Pe aceeași temă
Inclus în manifestările care în 2017 au celebrat 60 de ani de la Tratatul de la Roma, cel care a pus în 1957 bazele Uniunii Europene, Premiul Europa pentru Teatru, apărut ca proiect pilot al Consiliului European în 1987, în timpul președinției lui Jacques Delors și a ministeriatului lui Jack Lang, a devenit un fel de Oscar european. Dintre sloganurile care l-au însoțit în cele 16 ediții desfășurate în diferite orașe ale Europei fluturând mai mult sau mai puțin festiv țelul unei cooperări transfrontaliere și dincolo de fruntariile continentului, mai aproape de viața reală a teatrului e cel lansat de compatriotul nostru George Banu, președintele onorific al Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru, pe care l-am auzit rostit răspicat și în acest an la Roma: „Suntem puțini, dar venim din Grecia“, ar fi spus Pier Paolo Pasolini, citat de Banu invocând un model european al teatrului întemeiat în democrația ateniană, unde s-a născut această artă prin excelență socială. Mesajul umanist a fost întărit de secolele care au urmat, dând putere definitorie cuvântului și actorului care-l rostește pe scenă. Într-un fel, cei aleși să fie premiați de-a lungul timpului la categoria maeștri, de la Giorgio Strehler la Lev Dodin și Peter Stein, de la Peter Zadek și Luca Ronconi la Peter Brook, Michel Piccoli, Patrice Chéreau și până la Jeremy Irons și Isabelle Huppert, laureații din 2017, au confirmat această tradiție, fiind în același timp, fiecare în parte și toți laolaltă, mesagerii unui anumit mod de a înțelege sensul teatrului în contemporaneitate. Teatrul și-a păstrat, așadar, vocația europeană chiar și atunci când, clamând libertatea, tot de la greci moștenită, părea că se îndepărtează de esența sa, dorind de fapt să o reafirme altfel.
Despre această libertate de creație specific europeană a vorbit în discursul său de recepție la decernarea premiului și Jeremy Irons, declarându-se în afara establishmentului, exprimându-se dezinvolt la adresa situației actuale a țării sale, pe care a comparat-o cu piesa lui O’Neil Lungul drum al zilei către noapte. Excelenta sa actorie e însă într-un fel tot clasică, carismaticul artist întruchipând idealul unui teatru bazat pe gând, cuvânt și forță a comunicării.
Imagine din spectacolul Sinuciderea fecioarelor, în regia Susannei Kennedy
Misterioasa Isabelle Huppert, cerebrală și vulnerabilă în același timp, a pledat (ea sau cei care au descris-o în orele de comentarii dedicate vedetei) pentru o anume formă spiritualizată, stăpânită a trăirilor pe care actorul le are pe scenă. Emoția ei rece a fost la fel de penetrantă în spectacolul–lectură susținut împreună cu Jeremy Irons, Ashes to Ashes, de Harold Pinter, ca și în Fedrele, recentul succes parizian realizat în compania faimosului regizor Krzysztof Warlikowski, care a însoțit-o cu un Laudatio și la Roma.
În acest tablou al premianților și-au găsit locul prin ani și inovațiile unor Robert Lepage, Bob Wilson, Pina Bausch sau Krystian Lupa, iar de la a 14-a ediție, Noile realități teatrale, o nouă categorie a Premiului Europa pentru Teatru, pentru care candidează artiști tineri recomandați de originalitatea, noutatea și îndrăzneala creațiilor lor. Despre avangardă, Jovan Chirilov, mentorul celui mai vechi festival de avangardă din Europa – BITEF -, spunea că ar reprezenta acel ceva nemaivăzut, noutatea absolută. Cu ocazia simpozionului care i-a fost dedicat acum la Roma, urmașul său, criticul Ivan Medenica, nu mai crede în avangarda BITEF-ului, principala provocare fiind astăzi regândirea teatrului însuși. Idee valabilă, cred, nu doar pentru BITEF. Pentru că, după atâtea ediții în care noile realități teatrale au fost în general semnalate confuz, fără criterii clare, ne aflăm, cred, într-un impas. Dar regândirea teatrului e un deziderat necesar nu doar pentru că îndepărtarea de tradițiile europene clasice e tot mai vizibilă, ci și pentru că formele ivite din experimente dintre cele mai ciudate nu se impun ca definitorii pentru arta teatrului. Asistăm la o dinamică haotică și adesea deconcertantă, dictată de viteza globalizării, a inovațiilor tehnologice, a mutațiilor din mentalitatea popoarelor, a rolului tot mai mare acordat factorului politic, teatrul oglindind, cum altfel, realitatea turbulențelor din vremurile în care trăim. Și totuși, un ceva ar trebui să primeze atunci când alegem să punem degetul pe numele unui artist sau pe o producție care ne-ar putea îndreptăți să o numim nu doar a prezentului, ci și, mai ales, a viitorului.
Privind în urmă la tabloul selecțiilor pentru Noile realități teatrale, operate la fiecare ediție de un juriu internațional pe baza nominalizărilor unui consiliu consultativ larg, reprezentând asociații și instituții de profil, e greu să vorbim de unitatea criteriilor sau despre coerența scopurilor. De-a lungul anilor, Pippo Delbono a stat alături de Warlikowski, Biljana Srbljanović lângă Koršunovas și Nekrošius, Ostermeier lângă Sasha Waltz, Katie Mitchell lângă William Dočolomanský, Andrey Moguchiy, Armin Petras lângă Viktor Bodó, Joël Pommerat și Juan Mayorga, Rimini Protokoll lângă Théâtre du Radeau, Teatrul Vesturport din Reykjavík sau Teatrul Meridional din Portugalia. Artiști și trupe care au confirmat sau, dimpotrivă, au dispărut cu inovație cu tot.
Imagine din spectacolul Hamletmachine, în regia lui Bob Wilson
Lista premiaților pentru Noi realități teatrale a fost și mai ciudată în 2017. În ordinea intrării în scenă, primii au șocat cei de la compania NO 99 din Tallinn, cunoscuți „pentru energia lor unică și pentru munca de concepție originală“. Ei s-au angajat să facă doar 99 de spectacole pe durata existenței teatrului, fiecare fiind numerotat. Unii văd în asta o subliniere a înseși futilității teatrului, ca artă care impune prin reacția imediată. Alții apreciază forța impactului spectacolelor care rezultă din amestecul de teatru fizic și psihologic, de poezie și tehnologie pe care-l practică trupa în diferitele forme pe care nu le întâlnim în teatrul de repertoriu. Spectacolul prezentat la Roma, N0 43 Filth, e despre violența lumii contemporane și neputința umanului de a se salva în relație cu ceilalți, colcăind de noroi la propriu și producând în acest fel adesea o reacție de respingere. Pentru ca acest simbol tautologic să funcționeze, a fost nevoie de sacrificiul unor actori dedicați priviți aproape cu milă de spectatori.
Kirill Serebrennikov, fizician prin formație, director al Centrului Teatral Gogol din Moscova, regizor, dramaturg, cineast, n-a putut veni la Roma, fiind în arest la domiciliu din motive controversate. L-a prezentat criticul Marina Davâdova, proiectând fragmente din spectacolele sale. Prea puțin concludent.
Un succes mai degrabă popular a avut spectacolul Roma Armee al regizoarei israelite Yael Ronen, realizat la Teatrul Gorki din Berlin, pe tema persecuțiilor rasiale. Cu actori proveniți din populație romă nomadă din Austria, Kosovo, Serbia, România, Germania, Anglia, Elveția, regizoarea a făcut un experiment axat pe experiențe personale, speculând oportunitatea subiectului și a curentului european împotriva romilor. Acțiunea ei nu putea trece neobservată.
Mai puțin politică, opțiunea privind-o pe regizoarea olandeză Susanne Kennedy ne-a prilejuit întâlnirea cu o artistă interesantă și un spectacol ce merită comentat. Sinuciderea fecioarelor - scenariul, același din filmul Sofiei Coppola după romanul lui Jeffrey Eugenides (mă și mir că nu l-au descoperit încă regizorii români), câștigă explorând într-un mod inedit problematica adolescenței. Destinul tragic al celor cinci pubere, sufocate de rigiditatea disciplinei dintr-o familie așa-zis tradițională, e urmărit din perspectivă masculină printr-o stranie travestire a unor actori bătrâni, reprezentând grupul băieților care investighează biografia acestor fecioare. În structura multimedia a spectacolului, segmentele de realitate proiectate în simultaneitate coexistă cu timpul morții și de după, regizoarea plasându-ne în afara momentului acțiunii și al trăirilor aferente. Interesant, straniu, bine realizat plastic și tehnologic.
Au mai primit premii pentru creațiile lor performerul (teatru-dans) Alessandro Sciarroni, regizorul sloven Jernej Lorenci, al cărui spectacol cu Ubu rege a fost suspendat, artistul vizual Dimitris Papaioannou (Premiul special), ale cărui proiecții video ne-au dus cu gândul mai degrabă la film. Au rămas pe lista nominalizaților Radu Afrim și Gianina Cărbunariu, pentru care mai mulți critici români se luptă de ceva ani.
O bucurie deplină a fost, în fine, reîntâlnirea cu regizorul Bob Wilson și stilul său vizual inconfundabil, exersat cu strălucire în spectacolul Hamletmachine de studenții Academiei Silvio d´Amico. După mai bine de trei decenii de la premiera newyorkeză și germană, creația Wilson-Heiner Müller are același mesaj fierbinte definit de autor ca fiind „împotriva iluziei că putem rămâne inocenți (citește neimplicați) în lumea de azi“. //