniator la care-și începe Mihai Bisericanu rolul, pentru saltul într-o lume a fantasmagoriilor hilare, imaginată cu atâta bun gust și ironie de Răzvan Mazilu în postură de regizor al spectacolului.
Așadar, în acest cadru de pluș și zorzoane baroce o vom cunoaște pe extravaganta cântăreață de operă care a devenit faimoasă pentru lipsa ei de talent, cu atâta încăpățânare propulsat pe primele pagini ale ziarelor vremii. Mărturisesc că habar n-aveam de acest caz absolut fabulos, pe care dramaturgul englez Peter Quilter îl scoate de la naftalină în anul 2005, scriind piesa, dar mi-e clar că el, cazul, servește de minune unui mesaj mult mai generos, care se întinde pe claviatura interpretărilor de la sensul visului și al visării și până la mistificarea realității cumpărată cu bani. Ce să alegem ca să ne simțim flatați în acuta noastră nevoie de contemporaneizare? Tema visului, ca soluție la o realitate potrivnică și cenușie? Sau nefasta lui maculare prin amestecul banului? Realizatorii admirabilului spectacol de la Teatrul de Comedie au optat pentru farmecul invincibil al autopăcălelii. Să credem așadar în Florence Foster, în visele ei de glorie, pentru care-și aruncă pe fereastră averea plătind impresari, secretari, corepetitori, iubiți, spectatori. Să credem în îndrăzneala celei care a trăit pe un nor și s-a confundat cu irealitatea lui de butaforie, așa cum sugerează inspirat scenografa într-o scenă de pură ficțiune.
Ceea ce ne ajută s-o urmăm în acest paradis de carton pe Florence Foster Jenkins e tocmai credința în închipuirile pe care și le zămislește cu risipă de imaginație și curaj. Gabriela Popescu, minunata ei interpretă, nu e mai puțin nebună. Când năvălește călare în scenă, cu armură și coif, învârtind o halebardă plumburie, nu poți spune că rolul n-o prinde. Rolul pe care personajul din realitate și l-a scris singură și căruia i-a rămas credincioasă până la moarte pare anume croit pentru această actriță atât de înzestrată. De o îndrăzneală halucinantă e și ea, acceptând să-și sluțească vocea frumoasă în falseturile care trebuiau s-o facă ridicolă pe eroină, să îngroașe în interpretare atunci când Foster se cerea ridiculizată. Gabi Popescu are tot ce-i trebuie pentru acest rol dificil. Frumusețe, siluetă de invidiat, seducție, voce, aplomb, inteligență, umor. Jucând pe muchie între comedie și dramă (căci Foster are și momente de luciditate întristătoare), trecând de la sublim la ridicol cu ușurința talentului ei bogat, actrița pune parcă la bătaie tot ce a adunat în anii de așteptare la întâlnirea cu marea partitură.
Gabriela Popescu în În plină glorie! la Teatrul de Comedie (foto: Andrei Runcanu)
Piesa lui Peter Quilter nu e un Shakespeare și nici a vreunui alt mare autor, dar este cartea potrivită din mânecă la momentul potrivit, pentru care are a-i mulțumi lui Răzvan Mazilu și Teatrului de Comedie. Ca un meseriaș bun ce este, autorul englez scrie și alte câteva roluri de succes, pe lângă cel al Divei. Cel mai gras e al povestitorului, în persoana pianistului Cosmé McMoon, personaj real și acesta, pe care Mihai Bisericanu îl interpretează cu mult atașament. El însuși pianist, actorul are un atu bine exploatat în secvențele în care pianul joacă live, dar mai are ceva rar întâlnit, cultul detaliului. Felul cum își ține pălăria, mimica, gesticulația reținută a celui care vrea să placă și, nu în ultimul rând, zâmbetul ironic din colțul ochiului fac din personajul lui Bisericanu un fel de rezoneur al întregului spectacol. Pretendentul interesat la mâna cântăreței e George Mihăiță. Afectând comportamentul salonard, în costumul croit parcă din catifeaua cortinelor după care se ascunde, acest surogat de dandy într-o lume de surogate are duioșia pe care actorul i-o conferă, Mihăiță nefiind capabil să devină antipatic pe scenă (Primarul din Revizorul e o excepție). Așadar, St. Clair ar fi putut fi odios. Sub chipul lui Mihăiță el e pur și simplu simpatic. O revelație a serii de premieră a fost și Eugen Racoți, acest actor fără vârstă, maestru al unor compoziții memorabile care, din păcate, au trecut adesea neobservate (ce formidabil e în Bobcinski!). Travestiul din această piesă, idee pentru care trebuie din nou felicitat regizorul, e o bijuterie. Eugen Racoți o interpretează așadar pe Dorothy, impresarul, sforarul care pune la cale tot asaltul spre glorie al impostoarei, întreținându-i cu convingere iluzia succesului. Nu știm dacă textul piesei prevede întâlnirea dintre cântăreața închipuită și una adevărată, dar scena din spectacol în care Gabriela Popescu îi ține piept sopranei Felicia Filip devine crucială. Pe de o parte pentru că, după atâta zgâriat de urechi și masacrări de partituri, se aude în fine muzica autentică și vocea cultivată a profesionistei, pe de alta, pentru că protagonista are ocazia să se dezbrace de grotesc și să intre în zona de umanitate rănită a personajului, vărsând lacrimi adevărate. Un moment de mare sensibilitate, care face să crească în carate interpretarea Gabrielei Popescu. Foarte importante în spectacol, pentru completarea peisajului aiuritor de faună exotică, sunt și cele două balerine supraponderale, contraindicate profesiei, ca și cântăreața noastră. Simona Stoicescu și Meda Topîrceanu îndeplinesc misiunea ingrată, dând și mai multă culoare și extravaganță spectacolului. Ca și Andreea Samson, care, în rolul menajerei Maria, adaugă hazului vorbirii în spaniolă temperamentul de tip Ole!.
În finalul care-i revine tot lui Mihai Bisericanu, comperul însărcinat să ne trezească la realitate cu informații privind moartea adevăratei Florence Foster, balonul imaginar pocnește, lăsându-ne ca amintire zdrențele unei frumoase himere. Și a unui spectacol minunat care, mimând strălucirea paietelor, ajunge să se confunde cu ele. Pentru că Răzvan Mazilu și echipa sa cred în acel vers baudelairian despre lux, calm și voluptate, în care poate să încapă, de ce nu?, și visul primadonei de la Carnegie Hall.