Pe aceeași temă
Joi, 7 martie 2013, la Grupul pentru Dialog Social, jurnalistul Dan Tăpălagă a primit Premiul GDS pe 2012. Ceremonia a fost urmată de o dezbatere pe marginea situaţiei din mass-media în România. Publicăm în continuare fragmente din această dezbatere.
MAGDA CÂRNECI (GDS):
În fiecare an, GDS oferă un premiu, care şi-a căpătat în timp o autoritate prin numele şi personalităţile care l-au primit. Printre acestea se numără Monica Lovinescu şi Virgil Ierunca, Horia Bernea, Andrei Pleşu, Doina Cornea, Societatea Timişoara, Daniel Morar, Raed Arafat, Nicuşor Dan, Vladimir Tismăneanu, Vasile Paraschiv, Monica Macovei, Academia Civică.
Pentru anul 2012 a existat aproape unanimitate în privinţa laureatului. Propunerea a venit din partea lui Andrei Oişteanu şi, spre surprinderea noastră, cei mai mulţi dintre membrii activi ai Grupului, aproape 40 de persoane, au fost imediat de acord cu numele lui Dan Tăpălagă. Acest consens ne-a convins că e vorba de o opţiune bună şi de o alegere justă.
Îl rog pe Andrei Oişteanu să citească motivaţia pentru care am ales să oferim Premiul GDS pe 2012 jurnalistului Dan Tăpălagă.
Societatea civilă produce anticorpii de care are nevoie
ANDREI OIŞTEANU (GDS):
Motivaţia acordării distincţiei sună astfel: „Se acordă Premiul GDS pe 2012 publicistului Dan Tăpălagă pentru modul exemplar, curajos şi onest în care promovează valorile societăţii democratice, pentru devotamentul şi ardoarea cu care slujeşte principiile statului de drept şi ale luptei împotriva corupţiei de toate felurile din societatea românească. Într-o perioadă în care manifestările de manipulare, dezinformare şi tabloidizare sunt tot mai frecvente în mass-media, într-un ceas al complicităţilor şi al abdicărilor, jurnalistul Dan Tăpălagă dovedeşte că societatea civilă din România poate crea anticorpii care se opun rinocerizării“.
Prima parte a acestei motivaţii se referă la personalitatea pe care am decis să o distingem prin acest premiu, iar a doua parte se referă la contextul breslei în care evoluează Dan Tăpălagă. În motivaţie sunt sugerate câteva maladii ale mass-media. De fapt, sunt mai multe: manipularea, dezinformarea, tabloidizarea, fuga după rating (la rândul lui manipulat), practicarea catastrofismului socio-politic, inocularea spaimei, ignorarea sau minimalizarea adevăratelor probleme ale societăţii, complicitatea ziariştilor cu politicienii sau cu oamenii de afaceri, subordonarea excesivă a ziariştilor faţă de patronul de presă, şantajul de presă, linşajul prin mass-media al „adversarilor“, populismul, demagogia, apelul la naţionalismul de doi bani etc. Viciile care li se reproşează politicienilor le capătă şi ziariştii. Sunt maladii contagioase, care se transmit de la unii la alţii. Mi se poate replica faptul că presa din România nu poate fi nici mai bună, nici mai rea decât clasa politică şi societatea românească în general. Cred, totuşi, că presa ar trebui să fie mai bună decât societatea. Publiciştii sunt formatori de opinie care modelează societatea, şi nu invers. Ei ar trebui să impună principiile şi valorile după care societatea se ghidează, să fie busola care arată direcţia. Ei ar trebui să aibă curajul să spună adevăruri impopulare.
Mai este o maladie a mass-media de astăzi, poate şi mai periculoasă decât cele enumerate: lipsa de solidaritate a jurnaliştilor, destructurarea breslei, lipsa unor asociaţii de presă puternice. Avem aici reprezentanţi ai Asociaţiei Ziariştilor Independenţi din România, dar se simte lipsa unei (sau câtorva) asociaţii care să creeze liantul breslei. Lipsesc minimele reglementări. Nu avem un cod deontologic. Se simte lipsa unei instanţe care să acorde sancţiuni ziariştilor care greşesc, dar şi premii care să-i distingă pe cei mai buni jurnalişti. Prin Premiul GDS acordat lui Dan Tăpălagă nu am vrut doar să celebrăm un jurnalist de excepţie, ci şi să atragem atenţia asupra situaţiei deplorabile a presei.
Nu vreau să folosesc clişee şi generalizări pe care le reproşăm altora. Nu toate entităţile mass-media suferă de aceste maladii şi nu toţi jurnaliştii sunt răi. Presa românească se poate mândri cu jurnalişti de excepţie. Câţiva sunt chiar în această sală. Atât timp cât breasla generează jurnalişti tineri, integri şi curajoşi, cum este Dan Tăpălagă, nu este totul pierdut. Cum spuneam, organismul social produce anticorpii de care are nevoie pentru a-şi menţine în alertă sistemul imunitar.
Patru probleme ale presei româneşti
DAN TĂPĂLAGĂ (HotNews):
Mulţumesc foarte mult tuturor membrilor GDS. Dacă este să discutăm despre presă, cred că cel mai important lucru de subliniat este că avem motive de îngrijorare, atât noi, cei din interiorul ţării, cât, mai nou, şi cei din afara ţării. Pentru că marea noutate a acestui an în ce priveşte degradarea accelerată şi manipularea continuă exercitată în mass-media autohtone este că nu mai ştim doar noi lucrul acesta, ci l-a aflat lumea întreagă. Avem un raport al Comisiei de la Veneţia, care denunţă practicile proaste din presa românească, politizarea, anexarea presei româneşti la vehiculul politic, şi avem un Raport de ţară în care, în premieră în cei aproape 20 de ani de când Comisia Europeană face rapoarte de ţară în România, e ridicată problema presei. După 2007, când toată lumea se aştepta ca problemele României să se diminueze, ca internalizarea valorilor europene să se producă în mod accelerat, parcursul României e parcă înspre dezintegrarea din Europa şi e marcat de un refuz aproape stupefiant de a internaliza toate aceste valori, presa fiind un vehicul important, care contribuie, din păcate, în această perioadă la transformarea României în rău. Regret că spun lucrul ăsta, pentru că nu-mi face nici cea mai mică plăcere, în calitatea mea de jurnalist, să vorbesc de rău presa, din care fac şi eu parte, să spun că lucrez într-o breaslă care arată în ansamblu prost şi care se degradează. Cred că nimănui nu-i face plăcere să vorbească în termeni negri despre meseria lui. Dar nici nu putem arăta realitatea din presă altfel decât e.
În primul rând, ne uităm la patronatul de presă şi eu cred că mai prost decât acum n-a arătat niciodată. Avem politicieni cu interese de afaceri care controlează de-a dreptul televiziunile româneşti, cu una-două excepţii. În rest, prin televiziunile de ştiri influente, agenda publică e făcută de ei. Am scris un text zilele trecute, în care am comis o greşeală. Vorbeam de presă şi, în loc să scriu „informarea publicului“, am scris „informatarea“. Mi-am dat seama că, de fapt, n-am spus nicio prostie. Aceste televiziuni se ocupă cu „informatarea publicului“, din păcate, nu cu informarea lui. Presa ar trebui să servească interesul public. În mod evident, aceste televiziuni de ştiri controlate de politicieni sau de oameni în strânsă legătură cu politicienii se depărtează pe zi ce trece de ceea ce noi numim la HotNews agenda publică, agenda reală. Întotdeauna ne-am spus că ce facem la HotNews e o mică „salahorie la tastatură“ şi avem conştiinţa interesului public. Când punem o ştire pe site, în permanenţă ne întrebăm dacă serveşte sau nu interesului public. Din păcate, nu se întâmplă asta şi la televiziuni, iar ele au influenţă mult mai mare în România decât în altă parte. Pe un ultim Eurobarometru aflăm că în România, spre deosebire de alte ţări europene, procentul celor care îşi iau informaţia esenţială de la televizor se duce undeva către 97%.
O altă cauză e criza economică şi prăbuşirea accelerată a veniturilor din piaţa de publicitate. Presa şi ziariştii au libertate câtă vreme au o anume independenţă financiară. Când s-au terminat banii, s-a terminat şi independenţa jurnalistică. De la izbucnirea crizei economice încoace, nu doar în România, ci cam peste tot, redacţiile s-au contractat, au dat jurnalişti afară. Majoritatea redacţiilor au renunţat la jurnalişti de investigaţie, pentru că aceştia le încurcau la business, la încheiat contracte şi nici nu prea făceau o afacere vânzând un conţinut bazat pe investigaţie, deşi asta ar trebui să se publice într-o ţară cu problemele României.
A treia problemă e un detaliu de breaslă, pe care puţini îl cunosc şi, din păcate, publicul nu e avertizat că se întâmplă asta - distorsionarea completă a pieţei de publicitate. Aceasta nu funcţionează cum ar trebui să funcţioneze pentru că practicile incorecte din piaţă sunt atât de mari, încât inhibă companiile să-şi facă publicitate. E criză şi primul loc de unde tai e din bugetul de publicitate, pentru că, dacă ieşi cu un produs, în secunda doi se trezesc alţi 30 să sară pe tine şi să te şantajeze de-a dreptul dacă nu verşi publicitate şi la ei. Agenţiile de publicitate, nu toate, funcţionează pe baza unor practici corupte, folosesc aşa-numitul „rebate“ sau „parandărăt“, adică îţi dau contract, dar primesc ceva înapoi. Or, astea sunt practici imorale. Banii sunt puţini din cauza crizei, dar sunt şi mai puţini din cauza unui întreg sistem media care a distorsionat piaţa de publicitate.
Noi suntem obişnuiţi să judecăm şi politicienii, şi presa făcând total abstracţie de populaţie, ca şi când ne-am aştepta ca în politică sau în media să vină o masă critică de neprihăniţi, fără să ne întrebăm de unde pot să apară aceştia. Pentru că, dacă ne uităm la consumatorul de presă din România, acesta arată şi el aşa cum arată presa. Adică prost. Vlad Petreanu, un coleg jurnalist, a postat pe blog o sumă de observaţii extrem de interesante care sunau cam aşa: un plagiator conduce România, un ministru refuzat de prostituate e în guvern, un ministru penal e vicepremier - şi lista observaţiilor horror din ţara asta se ducea undeva pe la 10 puncte. Toate lucrurile astea sunt promovate intens de televiziunile care fac rating. Tot ce era indicat ca prost în lista lui Petreanu e prezentat ca fiind OK la televiziunile care fac ratingul foarte mare. Şi atunci îţi pui problema: publicul ăsta nu are totuşi discernământ? N-are! Şi atunci, a patra cauză e şi calitatea proastă a publicului. Pentru că, dacă am avea un public cu exigenţe mai mari, un public mai educat, dacă ar sancţiona cu telecomanda în permanenţă toate ororile la care asistăm, atunci poate că şi presa din România ar arăta un pic altfel.
ANDREEA PORA (Revista 22):
Îl ştiu pe Dan Tăpălagă din 1996-’97, când a venit la Radio Europa Liberă. Am fost acolo colegi o bună perioadă de timp, ne-am mai intersectat prin diverse redacţii - Evenimentul zilei, România liberă, HotNews. Se spune că sunt foarte mulţi jurnalişti dedicaţi meseriei etc. Nu-i adevărat. Sunt foarte puţini. Îi numeri pe degete, efectiv. Dan face parte dintre aceşti puţini. Nu numai că şi-a păstrat onestitatea şi entuziasmul, pentru că e greu să mai fii entuziast şi onest în astfel de vremuri, dar e un foarte bun profesionist. Şi îşi iubeşte meseria, ceea ce e foarte rar. Pentru că sunt mulţi ziarişti, chiar dacă oneşti, care o fac funcţionăreşte: la ora 4 plecăm acasă, indiferent de ce se întâmplă. Dan ştie cât de greu e să rezişti să mai fii sincer cu tine însuţi, să nu începi să te autosugestionezi, să nu ţi se urce vedetismul la cap.
Cred că oameni precum Dan, ca şi alţii, trebuie susţinuţi şi încurajaţi mai mult decât s-a făcut până acum. Pentru că, dacă aceşti oameni vor abandona - se poate întâmpla să se sature, să fie dezgustaţi, să se apuce de altele -, nu va fi bine pentru presă, pentru dvs., în general.
Amestecul politicului în presă
RODICA CULCER (GDS):
Îl cunosc pe Dan de când era la BBC, a fost pentru mine o plăcere să văd cum a evoluat de-a lungul anilor şi să-l văd primind Premiul GDS, perfect justificat. Sunt atât de puţini oameni din şcoala jurnalistică BBC care au mai rămas activi, încât e o bucurie să-l avem pe Dan printre noi şi să sperăm că va duce această tradiţie mai departe.
În ce priveşte povestea cu starea presei, cred că la rădăcina tuturor relelor este politizarea excesivă, dependenţa presei de politic, amestecul politicului în presă. Să nu uităm că aceşti moguli care ne deranjează sunt de fapt persoane angajate politic, care au transformat televiziunile de ştiri în organe de propagandă. Ar fi trebuit ca o contrapondere să existe în radioul şi televiziunea publică. Acolo însă nu se poate face nimic, pentru că nu se schimbă legea. Legea nu se schimbă pentru că fiecare gândeşte că, atunci când va ajunge la putere, va face exact ce au făcut cei dinainte. Este absolut imposibil, cu legea actuală, să ai un radio public sau o televiziune publică care să fie o contrapondere la televiziunile de ştiri.
DAN TĂPĂLAGĂ:
Un mare rău care s-a întâmplat după 2007 a fost închiderea la noi a acestor posturi - BBC, Europa Liberă -, plus retragerea patronatului străin din presa românească, companii care setau un standard, iar tu, consumator de presă, te puteai raporta şi la altceva. Aveai de unde alege, erau posturi care aveau nişte standarde înalte. Şi nu doar reguli jurnalistice, ci şi reguli de jucat în piaţa de publicitate, oameni care spuneau „du-te, domnule, de aici cu şpaga“ la încheierea contractului ş.a.m.d.
Vestea bună e că am remarcat că există un interes crescând al celor care erau interesaţi şi până acum de calitatea presei vizavi de faptul că dispare jurnalismul de investigaţie. Vorbim de ambasade, de ONG-uri, fundaţii mari, care au avut un rol important în promovarea valorilor democratice, prin diverse acţiuni, chiar investind în programe de media. Am intrat în 2007 în UE şi ei au zis „ce să-i mai învăţăm democraţia, sunt ţară democratică deja“. De fapt, ne-am întors în anii ‘90 la capitolul ăsta. Am fost şocaţi să constatăm cât de mare a devenit interesul pentru presa independentă, de parcă suntem la începutul anilor ‘90, a căzut Ceauşescu alaltăieri şi învăţăm să facem presă. Asta e bine. Ceea ce e prost e că îţi arată în ce hal eşti.
CRISTIAN PANTAZI (HotNews):
Şi arată neputinţa acestei prese independente de a se susţine şi de a evolua într-o piaţă care e distorsionată, amestecată, în care, ca manager de presă, dacă te comporţi corect, aproape că eşti condamnat să-ţi înjumătăţeşti redacţia, prin urmare, să devii necompetitiv.
VLAD ALEXANDRESCU (GDS):
Vreau să fac o scurtă observaţie asupra trustului HotNews şi să remarc caracterul absolut european al acestuia, într-o perioadă în care se cultivă un entieuropenism feroce în interiorul României. Toate standardele şi exigenţele care vin printr-o voce europeană sunt marginalizate şi caricaturizate. În această perioadă, admir fermitatea HotNews de a-i informa impecabil pe utilizatorii de informaţie din România şi de a le prezenta corect felul în care România este percepută în cancelariile occidentale. Ca fost ambasador, sunt foarte sensibil la tonul şi calitatea informaţiilor europene pe care le difuzaţi.
DAN CRISTIAN TURTURICĂ (România liberă):
Dan Tăpălagă este unul dintre primii jurnalişti care au simţit că presa de calitate trebuie realmente să coboare spre nevoile cele mai de bază ale cititorilor, ale consumatorilor de media. Multă vreme, cred că breasla asta a suferit de o oarecare aroganţă, când venea vorba de a explica lucrurile pentru oameni care nu aveau background-ul pe care îl aveam noi, care nu stăteau toată ziua cu nasul în ştiri, în politică. De foarte multe ori, am expediat subiecte extrem de importante, de complexe, cu oarecare aroganţă, nu una răuvoitoare, ci mai degrabă venită din timpul puţin pe care îl aveam la dispoziţie. Cred că, dacă presa română ar fi început mai devreme acest mod de a explica lucrurile mai în detaliu şi a nu presupune că lucrurile sunt deja ştiute, am fi fost în altă poziţie azi. Dan este unul dintre primii jurnalişti care au simţit această nevoie şi care face acest efort de a explica lucrurile pe înţelesul tuturor. Când spun „tuturor“ nu mă refer şi la omul cel mai neinformat cu putinţă, ci la cei care au interesul de a afla, care intră pe un site sau deschid un ziar. Dacă pentru aceşti oameni nu faci un efort autentic de a explica lucrurile - nu mai vorbesc de celelalte obligaţii, de a fi obiectivi, cu toate limitările care vin odată cu genul editorialului, al comentariului, care au o doză de subiectivism inerentă -, părerea mea e că ne ratăm misiunea. Jurnalişti ca Dan Tăpălagă sunt esenţiali pentru România, deoarece nu sunt doar oameni care scriu şi bifează această meserie. Ar trebui să avem cu toţii o misiune în ţara asta.
Pentru că Dan ia Premiul GDS, cred că asta ar fi trebuit să facă elitele Românei cam de multişor - un autentic dialog social. De multe ori, dialogul social a rămas un dialog în interiorul castelor, al elitei. Iar empatia minimă pe care ar fi trebuit să o arătăm atunci când comunicăm, când gândim, punţile pe care trebuie să le întindem către alte zone ale societăţii nu au fost totdeauna cele mai adecvate. Cred că Dan este un pionier în această direcţie şi mi-aş dori ca foarte mulţi jurnalişti, atunci când îşi aleg modele, să-l aleagă pe Dan. Există un risc, care vine odată cu Internetul, al mesajelor fragmentate de tip Facebook, Twitter, care sunt minunate, au publicul lor, dar ele trebuie însoţite şi de texte elaborate. Dan ştie cât de chinuitor este procesul de a reconstrui prin scris o realitate care este haotică şi contradictorie şi cât de chinuitor este şi cât de mult timp ia să încerci să-i dai coerenţă. M-aş bucura ca tânăra generaţie să simtă că, pe lângă mesajele pe Facebook, pe care şi noi le folosim, este nevoie şi de o scriitură mai elaborată.
Cum arată o democraţie fără jurnalişti?
CĂTĂLIN TOLONTAN (Gazeta sporturilor):
TVR şi Radio România consumă mai mult decât toate cealalte media din ţară - site-uri, radiouri, televiziuni, ziare la un loc -, iar numărul de angajaţi comuni din aceste două instituţii este cu siguranţă mai mare decât numărul celor care fac meseria de jurnalist în România. Acolo costurile sunt publice, iar prestaţia e privată. Din punctul meu de vedere, de om care conduce o companie de media, senzaţia pe care o am, uitându-mă la cifrele lor şi la cum evoluează piaţa în momentul de faţă, singura soluţie raţională şi benefică şi pentru telespectatori, şi pentru statul român, şi pentru profesie, şi pentru contribuabili este desfiinţarea celor două instituţii şi refondarea unită într-una singură, care să meargă acolo unde merge consumul de media.
Există o informaţie de ultimă oră, conform căreia în 2013 piaţa de publicitate va fi cam jumătate din 2012, ceea ce înseamnă o catastrofă. Practic, în presa scrisă, în 2012 ajunsesem la 20% din piaţa pe care am avut-o în 2008, din încasări. Aşadar, vom ajunge la 10%. Nu cred că există o companie care să poată rezista cu o zecime din venituri într-un interval de 5 ani. Vestea şi mai proastă este că presupusa salvare a presei de calitate prin Internet nu va veni nici ea şi că reducerea banilor prin Internet luaţi de către publisherii români în acest an va fi majoră. Acum un an spuneam că situaţia presei din România, cea din acel moment, va stârni nostalgie peste un an. Aşa şi este, pentru că dacă ne uităm, în momentul ăsta, două ziare de calitate din cele patru care contează în România sunt în insolvenţă, zeci de ziare locale au dat faliment.
Redactorul-şef al unui ziar mare din Germania spunea exasperat că problema nu este dacă va rezista presa fără ziare, ci cum arată o democraţie fără jurnalişti. Problema e că moare conceptul de redacţie, colectivitate în stare să prelucreze în mod inteligent, onest, să ordoneze informaţia, să explice oamenilor, să pună în context.
CSABA FERENC ASZTALOS (CNCD):
Eu sunt un demnitar al unei instituţii publice care se ocupă de combaterea discriminării. Am ţinut să fiu aici, pentru că este important şi pentru mine faptul că d-l Dan Tăpălagă, dar şi HotNews au acordat o atenţie deosebită drepturilor omului, demnităţii umane şi au publicat o serie de materiale pe acest subiect. Pentru noi, ca instituţie, e important ca în societate să avem astfel de dezbateri. Probabil că în presă, după 2007, există un regres în zona protecţiei drepturilor omului şi a demnităţii umane. Apreciez şi eu că Occidentul a retras prematur instrumentele de democratizare din regiune, inclusiv din România. Eu sunt optimist, cred în continuare că mass-media au puterea să renască, să se reorganizeze. Ceea ce a spus d-l Tolontan îmi aduce aminte de un banc, în care un marinar de pe Titanic se prezintă la căpitan şi-i spune: „Am două veşti, una bună, una proastă. Cea bună – luăm 11 Oscaruri, cea proastă – ne scufundăm“. Vestea bună e că avem jurnalişti de calitate, vestea proastă e că presa se scufundă. Dar eu cred că este o oportunitate, printre altele, de a se reorganiza.
TEODORA STANCIU (AZIR):
Îl felicit şi eu pe Dan Tăpălagă şi GDS pentru că l-a susţinut. Vorbim în ţara asta despre singurătatea alergătorilor de cursă lungă. Şi îndârjirea lor ar trebui să ne facă să reflectăm asupra a ceea ce înseamnă reconstrucţia încrederii şi curajului. Ei au curaj. Dacă au curaj să vină şi să spună lucrurilor pe nume, atunci ar trebui să-i susţinem.