Pe aceeași temă
Problema armenească pare a nu-şi găsi curând soluţionarea, fie că vorbim despre adevăratele lupte de gherilă propagandistică pe care le duce regimul din ce în ce mai autocrat de la Ankara împotriva celor care îndrăznesc să recunoască Genocidul Armean din 1915, fie că ne mutăm privirea în Caucaz, acolo unde o mică Armenie independentă este înconjurată strategic de Turcia şi Azerbaidjan. Conflictul îngheţat din enclava Nagorno-Karabah, cu o istorie învolburată, face anual câteva zeci de victime de ambele părţi, determinând şi blocada armeană asupra enclavei azere Nahicevan, un alt fief feudal şi autocratic al acestei zone. De aceea volumul Visul spulberat al armenilor, redactat cu destul talent literar de Gaidz Minassian, specialist francofon al zonei Caucazului, ziarist la Le Monde şi profesor la Sciences Politiques la Paris, nu are drept miză doar descoperirea organizaţiei armene Federaţia Revoluţionară Armeană, fondată la Tbilisi în 1890.
Armenii trăiau în secolul al XIX-lea în două mari imperii, în cel rus şi cel otoman, reprezentând cam patru milioane de suflete, însă deşteptarea politică avea să înceapă tocmai în Madras, în India, unde se află o puternică minoritate armenească de origine persană. Aici a fost publicat în 1773 proiectul unei Constituţii armeneşti de către filozoful Sahamir Sahamirean (1723-1797), considerat unul dintre primele texte constituționale din lume, care a fost urmat, în 1794, de lansarea primului ziar în limba armeană, Azarar. Tot în secolul XIX existau două accente ale limbii armene, cel oriental şi cel occidental. „În Turcia, elitele armeneşti îşi întorc faţă spre Anglia, cu spiritul ei comercial, şi Franţa, cu Luminile ei. Se pătrund cu conceptul politic francez de Naţiune, înţeleasă ca o comunitate a cetăţenilor. În Rusia, armenii sunt mai curând inspiraţi de Germania şi de conceptul ei cultural de Naţiune, văzută ca o comunitate etnică, lingvistică şi religioasă.“ Noi suntem mult mai familiarizaţi cu acţiunile militare întreprinse de Imperiul Ţarist în zona Balcanilor, însă, de regulă (până în Primul Război Mondial), ruşii presau atât în zona noastră, cât şi în zona Caucazului, unde aveau graniţa directă cu Imperiul Otoman şi unde exista un amestec etnic şi religios şi mai accentuat decât cel din Balcani. Otomanii făceau faţă cu greu pe un singur front, darămite pe două. „Amintindu-şi de victoria militară rusă de la Erzurum şi Kars, din 1829, autorităţile otomane se tem de vecinătatea culturală intercreştină şi-şi dublează eforturile pentru ca armenii să nu fie niciodată majoritari din punct de vedere demografic.“ Otomanii s-au folosit atât de triburile kurde, cât şi de colonizarea cerchezilor, populaţie musulmană din zona Mării Negre care nu a acceptat să trăiască în Imperiul Ţarist şi, odată cu refluxul puterii otomane din întreaga zonă, s-a refugiat în Turcia. Însă elita armenească era concentrată la Constantinopol, unde în anii 1880 trăiau 150.000 de armeni (17% din populaţia metropolei), ei fiind „perfect integraţi în societate şi organizaţi într-o ierarhie socială foarte închisă“. Din nefericire pentru armeni, ei erau prea departe şi prea neomogeni pentru a stârni cu adevărat interesul puterilor europene din secolul al XIX-lea, singurele care contau pe plan internaţional.
// GAIDZ MINASSIAN |
Autorul se concentrează asupra încâlcitei istorii a Federaţiei Revoluţionarilor Armeni, care a fost înfiinţată în vara anului 1890 şi care chema toate păturile poporului (femei, ţărani şi burghezi) la unire, „pentru ca să ducem mai departe sfânta cauza a libertăţii“, cum avea să scrie iniţiatorul organizaţiei, Christapor Mikaelian, care dorea să reunească în aceleaşi rânduri toate facţiunile dezbinatei mişcări naţionalist-revoluţionare armene, de aici şi folosirea termenului de federaţie. „În treisprezece ani de experienţă revoluţionară şi datorită tenacităţii sale, FRA se impune pe scena internaţională ca principala forţă politică armeană. Sigur, anii 1890 au fost grei: masacrarea repetată a armenilor a făcut 250.000 de morţi între 1894-1896.“ Începând cu 1896, FRA a declanşat un adevărat război subteran împotriva Imperiului Otoman. Mişcarea revoluţionară armeană s-a extins peste tot unde era prezentă minoritatea armenească (până şi în Egipt). FRA a stabilit o colaborare trainică şi cu două grupări similare macedonene, având în vedere scopurile (alungarea otomanilor) şi condiţiile destul de similare între mişcarea armenilor şi cea a macedonenilor, singura diferenţă fiind că Macedonia otomană (până în 1913 şi Pacea de la Bucureşti) se afla în Europa, mult mai aproape de sensibilităţile puterilor europene. În plus, Bulgaria sprijinea mişcarea macedoneană, nu dezinteresat, spre deosebire de armeni, care nu aveau în regiune niciun stat care să-i simpatizeze. Cooperarea s-a concretizat prin livrarea de către macedoneni, aliaţilor armeni, de explozibili şi arme. Lipsa fondurilor pentru procurarea de armament a forţat conducerea FRA să accepte şantajarea, extorcarea şi chiar asasinarea unor oameni de afaceri bogaţi, de origine armeană, din Caucaz. După ce trei dintre ei au fost ucişi, ceilalţi au început să cotizeze „voluntar“, permiţând FRA să achiziţioneze armament, care în sine era o altă provocare, având în vedere că armenii erau înconjuraţi din toate părţile de puteri ostile (iar armata persană era prost dotată).
Revoluţionarii armeni şi autorităţile otomane s-au confruntat militar în mai multe episoade (nu în sensul clasic al termenului, dat fiind disproporţia de forţe între armeni şi armata otomană, armenii adoptând şi metode neortodoxe, care pot fi încadrate în categoria celor teroriste şi care seamănă destul de mult cu cele ale Armatei Republicane Irlandeze -IRA - din secolul trecut): insurecţia de la Sasun (3-24 august 1894, înăbuşită de o armată turcă puternică şi bine înarmată, spre deosebire de cele câteva sute de rebeli armeni), masacrarea a 400 de luptători armeni la Van, în primăvară-vara anului 1896, ocuparea Băncii Otomane de la Istanbul (din 1896, banca era condusă de francezi, simboliza puterea financiară a sultanului, dar, în acelaşi timp, şi dependenţa lui faţă de puterile occidentale. 31 de armeni au ocupat sediul băncii, această acţiune fiind prima luare de ostatici din istorie. Cererea FRA era ca otomanii să înceteze masacrarea armenilor, ajungându-se la o mediere între cele două părţi, comandoul acceptând să părăsească Constantinopolul în schimbul nedetonării bombelor. Mulţimi furioase de fanatici musulmani s-au aruncat asupra cartierelor unde locuia minoritatea armeană, făcând 7.000 de victime), trei încercări de atentate în Constantinopol, la 6 august 1897 (doar unul fiind dus până la capăt), un adevărat minirăzboi în 1904, în zona Sasun (au fost angajaţi 9.000-10.000 de militari otomani, ajutaţi de 5.00-6.000 auxiliari kurzi din zonă, bine înarmaţi, inclusiv cu artilerie şi mitraliere, împotriva a doar 1.000 de rezistenţi armeni, din care doar vreo 200 de guerilleros experimentaţi, restul fiind ţărani înarmaţi).
Un capitol aparte trebuie dedicat încercării de asasinat a sultanului, pregătiri care au fost foarte costisitoare pentru mişcarea revoluţionară armeană deopotrivă, chiar liderul FRA, Christapor Mikaelian, şi-a pierdut viaţa în Bulgaria, unde comandoul experimenta bombele pe care doreau să le plaseze nu numai în apropierea unei moschei, unde urma să ajungă sultanul Abdul Hamid al II-lea pentru a participa la rugăciunea de vineri, dar şi în mai multe locuri din Constantinopol, pentru a crea un adevărat haos, care ar fi permis şi atentatorilor să fugă. Evenimentele nu au decurs deloc aşa cum prevedeau armenii, o singură bombă, foarte puternică, alcătuită din 124 de kilograme de explozibil, fiind amplasată într-o trăsură model Victoria ultimul trăsnet. Atentatul a avut loc în ziua de 21 iulie 1905 şi Abdul Hamid a avut noroc, pentru că „la ieşirea din moscheie a încetinit pasul şi apoi s-a oprit un moment pe scări în faţa lăcaşului de cult“. Deflagraţia i-ar fi făcut invidioşi şi pe artificierii IRA: craterul era de 50 cm adâncime şi 3 metri diametru, iar bilanţul uman a fost greu: 26 de morţi şi 258 de răniţi. „Sultanul a luat-o cu sânge rece spre palat, aşezat în caleaşca sa, lăsând în urmă suferinţă, strigăte, sânge.“ Comandoul armean a ajuns nevătămat la Sofia. Răsturnarea regimului detestat al lui Abdul Hamid al II- lea de către Junii Turci (sau CPU), cu ajutorul FRA, care iniţial era aliat politic cu Junii Turci, împotriva sultanului, se credea că va oferi o cu totul altă perspectivă asupra relaţiilor turco-armene. Aşteptările au fost contrazise când în bogata provincie Cilicia au fost comise noi masacre de o mare amploare (în total 30.000 de armeni fiind ucişi de militari otomani „radicalizaţi“).
Paradoxul este că regimul politic care avea să fie responsabil pentru genocidul armean din 1915, dominat de Comitetul Unitate şi Progres (CPU), avea relaţii de cooperare cu FRA. Deriva CPU spre un naţionalism turc şovin şi criminal avea să schimbe complet datele problemei. Din 1911 regimul Junilor Turci practic se afla într-un continuu război, întâi cu Italia privind Tripolitania, iar apoi cu coaliţia statelor balcancie (Primul Război Balcanic a consfinţit pierderea majorităţii posesiunilor europene otomane). Aceste lungi şi costisitoare conflicte cu puterile creştine aveau să marcheze percepţia musulmană, favorizând răzbunarea lor faţă de ţapul ispăşitor cel mai la îndemână și cel mai slab din punct de vedere militar. Ceea ce s-a întâmplat în anul 1915 deja este destul de binecunoscut şi fundamentat, în ciuda uriaşei încăpăţânări a turcilor fie de a găsi justificări (care mai de care mai ilare şi ridicole), fie de a nega genocidul armean. Prin acţiunile guvernului turc aflat în război de partea Puterilor Centrale s-a încercat şi reuşit, în mare măsură, să se şteargă de pe suprafaţa pământului (turcesc) întregul popor armean, în frunte cu elita politico-economică de la Constantinopol şi chiar cu deputaţii armeni din Parlamentul Otoman dominat de Junii Turci. „Lumea a asistat la asasinarea cu uşile închise a unei naţiuni: 1.500.000 de armeni din Imperiul Otoman au fost sistematic masacraţi de regimul Junilor Turci, adică două treimi din totalitatea armenilor de la începutul secolului XX. Nu este asasinat doar un popor; este exterminată o civilizaţie legată direct de primele culturi ale Antichităţii, unul dintre cele mai vechi popoare ale omenirii.“